Ngo Bersih Cadangkan Proses Perlantikan Jawatan Utama Kerajaan Ditambah Baik


 





Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) melancarkan laporan penyelidikan bertajuk "Penambahbaikan Proses Pelantikan Jawatan Utama Kerajaan di Malaysia".





Menurut kenyataan Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0, kajian itu dibuat berhubung pelantikan jawatan pegawai tinggi kerajaan seperti Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan pelbagai jawatan utama yang berperanan penting untuk kesejahteraan demokrasi serta kedaulatan negara yang sebelum ini dipertikaikan kriterianya.





Kata BERSIH 2.0, kontroversi sering melingkari Perdana Menteri (PM) yang melantik individu tertentu yang dianggap tidak berasaskan merit atau diragui kemampuannya untuk mentadbir.





"Hal ini kerana besarnya pengaruh Eksekutif, terutamanya PM dalam urusan pelantikan, pembaharuan dan pemecatan pegawai yang memegang jawatan utama dalam kerajaan ini.





"Hal ini mengundang penyalahgunaan kuasa, kronisme dan perlindungan dalam kalangan pegawai berjawatan tinggi yang menyebabkan mereka tidak dapat melaksanakan tugas mereka secara tidak berpihak dan adil.





"Masalah ini turut dihambat oleh ketelusan, akauntabiliti dan penilaian awam yang kian berkurang dalam proses pelantikan sedia ada secara keseluruhannya.





"Maka lahirnya keperluan untuk penambahbaikan proses pelantikan dan pemecatan jawatan utama kerajaan agar ianya lebih telus, berakauntabiliti dan terbuka untuk penilaian awam serta berdasarkan sistem merit," kata kenyataan itu.





Menurut BERSIH 2.0 lagi, kajian berkenaan dibuat berdasarkan perbandingan proses pelantikan jawatan utama kerajaan di United Kingdom, Kanada dan Amerika Syarikat





Sehubungan itu, BERSIH 2.0 mencadangkan kerajaan menggubal Rang Undang-Undang (RUU) Pelantikan dan Pemecatan Pegawai Jawatan Utama Kerajaan untuk memulakan proses penambahbaikan.





RUU ini harus mengandungi langkah-langkah berikut:





Menteri yang berkaitan mesti melantik Panel Penasihat Penilaian yang bebas dan diketuaioleh pertubuhan masyarakat sivil untuk menemubual dan mengesyorkan calon Jawatan Utama Kerajaan.




Ini harus dituruti oleh jemputan terbuka kepada rakyat untuk memohon kekosonganjawatan tersebut.




Setelah melalui proses pemilihan, Panel Penasihat Penilaian akan mengesyorkan hingga 3calon untuk setiap kosongan kepada Menteri yang berkaitan, mengikut urutan pilihan.




Pada tahap ini, Menteri mempunyai dua pilihan: (a) beliau boleh menerima calon tersebutatau (b) beliau boleh merujuk perkara itu kembali ke Panel Penasihat Penilaian (tetapi hanya sekali) untuk pertimbangan semula. Sekiranya Menteri tersebut merujuk kembali dan Panel Penasihat Penilaian bertegas untuk senarai asal, maka Menteri secara undang-undangnya perlu menerima calon-calon tersebut.




Menteri perlu mencalonkan individu yang dicadangkan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas (JPK) Parlimen yang berkaitan. JPK akan berbincang bagi mempertimbangkan pencalonan menteri. JPK akan bertindak sebagai lapisan tambahan untuk semak dan imbang proses pelantikan dan penilaian sedemikian (yang sering dilakukan oleh umum) bagi memastikan ketelusan dan akauntabiliti.




Jawatankuasa ini boleh (a) mengesahkan pencalonan atau (b) merujuk pencalonan itu kembali kepada Menteri berserta laporan yang menyatakan sebab-sebab pertimbangan semula. Sekiranya (b) dipilih, Menteri boleh mencalonkan calon lain di antara calon yang selebihnya yang diperingkat oleh Panel Penasihat Penilaian kepada Jawatankuasa Pilihan Parlimen. Jawatankuasa ini akan mempunyai pernyataan terakhir mengenai pengesahan pelantikan Jawatan Utama Kerajaan.




RUU ini mewajibkan Menteri untuk melantik calon yang berjaya dipersetujui oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen. Sekiranya Jawatan Utama ini dilantik oleh YDPA berdasarkan undang-undang kita, Menteri akan menasihati YDPA untuk melantik calon yang berjaya.




RUU ini juga akan menetapkan seorang Pesuruhjaya untuk Pelantikan dan Pemecatan Jawatan Utama Kerajaan, terutamanya yang ditugaskan untuk mengawasi semua prosedur bagi memastikan semua peraturan tersebut dipatuhi oleh semua Kementerian, Agensi, Menteri, Panel Penasihat Penilaian dan Jawatankuasa Pilihan Parlimen. Pesuruhjaya juga akan mengaudit proses pelantikan dan pemecatan dan menerbitkan laporan kepada masyarakat mengenai audit tersebut, untuk memastikan ketelusan dan pemeriksaan.




