Nak Sihat Jangan Malas Dan Cari Masa Untuk Kesihatan Diri


Akhirnya dapat juga umi tukar rutin hujung minggu dengan senaman ringan dan briskwalk. Dah tua-tua ni kena la usaha untuk kesihatan badan sebab nak sihat dan bila sihat, hilang rasa beban dan juga dapat tenangkan fikiran. Nak sihat? jangan malsa dan cari masa untuk kesihatan diri sendiri bukan orang lain!





Nak Sihat?Dah jadi lumrah kita walau siapa pun diri kita ni, memang selalu sebut nak sihat tapi selalu culas untuk cari cara untuk sihatkan badan. Memang bab nak keluar rumah, buat sedikit senaman, lari-lari anak atau briskwalk pun malas. 


Sama juga bila bab makan ni, selalu fikir makan pun dah tak banyak tapi kenapa badan macam dipam-pam. Mana taknya, kita tak pernah cuba kurangkan gula, kabohidrat dalam apa yang kita makan dan terpaling penting cukup malas nak buat excercise kan. 


Ya! itulah umi dan kita ni kena ambil kesedaran sendiri dan pucuk pangkalnya bermula dengan diri kita kalau nak berubah. Jom kita berubah!


Hari SabtuSeperti hari-hari biasa, sama seperti hujung minggu, selepas solat subuh, memang umi terus ke dapur untuk siapkan sarapan pagi dan makan pagi dengan habibi tapi minggu ni memang umi terus nekad ubah. Umi tak masuk dapur sebab ingat lepas briskwall nak masuk dapur untuk goreng nasi.


Hari agak cerah, umi terus briskwall, sambil lari-lari anak. Memang segar dan sesegarnya dapat menghirup udara segar dan waktu 


Waktu melalui laluan yang biasa umi lalu ni, umi terhidu bau haruman seperti bunga kenanga tapi jenuh toleh kiri kanan tak jumpa dan memang umi tahu memang tak ada pokok kenanga tapi fikir mungkin ada pokok kenanga di celah pokok di hutan kecil.


Memang tak puashati tapi umi tak boleh lama sebab nak briskwalk dan tak nak overdo.


Stepper Untuk KesihatanSampai kat rumah, umi terus guna stepper (link) nak bagi keluarkan peluh. Memang berbaloi ada stepper ni, nak simpan pun tak susah dan boleh adjust bagi mudah bila digunakan atau kalau nak bagi kita extra effort supaya betis dan kaki buat kerja lebih pun boleh. 



Ni gara-gara teracun dekat youtube bukan kat shopee atau tiktok!


Masuk ke rumah, ehh ada nasi lemak yang DH beli, so memang tak berasap lagi dapur sebab tengahari nak ke walimatulurus anak kawan sekolah.




Majlis Walimatulurus Anak Kawan SekolahKami pergi bertiga sebab Kak Yang dah booking servis kereta, Cik Cha pulak ada graduasi sekolah di Hotel Olimpik, Cik Meya malas nak join sementara Ayong nak rehat dan Angah pula kerja.

Bila hadiri majlis perkahwinan, memang tak sah kalau tak bergambar dengan mak pengantin an


Meriah sungguh kenduri kahwin ni bila dapat berjumpa kawan-kawan sekolah tapi biasanya umi memang malas nak tunggu lama sebab majlis walimatulurus bukan majlis reunion. Kesian kalau kita lepak duduk lama dan tetamu lain yang datang menanti kerusi kosong untuk duduk.





Waktu nak balik tu CikCha pulak call mintak dijemput di lokasi. Maka berjenuhlah kami ke tengah bandar untuk menjemput. Dari Hotel Olimpik, turunkan habibi ke pejabat sebab dia kena bertugas.


Sebelum balik tu sempat singgah ke Pasaraya Hero untuk cari kangkung, tauge dan fish ball  yang akan  dimasukkan dalam bihun untuk makan malam. Mana tau kot habibi balik awal dan lapar, tak perlu nak singgah kedai atau tidur dengan perut lapar. Perut orang Melayu memang gitu kan. 


Hari AhadIkutkan rasa malas nak briskwalk sebab penat menjemput DH jam 12 tengahmalam tapi fikir, memang kena juga untuk kesihatan diri.


Memandangkan bihun masih ada lagi, jadi selepas solat subuh, tunggu hari cerah sikit dan misi untuk sihat pun berjalan seperti yang diinginkan.


Ada muka-muka mereka yang umi jumpa semalam dan muka-muka baru (atau diaorang pun cakap ehh umi ni muka baru juga) dan paling sweet umi jumpa dan bertegur sapa dengan pasangan uncle dan isterinya yang berusia 60'an yang briskwall bersama. Manis!


Bunga BeautyleafEh! masih bau lagi haruman bunga dan memang umi nekad untuk cari. Dalam dok menghidu bau wangi tu ada juga bau seperti spray ubat nyamuk jenama terkenal tapi tak mungkin semburan tu menjangkau jauh .



Kemudian umi tengok ada pokok dengan bunga-bunga yang bertaburan di jalan raya, umi kutip dan hidu. 


Ya, memang haruman dari bunga ni tapi bau seperti spray ubat nyamuk pun dari bunga ni yang dah layu dan membusuk,



Jenuh juga google bunga apa, dari pokok apa tapi hampa. Tapi bila guna ip12promax ni kita boleh tau apakah gambar yang diambil contohnya ada ikon seakan daun yang kita boleh klik dan tahu pokok apa. Tapi bukan mudah juga berdasarkan gambar tu mungkin pokok lain tapi umi cuba dan cuba untuk teliti kesamaan dan akhirnya berjaya kenal pasti apakah jenis pokok tu.


Tak pasti kalau pokok tu di tanam kerana tak pernah nampak pokok yang sama di sekitar laluan pejalan kaki atau ianya tumbuh sendiri. Setahu umi, pokok yang banyak ditanam oleh pihak bandaran ialah pokok semarak api dan tacoma.


Apa pun, bila dah kenal pasti pokok tu hati jadi tenang dan relax.


Cukuplah umi ambil masa antara 30 minit ke 1 jam menghirup udara dan keluarkan peluh. Bila sampai kat rumah sambung guna stepper balik, rehat, mandi dan buat sarapan ringkas dan rehat. 


Berjaya!


Nota buat diriYa, semoga minggu depan tiada halangan untuk umi buat perkara yang sama walaupun Sabtu ni adalah minggu ke pasar. Risau pun ada sebab kekangan masa tapi bak kata orang, nak seribu daya dan tak nak seribu dalih.


Tiada siapa pun dapat mengubah nasib kita kecuali diri kita sendiri. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/12/nak-sihat-jangan-malas-dan-cari-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keliru Nak Pilih Tadika Anak Ini Ciri Ciri Tadika Terbaik Mak Ayah Perlu Cari

Keliru Nak Pilih Tadika Anak Ini Ciri Ciri Tadika Terbaik Mak Ayah Perlu Cari

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 149 hits
Memilih sekolah pertama untuk anak sememangnya begitu menyukarkan Mana tidaknya ia pasti menjadi sekolah yang begitu memberi kesan dan menampakkan perkembangan baik pada anak kita Jadi tidak hairanlah mak ayah mahukan sekolah yang benar ben...
Ubat Petua Seiring Jangan Lupa Amalkan Doa Ni Masa Anak Demam

Ubat Petua Seiring Jangan Lupa Amalkan Doa Ni Masa Anak Demam

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 209 hits
Di ketika anak kita asyik demam berpanjangan kita terlupa yang sihat dan diuji dengan sakit semuanya datang dari Allah Jadi selain ubat dan petua yang kita amalkan untuk redakan panas badan anak doa adalah kunci dan senjata untuk anak sembu...
Nak Anak Capai Potensi Diri Ibu Ayah Perlu Tahu Cara Ini

Nak Anak Capai Potensi Diri Ibu Ayah Perlu Tahu Cara Ini

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 167 hits
Bukan mudah untuk membesarkan serta mendidik anak anak pada zaman sekarang Dengan segala kecanggihan teknologi dan potensi mereka yang luar biasa mudah untuk anak anak berjaya atau sebaliknya Sebagai ibu ayah kita pasti menginginkan yang te...
Nak Kurus Jom Ikuti Cara Kempiskan Perut Dalam Masa 15 Hari

Nak Kurus Jom Ikuti Cara Kempiskan Perut Dalam Masa 15 Hari

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 246 hits
Nak Kurus Jom Ikuti Cara Kempiskan Perut Dalam Masa 15 Hari 9 Ini dah kira kali yang ke 15000 tekad untuk kurus bersemangat search di google tetap tewas juga dengan makanan makanan viral Kadang bila kena body shaming dengan saudara mara ter...
Jangan Sangka Diri Lebih Alim Dari Orang

Jangan Sangka Diri Lebih Alim Dari Orang

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 125 hits
Abu MiskhatJangan sangka orang yang selalu melaungkan nama Tuhan itu benar benar ikut suruhan Tuhan
Hiburan Jangan Agungkan Muka Pretty Boys Kalau Kau Maki Melayu Siapa Lagi Nak Sokong Melayu Amir Ahnaf

Hiburan Jangan Agungkan Muka Pretty Boys Kalau Kau Maki Melayu Siapa Lagi Nak Sokong Melayu Amir Ahnaf

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 136 hits
Seperti diketahui ramai bakat serta lakonan Amir Ahnaf semakin lama semakin mendapat perhatian penerbit serta pengarah drama tempatan Demi menjiwai watak dalam drama terbarunya Amir telah menurunkan berat badan supaya kelihatan lebih susut ...
Beri Peluang Jangan Ngigau Nak Makan Gaji Buta Dan Menyakaw

Beri Peluang Jangan Ngigau Nak Makan Gaji Buta Dan Menyakaw

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 149 hits
Sultan Ibrahim bertitah tidak mungkin untuk Anwar membuat perubahan mendadak dalam tempoh satu tahun Saya akan memburu semua orang yang korup Saya akan pastikan saya membawa hasil titah baginda Sultan Ibrahim turut mencadangkan supaya Suruh...
Jangan Samakan Aku Dengan Dia Lagi Adam Lee Sanggup Cukur Jambang Tak Nak Seiras Dengan Alif Teega

Jangan Samakan Aku Dengan Dia Lagi Adam Lee Sanggup Cukur Jambang Tak Nak Seiras Dengan Alif Teega

papar berkaitan - pada 9/12/2023 - jumlah : 120 hits
Susulan isu kontroversi yang melibatkan pasangan suami isteri Alif Teega dan Aisyah Hijanah kini wajah Alif dijadikan sebagai bahan jenaka oleh netizen di media sosial Katanya hingga pelakon Adam Lee ingin mencukur jambang dek tidak mahu di...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak