Nak Otak Cergas Dan Tidak Nyanyuk Ketuk Ketampi Cepat



Nak otak cergas dan tidak nyanyuk, ketuk ketampi cepat
PADA zaman sekolah dahulu, apa hukuman yang popular pernah anda lalui? Pelajar zaman dahulu mesti ramai yang biasa kena denda ketuk ketampi oleh cikgu kerana tidak mendengar arahan, nakal dan gagal menyiapkan kerja sekolah.
Apabila diimbau semula, pengalaman kena denda di sekolah memang kelakar, namun banyak pengajarannya. Bagaimanapun sejak awal tahun 2000, pelbagai bentuk hukuman disiplin ke atas pelajar termasuk ketuk ketampi telah dilarang sama sekali dilakukan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.
Siapa yang merupakan generasi lama mungkin beranggapan betapa ruginya bagi generasi baru yang tidak pernah merasai pengalaman indah seperti itu ketika zaman persekolahan. Manakan tidak, denda ‘manja-manja’ ini bukanlah bersifat menghukum semata-mata, tetapi di sebaliknya tersimpan rahsia yang sangat luar biasa.
Kajian daripada beberapa orang ilmuwan mendapati bahawa perbuatan ketuk ketampi terbukti memberi kesan positif kepada pelakunya. Paling mengejutkan, perbuatan itu tidak hanya bersifat pemulihan disiplin, tetapi juga berupaya meningkatkan fungsi otak, memori dan daya tumpuan.
Testimonial yang dilakukan oleh Dr. Eric Robbinson dari Los Angeles ke atas beberapa orang pelajarnya yang kerap melakukan ketuk ketampi menunjukkan peningkatan prestasi dalam pelajaran.
Pelajar-pelajar terbabit yang mana sebelumnya sering mendapat markah teruk dalam ujian semester telah memperlihatkan peningkatan keputusan daripada markah C kepada A.
Sebelum fakta itu ditemui, manfaat ketuk ketampi sebenarnya telah lama diketahui di India. Difahamkan, golongan pendidik di sana kerap mempraktikkan hukuman sebegitu ke atas pelajar-pelajar yang bermasalah, di mana ia dipanggil sebagai ‘bess uth’. Ada juga menyebutnya dengan nama, ‘Thoppukaranam’ – ‘Thorpi’ bererti dengan tangan dan ‘Karnam’, bermaksud telinga.
Apa yang bagusnya di sana, sehingga kini tiada pula laporan ibu bapa tidak berpuas hati, naik angin atau marah sehingga mahu menyaman cikgu kerana anak mereka didenda ketuk ketampi.
Berkat ibu bapa bersikap terbuka dan berlapang dada dengan hukuman sekecil itu serta tidak menafikan hak guru dalam mendidik, ramai pelajar di sana menunjukkan perubahan positif dalam banyak perkara. Hal ini telah diakui oleh beberapa orang doktor dan ahli sains dunia dalam sebuah penelitian ilmiah, International Journal of Yoga pada bulan April 2014.
Menerusi jurnal itu, ilmuwan mendedahkan bahawa pelajar-pelajar India yang menjalani denda tersebut menunjukkan pelbagai peningkatan terutama dalam kemampuan kognitif seperti cara berfikir, mengingat, tenang dan lebih fokus.
Sejumlah pengkaji turut mendapati bahawa rejimen sederhana itu ternyata bermanfaat kepada anak-anak istimewa yang mengalami Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperacticity Disorder (ADHD), Sindrom Down dan autisme. Tambah menarik, hukuman tersebut juga terbukti dapat memperbaiki beberapa gangguan termasuk disleksia, alzheimer dan mereka yang susah hendak belajar atau mengingat.
Kajian menunjukkan ramai individu yang berusia akhir 60-an, 70-an dan 80-an mengalami kehilangan memori sekitar 15 peratus hingga 18 peratus. Malah didapati bahawa permasalahan ini mula menyerang seseorang seawal umur 30-an lagi dan bertambah buruk seiring peningkatan usia.
Sebab itu, ahli sains mencadangkan untuk mengembalikan kekuatan memori mereka yang sudah berusia, ketuk ketampi ialah salah satu jalan penyelesaiannya.
Ketuk ketampi atau juga disebut ‘Super Brain Yoga’ merupakan latihan yoga kuno yang mana bertujuan mengaktifkan, memberi tenaga dan memperkuatkan sel-sel otak. Satu teknik yang cukup ringkas, tetapi memiliki kekuatan super sebagai bahan bakar dalam mempertahankan kesihatan otak.
Caranya mudah. Mula-mula, cubit kedua cuping telinga dalam posisi menyilangkan tangan. Kemudian, lakukan ketuk ketampi sebanyak 14 hingga 21 kali, sekali atau dua kali sehari sambil menarik nafas ketika turun dan menghembusnya ketika naik.
Hasil penelitian mendapati rupanya cuping telinga menyimpan tenaga meridian, di mana cuping telinga kanan mengaktifkan otak kiri, manakala cuping telinga kiri mengaktifkan otak kanan. Lebih tepat lagi, telinga memiliki titik-titik akupunktur yang berhubung terus ke otak.
Lalu, apabila kita mencubit cuping telinga sambil naik dan turun secara berulang, tenaga daripada bahagian bawah tubuh akan berpindah ke bahagian otak seterusnya mengaktifkan kelenjar pineal, yang terletak di tengah otak.
Itu sebabnya, mengapa sebaik sahaja melakukan ketuk ketampi, kita akan mula berasa segar, bertenaga dan otak semakin cerdas.
Makanya, mulai hari ini jangan memandang perbuatan itu sekadar berupa denda atau penderaan semata-mata sehingga kita lupa manfaat di sebaliknya.
Nak cergas, kembalikan kekuatan memori, apa lagi… ketuk ketampilah! Utv
Nak otak cergas dan tidak nyanyuk, ketuk ketampi cepat
Baca Artikel Menarik :
Janji Menteri, DBKL belum sempurna Datin Seri Rosmah dapat semula pasport antarabangsa Harga makanan Salt Bae, jangan terkejut Syafiq lamar Mimi Lana? Frontliner terkejut terima panggilan pesakit meninggal 3 tahun lalu (Video) Timbalan Pengarah SKMM dipenjara 6 bulan Wanita pecahkan cermin trak suami kerana curang Ingatkan video anak kahwin, rupanya emak (Video) Puteri Sarah terkilan Lisdawati curi barangnya Bapa rogol anak, rodok kemaluan isteri dengan botol susu Hubungan sulit dengan isteri orang, pesara tentera maut ditikam Layari Laman Facebook MYKMU
Khairy mengaku guna 4 jin

The post Nak otak cergas dan tidak nyanyuk, ketuk ketampi cepat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/17/nak-otak-cergas-dan-tidak-nyanyuk-ketuk-ketampi-cepat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Tak Nak Mata Anak Cepat Rosak Ibu Ayah Sila Ikut Tips Penjagaan Mata Ini

Kalau Tak Nak Mata Anak Cepat Rosak Ibu Ayah Sila Ikut Tips Penjagaan Mata Ini

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 237 hits
Ibu bapa sekalian pernah dengar tips penjagaan mata untuk kanak kanak Ini panduan paling utama pemeriksaan mata anak Mengapa Jangan fikir anak masih kecil jadi mereka tidak perlu mendapatkan pemeriksaan mata Ini kerana ia sangat penting ker...
Video Nampak Kasut Rider Penghantar Barang Dah Lusvh Lelaki Ini Cepat Cepat Masuk Rumah Rupanya Nak Hadiahkan Kasut

Video Nampak Kasut Rider Penghantar Barang Dah Lusvh Lelaki Ini Cepat Cepat Masuk Rumah Rupanya Nak Hadiahkan Kasut

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 240 hits
Berbuat baik kepada orang tidak mengira ketika susah atau senang Bahkan kebaikan yang dilakukan secara tidak langsung memperoleh ganjaran pahala Walaupun pemberian yang kecil namun ia cukup bermakna kepada sesetengah individu Bagi kasut kep...
Jangan Dukung Selalu Biar Anak Main Sendiri Tip Dr Sheikh Muszaphar Nak Anak Cepat Berdikari Waktu Kecil

Jangan Dukung Selalu Biar Anak Main Sendiri Tip Dr Sheikh Muszaphar Nak Anak Cepat Berdikari Waktu Kecil

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 305 hits
Perkongsian pasangan selebriti Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor dan Dr Halina Mohd Yunos mengenai hal keibubapaan sentiasa menjadi perhatian Ada sahaja informasi mengenai anak anak yang dikongsikan pasangan selebriti ini tidak terkecuali men...
Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

Cepat Haider Nak Jumpa Papa Mama Elly Mazlein Selamat Bersalin Perkenalkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 277 hits
Tahniah buat penyanyi dan pengacara Elly Mazlein atau mesra disapa Kak Lina yang telah selamat melahirkan bayi keduanya pada jam 12 23 pagi tadi Perkhabaran gembira itu dikongsikan Elly awal pagi ini di Instagramnya Kata Elly dia bersyukur ...
Dayah Bakar Kongsi Momen Anak Main Bola Dengan Baba Comel Awal Awal Dah Gelak Macam Mana Nak Main

Dayah Bakar Kongsi Momen Anak Main Bola Dengan Baba Comel Awal Awal Dah Gelak Macam Mana Nak Main

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 254 hits
Pengacara yang dikenali ramai Dayah Bakar yang telah menetap di Canberra Australia bersama suami dan anak kecilnya dilihat sering berkongsi video2 indah buat tatapan para pengikut di laman Instagramnya Sebelum ini Dayah berjauhan dengan sua...
Guna App Maps Senang Nak Tahu Lokasi Pasangan Atau Anak Bila Keluar Rumah

Guna App Maps Senang Nak Tahu Lokasi Pasangan Atau Anak Bila Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 305 hits
Teknologi sekarang sebenarnya banyak membantu jika digunakan dengan betul Begitu juga dalam hal melibatkan pengesanan ahli keluarga yang tidak ada bersama dengan kita Ada beberapa aplikasi yang boleh digunakan dan salah satunya teknik track...
Di Ketika Umno Nak Terlingkup Zahid Mula Cadang Bubar Bersatu Silap Silap Umno Yang Terlingkup

Di Ketika Umno Nak Terlingkup Zahid Mula Cadang Bubar Bersatu Silap Silap Umno Yang Terlingkup

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 106 hits
Terkini Zahid saran bubarkan saja Bersatu kembali ke pangkuan UmnoOctober 7 2021 Parti Pribumi Bersatu Malaysia tidak perlu hipokrit dan play innocent dalam soal kerjasama dengan UMNO sedangkan rakyat pun tahu hakikat itu Jika benar demi se...
Cara Mudah Nak Buat Karipap Telur Gergasi Di Rumah

Cara Mudah Nak Buat Karipap Telur Gergasi Di Rumah

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 431 hits
Ada yang teringin nak makan karipap telur gergasi Kebetulan pula di rumah memang sudah ada roti canai frozen brand kawan lazat Resipi yang sangat mudah Karipap telur atau karipap giant guna kulit paratha Yang ni memang saiz standard sekepin...
Mudah Sangat Nak Buat Sambal Ikan Pauh Muda Guna 5 Bahan Je

Mudah Sangat Nak Buat Sambal Ikan Pauh Muda Guna 5 Bahan Je

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 311 hits
Sambal ikan pauh muda buat makan dengan nasi panas panas Ramai tak yang suka dengan menu macam ni untuk makan tengahari Betul betul pecah air liur orang cakap dengan resipi daripada Baharin Zakaria ni kan Cara nak buat pun mudah sangat guna...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc