Nanti Siapa Jadi Mak Jadi Nenek Akan Rasa Macam Mana Perasaan Itu Warga Emas Sebak Beraya Cara Normal Baharu



Kemudahan teknologi seperti sidang video masih mampu mendekatkan hubungan Raidah bersama adik beradik lain yang semuanya berasal dari Singapura. 
JOHOR BAHRU: Sebahagian masyarakat menggangap normal baharu dilihat membataskan mereka berkumpul bersama sanak saudara apatah lagi aktiviti kunjung-mengunjung.
Namun bagi keluarga Raidah Hassan, kehidupan dalam normal baharu tidak menghalang mereka bergurau senda, bermaafan bersama keluarga melalui kemudahan teknologi yang ada.

Hakikatnya, jauh di mata tetapi dekat di hati. Itu yang jelas terpancar apabila melihat keluarga kecil itu bergurau sesama sendiri walau hanya di alam maya.
“Kemudahan teknologi seperti sidang video masih mampu mendekatkan hubungan bersama adik beradik lain yang semuanya berasal dari Singapura.

“Rumah saya biasanya memang menjadi tempat berkumpul adik beradik dan cucu cucu namun hari raya pada kali ini memberi kelainan.
“Dua cucu saya yang berada di luar luar negara juga tidak dapat beraya bersama. Kalau dapat raya, dapatlah dengar mereka panggil saya ‘nana’ (nenek) buat pertama kali,” katanya.
Bukan mereka saja, menantu dan seorang lagi cucunya tidak dibenarkan merentas negeri ekoran negara berdepan pandemik COVID-19.
“Sebaklah sebab dah biasa anak cucu ramai tapi tahun ini tak ada. Selalu dari Kuala Lumpur, Singapura semua dapat balik tetapi tahun ini mungkin tak dapat. Bayangkan bagaimana perasaan kita, tak dapat nak gambarkan kita tak dapat bersama raikan hari raya.
“Kita bila dah tua-tua, hidup sendiri rasa kesunyian betul tanpa anak cucu. Kita terpaksa terima qada dan qadar dari Allah. Apa ditentukan kita terpaksa akur memang ditetapkan begitu.
“Lagi satu keselamatan anak cucu kita juga penting. Kalau datang tapi jadi masalah penyakit susah juga tapi hiba, sedih tetap ada. Nanti siapa jadi mak, jadi nenek dia akan rasa macam mana perasaan itu,” katanya.
Bagi Noor Fitria Quriatulaini Sudin yang merupakan seorang guru pula menyifatkan, walaupun sedih kerana tidak dapat berkumpul bersama sanak saudara namun orang ramai perlu membiasakan diri dengan normal baharu yang dilihat ada kebaikannya.
“Rasa sedih juga sebab biasa kita kumpul petang raya. Bila jadi macam ini, rasa tak percayalah tapi ini nomal baharu, kita terpaksa ikut arahan.
“Biasa kita video meeting online class dengan pelajar tapi kali dengan keluarga, dia punya sedih lain macam. Kita nampak mereka di sana macam mana tapi bila tak nampak depan mata, lagi sebak rasanya,” katanya.
Tahun ini rakyat malaysia tidak dapat melakukan kunjungan muhibah menziarahi satu sama lain sebagaimana kebiasaan sambutan Hari Raya Aidilfitri. - astroawani
Aidilfitri norma baharu di Johor

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wwwberita-semasa.blogspot.com/2020/05/nanti-siapa-jadi-mak-jadi-nenek-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Time Tapi Macam Mana Cara Nak Bangunkan Bayi Untuk Menyusu Cuba Cara Ni

Susu Time Tapi Macam Mana Cara Nak Bangunkan Bayi Untuk Menyusu Cuba Cara Ni

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 309 hits
Eh dah pukul 1 petang sudah waktu penyusuan tetapi si comel masih tidur Hmmm perlu ke bangunkan bayi untuk menyusu atau tunggu sehingga dia bangun sendiri sahaja Waktu penyusuan Bayi yang baru lahir perlu menyusu setiap 2 hingga 3 jam tetap...
Beraya Cara Baharu Orang Ramai Kunjungi Klcc Dataran Merdeka

Beraya Cara Baharu Orang Ramai Kunjungi Klcc Dataran Merdeka

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 501 hits
KUALA LUMPUR 24 MEI Lazimnya warga asing yang sering membanjiri ibu kota tiap kali musim perayaan namun tahun ini di sebaliknya apabila rata rata lokasi tumpuan seperti KLCC Dataran Merdeka Bukit Ampang dan Bukit Bintang didominasi penduduk...
Google Menguji Antaramuka Baharu Paparan Pintar Untuk Memudahkan Warga Emas

Google Menguji Antaramuka Baharu Paparan Pintar Untuk Memudahkan Warga Emas

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 247 hits
Anda adalah generasi yang sejak dari kecil telah dibiasakan dengan penggunaan teknologi canggih Kami yakin ada di antara anda yang kini takut untuk kembali ke kampung kerana akan dilantik menjadi pusat sokongan pelanggan bagi saudara mara y...
Macam Mana Pulak Bagi Yang Pangkat Tinggi Kena Sekali Tak

Macam Mana Pulak Bagi Yang Pangkat Tinggi Kena Sekali Tak

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 262 hits
Pejawat awam boleh dikenakan tindakan tatatertib termasuk dibuang kerja jika tidak kembali ke pejabat selepas Aidilfitri kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Mohd Khairul Adib Abd Rahman Menurut beliau alasan terperangkap di kampung gara g...
Jiran Habaq Anak Dia Nak Balik Raya Macam Mana Nak Report Dm Puan Ini Kepada Polis Cuit Hati Netizen

Jiran Habaq Anak Dia Nak Balik Raya Macam Mana Nak Report Dm Puan Ini Kepada Polis Cuit Hati Netizen

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 531 hits
Sebelum ini Menteri Kanan Datuk Ismail Sabri Yaakob pernah kepada orang ramai membuat aduan terhadap sebarang pelanggaran Perintah Kawalan Pergerakan kepada pihak berkuasa Patuh dengan arahan seorang wanita dipercayai tinggal di Kedah membu...
Relau Warga Emas Maut Terjatuh Tingkat 18

Relau Warga Emas Maut Terjatuh Tingkat 18

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 260 hits
Seorang warga emas maut selepas terjatuh dari tingkat 18 di Taman Alor Vista Relau di sini pagi tadi Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong berkata wanita berusia 80 tahun yang maut di tempat kejadian ditemui orang...
Kasihan Nenek Nenek Ini Dipukul Warga Gara Gara Ketahuan Mencuri Makanan

Kasihan Nenek Nenek Ini Dipukul Warga Gara Gara Ketahuan Mencuri Makanan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 217 hits
Baru baru ini viral sebuah video seorang nenek dipukul warga karena ketahuan mencuri makanan Nenek tersebut terlihat tak berdaya ketika seorang warga melayangkan bogem mentah ke kepalanya Video pemukulan nenek yang disebut mencuri makanan i...
8 Individu Didakwa Mengugut Amp Menendang Warga Emas Yang Menyerang Rider Food Panda

8 Individu Didakwa Mengugut Amp Menendang Warga Emas Yang Menyerang Rider Food Panda

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 479 hits
Lapan individu dijangka akan didakwa atas tuduhan mengugut dan menendang lelaki yang didakwa menyerang wanita yang bekerja sebagai penghantar makanan baru baru ini nbsp Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Datuk Fadzil Ahmat berkata piha...
Apa Itu Serotonin Dan Kaitannya Dengan Rasa Gembira Kemurungan

Apa Itu Serotonin Dan Kaitannya Dengan Rasa Gembira Kemurungan

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 359 hits
Serotonin berfungsi sebagai neurotransmitter iaitu sejenis bahan kimia yang membantu menyampaikan isyarat dari satu kawasan otak ke kawasan yang lain dan walaupun serotonin dihasilkan di otak di mana ia melakukan fungsi utamanya kira kira 9...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil