Netizen Kecam Ucapan Muhyiddin Anggap Hipokrit



Netizen kecam ucapan Muhyiddin, anggap hipokrit
Tawaran ‘kerjasama’ Muhyiddin kepada pembangkang hipokrit, tak ikhlas, kata aktivis dan warganet
Kalangan aktivis dan warganet membidas tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menawarkan pelbagai insentif kepada pembangkang bagi memperoleh undi mereka untuk kekal berkuasa, selepas sokongan untuk beliau di Dewan Rakyat semakin terhakis.
Aktivis dan pengguna Twitter menyifatkan tindakan Muhyiddin merayu sokongan “rentas parti” menunjukkan beliau sudah hilang majoriti dan harus meletak jawatan dan bukannya membuat pelbagai tawaran kepada Ahli Parlimen yang menentang pentadbirannya.
Beliau berkata, pendekatan “semua kerajaan” akan menjamin kestabilan politik dan pentadbiran berfungsi.
Dalam sidang media hari ini, sambil dikelilingi menteri utama, Muhyiddin berkata, beliau akan mencadangkan kerangka bagi kerjasama rentas parti, termasuk peruntukan sama rata kepada semua Ahli Parlimen tanpa mengira parti.
Peguam, Lim Wei Jiet, menyifatkan Muhyiddin dan barisan Kabinetnya sebagai hipokrit dengan menawarkan pembaharuan Parlimen selepas “memusnahkan setiap satu amalan demokratik bagi semak dan imbang” sepanjang tahun lalu.
“Sekarang, pada saat sebelum kematian (Perikatan Nasional), mereka bergantung pula kepada pembaharuan demokratik seolah-olah mereka menjadi penyelamat negara ini. Letak jawatan dan berambus,” katanya dalam mesej tegas kepada Muhyiddin.
Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) Tricia Yeoh, berkata secara dasarnya, Muhyiddin mahu mendapatkan kepercayaan menerusi perjanjian kepercayaan dan perbekalan (CSA).
Beliau merumuskan CSA itu sebagai mesej kepada Ahli Parlimen yang menentangnya, iaitu “sokong saya (Muhyiddin) dan anda akan dapat seperti yang dijanjikan.”
“Kebanyakan cadangan pembaharuan yang ditawarkan itu, sudah lama dicadangkan oleh persatuan sivil Kini, gula-gula ditebarkan untuk mendapat sokongan. Ini adalah pengakuan beliau (kerana) sudah tidak mempunyai majoriti,” katanya.
Sementara itu, pengasas bersama Undi18, Qyira Yusri, bersetuju apa yang ditawarkan oleh Muhyiddin kepada penentangnya adalah, “CSA tanpa merujuk perkataan CSA,”.
Mengulas berkenaan persetujuan kerajaan melaksanakan inisiatif Undi18 tanpa membabitkan menunggu pendaftaran pengundi automatik, Qyira berkata, tawaran Muhyiddin itu “menjijikkan” kerana beliau menggunakannya hak remaja untuk mengundi sebagai alat mengekalkan kuasa.
Pengguna media sosial, @Siv_Gunslinger, berkata “Jadi, asasnya Muhyiddin secara langsung mengakui di mana tiada seorang pun Ahli Parlimen mempunyai sokongan majoriti, dan beliau boleh terus menjadi perdana menteri. Kenyataan itu hanya mengesahkan beliau tidak sudah hilang majoriti. Letak jawatan sekarang jika anda sudah hilang majoriti”. katanya.
Baca Artikel Menarik :
Remaja perempuan dakwa dicabul bomoh ketika rawatan Bukan kita jumpa Agong ramai-ramai ke? Tembakan di TUDM Samarahan, 3 dipercayai maut Resepi Puding Sedut Viral, boleh buat niaga Cucuk vaksin aurat terdedah, tak takut dosa PAS Bakal Terima DAP Kembali? Layari Laman Facebook MYKMU
Turut berkongsi pandangan sama, pengguna @mhdsmlj yang berkata,”Muhyiddin mengakui beliau sudah hilang majoriti namun enggan meletak jawatan kerana tiada calon perdana menteri? Tetapi, beliau berterusan (memancing) pihak lain menyertainya? Beliau sepatutnya meletakkan jawatan dan beri peluang orang lain mentadbir”.
Manakala, Sin Yew berkata, ucapan Muhyiddin menunjukkan beliau sudah mengaku kalah dan tidak mempunyai majoriti di Dewan Rakyat.
“Ini bermakna, beliau mesti meletakkan jawatan sekarang mengikut Artikel 43(4) Perlembagaan Persekutuan. Tiada sebab menunggu persidangan Dewan Rakyat akan datang untuk undi percaya,” katanya.
Thomas Chen pula berkata, walaupun Muhyiddin dan barisan Kabinetnya meletak jawatan, tugas penjawat awam masih berterusan manakala kabinet baharu dibentuk.
“Apa ini? Seluruh rakyat mahu Muhyiddin letak jawatan, doktor masih bekerja, Kementerian Kesihatan kekal berfungsi dan vaksinasi masih berterusan di seluruh negara,” katanya. FMT
Netizen kecam ucapan Muhyiddin, anggap hipokrit
Azlee : Jangan malu jual buah macam saya

The post Netizen kecam ucapan Muhyiddin, anggap hipokrit appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/13/netizen-kecam-ucapan-muhyiddin-anggap-hipokrit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gara Gara Tegur Netizen Mengenai Muhyiddin Yassin Faizal Tahir Dituduh Tunggang Agama

Gara Gara Tegur Netizen Mengenai Muhyiddin Yassin Faizal Tahir Dituduh Tunggang Agama

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 349 hits
Nama penyanyi dan komposer Faizal Tahir menjadi mangsa kecaman netizen di laman Twitter berikutan menegur sebuah ciapan mengenai Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yasin
Panas Netizen Kata Muhyiddin Lebih Teruk Dari Kleptokrat

Panas Netizen Kata Muhyiddin Lebih Teruk Dari Kleptokrat

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 321 hits
August 14 2021 1 Antara alasan Maahiddin mengajak Pembangkang bersama Adalah mahu menolak Kleptokrat Masa dia dilantik PM boleh pulak Deal dengan Kleptokrat Bagi aku Mahiaddin hari ini jauh lebih teruk dari Kleptokrat yang telah membuat ker...
Tawaran Kerjasama Muhyiddin Kepada Pembangkang Hipokrit Tak Ikhlas Kata Aktivis Dan Warganet

Tawaran Kerjasama Muhyiddin Kepada Pembangkang Hipokrit Tak Ikhlas Kata Aktivis Dan Warganet

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 261 hits
Warganet mahu Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan segera kerana mengakui sudah hilang majoriti PETALING JAYA Kalangan aktivis dan warganet membidas tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menawarkan pelbagai insentif kepada pembangkang ba...
Teks Ucapan Penuh Perutusan Khas Pm Muhyiddin

Teks Ucapan Penuh Perutusan Khas Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 132 hits
PERUTUSAN KHAS YAB TAN SRI DATO HAJI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD YASSIN PERDANA MENTERI 4 OGOS 2021Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan salam sejahtera Apa khabar semua Saya harap saudara dan saudari sekalian sihat wal afiat Terleb...
Muhyiddin Kekal Sebagai Perdana Menteri

Muhyiddin Kekal Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 177 hits
Persepsi yang dimainkan oleh puak pembangkang yang mengatakan bahawa Muhyiddin Yassin sudah tidak mempunyai sokongan dan perlu letak jawatan sudah lapuk dan tidak berkesan Oleh kerana itu Muhyiddin kekal sebagai Perdana Menteri dan beliau t...
Keadaan Tak Baik Untuk Pn Dan Muhyiddin Kata Sumber

Keadaan Tak Baik Untuk Pn Dan Muhyiddin Kata Sumber

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 189 hits
Walaupun tidak mempunyai sokongan majoriti Muhyiddin Yassin mungkin boleh terus menjadi perdana menteri interim jika tiada orang yang mampu mengambil alih jawatan itu PETALING JAYA Keadaan tidak kelihatan baik untuk kerajaan susulan kekuran...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time