RUU ini akan mewajibkan Kerajaan untuk membuat satu Kod Pemerintahan untuk membimbing pelantikan Jawatan Utama Kerajaan. Proses pelantikan semestinya merangkumi prinsip-prinsip seperti tidak mementingkan diri sendiri, integriti, jasa, keterbukaan, kepelbagaian, jaminan dan keadilan.




Kajian "Penambahbaikan Proses Pelantikan Jawatan Utama Kerajaan di Malaysia" tersebut dijalankan oleh penyelidik oleh Lim Wei Jiet di bawah naungan BERSIH 2.0

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/ngo-bersih-cadangkan-proses-perlantikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Musa Terdesak Nak Jaga Jawatan Menteri Dalam Kerajaan Pn Kata Anwar

Annuar Musa Terdesak Nak Jaga Jawatan Menteri Dalam Kerajaan Pn Kata Anwar

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 200 hits
March 7 2021 Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kenyataan bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa yang mendakwa UMNO kini seperti sudah berada di bawah pengaruhnya sebagai tindakan terdes...
Gempar Menteri Agama Diasak Tun M Kerana Terima Jawatan Dalam Kerajaan Penyamun

Gempar Menteri Agama Diasak Tun M Kerana Terima Jawatan Dalam Kerajaan Penyamun

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 212 hits
March 3 2021 Pegawai khas Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri mengambil tindakan saman terhadap pihak yang memfitnah tentang pertemuannya dengan bekas perdana menteri i...
Selepas Umum Letak Jawatan Dan Keluar Pkr Dr Xavier Maklum Beliau Sokong Kerajaan Pn

Selepas Umum Letak Jawatan Dan Keluar Pkr Dr Xavier Maklum Beliau Sokong Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 362 hits
KUALA LUMPUR Selepas mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Naib Presiden dan keluar PKR hari ini Ahli Parlimen Kuala Langat Datuk Dr Xavier Jayakumar turut menyatakan pendiriannya sebagai Ahli Parlimen Bebas menerusi satu surat bertarikh...
Pn Ph Rakyat Boleh Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik Presiden Pas

Pn Ph Rakyat Boleh Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik Presiden Pas

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Setelah setahun pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin rakyat boleh menilai kerajaan yang mana mempunyai prestasi pemerintahan lebih baik Beliau percaya rakyat sendiri mengetahui ...
Kerajaan Tebuk Atap Tg Hj Abdul Hadi Yakin Rakyat Mampu Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik

Kerajaan Tebuk Atap Tg Hj Abdul Hadi Yakin Rakyat Mampu Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 239 hits
Setelah setahun pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin rakyat boleh menilai kerajaan yang mana mempunyai prestasi pemerintahan lebih baik Beliau percaya rakyat sendiri mengetahui rekod PN sela...
Ph Beri Amaran Jangan Guna Agensi Kerajaan Tekan Mp Berkhianat

Ph Beri Amaran Jangan Guna Agensi Kerajaan Tekan Mp Berkhianat

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 169 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan memandang serius usaha penyalahgunaan agensi kerajaan sebagai senjata politik bagi memeras sokongan Ahli Parlimen pembangkang kepada parti pemerintah Menurut kenyataan Majlis Presiden penggunaan Suruhanjaya P...
Rakyat Darul Iman Sengsara Kerana Kebobrokan Kerajaan Umno Dulu

Rakyat Darul Iman Sengsara Kerana Kebobrokan Kerajaan Umno Dulu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 221 hits
Satu tulisan yang ditulis dengan menggunakan nama Hamba Allah dikongsikan oleh seorang pengguna akaun Facebook bernama Mat Zaki Talib mendakwa masalah air yang berlaku hari ini berpunca dari kebobrokan kerajaan dulu Tulisan tersebut ditujuk...
Majlis Presiden Ph Kecam Agensi Kerajaan Digunakan Sebagai Senjata Politik

Majlis Presiden Ph Kecam Agensi Kerajaan Digunakan Sebagai Senjata Politik

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Majlis Presiden Pakatan Harapan mengecam sekeras kerasnya penyalahgunaan agensi agensi kerajaan sebagai senjata politik bagi mendapatkan sokongan daripada Ahli Parlimen pembangkang terhadap Kerajaan Perikatan Nasional Menerusi ...
Ikut Nasihat Ku Li Segera Keluar Kerajaan Pilihan Yang Belum Terlambat Buat Umno

Ikut Nasihat Ku Li Segera Keluar Kerajaan Pilihan Yang Belum Terlambat Buat Umno

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 185 hits
Di sebalik UMNO sudah menetapkan pendirian tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU15 akan datang keputusan kekal berada dalam kerajaan PN sehingga Parlimen dibubarkan bukanlah suatu tindakan yang betul dan tepat sebenarny...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan