Nak Pastikan Stok Susu Sentiasa Cukup Selepas Masuk Kerja Mama Buat 8 Tips Ini


Susu lebat dan stok mencukupi selepas cuti bersalin adalah menjadi impian setiap ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu.
Puas sudah memerah tetapi penghasilan susunya semakin sedikit. Stok susu ibu perahan  menyusut ekoran pengumpulan susu di pejabat yang semakin sedikit. Dahulu boleh mengumpul 20oz sehari, kini hanya mampu mengumpul 10oz atau kurang. Mungkin keadaan sebegini pernah berlaku kepada anda.
Keadaan ini boleh menimbulkan kerisauan di kalangan ibu. Tambah-tambah lagi bagi ibu yang ingin menyusu eksklusif selama enam bulan,  8 tip ini amat berguna untuk anda.
Kaunselor laktasi, Faliyana Muda berkata punca kepada masalah ini ialah  berpunca kepada masalah untuk memerah payu dara setiap tiga hingga empat jam sekali apabila mula bekerja.
Masalah ini selalunya berlaku selepas cuti bersalin kerana tuntutan tugas dan kekangan masa. Hal ini dan beberapa faktor lain berkemungkinan besar menjadi penyebab penghasilan susu oleh payudara menjadi perlahan dan sedikit.
Menyedari risiko penghasilan susu yang bakal menjunam selepas kembali bekerja ibu-ibu yang menyusukan perlu lebih kreatif dalam menangani isu ini menggunakan pelbagai kaedah.
#1. STIMULASI PAYUDARA
Lakukan stimulasi pada payudara. Perlu difahami penghasilan susu bergantung kepada supply and demand. Permintaan tinggi akan menyebabkan penawaran (penghasilan susu) meningkat. Cara untuk mengelakkan penghasilan susu ibu merudum ialah dengan sentiasa memberi stimulasi payu dara sama ada dengan menyusu secara terus ataupun memerah.

#2. PERAH TIGA JAM SEKALI
Wujudkan sesi memerah yang konsisten setiap tiga jam sekali dan jangan hanya memerah apabila merasa payudara sudah penuh. Sesi perahan yang dilakukan bukan semata-mata untuk mendapatkan susu ibu perahan tetapi adalah satu cara memberi signal kepada otak supaya menghasilkan lebih banyak susu. Proses untuk menghasilkan susu baru tidak akan nampak dalam jangka masa singkat. Perlu diketahui, sekiranya hari ini ibu menambah sesi perahan,peningkatan penghasilan susu tidak akan dapat dilihat keesokannya. Ia  akan mengambil masa seminggu atau dua minggu bergantung kepada individu.
 
#3. MIND SET
Elakkan daripada merasa perlunya tempat spesifik untuk memerah.
#4. KEMUDAHAN
Gunakan kemudahan yang ada seperti nursing cover yang boleh menutup bahagian dada ketika memerah. Maka sesi memerah tidak dirasakan sesuatu yang membebankan ibu-ibu kerana boleh memerah di mana sahaja.

#5. ALAT BANTU
Menggunakan peralatan bantuan memerah seperti Freemie iaitu alat untuk menakung susu ibu yang boleh digunakan dengan mana-mana pam yang mempunyai tubing. Dengan adanya alat ini dan pam payudara yang boleh dicas, proses memerah masih boleh dilaksanakan dengan bebas tangan semasa ibu bekerja.
#6. ELAK EMOSI CEMAS
Emosi cemas dan tertekan perlu dijauhi sebaliknya cari jalan penyelesaian dengan tenang. Misalnya sekiranya tidak boleh memerah kerana suntuk masa atau perlu berkursus, cuba cari jalan untuk melakukannya dengan cara lain. Misalnya memerah semasa berkursus tanpa perlu ke surau dengan cara memakai nursing cover, jaket atau menutupnya dengan tudung.
#17 SOKONGAN
 
 
Dapatkan sokongan daripada orang terdekat seperti suami, ibu bapa, rakan-rakan, adik beradik, pengasuh dan majikan. Beri penjelasan dan penerangan kepada orang di sekeliling supaya mereka memahami dan menyokong amalan penyusuan susu ibu yang sedang anda lakukan.
FIKIRKAN SESUATU YANG INDAH Fikirkan yang indah dan keseronokan semasa memerah. Tinggalkan segala masalah buat seketika. Relaks dan perahlah payu dara dengan gembira. Tatap gambar dan video bayi anda semasa memerah bagi membantu hormon oksitosin iaitu hormon kegembiraan yang membantu penghasilan maka susu bertambah. Elakkan stres kerana ia boleh menyebabkan penghasilan susu merosot.
 
 
 
The post Nak Pastikan Stok Susu Sentiasa Cukup Selepas Masuk Kerja, Mama Buat 8 Tips Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/nak-pastikan-stok-susu-sentiasa-cukup-selepas-masuk-kerja-mama-buat-8-tips-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Nak Jadi Orang Yang Sentiasa Positif Dalam Hidup

Tips Nak Jadi Orang Yang Sentiasa Positif Dalam Hidup

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 2143 hits
Kalau ada masa free rajin jugak aku melayan soalan orang dekat instagram tu Aku tertarik nak elaborate pasal soalan ni Tips dari cik epal untuk sentiasa kekal positif dalam kehidupan Dulu zaman baru aku buat blog time tu aku umur 17 18 tahu...
Kaunselor Laktasi Kongsi Tip Pastikan Stok Susu Kekal Beku Bagi Perjalanan 8 Hingga 12 Jam

Kaunselor Laktasi Kongsi Tip Pastikan Stok Susu Kekal Beku Bagi Perjalanan 8 Hingga 12 Jam

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 658 hits
Bagi ibu yang menyusukan anak pengendalian EBM yang betul semasa ingin membuat perjalanan jauh penting supaya stok susu tak rosak Kadang kala ada perjalanan yang terpaksa mengambil masa sehingga 8 jam atau lebih Disebabkan kekangan ini ibu ...
Sebulan Sebelum Kerja Waktu Paling Lewat Untuk Simpan Stok Susu Ikuti Jadual Memerah Susu Yang Betul

Sebulan Sebelum Kerja Waktu Paling Lewat Untuk Simpan Stok Susu Ikuti Jadual Memerah Susu Yang Betul

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 343 hits
Stok susu ibu perahan amat penting kerana bayi akan minum SIP semasa anda di pejabat Stok perlu disediakan seawal yang boleh apabila susu matang yang berwarna putih sudah mula kelihatan Pada waktu itu semua kolostrum yang diperlukan oleh ba...
Tips Memudahkan Susu Ibu Keluar Dengan Meriah Selepas Bersalin

Tips Memudahkan Susu Ibu Keluar Dengan Meriah Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 872 hits
Tips memudahkan susu ibu keluar dengan meriah Assalamualaikum wbt Add captionPernahkah anda dengar disaat ibu baru melahirkan anak susu ibu susah untuk keluar Ini kerana ibu ketika hamil kurang mendapat pendedahan tentang bagaimana cara unt...
Bagaimana Nak Pastikan Susu Tak Berkurang Ketika Di Luar Negara Ikuti Langkah Penghasilan Susu Yang Betul

Bagaimana Nak Pastikan Susu Tak Berkurang Ketika Di Luar Negara Ikuti Langkah Penghasilan Susu Yang Betul

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 336 hits
Jika anda masih menyusukan anak anda dan anda perlu ke luar negara hal ini merisaukan kerana ia melibatkan tempoh masa yang lama dan penerbangan antarabangsa Apakah panduan dan tip yang boleh anda lakukan supaya penghasilan susu tidak berku...
16 Ribu Penjawat Awam Akan Kehilangan Kerja Kerajaan Nak Berjimat Katanya Hancing Viral

16 Ribu Penjawat Awam Akan Kehilangan Kerja Kerajaan Nak Berjimat Katanya Hancing Viral

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 445 hits
Sebelum PRU14 dahulu banyak kali sudah diberitahu apa yang akan terjadi kepada orang Melayu bila UMNO kalah Sekarang sudah hampir 8 bulan memerintah Pakatan Harapan sudahlah tidak menunaikan janji Manifestonya tetapi membuat kerja kerja mem...
Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 729 hits
SEORANG pelajar lelaki terpaksa tinggal di sebuah pondok usang selepas ditinggal oleh kedua ibu bapanya yang masing masing beragama Islam dan Kristian Menurut Cikgu Arbin yang berkongsi kisah sedih pelajar tingkatan 3 tersebut remaja bernam...
Maafkan Mama Tak Sanggup Rasanya Nak Peluk Cium Qayyum Lama Lama Mama Tolak Sebab Tidak Nak Bersedih Datin Shahida

Maafkan Mama Tak Sanggup Rasanya Nak Peluk Cium Qayyum Lama Lama Mama Tolak Sebab Tidak Nak Bersedih Datin Shahida

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 533 hits
Tak lama dulu kecoh di media sosial tentang isu ibu kandung Qayyum anak angkat Datuk Aliff Syukri yang mahu mengambil anaknya kembali gara gara menuduh usahawan kosmetik terbabit dan isteri tak reti menjaga budak tu dengan baik Terkilan den...
Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan

Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 474 hits
Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan Penyaman udara ni dah jadi satu keperluan pula disebabkan cuaca panas di Malaysia Tambah tambah lagi di bulan puasa memang menduga betul cuacany...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu

Filem Sheriff Di Pawagam 18 April

Open House Special Ada Barista