Netizen Di China Boikot Running Man


NETIZEN DI CHINA BOIKOT RUNNING MAN | Pengguna internet di China meminta agar memboikot acara Running Man dari Korea Selatan kerana dikatakan "menghina" negara mereka.
Kontroversi  antara kedua-dua negara tersebut berlegardi media sosial, tercetus pada hari Ahad semasa episod rancangan variety popular itu ditayangkan.




Anggota rancangan itu bermain Blue Marble, permainan papan yang membolehkan pemain melabur dalam hartanah di seluruh dunia. Dalam rancangan itu , China dan Taiwan diletakkan bersebelahan bersama dengan bendera mereka.
Banyak penonton China melihat ini sebagai satu sokongan Korea Selatan untuk kemerdekaan Taiwan dan mengkritik syarikat produksi Korea Selatan Urban Works Media dan rangkaian pengedar SBS kerana dikatakan ianya seolah-olah "menghina China".
Episod itu kemudian dikeluarkan dari platform streaming Cina Bilibili, walaupun versi ringkas masih dapat dilihat tanpa segmen yang dianggap kontroversi.




Kontriversi China dan Taiwan bermula apabila China menganggap Taiwan sebagai sebuah wilayah yang mesti dikembalikan ke Mainland, secara paksa jika perlu, sementara presiden Taiwan Tsai Ing-wen mengatakan bahawa Beijing perlu menghadapi kenyataan bahawa pulau itu sudah menjadi "sebuah negara yang merdeka"


Sejak pertama kali ditayangkan pada tahun 2009, Running Man memiliki pangkalan peminat yang besar di China dan menikmati populariti yang luar biasa. Di forum popular, Baidu.com, rancangan ini mempunyai hampir 1.4 juta peminat dan terdapat lebih daripada 13 juta posting. Pada tahun 2014, TV Zhejiang China juga membuat versi Cina dengan bantuan pasukan produksi SBS, yang juga menjadi salah satu rancangan realiti teratas sepanjang masa di negara China.
Ini bukan kali pertama penonton China tidak berpuas hati terhadap rancangan tv atau selebriti Korea Selatan.




Pada bulan Oktober, pengguna internet China sangat marah ketika boy band Korea Selatan BTS, bercakap mengenai "history Of Pain" . Perkongsian nya tentang Korea Selatan dan AS dalam Perang Korea 1950-1953, di mana China dan Korea Utara berperang melawan pasukan Korea Selatan dan Amerika Syarikat. Netizen China mengatakan BTS telah "mempermalukan China" dengan tidak menyedari pengorbanan tentera China.
Pada bulan Ogos, penyanyi Korea Selatan Lee Hyori dikecam hebat setelah dia dengan sengaja memperkenalkan "Mao" sebagai nama pentasnya dalam rancangan Hangout With Yoo . Pengguna internet Cina mendakwa Lee sengaja mengejek pemimpin komunis Mao Zedong. Lee kemudian nya membalas, bukan hanya ada satu "Mao" di China.
Beberapa tahun dahulu, pemerintah China telah mengenakan sekatan ke atas industri hiburan sebagai tindak balas terhadap ketegangan politik.
Empat tahun yang lalu, Beijing secara tidak rasmi mengenakan larangan K-pop setelah Seoul membenarkan penggunaan sistem Terminal High Altitude Area Defense (THAAD), perisai anti-peluru berpandu AS, di negara itu. 




Bintang Korea Selatan tidak diundang untuk tampil di rancangan televisyen China dan kerjasama pada projek bersama umumnya dihentikan. Di samping itu, sebilangan pengguna China meminta boikot barangan Korea Selatan.
Namun ada juga tindakan China yang membuatkan  pengguna internet Korea Selatan marah kepada China.
Pada bulan November, pelukis buku komik Cina Old Xian mendapat kecaman setelah dia menyiarkan gambar diWeibo dengan empat watak dalam pakaian tradisional, yang dikenali sebagai Hanfu . Netizen Korea Selatan mengatakan pakaian itu jelas gaya Korea dan menuduh artis itu mencuri budaya Korea. China bertindak balas dengan mengatakan pakaian dan budaya Korea berkembang dari budaya Cina di tempat pertama, dan topi yang digunakan di Korea muncul semasa dinasti Ming China.




Pada bulan November pula, netizen Cina dan Korea Selatan bertengkar setelah Beijing mendapat certification dari Organisasi Antarabangsa  (ISO) untuk pao cai , sayur jeruk Cina. 
Orang Korea Selatan mendakwa ianya tidak benar kerana pao cai juga merujuk kepada kimchi , hidangan terkenal, kubis yang diawet yang digunakan dalam masakan Korea. 
Media Korea Selatan menuduh China mencuri budaya makanan mereka dengan berusaha menyatakan kimchi sebagai makanan buatan Cina.
** Ingatkan ada 1 negara kat asia ni je yang suka claim2 ni..kan?? Rupanya China pun macam tu jugak. Hahaha.. Bagi saya , satu2 negara tu bila ada isu , memang negara lain akan troll dan jadikan ianya satu bahan jenaka dalam rancangan tv dan media lain nya. Itu perkara biasa. 
Tak perlu lah smpai nak bergaduh dan boikot memboikot. Tapi dalam boikot2 pun, tonton juga secara haram.Hahahha.. Satu negara je yang boikot. Ada 10 lagi negara setia menonton Running Man.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/12/netizen-di-china-boikot-running-man.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pisahkan China Taiwan Kepada Dua Negara Netizen China Mahu Boikot Running Man

Pisahkan China Taiwan Kepada Dua Negara Netizen China Mahu Boikot Running Man

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 266 hits
Pada 7 Disember lalu terdapat perdebatan hangat yang berlaku di Weibo mengenai episod terbaru Running Man Ianya bermula dek permainan papan ala ala Monopoly Bagi yang sudah menonton perasan tak ketika permainan papan itu setiap ahli diminta...
Desak Kerajaan Pulangkan Tiga Panda Kepada China

Desak Kerajaan Pulangkan Tiga Panda Kepada China

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 196 hits
Oleh Yi Yi bersama ibunya Liang Liang KUALA LUMPUR Persatuan Haiwan Malaysia mendesak kerajaan memulangkan semula tiga panda di bawah jagaan Zoo Negara ketika ini kepada negara asalnya China berikutan ia tidak memberikan apa apa manfaat ter...
Virus Covid 19 Bermula Dari India Saintis China

Virus Covid 19 Bermula Dari India Saintis China

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 182 hits
Sekumpulan saintis di China mendakwa pandemik Covid 19 bukannya mula menular di negara itu sebaliknya menerusi bukti kukuh yang ditemui mereka menunjukkan virus berbahaya itu datang dari negara lain Saintis dari Akademi Sains China mendedah...
Rahsia Taobao Panduan Import Barang Dari China Secara Online

Rahsia Taobao Panduan Import Barang Dari China Secara Online

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 397 hits
Assalamualaikum Haa nama pun tutorial mesti lah nak ajar macam mana nak beli barang secara borong dari China kan Tutorial ni akan ajar anda buat duit dengan mudah bila anda sudah mahir mendapatkan sumber yang murah di Taobao Bukan mudah nak...
China Serah Bantuan Kepada Palestin

China Serah Bantuan Kepada Palestin

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 120 hits
China serah bantuan kepada Palestin Dikemas kini 50 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 Dec 2020 4 11PM
Koronavirus Gantung Pengecualian Visa Untuk Semua Warga China Najib

Koronavirus Gantung Pengecualian Visa Untuk Semua Warga China Najib

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 223 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kerajaan seharusnya menggantung pengecualian visa untuk semua warga China buat sementara waktu bagi mengekang penularan koronavirus di Malaysia Menurutnya penggantungan itu tidak sepatutnya untuk pendud...
China Memperluaskan Projek Kawalan Cuaca Boleh Menghasilkan Hujan Dan Salji Buatan

China Memperluaskan Projek Kawalan Cuaca Boleh Menghasilkan Hujan Dan Salji Buatan

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 186 hits
China kini mengumumkan mereka sedang memperluaskan projek kawalan cuaca tersendiri dan dijangka projek berkenaan akan dapat meliputi separuh daripada negara berkenaan menjelang tahun 2025 kelak Melalui projek kawalan cuaca ini ia membolehka...
Begini Komentar Who Soal Bantahan China Terhadap Asal Usul Virus Corona Dari Wuhan

Begini Komentar Who Soal Bantahan China Terhadap Asal Usul Virus Corona Dari Wuhan

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 203 hits
WHO berencana mengirim para ilmuwan ke pasar Wuhan guna menyelidiki lebih lanjut asal mula virus tersebut
Dakwaan Covid 19 Bukan Dari China 039 Terlalu Spekulatif 039

Dakwaan Covid 19 Bukan Dari China 039 Terlalu Spekulatif 039

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 195 hits
Taipei Pengarah Eksekutif Pertubuhan Kesihatan Sedunia Michael Ryan memaklumkan bahawa kenyataan yang mengaitkan Covid 19 bukan berasal dari China adalah bersifat terlalu spekulatif Walaupun Beijing terbuka terhadap sebarang siasatan berhub...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Wallahu A Lam Bishawab Tulisan Arab Arti Penggunaan Yang Benar

Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim