Ngo Gesa K Jaan Dedah Identiti Warga Myanmar Dihantar Pulang


Annabelle Lee
Dua NGO yang memperjuangkan hak imigran menggesa kerajaan mendedahkan senarai 1,086 warga Myanmar yang dihantar pulang semalam dan apakah mereka dijamin selamat apabila tiba ke negara itu.
NGO berkenaan juga menggesa kerajaan memberi akses segera kepada agensi pelarian PBB, UNHCR untuk memastikan sekiranya ada di kalangan mereka adalah pencari suaka.
Amnesty International Malaysia dan Asylum Access Malaysia hari ini berkata, pihaknya belum memutuskan apakah akan membuat permohonan penghinaan mahkamah terhadap Jabatan Imigresen.
Pengarah eksekutif Amnesty International Malaysia, Katrina Jorene Maliamauv berkata mereka lebih bimbang mengenai individu yang dihantar pulang dan tahanan yang tinggal.
"Berkenaan proses penghinaan atau perkara seumpama itu, ini memerlukan semakan lebih lanjut. Tapi kerana ada nyawa yang berpotensi berisiko sekarang, keutamaan mendesak kita adalah untuk menumpukan perhatian kepada mereka yang dihantar pulang.
"Apa terjadi bila mereka tiba di sana? Apa yang berlaku kepada individu yang tinggal (di pusat tahanan)? Perlu diingatkan ada warganegara Myanmar lain di pusat tahanan (juga).
"Dan itulah sebabnya mengapa akses UNHCR sangat penting, ini tidak boleh ditangguh-tangguh lagi ," katanya pada sidang media dalam talian.
Sebelum ini dilaporkan seramai 1,200 warga Myanmar dihantar pulang ke negara mereka. Namun imigresen semalam berkata hanya 1,086 warga Myanmar dihantar pulang.
Penghantaran pulang itu dibuat meskipun selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan penangguhan sementara pelaksanaannya. 
Penangguhan tersebut dilanjutkan hari ini sehingga 9 Mac bagi memutuskan sama ada untuk membenarkan Amnesty International dan Asylum Access meneruskan semakan kehakiman atau tidak. 
Ketua Pengarah Imigresen, Khairul Dzaimee Daud semalam berkata kesemua 1,086 warga Myanmar yang dihantar pulang adalah pendatang tanpa izin dan tidak melibatkan etnik Rohingya atau pencari suaka.
Bagaimanapun UNHCR tidak bersetuju dengan kenyataan itu dan mengatakan mereka dilarang bertemu dengan tahanan.
Justeru, Katrina meminta Jabatan Imigresen menjelaskan keseluruhan proses pengusiran tersebut, yang menurutnya "diselubungi kerahsiaan".
Dia meminta kerajaan mendedahkan maklumat mengenai mereka yang dihantar pulang dan alasan mengapa jabatan itu tidak menghantar pulang 114 lagi tahanan.
"Kerajaan Malaysia perlu memberitahu kami mengenai identiti dan status (individu yang dihantar pulang), bagaimana pertimbangan itu dibuat dan mengapa ada yang dihantar pulang dan ada yang tidak, " katanya.
Pengarah eksekutif Asylum Access, Tham Hui Ying memberitahu sidang media yang sama bahawa mereka mengesyaki "kira-kira 18 kanak-kanak", yang berumur seawal tiga tahun, berada dalam senarai asal yang dihantar pulang ke Myanmar.
Mereka juga mengesyaki kebanyakan kanak-kanak di bawah umur tidak didampingi oleh kedua ibu-bapa mereka.
"Menurut maklumat yang kami ada, kebanyakan, jika tidak semua kanak-kanak salah satu atau kedua ibu bapa (yang) mereka masih di Malaysia ," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/ngo-gesa-kjaan-dedah-identiti-warga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warga Myanmar Dihantar Pulang Walaupun Mahkamah Benar Penangguhan

Warga Myanmar Dihantar Pulang Walaupun Mahkamah Benar Penangguhan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 164 hits
PETALING JAYA Jabatan Imigresen berkata seramai 1 086 pendatang asing tanpa izin dari Myanmar dihantar pulang secara sukarela hari ini walaupun Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penangguhan sementara untuk menghentikan kerajaan mener...
Ngo Kanak Kanak Pencari Suaka Turut Dihantar Pulang Terpisah Dengan Keluarga

Ngo Kanak Kanak Pencari Suaka Turut Dihantar Pulang Terpisah Dengan Keluarga

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 181 hits
MALAYSIAKINISekurang kurangnya dua kanak kanak pencari suaka terpisah daripada keluarga mereka dan dihantar pulang ke Myanmar dakwa Jaringan Hak Asasi Pelarian Asia Pasifik Dua kanak kanak itu sebahagian daripada sejumlah 1 086 warga Myanma...
Hantar Pulang Warga Myanmar Ancam Keselamatan Dan Nyawa Mereka

Hantar Pulang Warga Myanmar Ancam Keselamatan Dan Nyawa Mereka

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 370 hits
Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar dan Ahli Parlimen Merbok Nor Azrina Surip Nurin Aina menggesa kerajaan supaya mempertimbangkan nasib warganegara Myanmar yang berdepan bahaya jika dihantar ke pulang ke negara asalnya Ini selep...
Ngo Peroleh Perintah Penggantungan Sementara Penghantaran Pulang Pelarian Myanmar

Ngo Peroleh Perintah Penggantungan Sementara Penghantaran Pulang Pelarian Myanmar

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 163 hits
Gambar sebagai hiasan 23 02 2021 08 13 PM KUALA LUMPUR 23 Feb Mahkamah Tinggi di sini membenarkan permohonan dua Organisasi Bukan Kerajaan untuk mendapatkan perintah penggantungan sementara bagi menghalang Kerajaan Malaysia menghantar pulan...
Militer Myanmar Peringatkan Warga Tidak Sembunyikan Demonstran Anti Kudeta

Militer Myanmar Peringatkan Warga Tidak Sembunyikan Demonstran Anti Kudeta

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 156 hits
Militer Myanmar memperingatkan publik untuk tidak menyembunyikan aktivis politik Ini dilakukan setelah junta militer mengeluarkan surat perintah penangkapan untuk aktivis demokrasi veteran yang mendukung protes anti kudeta Aksi demontrasi t...
Kerajaan Perlu Timbang Semula Keputusan Usir Warga Myanmar

Kerajaan Perlu Timbang Semula Keputusan Usir Warga Myanmar

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 190 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan menggesa kerajaan Malaysia agar mempertimbang semula keputusan menghantar pulang 1 200 warga Myanmar Majlis itu berkata bahawa sebaliknya Kerajaan Perikatan Nasional perlu memulakan dialog di antara pemimpin ...
Hantar Balik 1 200 Warga Myanmar Keputusan Perlu Dipertimbangkan Semula

Hantar Balik 1 200 Warga Myanmar Keputusan Perlu Dipertimbangkan Semula

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 188 hits
Pemimpin Pakatan Harapan menggesa kerajaan Malaysia mempertimbang semula keputusan menghantar pulang 1 200 warga Myanmar PH berkata tindakan menghantar pulang pelarian ke zon konflik selepas konfrontasi masyarakat awam dengan pihak tentera ...
Polis Kenal Pasti Identiti Mayat Warga Emas Ditemui Di Hadapan Sekolah

Polis Kenal Pasti Identiti Mayat Warga Emas Ditemui Di Hadapan Sekolah

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 173 hits
Adie Sufian ZulkefliWarga emas yang dijumpai mati dengan kesan kecederaan parah pada bahagian leher di kawasan SK Suka Menanti semalam dikenal pasti sebagai Chua Hock Soon Chua Leok Eng 70 tahun fotoBERNAMA dengan kecederaan parah pada lehe...
Kecam Junta Tentera Myanmar Timbang Semula Keputusan Hantar Pulang Pelarian Ph

Kecam Junta Tentera Myanmar Timbang Semula Keputusan Hantar Pulang Pelarian Ph

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 157 hits
POSTED BY AMIR WRLRMalaysia sewajarnya mengecam rampasan kuasa oleh junta tentera Myanmar dan tindakan keras yang dilakukan ke atas penunjuk perasaan pro demokrasi di negara itu Majlis Presiden Pakatan Harapan berkata kerajaan Malaysia haru...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024