Nelayan Vietnam Tenggelamkan Bot Demi Elak Ditahan Kata Apmm


BernamaDua daripada 8 bot nelayan Vietnam yang dirampas APMM menerusi Op Kuda Laut di Pengkalan Maritim Kemaman semalam. (Gambar Bernama)CHUKAI: Nelayan Vietnam sanggup menenggelamkan bot mereka bagi mengelak ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), selepas ditangkap menceroboh dan mencuri hasil laut.
Pengarah APMM Pahang, Amran Daud berkata, taktik itu dikesan dilakukan awak-awak yang menaiki sebuah daripada 9 bot Vietnam ditahan dalam Op Kuda Laut di perairan pantai timur pada 16 dan 17 Ogos lalu.
Katanya, 7 bot ditahan pada jarak 68 hingga 147 batu nautika dari Kuala Kemaman, manakala 2 lagi bot ditahan di Kelantan petang kelmarin.
“Ketika proses menunda bot ke jeti Maritim Kemaman, 2 nelayan Vietnam bertindak mensabotaj bot berkenaan sehingga mengalami kebocoran dan mengakibatkan bot tersebut karam pada jarak 30 batu nautika dari Kuala Kemaman pada 3.34 pagi tadi (semalam).
“Bagaimanapun, 3 anggota APMM bersama 2 nelayan yang berada di atas bot berkenaan berjaya diselamatkan.
“Kami percaya tindakan sedemikian dilakukan nelayan Vietnam untuk melupuskan bukti kes, yang mana sebelum ini mereka pernah melakukan tindakan sama,” katanya pada sidang media di Pengkalan Zon Maritim Kemaman semalam.
Sebahagian daripada 111 nelayan Vietnam yang ditahan APMM dalam Op Kuda Laut di Pengkalan Maritim Kemaman semalam. (Gambar Bernama)Beliau berkata, 4 bot menggunakan nombor pendaftaran bot tempatan bagi tujuan mengaburi mata pihak berkuasa dan mengelakkan ditahan.
“Turut dirampas 15 tan metrik hasil laut, 20,000 liter diesel dan peralatan menangkap ikan bernilai RM10 juta, tidak termasuk bot karam. Semua rampasan dan tangkapan dibawa ke jeti Zon Maritim Kemaman dan jeti maritim Negeri Kelantan untuk siasatan lanjut.”
Amran berkata, 111 nelayan termasuk tekong yang ditahan berusia 17 hingga 55 tahun, didapati tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri yang sah.
Kes disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Perikanan 1985 kerana menceroboh dan menangkap ikan di perairan negara, serta Akta Imigresen 1959/63 kerana tekong dan kebanyakan kru kapal itu yang berusia 17 hingga 57 tahun tidak memiliki sebarang dokumen sah.
Mengikut rekod, sejak 26 Jun sehingga kini, OP Kuda Laut Maritim berjaya menahan 45 bot nelayan asing bersama 502 awak-awak, termasuk tekong.
Katanya, APMM tidak akan berkompromi dengan nelayan asing yang menceroboh perairan negara dan mengaut hasil laut tanpa kebenaran.
“Rondaan dan pemantauan akan terus dipertingkatkan dari semasa ke semasa untuk mencegah sebarang aktiviti menyalahi undang-undang maritim.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/08/nelayan-vietnam-tenggelamkan-bot-demi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nelayan Vietnam Ceroboh Lakukan Provokasi Maut Terkena Tembakan Anggota Apmm

Nelayan Vietnam Ceroboh Lakukan Provokasi Maut Terkena Tembakan Anggota Apmm

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 329 hits
Nelayan Vietnam ceroboh lakukan provokasi maut terkena tembakan anggota APMMSeorang nelayan warga Vietnam maut terkena tembakan dari anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Kelantan Ketua Polis Kelantan DCP Shafien Mamat berkata keja...
Apmm Patuh Rules Sebelum Lepas Tembakan Terhadap Nelayan Vietnam

Apmm Patuh Rules Sebelum Lepas Tembakan Terhadap Nelayan Vietnam

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 376 hits
PUTRAJAYA Anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia telah mematuhi Rules of Engagement penggunaan senjata api sebelum melepaskan tembakan ke arah bot nelayan Vietnam dalam kejadian kira kira 180 kilometer dari Muara Tok Bali Kelantan s...
Bapa Buat Laporan Palsu Elak Anak Ditahan

Bapa Buat Laporan Palsu Elak Anak Ditahan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 216 hits
BAYAN BARU Seorang bapa sanggup membuat laporan palsu demi menyelamatkan anaknya yang berusia 16 tahun daripada ditahan polis kerana menunggang motosikal tanpa lesen Ketua Polis Daerah Barat Daya Superintendan AA Anbalagan berkata suspek be...
Situasi Laut China Selatan Menegangkan Malaysia Tembak Mati Nelayan Vietnam

Situasi Laut China Selatan Menegangkan Malaysia Tembak Mati Nelayan Vietnam

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 352 hits
Situasi di kawasan Laut China Selatan tegang setelah aparat maritim Malaysia menembak mati seorang nelayan Vietnam pada Minggu malam Hanoi menuntut jawaban dari Kuala Lumpur atas insiden itu Pihak Kuala Lumpur mengklaim insiden penembakan t...
Apmm Tahan 3 Kapal Bekal Minyak Kepada Nelayan Asing

Apmm Tahan 3 Kapal Bekal Minyak Kepada Nelayan Asing

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 243 hits
Jalan aktiviti tangkap ikan secara haram di perairan Malaysia CHUKAI Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Terengganu menahan tiga kapal tangki minyak dipercayai menjadi feeder kepada bot bot nelayan asing Vietnam di Laut China Selatan ber...
Pemulihan Perniagaan Akan Ambil Masa 4 Bulan Hingga 2 Tahun Kata Fmm

Pemulihan Perniagaan Akan Ambil Masa 4 Bulan Hingga 2 Tahun Kata Fmm

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR Pemulihan perniagaan dijangka mengambil masa antara 4 bulan hingga 2 tahun bergantung kepada jenis sektor dan impak Covid 19 ke atas perniagaan itu menurut Persekutuan Pekilang pekilang Malaysia Presidennya Soh Thian Lai berkat...
Kata Ahok Soal Gaji Di Pertamina Rp170 Jutalah Kira Kira

Kata Ahok Soal Gaji Di Pertamina Rp170 Jutalah Kira Kira

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 335 hits
Komisaris Utama PT Pertamina Basuki Tjahaja Purnama alias Ahok alias BTP menjadi salah satu pembicara dalam event Bertemu Indonesia yang digelar Narasi TV Minggu Dalam acara yang dipandu founder Narasi TV Najwa Shihab BTP ditanya perihal pe...
Kerajaan Teruskan Program Mybrain Bantu Mahasiwa Sambung Pengajian Kata Menteri

Kerajaan Teruskan Program Mybrain Bantu Mahasiwa Sambung Pengajian Kata Menteri

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 272 hits
Kerajaan Perikatan Nasional melalui Kementerian Pengajian Tinggi akan melaksanakan kembali program program MyBrain15 yang ditangguh ketika pemerintahan Pakatan Harapan sebelum ini Menterinya Noraini Ahmad berkata program itu akan dilaksanak...
Yang Utama Segerakan Rci Debat Mujahid Azeez Tak Selesai Masalah Th Kata Pemuda Pas

Yang Utama Segerakan Rci Debat Mujahid Azeez Tak Selesai Masalah Th Kata Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 267 hits
Pemuda PAS memberi penegasan betapa debat seperti yang berlangsung antara bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof dan bekas pengerusi Tabung Haji Abdul Azeez Rahim pada Sabtu lalu tidak menyelesaikan kemelut agensi kewanga...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar