Ngo Pertahan Kajian Transgender Suhakam Bidas Bantahan Pas Melampau Anti Ilmu


FMT ReportersSekumpulan NGO dan individu berkata, PAS sepatutnya menghormati Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara yang memberikan hak dan perlindungan kepada semua warganegara, termasuk transgender tanpa diskriminasi.PETALING JAYA: Sekumpulan NGO dan individu mempertahankan usaha Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) mengkaji keperluan undang-undang khusus bagi mengiktiraf jantina ketiga di negara ini dan membidas bantahan PAS sebagai tindakan melampau anti-ilmu serta intelektual.
Mereka berkata, pengiktirafan terhadap kepelbagaian gender bukan perkara baharu atau produk liberal dan Barat kerana ia wujud di Nusantara sejak dulu lagi.
“Pakistan dan Bangladesh yang mempunyai majoriti penduduk Muslim mengiktiraf gender ketiga sejak 2009 lagi,” kata 130 NGO dan individu terkenal dalam kenyataan bersama hari ini.
“Kami juga ingin mengingatkan bahawa kajian dan penyelidikan adalah perlu dalam menggubal undang-undang dan dasar kerajaan yang akan memberikan manfaat kepada rakyat, termasuk minoriti seksual.”
Kumpulan itu berkata, satu penyelidikan SUHAKAM pada 2019 mendedahkan transgender menghadapi penindasan dan diskriminasi sistemik akibat tiada sistem perundangan yang baik.
Katanya, PAS sepatutnya menghormati Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara yang memberikan hak dan perlindungan kepada semua warganegara, termasuk transgender tanpa diskriminasi.
Mereka mengingatkan PAS bahawa hukum Islam tidak seharusnya bersifat statik dan tidak berkembang sejajar perkembangan zaman serta dapatan baharu dalam ilmu sains dan perubatan.
“Bahkan perbincangan tentang pengiktirafan terhadap gender ketiga telah dibahaskan ilmuwan Islam di serata dunia.
“Kami berharap penyelidikan ini diteruskan SUHAKAM dan mengingatkan sebarang usaha menghalang penyelidikan dan kajian akan memberi kesan negatif kepada masyarakat.
“Kajian dan penyelidikan akan terus berjalan seiring perkembangan waktu dan ia tidak lain untuk kemaslahatan negara, agama dan rakyat yang akan terkesan dengan setiap perundangan dan dasar yang digubal pemerintah.”
Semalam, PAS menggesa SUHAKAM supaya membatalkan kajian mengenai gender ketiga yang amat jelas bertentangan agama Islam.
Ketua Penerangan PAS Pusat Kamaruzaman Mohamad berkata, ia secara terang-terangan menyalahi fitrah manusia dan budaya, malah bercanggah dengan undang-undang serta Perlembagaan.
Terdahulu SUHAKAM menerusi hantaran di media sosial memaklumkan ia sedang mencari penyelidik untuk mengkaji kebolehlaksanaan undang-undang berhubung isu itu.
Katanya, penyelidikan itu dijangka berjalan selama lima bulan mulai tarikh pelantikan, dengan tarikh tutup permohonan pada 30 Jun ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/ngo-pertahan-kajian-transgender-suhakam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Bidas Pas Kerajaan Gagal Kawal 23 Tauke Minyak Masak

Pas Bidas Pas Kerajaan Gagal Kawal 23 Tauke Minyak Masak

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 317 hits
Makin panas nampaknya Pas bidas pas sendiri Fuhhh Ini bukan main main Bukan kami edit Ni bukti https www malaysiakini com news 361721Terbidas diri sendiri ker bro Jadi kerajaan itu pedih bro Jadi pembangkang senang Melalut jer kerja Throwba...
Dari Menipu 440 Ngo Hingga Membisu Tiga Negeri Pas Bernafsu Gugat Kuasa Raja Raja Melayu

Dari Menipu 440 Ngo Hingga Membisu Tiga Negeri Pas Bernafsu Gugat Kuasa Raja Raja Melayu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 291 hits
Dari menipu 440 NGO hingga membisu tiga negeri Pas bernafsu gugat kuasa Raja Raja MelayuSENATOR RAJA BAHRIN SHAHSangat ketara tiga negeri diterajui Pas iaitu Terengganu Kelantan dan Kedah yang juga merupakan tiga negeri majoriti rakyat Mela...
Hampir 30 000 Tandatangan Bantah Kajian Gender Ketiga Suhakam

Hampir 30 000 Tandatangan Bantah Kajian Gender Ketiga Suhakam

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 170 hits
Jumlah petisyen itu setakat jam 6 30 petang di platform change org BANGI Hampir 30 000 tandatangan telah diturunkan sebagai membantah kajian pengiktirafan gender ketiga oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia Setakat jam 6 30 petang ini...
Peguam Mana Kencing Pas Perak Ni Berani Yerr

Peguam Mana Kencing Pas Perak Ni Berani Yerr

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 183 hits
Lesap sejumlah RM238 625 yang diamanahkan oleh Pas Perak kepada seorang peguam untuk pembelian sebidang tanah seluas empat hektar Tanah yang dibeli itu sepatutnya akan dijadikan Kompleks Tarbiah Pas Perak serta beberapa lagi pembangunan Eko...
Pas Hanya Tahu Menumpang Kasih Tumpang Tuiii

Pas Hanya Tahu Menumpang Kasih Tumpang Tuiii

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 128 hits
Begitulah juga kita lihat di Malaysia Apabila Islamis diberi peluang berkuasa kita lihat dalam suasana kemiskinan dan rakyat susah menghadapi pandemik Covid 19 yang diutamakan di Kelantan ialah membeli kereta kereta baharu Mercedes Kita mah...
Pemimpin Pas Tiba Di Istana Negara Untuk Menghadap Agong

Pemimpin Pas Tiba Di Istana Negara Untuk Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 339 hits
freemalaysiatoday com June 10 2021 10 58 AMVellfire hitam yang membawa Tuan Ibrahim Tuan Man memasuki pintu utama Istana Negara sekitar 10 20 pagi ini KUALA LUMPUR Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man tiba di Istana Negara bagi mengh...
Politik Kenyataan Media Bersama Warisan Pas Adalah Palsu

Politik Kenyataan Media Bersama Warisan Pas Adalah Palsu

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 256 hits
Parti Warisan menyangkal kenyataan media yang tular kononnya kenyataan bersama Warisan dan Pas untuk menyokong Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Perdana Menteri yang baharu Setiausaha Agung Warisan Datuk Loretto Padua berkata ia m...
Warisan Nafi Keluar Kenyataan Bersama Pas Sokong Hisham Sebagai Pm Baru

Warisan Nafi Keluar Kenyataan Bersama Pas Sokong Hisham Sebagai Pm Baru

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 238 hits
Malaysiakini Parti Warisan Sabah hari ini menafikan kenyataan yang tular kononnya parti itu dan PAS menyokong Menteri Luar Hishammuddin Hussein sebagai calon perdana menteri yang baru Setiausaha Agung Warisan Loretto Padua Jr menafikan keny...
Kerajaan Pas Kelantan Nak Cipta Bala Hadapan Ker Hmmmm

Kerajaan Pas Kelantan Nak Cipta Bala Hadapan Ker Hmmmm

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 189 hits
Projek perlombongan yang dicadangkan di Gua Musang Kelantan menimbulkan ancaman terhadap habitat 105 spesies haiwan dilindungi dan dilindungi sepenuhnya termasuk tapir dan gajah Asia yang terancam Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar untuk ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord