Nasi Goreng Ikan Goreng Yang Sangat Sedap



Sejak mendengar video oleh Dato Dr Nordin Darus mengenai persediaan menjalani hari hari tua, saya sebaik mungkin mahu mengelak dari mencari masalah yang sepatutnya boleh dielakkan. Saya cuba manage hati ini supaya sentiasa tenang. 

Salah satu cara yang baik untuk menjaga hati ialah jangan baca Instagram terutama dari mereka yang kita rasa boleh rimas dan sesak nafas. Mungkin sesak nafas dengan keriakannya dan lifestyle macam macam lagi. Kalau dapat orang macam ni, memang saya unfollow dan tak baca IG dia. 

Kalau saya sendiri ada terbit rasa iri hati pada orang lain, saya juga tidak akan baca. Saya pesan pada hati sendiri, “kalau nak jeles jeles dengan orang, kau jangan nak baca baca apa media social orang”. Hati kita juga perlu dididik supaya berakhlak baik. 

Kedua berkawan dengan mereka yang boleh memberi ketenangan hati yang sentiasa memberi nasihat yang baik baik. Saya selesa berkawan dengan orang yang baik baik dan yang selalu mengajak ke arah kebaikan. Tak perlu nak berkawan dengan orang yang kaya kaya. Kita bukan orang kaya pun untuk berkawan dengan orang kaya yang duit berkepuk kepuk. Saya akan mengukur baju di badan sendiri. 

Saya hanya menpunyai duit hasil dari gaji bulanan. Tiada sumber perniagaan, projek dan sebagainya. Duit yang dapat perlu dibelanjakan dengan berhemah termasuk untuk bekalan hari akhirat. Saya cuba mengelakkan apa yang Allah larang. 

Saya akan sentiasa mengingati diri supaya melihat nasib orang miskin yang tidak berkemampuan. Apa yang kita miliki bukan kerana kita bijak pandai tetapi semua rezeki adalah kurniaan Allah. Cukup setakat ini dahulu, jom kita masuk pula bab masakan.  

Saya memang belum berselera makan. Selera makan belum pulih sepenuhnya lagi. Setiap kali saya terpaksa menjalani bius keseluruhan sebelum pembedahan, memang saya akan mengambil masa untuk pulih sepenuhnya. Kepala akan menjadi pening dan terasa loya dan hilang selera makan.
Pagi pagi Hubby mengajak saya bersarapan di luar bersama kawan kawan alumni tapi saya tak mahu ikut. Tekak hanya rasa nak makan nasi goreng. Balik dari pemeriksaan mata di Optimax, terus singgah beli ikan kembung 3 ekor untuk digoreng dan kemudian dimasukkan sebagai perencah nasi goreng. Memang setahun sekali saya akan membuat rutin pemeriksaan mata.
Nasi goreng hari ini sangat sedap. Hahaha puji diri sendiri sebab memang sedap pun. Lebih lebih lagi bila menggunakan ikan goreng yang banyak dan isinya pula masih basah. Maksudnya isi ikan tidak kering garing. Bukan sahaja makan menambah nambah masa sarapan, saya mengulang lagi makan petang. Hubby dan anak anak pun sama, mengulang makan nasi goreng sehingga licin. 
Jom pakat ramai ramai mencuba resepi nasi goreng seperti ini. Mudah dan sedap pula. Lebih sedap dari nasi goreng di restoran restoran mewah. Tak caya? Haa cubalah sediakan sendiri di rumah. Cuti cuti sekolah ni, boleh masak dan hidangkan untuk anak anak. 
Jom layan resepi di bawah ini. Jangan lupa singgah di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI untuk video penyediaannya. Selamat mencuba....

Nasi Goreng Ikan GorengOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 mangkuk besar putih sejuk2 ekor ikan kembung goreng - saiz besar1 mangkuk kecil kubis2 sudu besar cili kering kisar3 biji telurGaramGula
Bahan kisar:3 biji bawang merah - saiz besar2 ulas bawang putihSejemput ikan bilis
Cara cara:Ikan goreng dicarik carikkan isinya, Masukkan isi ikan ke dalam nasi dan digaul bersama garam dan gula. Ketepikan supaya semuanya sebati dan mesra.

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan cili kering kisar dan tumis lagi sehingga cili garing dan terbit minyak.

Masukkan telur dan dikacau rata. Masukkan sayur kubis dan dikacau rata.

Masukkan nasi dan dikacau rata. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. Tabur daun bawang dan bawang goreng,




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2019/12/nasi-goreng-ikan-goreng-yang-sangat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tercari Cari Sangat Sedap Rasanya Ikan Kukus Pla Kapong Neung Manao Resepi Masakan Thailand

Ramai Tercari Cari Sangat Sedap Rasanya Ikan Kukus Pla Kapong Neung Manao Resepi Masakan Thailand

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 194 hits
Pla Kapong Neung Manao atau ikan barramundi Thai yang dikukus dengan sos limau adalah hidangan makanan laut kegemaran ramai di Thailand Buat saja resipi ini di rumah dan nikmati masakan ikan kukus sebenar Author Mark WiensJenis resipi ThaiM...
Pulut Wajik Aka Pulut Kacau Utara Yang Sangat Sedap

Pulut Wajik Aka Pulut Kacau Utara Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 134 hits
Kuliah Maghrib Surau Ad Dhuha oleh Al Fadhil Ustaz Mohd Ikhwan bin Ali berkenaan Penawar bagi Hati bab fungsi lidah Kebanyakan dosa adalah datangnya dari lidah dari perkataan yang keluar dari mulut Menyebut engkau akan saudara engkau yang j...
Cara Buat Dan Masak Resepi Mee Goreng Basah Sedap Dan Mudah

Cara Buat Dan Masak Resepi Mee Goreng Basah Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 138 hits
Cara Buat Dan Masak Resepi Mee Goreng Basah Sedap Dan Mudah Berikut dikongsikan panduan dan langkah satu per satu untuk menyediakan yang diperkatakan ini semoga ianya mudah untuk difahami dan senang dipelajari Olahan Cik Puan Hajar Cara Bua...
Kari Ikan Kembung Utara Yang Sedap

Kari Ikan Kembung Utara Yang Sedap

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 187 hits
Saya perasan dalam Instagram ada seorang Instafamous memasak pelbagai jenis lauk sehari Kuantiti yang dimasak nampak banyak Dalam hati terfikir berapa banyak budget yang diperuntukkan untuk makan kalau macam ni punya masak setiap hari Kalau...
Nasi Goreng Telur Melompat Lompat

Nasi Goreng Telur Melompat Lompat

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 103 hits
Resepi hari ini ialah nasi goreng telur melompat lompat Hahaha melompat macam mana tu Macam lompat si katak lompat ke Sebetulnya selera saya ni berbeza dengan orang lain yang suka masukkan pelbagai bahan dan perencah dalam nasi goreng Tapi ...
Sambal Udang Petai Sedap Sangat

Sambal Udang Petai Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 119 hits
Tengahari tadi masak sambal udang petai yang sedap sangat Sedap sebab dapat udang fresh Bila makan dengan nasi kopek kulit udang memang boleh rasa manisnya isi udang Aduhai sedapnya udang tak boleh bawa bincang Kuali peta Lain machiam sedap...
Nasi Goreng Sotong Pedas Menyengit Meleleh Air Liur Dibuatnya

Nasi Goreng Sotong Pedas Menyengit Meleleh Air Liur Dibuatnya

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 104 hits
Dah malam malam gini tetiba rasa lapar pulak Kalau dapat goreng nasi guna nasi baki tengah hari tadi sedap ni Boleh makan sambil tengok tv nyum nyum Penggemar makanan pedas boleh cuba resipii nasi goreng yang ringkas Makan ketika masih pana...
Pakai Tudung Makcik Pun Lawa Sangat Foto Sarah Hildebrand Cari Ikan Kering Untuk Suami Jadi Perhatian Netizen

Pakai Tudung Makcik Pun Lawa Sangat Foto Sarah Hildebrand Cari Ikan Kering Untuk Suami Jadi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 102 hits
Siapa yang tidak kenal dengan pelakon baru yang juga pengacara terkenal Sarah Hildebrand kini sedang rancak menempa nama dalam industri hiburan tanah air meskipun telah lama mencipta nama sebagai model komersial Pakai tudung makcik pun lawa...
Dato Ac Mizal Kongsi Resipi Nasi Goreng Belacan Seafood Paling Mudah

Dato Ac Mizal Kongsi Resipi Nasi Goreng Belacan Seafood Paling Mudah

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 123 hits
Terhibur menonton Rasa Anak Emak Anak Bapak kali ni bersama Dato AC Mizal bersama ibunya Datin Madzinah Mansor Memang lucu dan menghiburkan Ada sahaja idea Dato AC untuk mengenakan ibunya Setiap aksi mereka penuh gelak ketawa Pendek kata me...
Papagomo Terima Padah Di Sabah Gara Gara Koyak Gambar Shafie Afdal

15 Worthy Diy Decor Ideas For Your Home Office

Rakyat Meluat Dengan Pakatan Termasuk Anwar Ibrahim

Why Are Tv Cameras Still Huge And Expensive

Gosip Panas Bakal Nikah Kerabat Raja Emma Maembong Masih Berdiam Diri

Patung Elsa Berhantu

Runtuhkan Rak Roti Gardenia Punca Mamat Ni Kena Pukul Di Persimpangan Lampu Isyarat

Sejarah Mata Wang Dunia Dan Kelebihan Mata Wang Digital Berbanding Mata Wang Fiat



Akhirnya Ibu Dedah Punca Puteri Balqis Tutup Instagram

Resepi Seri Muka Durian Paling Sedap

Resepi Teresek Jantung Pisang Paling Padu

Bagaimana Sistem Pendidikan British Menyebarkan Mitos Melayu Malas

Biodata Wanna Ali Pelakon Drama Seindah Tujuh Warna Pelangi


Dayyan Berjaya Tukar Sekolah Rendah

Berhati Hati Dengan Wabak Influenza

Kurasi Fashion Terkini Semua Original Dari Jepun

Air Mutlak Air Mustakmal Musyammas Mutanajis

Petani Hilang Sejak Tahun Baru Ternyata Dimangsa Babi

Meninggal Saat Berlayar Jenazah Pelaut Asal Sulawesi Selatan Dibuang Ke Laut