Nikmat Mana Lagikah Yang Kamu Hendak Dustakan


1. Tuhan Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
2. Dia lah Yang telah mengajarkan Al-Quran.
3. Dia lah Yang telah menciptakan manusia; -
4. Dia lah Yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
5. matahari dan bulan beredar Dengan peraturan dan hitungan Yang tertentu;
6. dan tumbuh-tumbuhan Yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.
7. dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,
8. supaya kamu tidak melampaui batas Dalam menjalankan keadilan;
9. dan betulkanlah cara menimbang itu Dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang Yang ditimbang.
10. dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya Yang lain:
11. terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma Yang ada kelopak-kelopak mayang;
12. demikian juga terdapat biji-bijian Yang ada jerami serta daun, dan terdapat lagi bunga-bungaan Yang harum;
13. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan (Wahai umat manusia dan jin)?
14. ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,
15. dan ia telah menciptakan jin dari lidah api Yang menjulang-julang;
16. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
17. (Dia lah) Tuhan Yang mentadbirkan dua timur, dan Tuhan Yang mentadbirkan dua barat.
18. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
19. ia biarkan air dua laut (yang masin dan Yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
20. di antara keduanya ada penyekat Yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
21. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
22. dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;
23. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
24. dan Dia lah Yang Menguasai kapal-kapal Yang belayar di laut, Yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang;
25. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
26. Segala Yang ada di muka bumi itu akan binasa:
27. dan akan kekalah zat Tuhanmu Yang mempunyai kebesaran dan Kemuliaan:
28. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
29. sekalian makhluk Yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. tiap-tiap masa ia di Dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!
30. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan)?
31. Kami hanya akan menguruskan hitungan dan balasan amal kamu sahaja (pada hari kiamat,) Wahai manusia dan jin!
32. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
33. Wahai sekalian jin dan manusia! kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan kami), maka cubalah kamu menembus keluar. kamu tidak akan menembus keluar melainkan Dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan kami; Masakan dapat)!
34. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
35. kamu (Wahai golongan Yang kufur ingkar dari kalangan jin dan manusia) akan ditimpakan Dengan api Yang menjulang-julang dan leburan tembaga cair (yang membakar); Dengan Yang demikian, kamu tidak akan dapat mempertahankan diri (dari azab seksa itu);
36. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
37. selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak;
38. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
39. pada masa itu tiada sesiapapun, sama ada manusia atau jin, Yang akan ditanya tentang dosanya (kerana masing-masing dapat dikenal menurut keadaannya);
40. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
41. orang-orang Yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);
42. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
43. (lalu dikatakan kepada mereka): "Inilah neraka jahannam Yang selalu orang-orang Yang berdosa mendustakannya ".
44. mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api neraka Dengan air Yang menggelegak Yang cukup masak panasnya!
45. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
46. dan orang Yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga, -
47. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
48. (dua syurga) Yang ada berjenis-jenis pohon dan buah-buahan; -
49. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
50. pada kedua-dua syurga itu terdapat dua matair Yang mengalir; -
51. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan.
52. pada kedua syurga itu terdapat dua macam dari tiap-tiap jenis buah-buahan (yang biasa dan Yang luar biasa).
53. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
54. mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing Dalam syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, Yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya - dari sutera tebal Yang bersulam; dan buah-buahan kedua-dua syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik.
55. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
56. di Dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari Yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), Yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin;
57. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
58. bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.
59. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
60. Bukankah tidak ada balasan bagi amal Yang baik - melainkan balasan Yang baik juga?
61. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
62. dan selain dari dua syurga itu, dua syurga lagi (untuk menjadi balasan bagi golongan peringkat Yang kedua);
63. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
64. kedua-duanya menghijau subur tanamannya;
65. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
66. Dalam kedua-dua syurga itu terdapat dua matair Yang terus menerus memancutkan airnya:
67. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
68. pada keduanya juga terdapat buah-buahan, serta pohon-pohon kurma dan delima,
69. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
70. Dalam kedua-dua syurga itu juga terdapat (teman-teman) Yang baik akhlaknya, lagi cantik parasnya;
71. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
72. ia itu bidadari-bidadari, Yang hanya tinggal tetap di tempat tinggal masing-masing;
73. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
74. (Bidadari-bidadari itu) tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan tidak juga oleh jin;
75. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
76. penduduk syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar Yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani Yang sangat indah.
77. maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?
78. Maha Sucilah nama Tuhanmu Yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.
Surah Ar-Rahman



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2019/01/nikmat-mana-lagikah-yang-kamu-hendak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berfikir Hendak Ke Mana Di Kota Kinabalu

Berfikir Hendak Ke Mana Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 111 hits
Berfikir Hendak ke Mana di Kota Kinabalu Asalamualaikum Salam Sejahtera Semuanya Azan di Kota Kinabalu telah berlalu baru sahaja tadi Solat wajib subuh kena tunaikan berdoa dan mohon pada Allah apa juga kebaikan dan merahmati kita walau di ...
Najib Tanya Kaunter Claim Duit Minyak Ph Kat Mana

Najib Tanya Kaunter Claim Duit Minyak Ph Kat Mana

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 121 hits
KUALA LUMPUR Kontroversi demi kontroversi melanda kepimpinan PH kelihatan ibarat bola tanggung buat bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang berterusan menyindir kerajaan Terbaru dalam laman Facebook beliau Najib memuat naik st...
Jom Test Ujian Personaliti Berdasarkan 4 Jenis Pelukan Ini Korang Pilih Yang Mana

Jom Test Ujian Personaliti Berdasarkan 4 Jenis Pelukan Ini Korang Pilih Yang Mana

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 160 hits
Jom test personaliti Korang suka pelukan yang macam mana Pilih satu pelukan di atas dan baca nilai personaliti anda berdasarkan pilihan yang telah dibuat
Di Mana Bumi Dipijak Di Situ Langit Dijunjung

Di Mana Bumi Dipijak Di Situ Langit Dijunjung

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 140 hits
AGAK AGAKNYA faham tak anda semua maksud peribahasa Melayu pada tajuk di atas Saya sebut agak agaknya sebab kalau diamati peribahasa tidak lagi dijadikan amalan untuk diselitkan semasa berinteraksi sesama kita Apa lagi di laman laman sosial...
Macam Mana Nak Daftar Bigpay Apa Itu Bigpay

Macam Mana Nak Daftar Bigpay Apa Itu Bigpay

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 123 hits
APA ITU BIGPAY BIGPAY KELEBIHAN BIGPAY BIGPAY MALAYSIA CARA MUDAH DAFTAR BIGPAY Apa itu Big Pay Bigpay adalah e wallet yang membolehkan kita semua membuat transaksi dengan mengunakan kad dan juga apps di telifon pintar kita sahaja Kad big p...
Pakej Unlimited Hotspot Dan Unlimited Wifi Mana Paling Berbaloi

Pakej Unlimited Hotspot Dan Unlimited Wifi Mana Paling Berbaloi

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 288 hits
Salam guys Sebelum ni aku pernah pakai umobile U28 yang 3gb quota internet tu Ni masa awal2 aku berblog la aku pakai So kejap je dah habis kalau buat internet sharing Nak update blog pun susah haha Sekarang umobile pun dah start buat pakej ...
Iblis Mana Sorokkan Jho Low

Iblis Mana Sorokkan Jho Low

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 125 hits
Dah bertahun dah poster diatas ni dikeluarkan Takkan baru nak mesyuarat Polis M sia China adakan mesyuarat kesan Jho LowPolis Diraja Malaysia telah mengadakan mesyuarat dengan pihak berkuasa China bagi mengesan ahli perniagaan Low Taek Jho ...
Beli Rumah Atau Sewa Rumah Mana Satu Pilihan Anda

Beli Rumah Atau Sewa Rumah Mana Satu Pilihan Anda

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 123 hits
BELI RUMAH ATAU SEWA RUMAH MANA SATU PILIHAN ANDA Berat rasa tajuk hari ni Tapi Ummi cuba juga kongsi mana termampu Masing masing ada pendapat tersendiri
Mcdonald S Malaysia Tindas Francaisi Sendiri Mana Suara Ppim Dan Kpdnkk

Mcdonald S Malaysia Tindas Francaisi Sendiri Mana Suara Ppim Dan Kpdnkk

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 241 hits
Dua hari lepas blogger mendedahkan McDonalds Malaysia telah melanggar Akta Francais 1998 dan melakukan penindasan ke atas pemilik francais mereka Selain itu blogger berkenaan turut mendakwa pihak seperti KPDNHEP dan PPIM tidak mengambil apa...
Cara Membuat Suami Tergila Gila Pada Isterinya

Kes Lelaki Pukul Bini Mertua Netizen Mahu Halau Issey Keluar Dari Malaysia

1mdb Kenapa Tak Lawan

Panas Bukti Pemimpin Ph Bela Pendatang

Bmf Santan Keluaran Bumiputera Muslim

Rakyat Being Consumed By Extremist Politics Says Salleh

Mi Goreng Basah Cepat Aje Licin Pinggannya

Membaja Kebun Kampung Sekijang



Kenapa Emas Digunakan Dalam Peranti Elektronik Sedangkan Tembaga Lebih Baik Dan Murah

Ini Sebab Produk Supreme Tersangat Mahal Dan Menjadi Kegilaan Ramai

Ini Sejarah Lagu Bella Ciao Yang Dipopularkan Oleh Siri TV Money Heist

Misteri Kematian Penghisap Vape di Amerika Syarikat

5 Insiden Boikot Terbesar Melibatkan Malaysia


Keanu Reeves Dikaitkan Dengan Filem Doctor Strange In The Multiverse Of Madness

Ingin Jago Jualan Ini Rahasia Mudahnya

Ahli2 Pas Sukar Terima Penyatuan Ummah

Harga Sekarton Mee Sedap Goreng

Hari Ke 3 Induksi Dess 2019 2021

Beli Barangan Buatan Malaysia Atau Utamakan Produk Muslim