Mb Kedah Jangan Angkuh Dengan Air







Oleh FAZLI RADZIDecember 13, 2020 

Biro Undang-Undang AMANAH Nasional (KANUN) menegaskan agar Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor tidak angkuh berhubung isu bekalan air kepada Pulau Pinang.
KANUN mengingatkan sebarang sekatan air oleh Kerajaan Negeri Kedah terhadap Pulau Pinang adalah tidak berperlembagaan dan tidak mengikut undang-undang.
Pengerusinya, Dr. Zulqarnain Lukman berkata, hak kepada air itu adalah termaktub di bawah Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan – “Tiada seorang pun boleh diambil nyawanya atau dilucutkan kebebasan dirinya kecuali mengikut undang-undang”.
“Dalam kes Tan Tek Seng v. Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan & Anor [1996] 1 MLRA 186; [1996] 1 MLJ 261; telah diputuskan bahawa ‘right to life’ itu adalah termasuk juga ‘right to livelihood’ (hak untuk kehidupan teratur).
“Selain itu, bidang kuasa pengurusan air juga terletak dalam bidang kuasa Negeri dan Persekutuan selaras dengan kehendak Akta Perkhidmatan Industri Air 2016 (Akta 655) berkaitan kuasa eksekutif Persekutuan dalam hal sistem dan perkhidmatan bekalan air,” jelasnya dalam satu kenyataan semalam.
Sehubungan itu, pihaknya berharap supaya Sanusi tidak bertindak melampaui batas undang-undang termasuk dengan menyuruh orang-orang kampung untuk ‘membelat’ aliran Sungai Muda.
Turut menyokong kenyataan Sanusi, katanya, ialah Lembaga Sumber Air Negeri Kedah (LSANK) dan Pesuruhjaya Pas Kedah, Ustaz Ahmad Yahaya yang mempersoalkan status ‘halal’ penggunaan air itu oleh Negeri Pulau Pinang.
Terdahulu, Sanusi menyatakan bahawa kerajaan negeri Kedah berhak menyekat dan mengubah aliran Sungai Muda di Pulau Pinang.
Kenyataan itu susulan tuntutan Kedah terhadap Perbadanan Bekalan Air Negeri Pulau Pinang (PBAPP) supaya membayar caj air mentah sebanyak RM50 juta setahun.
Menurut Sanusi, kerajaan negeri itu sudah banyak kali menghantar surat untuk meminta bayaran tersebut kepada PBAPP sejak 2010 tetapi tiada sebarang jawapan mahupun bayaran dilakukan.
Pemimpin Pas itu juga mengingatkan PBAPP agar tidak mencampuri segala urusan berkaitan sumber air Kedah selagi tidak membayar tuntutan diminta.
Sehubungan itu, Dr. Zulqarnain berkata, pihaknya menyeru Sanusi untuk kembali kepada ajaran Islam yang sebenar kerana air adalah sumber kehidupan yang dianugerahkan oleh Allah kepada semua makhluk di atas muka bumi.
“Sebarang tindakan menyekat sumber air itu kepada negeri Pulau Pinang akan mendatangkan akibat buruk kepada rakyat Pulau Pinang termasuklah kepada orang-orang Pas sendiri dan ini akan bertentangan dengan prinsip Rahmatan Lil ‘Aalameen,” ujarnya.
Dalam masa sama, KANUN juga, katanya, hairan dengan sikap Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man yang berdiam diri semenjak 48 jam yang lalu walaupun isu ini hangat diperbincangkan sama ada di media perdana mahupun di media sosial.
“Sewajarnya Kementerian mengambil langkah-langkah yang tegas berkaitan isu ini selaras dengan Dasar Sumber Air Negara 2010-2050,” katanya.
Antara lain dasar itu menyatakan bahawa ‘Air untuk rakyat: semua mempunyai akses kepada air yang selamat, mencukupi dan termampu untuk tujuan bekalan, kebersihan dan sanitasi.’
“Tindakan YAB Menteri Besar Kedah ini jelas adalah tidak selaras dengan dasar Kementerian.
“KANUN menyatakan bahawa jika pun wujud tanggungjawab bersama untuk menjaga sumber air itu maka ianya hendaklah diselesaikan menurut undang-undang yang dikanunkan dan bukan dengan sesuka hati mengikut hawa nafsu semata-mata,” ujarnya.
Justeru, beliau menyeru agar semua pihak mentadabbur pesanan Allah Taala yang mengingatkan manusia tentang kisah dua pemilik kebun yang seorang berbangga takabbur dengan kelebihan kebunnya dan seorang lagi yang tawadhuk.
“Akhirnya kebun sang takabbur itu musnah dan sumber air dalam kebunnya hilang,” ujarnya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/mb-kedah-jangan-angkuh-dengan-air.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 310 hits
Jawapan Kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang 1 Tiada sesiapapun yang dapat menafikan bahawa sumber air yang mengalir dalam Sungai Muda bermula di hulu Sungai Muda iaitu di dalam kawasan Hutan Simpan Ul...
Bayar Rm50 Juta Untuk Air Kami Baru Bincang Nadir Bumi Kata Mb Kedah Kepada P Pinang

Bayar Rm50 Juta Untuk Air Kami Baru Bincang Nadir Bumi Kata Mb Kedah Kepada P Pinang

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 275 hits
Bayar RM50 juta untuk air kami baru bincang nadir bumi kata MB Kedah kepada P Pinang Semua hal berkaitan tanah dan perlombongan adalah dalam bidang kuasa kerajaan negeri tegas Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor
Pemimpin Jangan Jadi Seperti Beruk Yang Lawan Dengan Kilat Mb Kedah

Pemimpin Jangan Jadi Seperti Beruk Yang Lawan Dengan Kilat Mb Kedah

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 310 hits
ALOR SETAR Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menyifatkan tindakan serta sikap beberapa pemimpin MIC dan DAP termasuk Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mendesaknya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar susulan kenyataan berkaitan ...
Pas Tak Reti Urus Sumber Air Jangan Dengki Dengan Dap

Pas Tak Reti Urus Sumber Air Jangan Dengki Dengan Dap

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 232 hits
Ipohmali Kalau Bani Melayu Islam tak dapat contohi kebijaksanaan Singapura menggunakan sumber alam dan mengurus Ekonomi pun Belajar lah dari Pulau Pinang mengurus sumber airnya Biarpun kawasan air di Pulau Pinang itu kecil Tapi dimanfaatkan...
Runding Boleh Tapi Jangan Bayar Bukan Ambil Dari Kedah

Runding Boleh Tapi Jangan Bayar Bukan Ambil Dari Kedah

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 200 hits
P Pinang sedia runding tuntutan caj air Kedah December 12 2020 Sungai Muda mengalir melalui Kedah dan Pulau Pinang dan membentuk sempadan antara dua negeri BATU KAWAN Kerajaan Pulau Pinang terbuka kepada perbincangan berkaitan pampasan RM50...
Kedah No 2 Kaya Di Dunia Jangan Jadi Miskin Macam Afrika

Kedah No 2 Kaya Di Dunia Jangan Jadi Miskin Macam Afrika

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 325 hits
Oleh Mohamad Saja Aspek agama dan bangsa tidak menjamin kestabilan sesebuah organisasi melainkan individu yang diamanahkan menjaga organisasi agama dan bangsa tersebut Organisasi agama Kristian iaitu Vatican juga tidak dapat mengelak pelbag...
Apakah Halal Pulau Pinang Dapat Air Tanpa Membayar Pas Kedah

Apakah Halal Pulau Pinang Dapat Air Tanpa Membayar Pas Kedah

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 214 hits
PAS Kedah mempersoalkan apakah halal bagi Pulau Pinang mendapat manfaat bekalan air dari Kedah tanpa memberi sebarang bayaran Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya berkata saban tahun Kerajaan Negeri Kedah terpaksa menanggung kos bagi pemuliha...
Cerita Sebalik Berita Caj Air Mentah Babitkan Kedah Dan Pulau Pinang

Cerita Sebalik Berita Caj Air Mentah Babitkan Kedah Dan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 218 hits
Wartawan Astro AWANI menceritakan kisah di sebalik sesuatu berita yang dilaporkan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK ...
Sungai Muda Tiada Asas Bagi Kedah Tuntut Caj Air Mentah Dari Pulau Pinang

Sungai Muda Tiada Asas Bagi Kedah Tuntut Caj Air Mentah Dari Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 347 hits
PBAPP mengabstrak air mentah dari Sungai Muda di wilayah Pulau Pinang Sungai Muda merupakan sungai yang mengalir secara semula jadi melalui Pulau Pinang Kedah tidak mengepam air mentah ke Pulau Pinang Pulau Pinang telah mengabstrak air ment...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil