Nasihat Dr Buat Ibu Baru Bersalin Bayi Selalu Menangis Janganlah Stres Bertenang Dulu


Bila lahir anak pertama, ramai ibu yang belum pandai untuk handle penyusuan anak. Anak tak nak menyusu badan. Anak menangis tak berhenti, ibu ingat susu tak keluar. Anak kena jaundice asyik nak tidur saja dan tak nak menyusu.
Seperti perkongsian Dr Mazliana Mazlan, stres ibu lepas bersalin sedikit sebanyak boleh menganggu kesihatan ibu dan juga menjejaskan pengeluaran susu badan.
Ibu stres sebab anak tolak susu badan. Ibu ingat susu tak keluar. Ibu fikir susu tak cukup.
Saya pun pernah alami juga sewaktu bersalin anak pertama di hospital, dan saya tanya staff nurse yang datang ke bilik, “akak, anak saya ni hypo ke atau sejuk sebab aircond? Dia tak nak menyusu sangat, nampak macam terketar-ketar tadi.”

Nurse buat pemeriksaan, kemudian beliau jawab, “Dr nak saya bagi susu formula ka kat anak Dr?” Terus saya jawab, “takpa kak, takpa. Saya bagi kerap lagi susu kat dia, dia tak pandai lagi kot minum betul-betul.”
Anak, baru lahir ke dunia. Ibu, baru pertama kali menyusu anak yang lahir. Setiap hari di hari berpantang anak pertama saya agak struggle menyusukan anak. Stres, anak tak pandai minum, saya tak pandai beri. Dan setiap kali itu juga saya ingatkan diri sendiri, “sabar, dua-dua tengah belajar, aku tengah belajar, anak pun tengah belajar. Practice makes perfect kan.”
Beri masa untuk mereka berdua ibu dan anak. Masa untuk sama-sama belajar dan adapt dengan kehidupan baru. Ibu belum pandai beri susu dengan cara yang betul, anak pun belum mahir minum susu dengan cara yang baik.
Ada juga suami, ibu ayah, ibu ayah mertua, mahupun orang sekeliling suka minta untuk ibu yang baru nak belajar menyusukan anak itu beri susu formula walaupun di hari kedua kelahiran.
“Susu tak cukup tu, sikit sangat dia minum, sulam susu formula sama, baru lah dia kenyang.”
“Anak lapar tu, tengok dok menangis saja dari tadi.”
“Keturunan kita memang takdak susu, bagi ja formula, kesian anak lapar sebab susu tak banyak.”
Anak umur dua tiga hari, berapa banyak sangat susu yang dia perlu untuk setiap kali minum. Sikit, sikit sangat. Tak sampai sebesar telur pun.

Ibu-ibu tak perlu runsing kalau susu tak keluar banyak di hari-hari pertama kelahiran anak. Tak perlu cari susu formula dan beri anak di kala umur mereka baru dua tiga hari. Banyak mana susu yang keluar, insyaAllah itu cukup untuk anak. Kerapkan menyusu, walaupun yang keluar itu sedikit sahaja.
Jarang ada yang nak tolong semak semula cara penyusuan ibu itu betul atau tidak, cara hisapan anak itu melekap dengan baik atau tidak.
Ramai suka bagi cadangan paling mudah dan cepat untuk ibu dan anak dengan pemberian susu formula. Ini bukan jalan terbaik untuk kita cadangkan pada ibu-ibu yang baru belajar menyusu anak pertama ya.
Ajar teknik yang betul untuk ibu menyusu anak dengan baik. Minta mereka dapatkan nasihat dari kaunselor laktasi, jika kita tak mampu untuk ajar ibu tersebut.
Masih juga tak dapat berikan susu ibu itu sendiri, ibu Rasullullah ada tunjukkan cara lain untuk dapatkan susu ibu dengan mencari ibu susuan.
Berusaha semampu mungkin untuk beri anak kita dengan susu ibu, kerana susu ibu adalah susu paling berkhasiat untuk semua anak-anak.
Kredit: Dr Mazliana Mazlan
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Nasihat Dr Buat Ibu Baru Bersalin, Bayi Selalu Menangis Janganlah Stres. Bertenang Dulu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nasihat-dr-buat-ibu-baru-bersalin-bayi-selalu-menangis-janganlah-stres-bertenang-dulu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berdebar Tunggu Nak Bersalin Kenal Pasti Jenis Kontraksi Ni Baru Ibu Makin Bersedia

Berdebar Tunggu Nak Bersalin Kenal Pasti Jenis Kontraksi Ni Baru Ibu Makin Bersedia

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 232 hits
Dah sampai masa bersalin ke Macam ni ke kontraksi nak bersalin Pelbagai persoalan yang berlegar di fikiran bakal ibu yang baru pertama kali hamil dan bakal melalui detik melahirkan anak Menunggu hari demi hari namun tanda kontrasi masih bel...
Suhu Badan Normal Bagi Bayi Baru Lahir Jika Melebihi Nilai Ini Ibu Ayah Patut Risau

Suhu Badan Normal Bagi Bayi Baru Lahir Jika Melebihi Nilai Ini Ibu Ayah Patut Risau

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 329 hits
Buat ibu ayah yang baru pertama kali anda mungkin tertanya tanya berapakah bacaan suhu badan normal bagi bayi baru lahir Hal paling membimbangkan adalah si manja mula jatuh sakit atau kurang sihat disebabkan masalah selesema atau demam Mung...
6 Perkara Anda Tak Boleh Buat Pada Bayi Baru Lahir Atau Buruk Padahnya

6 Perkara Anda Tak Boleh Buat Pada Bayi Baru Lahir Atau Buruk Padahnya

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 222 hits
Kelahiran bayi memang memberikan kebahagiaan dan kegembiran pada rumah kita Tapi selain cara penjagaan bayi baru lahir yang betul anda juga perlu tahu cara jaga bayi baru lahir yang salah dan apa yang perlu anda elakkan Jom kita semak 6 car...
Bayi Baru Lahir Ditemui Dibuang Di Belakang Rumah Penduduk

Bayi Baru Lahir Ditemui Dibuang Di Belakang Rumah Penduduk

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 206 hits
Bayi perempuan yang baru dilahirkan ditemui di belakang rumah penduduk oleh kanak kanak yang ketika itu sedang bermain berhampiran Bayi yang masih bertali pusat dan uri itu ditemui dalam keadaan dibungkus dengan kain batik dan tuala ditemui...
Dr Kongsikan Bell S Palsy Dialami Faye Kusyairi Ada Sebabnya Ibu Hamil Stres Berisiko

Dr Kongsikan Bell S Palsy Dialami Faye Kusyairi Ada Sebabnya Ibu Hamil Stres Berisiko

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 294 hits
Berikutan perkongsian pelakon Faye Kusyairi mengenai dirinya yang mengalami Bell s Palsy baru baru ini ketika menggosok gigi rata ratanya nak tahu apa punca sebenar ia boleh berlaku Umum mengetahui yang Faye sedang hamil anak kedua dan kini...
Bentak Sang Ibu Hingga Sakit Hati Pengusaha Yang Dulu Pernah Sukses Ini Sekarang Alami Gangguan Jiwa

Bentak Sang Ibu Hingga Sakit Hati Pengusaha Yang Dulu Pernah Sukses Ini Sekarang Alami Gangguan Jiwa

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 206 hits
Jumadi pria asal Cirebon yang merupakan Orang Dengan Gangguan Jiwa kerap mengamuk dirumahnya yang berada di Desa Tegalsari Kecamatan Plered Kabupaten Cirebon Jumadi juga sering meninggalkan rumahnya dan melamun dipinggir jalan Selain itu Ju...
Dah Lama Idam Nak Bela Oyen Ibu Menangis Dapat Hadiah Kucing Dari Anak2

Dah Lama Idam Nak Bela Oyen Ibu Menangis Dapat Hadiah Kucing Dari Anak2

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 278 hits
Membahagiakan orang tua sememangnya suatu impian buat anak anak Walaupun tidak mampu membalas segala jasa dan bakti mereka dalam membesarkan kita namun memberi mereka kegembiraan pastinya memadai untuk menyenangkan hati mereka Menerusi satu...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku