Nak Latih Anak Suka Air Masak Mak Ayah Pun Sama Sama Kena Berebut Minum


Sudah kita ketahui akan kebaikan air masak. Ibu ayah harus melatih anak-anak untuk minum air masak dan jadikan ia tabiat. Tidak dinafikan, anak-anak lebih suka minum air manis kerana banyak perisa yang sedap-sedap.
Ada beberapa kaedah yang boleh digunakan oleh ibu ayah untuk menggalakkan anak-anak minum air masak. Di dalam laman Facebooknya, seorang ayah, Ahmad Luqman Bukhari telah berkongsi caranya melatih anak minum air kosong.
PAYAH BETUL NAK MINUM AIR! Dia ni payah benar saya nak suruh minum air, doktor. Tiap kali suruh minum air, mesti nak kena sampai berkejar-kejar keliling rumah!
Artikel Menarik: [Anak Lelaki Yang Diajar Untuk Sayang Ibunya, Bila Besar Akan Hormatkan Perempuan]
Hihi. Nampak kelakar, tapi inilah antara masalah utama yang mak ayah adukan setiap kali saya berjumpa pesakit kanak-kanak.
Serius, memang mencabar nak mintak mereka ni minum air banyak. Tapi sebenarnya ada teknik yang kalian boleh buat dan ianya sangat berkesan nak selesaikan masalah ni.
Inilah juga yang saya selalu ceritakan pada mak ayah pesakit cilik saya:
1. Beri anak guna cawan yang dia orang paling suka. Kan sekarang ada banyak cawan dengan design kartun-kartun menarik. Mana anak yang minat cawan Upin Ipin, kalian belikan yang tu. Yang minat Frozen, belikanlah cawan yang ada gambar kartun tu.
Dan pastikan cawan tu letak dekat tempat anak-anak mudah capai sendiri. Jangan terkejut bila dia orang ni asyik nak minum air je kerjanya. Haha.
2. Sediakan botol air khusus untuk setiap anak. Ha, ini pun lebih kurang sama macam tips yang pertama tadi.

Carikan botol design nya seperti yang anak kalian minat. Paling bagus masa nak beli tu, bawaklah anak sekali dan suruh dia orang pilih sendiri. Sebelum beli tu, buatlah akujanji untuk dia orang minum air lebih banyak nanti. Hahaha.
Botol air tu penting kegunaannya semasa berada di luar rumah. Tak kiralah bila ke sekolah ke, keluar berjalan-jalan ke, balik kampung ke, isikan air siap-siap dalam botol tu setiap kali nak keluar. Kan jimat, dan tak perlu susah payah cari kedai nak beli air.
Artikel Menarik: [Anak Datang Menyendeng, Peluk & Cium Kita Maknanya Dia Nak Perhatian]
Boleh jugak tiap-tiap malam kalian penuhkan botol air dan letak kat bilik anak-anak. Tak perlu berperang suruh minum dah, botol air tu confirm akan kosong sendiri.
3. Sesekali, bagi mereka guna silly straw. Budak-budak memang suka dengan benda ni. Apa yang mereka nampak ialah mainan, tapi dalam masa sama kita dapat galakkan anak minum air dengan guna alat tu.
4. Ajar anak sediakan minuman dan hidangkan sendiri. Alah, anak perempuan kan suka sangat main masak-masak. Anak saya pun sama.

Kalian latih mereka untuk ambil air sendiri dari bekas air, kemudian hidangkan atas meja. Mesti dia orang excited sangat-sangat bila berjaya lakukan sendiri.
5. Dalam peti ais kat rumah tu, kalian sediakan satu bekas ice cube pelbagai bentuk. Nanti jarang-jarang sekali, letakkan ais kiub yang ada bentuk bintang ke, bentuk dolphin ke, bentuk love ke, dalam cawan anak. Memang melompat-lompatlah dia orang, punyalah gembira nak minum air nanti.
6. Buatkan mereka jus buah-buahan. Masa nak siapkan jus tu pula, kalian ajak mereka lakukan bersama. Banyak kebaikan bila kita berikan minuman jus buahan.
Selain ada mineral dan vitamin penting, ia juga kaya dengan serat buahan. Barulah nanti anak-anak bebas daripada masalah sembelit.

7. Akhir sekali, kalian sendiri sebenarnya yang kena berusaha untuk jadi model terbaik untuk anak-anak. Nak anak minum air masak banyak, kalian kena tunjukkan pada mereka yang kalian pun suka minum air masak.
Remember, young children learn by copying you
Kawan-kawan, set dalam minda kita, sebenarnya mudah saja nak latih anak minum air ni. Paling penting, kita timbulkan rasa seronok dalam diri mereka tiap kali nak minta minum air, barulah mereka akan lakukan sendiri dengan senang hati.
Kita pun tak akan lagi susah hati lagi. Hihi.
Semoga bermanfaat!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-latih-anak-suka-air-masak-mak-ayah-pun-sama-sama-kena-berebut-minum/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jual Tisu Nak Tolong Mak Anak Yatim Ini Buat Pak Nil Sebak

Jual Tisu Nak Tolong Mak Anak Yatim Ini Buat Pak Nil Sebak

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 321 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul Peribahasa ini sesuai menggambarkan nasib seorang kanak kanak yatim yang terpaksa menjual tisu demi membantu ibunya mencari sesuap rezeki Kanak kanak itu ditemui pengacara terkenal Datuk Azn...
Cara Rambut Badannya Di Sental Keadaan Bilik Air Buat Anak Jadi Takut Bukan Anak Tak Suka Mandi

Cara Rambut Badannya Di Sental Keadaan Bilik Air Buat Anak Jadi Takut Bukan Anak Tak Suka Mandi

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 458 hits
Ramai ibu hairan bukankah bayi manusia telah hidup selama 9 bulan di dalam air Jadi mengapa ada bayi yang takut mandi Enam Sebab Anak Takut Mandi 1 Posisi Badan yang Tak Selesa Di dalam rahim bayi duduk dengan kedua tangan dan lutut yang ra...
Anak Acuan Mak Ayah Isi Tangki Emosi Dengan Benda Baik Untuk Si Kecil Tiru Jadi Baik Sampai Besar

Anak Acuan Mak Ayah Isi Tangki Emosi Dengan Benda Baik Untuk Si Kecil Tiru Jadi Baik Sampai Besar

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 239 hits
Dalam membesarkan anak anak memang perasaan amarah senang mendatangi ibu dan ayah Kadang benda kecil pun boleh buat kita senang melenting Bila fikir balik padahal tak perlu pun marah marah malah boleh diselesaikan tanpa menjerit atau marah ...
Banyak Dugaan Nak Bf Anak Ibu Kena Kental Ayah Harus Supportive

Banyak Dugaan Nak Bf Anak Ibu Kena Kental Ayah Harus Supportive

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 278 hits
Hampir semua wanita menyimpan hasrat untuk memberikan susu ibu secara eksklusif kepada si kecil sehingga usia enam bulan dan meneruskannya sehingga dua tahun Dalam melengkapkan misi ini tentunya banyak cabaran yang perlu dihadapi Setiap cab...
Kenali 5 Tanda Kita Kurang Minum Air Masak

Kenali 5 Tanda Kita Kurang Minum Air Masak

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 936 hits
Sejak kebelakang ini cuaca panas betul terik membahang walaupun selepas hujan Kalau dulu sis tak berapa kuat sangat minum air masak Tapi sekarang sehari boleh habis dua botol mineral yang 1500ml tu Masa kecil dulu emak selalu ingatkan supay...
Anak Sulung Perempuan Kesayangan Mak Ayah Kakak Yang Baik Boleh Diharap

Anak Sulung Perempuan Kesayangan Mak Ayah Kakak Yang Baik Boleh Diharap

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 451 hits
Ibu bapa yang mempunyai anak lelaki sulung beruntung kerana dia boleh diharap untuk melindungi adik adiknya apabila sudah besar Bagaimana pula dengan anak sulung perempuan adakah adik adiknya nanti tidak boleh bergantung kepada kakak yang p...
Didik Anak Soleh Solehah Bukan Bagi Arahan Je Ni Patut Mak Ayah Buat

Didik Anak Soleh Solehah Bukan Bagi Arahan Je Ni Patut Mak Ayah Buat

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 348 hits
Zaman serba moden dan canggih ini memerlukan kekentalan mental dan fizikal dalam mendidik anak Ada waktunya ibu ayah terpaksa mengalah dan bermain dengan emosi serta psikologi halus yang membuatkan anak akur dengan setiap arahan yang diberi...
Kasih Ayah Hingga Ke Akhir Hayat Bapa Meninggal Sewaktu Menunggu Anak Temuduga

Kasih Ayah Hingga Ke Akhir Hayat Bapa Meninggal Sewaktu Menunggu Anak Temuduga

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 409 hits
ALOR SETAR Walaupun demam sejak tiga hari lalu arwah sanggup menemani anak bongsunya menghadiri temuduga kerja hari ini Tak sangka pula ajalnya sampai ketika sedang menunggu anak perempuannya selesai temuduga kata Mohd Ali Ahmad 55 sepupu k...
Hiba Mak Anak Terpisah Kerana Koronavirus Hanya Mampu Peluk Udara Lepas Rindu

Hiba Mak Anak Terpisah Kerana Koronavirus Hanya Mampu Peluk Udara Lepas Rindu

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 255 hits
Sayu hati melihat detik detik seorang jururawat barisan hadapan ini yang terpaksa merawat pesakit dijangkiti koronavirus memberi pelukan udara daripada zon kuarantin untuk menenangkan anaknya yang sedang merinduinya itu Liu Haiyan telah dip...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord