Ngo Serah Memorandum Bantah Mb Kedah



NGO-NGO pro masyarakat India mahu Presiden Pas Datuk Seri Hadi Awang memberi penjelasan mengenai sindiran Menteri Besar (MB) Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor baru-baru ini berhubung perkataan ‘minum todi sebotol, mabuk tiga botol’ yang didakwa ditujukan kepada kaum India.
Presiden NGO Nambikkai Kebangsaan, Datuk Kalai Vanar berkata, kenyataan MB Kedah tersebut tidak wajar diucapkan di dalam masyarakat majmuk Malaysia yang berbilang agama dan budaya.
“Bersama-sama semua aktivis daripada masyarakat madani Malaysia kami dapati MB Kedah dalam kenyataan, kononnya minum todi sebotol, mabuk 3 botol amat menyinggung perasaan masyarakat India dan masyarakat yang prihatin dengan keluhuran Perlembagaan kita.
“Ini sungguh tidak padan kepada kami. Mengikut lunas undang-undnag Seksyen 500 Akta hasutan, Seksyen 4 dan Kanun Jenayah, Seksyen 423 semuanya tertera jangan menghina. Negara kita berdaulat, ada undang-undang.
“Tetapi MB kedah ini dia sudah meluahkan kata-kata minum todi sebotol, mabuk 3 botol,” katanya dalam himpunan penyerahan memorandum di Pejabat Agung Pas, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, semalam.
Menurut Kalai lagi, beliau telah pun meminta MB Kedah memohon maaf secara rasmi dalam kenyataannya di You Tube baru-baru ini. Namun selepas 11 hari, MB Kedah tersebut terus mendiamkan diri.
“Saya sendiri dalam You Tube minta beliau mohon maaf kepada masyarakat India. Itu sahaja. Semua orang buat salah. Ini tidak, beliau angkuh dan buat lebih banyak sindiran maka kami hari ini datang.
“Masuk hari kesebelas beliau masih diam. Justeru kami NGO-NGO mohon jasa baik Presiden Pas Datuk Seri Hadi Awang supaya prihatin terhadap keluruhan Perlembagaan negara kita.
“Konsep Pas ialah ‘Pas untuk semua’ dan konsep ‘Islam memperkukuhkan perpaduan’ tetapi MB Kedah ini seperti ‘nila setitik, rosak susu sebelanga’,” katanya lagi.
Dalam himpunan ringkas petang itu, NGO yang membawa kain rentang sempat meneriakkan slogan: ‘Undur segera MB Kedah’, ‘Kami minta MKN bertindak, tangkap MB’, ‘Sanusi menyemai racun hasutan’ sebelum wakil Pas, Muhamad Khairol Anuar keluar untuk mengambil serahan memorandum dari NGO Nambikkai.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31044

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ngo Serah Memorandum Isu Ceroboh Tanah Ke Istana Negara Dan Istana Abu Bakar Esok

Ngo Serah Memorandum Isu Ceroboh Tanah Ke Istana Negara Dan Istana Abu Bakar Esok

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 466 hits
KUANTAN Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam dan NGO Veteran Tentera akan menyerahkan memorandum kepada Yang di Pertuan Agong dan Sultan Pahang berkaitan isu pencerobohan tanah di Raub dan seluruh negeri Pahang Memorandum akan diserahkan ser...
Jumlah Pengunjung Meningkat Pelancongan Kedah Kembali Rancak

Jumlah Pengunjung Meningkat Pelancongan Kedah Kembali Rancak

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 176 hits
Jumlah pelancong di Kedah semakin meningkat ALOR SETAR Industri pelancongan di Kedah kembali rancak apabila jumlah pelancong ke negeri ini mencatatkan peningkatan yang positif sebaik kerajaan membenarkan aktiviti rentas negeri pada 7 Dis le...
Pulau Pinang Kedah Perlis

Pulau Pinang Kedah Perlis

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 1515 hits
Ahad 13 12 2020Semenjak berpindah ke utara tanah air pada penghujung bulan Mei lalu baru kali ini saya berpeluang ke Perlis Berbanding dengan suami yang memang dah biasa ke Kedah dan Perlis atas hal kerja Kedah Yusof Jan Nasi Jagung Changlu...
Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 251 hits
Kementerian Alam Sekitar dan Air menyarankan Pulau Pinang untuk menyumbang dalam bentuk kewangan kepada Kedah selepas kerajaan negeri itu berkorban untuk tidak meneroka kawasan tadahan air Ulu Muda kata menterinya Tuan Ibrahim Tuan Man Di a...
Ustaz Zolkharnain Sekolahkan Mb Kedah

Ustaz Zolkharnain Sekolahkan Mb Kedah

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 171 hits
Harap Menteri Besar Kedah baca teori al Raisuni dalam berkerajaan USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDINKerajaan tidak perlu kaya kerana tugas kerajaan bukan mengumpul wang Cukuplah kerajaan mempunyai wang yang mencukupi untuk mengurus menyelia dan menye...
Seru Mb Kedah Terus Maju Di Sebalik Cabaran

Seru Mb Kedah Terus Maju Di Sebalik Cabaran

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 281 hits
SYEIKH MOHAMAD RODI ABDUL RAHMAN DEWAN Ulamak PAS Negeri Kedah menyeru kepada YAB Menteri Besar Kedah Tuan Haji Sanusi Muhammad Nor supaya meneruskan bahtera perjuangan terus maju ke hadapan tanpa menghirau halangan serta cabaran yang sedan...
Mb Kedah Jangan Angkuh Dengan Air

Mb Kedah Jangan Angkuh Dengan Air

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 206 hits
December 13 2020 Biro Undang Undang AMANAH Nasional menegaskan agar Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor tidak angkuh berhubung isu bekalan air kepada Pulau Pinang KANUN mengingatkan sebarang sekatan air oleh Kerajaan Negeri Kedah ter...
Kedah Dah Bersedia Dengan Amukan Jafri Firdaus Chew

Kedah Dah Bersedia Dengan Amukan Jafri Firdaus Chew

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 262 hits
Pastinya ada yang masih ingat tragedi dan pergaduhan sebelum musim 2020 bermula antara penyerang muda negara Jafri Firdaus Chew dan juara Piala FA 2019 Kedah Selepas diumumkan sebagai pemain baharu Kedah secara tiba tiba menarik balik kenya...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing