Cara Rambut Badannya Di Sental Keadaan Bilik Air Buat Anak Jadi Takut Bukan Anak Tak Suka Mandi


Ramai ibu hairan, bukankah bayi manusia telah hidup selama 9 bulan di dalam air? Jadi mengapa ada bayi yang takut mandi?

Enam Sebab Anak Takut Mandi (0-2 tahun);
1.Posisi Badan yang Tak Selesa
Di dalam rahim, bayi duduk dengan kedua tangan dan lutut yang rapat ke abdomen/perut serta kepalanya tunduk ke dada. Posisi ini membuat bayi merasa bagai berpeluk selama 9 bulan. Posisi ini juga menghalang kedua tangan bayi dari menggapai-gapai.
Ramai bayi ‘infant’ (0-3 bulan) yang super sensitif dengan posisi yang membuatkan tangannya menggapai di udara: ia buat bayi merasa bagai di tolak dari suatu tempat yang tinggi (free falling position) dan ketakutan kerana posisi itu asing bagi mereka.
Telangkupkan badan bayi di lengan anda atau tiarapkan bayi di dalam tab mandinya (tahan kepalanya dengan lengan) untuk posisi yang lebih di gemarinya.
2. Sensitif dengan Suhu
Ramai orang hanya bercakap soal suhu air mandi bayi. Bagaimana dengan suhu bilik mandi? Suhu bilik ketika menyiapkan bayi untuk mandi (atau selepas mandi)? Serta suhu tangan orang yang memegang bayi ketika badannya tak berpakaian?
Tahukah anda, bayi 0-8 minggu mempunyai ‘total thermal immaturity’? Ia bermaksud bayi tidak mampu seimbangkan suhu badan dan sangat sukar untuk badan bayi kekalkan suhu asasnya ke 37-37.5 °C.
YA, BACA BETUL-BETUL. 37-37.5 °C ya. BUKAN 27-27.5 °C.
Hanya sekitar usia 18 -24 bulan nanti baru bayi tahu selaraskan suhu badannya secara semulajadi.(Climakid: Dr Candice Ostrowka)
Ini sebabnya mengapa keseluruhan proses mandi sejak: buka baju pegang bayi tak berbaju masuk dalam air lap badan pakai baju: boleh jadi satu acara paling sukar untuk bayi bertahan dengan suhu.
3. Bayi Sudah Keletihan
Berapa ramai ibu yang sedar setiap usia anak ada masa berjaga maksimum yang mereka boleh tahan sebelum kembali mengantuk?
Misalnya:
Bawah 1 bulan: minimum (beberapa minit-puluh minit)
1 bulan: 30-45 minit
2 bulan: 45 minit – 1 jam 15 minit
3 bulan: 1 jam 15 minit – 1 jam 30 minit
4-6 bulan: ~ 2 jam
7 bulan -12 bulan: ~ 3 jam
12 bulan- 18 bulan : ~3-4 jam
Lihat masa berjaga bayi kecil yang sangat singkat. Bayi mungkin sudah keletihan dan mahu tidur ketika anda baru mahu memandikannya akibat telah mengguna masa sebelum ini untuk menyusu, bermain atau menukar lampinnya.
4. Tak Matang = Tak Faham
Saya yakin ramai ibu dapat faham bila saya sebut amat biasa anak kecil menjerit takut bila acara potong rambut, potong kuku, korek telinga dan melihat orang menggunakan vacuum cleaner, kan? Begitulah juga dengan acara mandi buat sebahagian anak.
Mengapa? Kerana semua benda di sekeliling anak kecil adalah benda baharu dan otak mereka pula masih lemah dalam bab ‘reasoning’ (memikir alasan di sebalik sesuatu).
Air yang mengalir masuk ke dalam mata, sabun yang terasa licin di badan, perasaan macam tak boleh bernafas bila air masuk hidung, bunyi air menyimbah jatuh ke lantai, C:..ini semua boleh jadi punca anak takut.
Anak lihat , anak dengar, anak bau , anak dapat rasa sesuatu dari keseluruhan acara mandi TAPI, dia tak dapat faham apa yang terjadi.
5. Tak Boleh Beza Realiti VS Imaginasi VS Fantasi
Ini selalunya terjadi buat anak yang ‘sudah ada fikirannya sendiri’ iaitu yang berusia setahun ke atas. Anak yang dahulunya tak takut mandi,pun tiba-tiba boleh jadi penakut. Kenapa?
Baik, ingat lagi ketika anda di tipu bulat-bulat dahulu bahawa jika tertelan biji rambutan maka nanti pokok rambutan akan tumbuh dari atas kepala anda? Terus anda ‘blacklist’ semua biji buah, bukan?
Itu berlaku di zaman anda ‘tidak tahu apa’…
Jika anda menonton cerita, anda tahu itu semua rekaan. Namun tidak bagi anak kecil. Bunyi pam tandas di ikuti dengan air mangkuk tandas yang menghilang benar-benar buat anak rasa dia boleh di sedut hilang dari mangkuk tandas.
Anak mungkin rasa paip air boleh pecah dan tiba-tiba berlaku banjir yang akan lemaskan dia seperti mana yang dia lihat di dalam cerita.
Atau di sebalik saluran air keluar itu ada badut menakutkan atau labah-labah gergasi yang menunggu untuk menerkamnya.
6. Anak Tahu Apa Akan Berlaku Selepas Mandi
Seawal 4-5 bulan, anak sudah dapat mengagak rutin biasa kehidupan. Ini berikutan berlakunya perkembangan mental dunia kejadian (usia 19 minggu) dan dunia hubungan (usia 26 minggu).
Misalnya, selepas mandi di awal pagi, ibu akan menghantar saya ke rumah pengasuh. Maka, anak mungkin akan sengaja bikin drama waktu mandi di awal pagi untuk sabotaj perjalanan rutin.
Hal ini makin meneruk bila anak mahir hal autonomi (kuasa) sekitar usianya 15 bulan iaitu bila berlaku perkembangan mental dunia prinsip. Inilah usia anda lihat anak menjadi baby bos dan tentukan apa yang dia mahu.
Misalnya: anak hulurkan kasut yang dia nak pakai kepada anda atau anak serta merta bertindak tutup pintu bilik untuk halang anda keluar.
Maka, jika selepas acara mandi bermaksud masuk tidur, mungkin itu yang buat anak tak gembira dengan mandi.
Sumber:
USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASSC
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION
The post Cara Rambut & Badannya Di Sental, Keadaan Bilik Air Buat Anak Jadi Takut. Bukan Anak Tak Suka Mandi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-rambut-badannya-di-sental-keadaan-bilik-air-buat-anak-jadi-takut-bukan-anak-tak-suka-mandi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tata Cara Mandi Wajib Beserta Kondisi Jika Tanpa Air

Tata Cara Mandi Wajib Beserta Kondisi Jika Tanpa Air

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 288 hits
Dalam Al Qur an surat al Maidah ayat 6 Allah berfirman Dan jika kamu junub maka mandilah Berikut tata cara mandi wajib yang telah merdeka com rangkum dari berbagai sumber
Nak Latih Anak Suka Air Masak Mak Ayah Pun Sama Sama Kena Berebut Minum

Nak Latih Anak Suka Air Masak Mak Ayah Pun Sama Sama Kena Berebut Minum

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 531 hits
Sudah kita ketahui akan kebaikan air masak Ibu ayah harus melatih anak anak untuk minum air masak dan jadikan ia tabiat Tidak dinafikan anak anak lebih suka minum air manis kerana banyak perisa yang sedap sedap Ada beberapa kaedah yang bole...
Coronavirus Takut Air Anda Dinasihatkan Agar Kerap Mandi

Coronavirus Takut Air Anda Dinasihatkan Agar Kerap Mandi

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 367 hits
Rakyar digesa agar terus bertenang dan menekankan aspek penjagaan diri sebagai langkah pencegahan meskipun penularan wabak koronavirus semakin membimbangkan di seluruh dunia kerana sifat itu akan mempengaruhi dan menurunkan imuniti badan Ga...
Cegah Obesitas Begini 6 Cara Bagi Untuk Mendorong Anak Gemar Berolahraga

Cegah Obesitas Begini 6 Cara Bagi Untuk Mendorong Anak Gemar Berolahraga

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 173 hits
Director Sport Performance and Education Herbalife Nutrition Dana Ryan mengatakan bahwa kebiasaan berdiam di dalam rumah dengan ditemani internet dan gawai adalah kebiasaan yang sangat normal saat ini
Tata Cara Mandi Besar Usai Haid Sesuai Syariat Islam

Tata Cara Mandi Besar Usai Haid Sesuai Syariat Islam

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 238 hits
Seorang wanita muslimah yang telah selesai atau bersih dari haid harus segera melakukan mandi besar Hal ini merupakan suatu kewajiban karena apabila wanita tersebut belum melakukan mandi besar ia belum bisa melakukan ibadah seperti shalat m...
10 Cara Mengatasi Rambut Rusak

10 Cara Mengatasi Rambut Rusak

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 189 hits
BERBAGI 10 Memiliki rambut yang sehat tentunya merupakan keinginan semua orang Pada umumnya semua orang memiliki rambut yang sehat hanya saja dalam kehidupan sehari hari mengalaminkerusakan yang disebabkan oleh beberapa masalah Nah Untuk in...
Panduan Cara Mandi Wajib Yang Betul Lelaki Dan Wanita

Panduan Cara Mandi Wajib Yang Betul Lelaki Dan Wanita

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 3931 hits
Bagaimana cara mandi wajib yang betul dan sah mengikut hukum syarak dalam Islam dan apakah mandi junub yang kita lakukan itu sempurna seperti mana yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW Di sini dikongsikan panduan mudah yang ringkas yang bol...
Anak Suka Berlari Tak Boleh Duduk Diam Jalan Berjengket Lakukan Urutan Tapak Kaki

Anak Suka Berlari Tak Boleh Duduk Diam Jalan Berjengket Lakukan Urutan Tapak Kaki

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 420 hits
Anak suka berlari Anak saya tidak boleh duduk Anak saya jalan berjengket Ini antara salah satu kerisauan ibu bapa bila mempunyai anak yang mempunyai ciri ciri ini Menerusi perkongsian dari Terapis Cara Kerja Nurul Sheriena ada cara yang bol...
Nak Mulakan Cara Hidup Sihat Kena Mula Dari Kecil Ini Sukan Sesuai Ikut Umur Anak

Nak Mulakan Cara Hidup Sihat Kena Mula Dari Kecil Ini Sukan Sesuai Ikut Umur Anak

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 494 hits
Bersukan memang perlu dipupuk sejak dari kecil lagi Malah kanak kanak memang sudah azalinya sentiasa aktif dan cergas Namun mungkin yang ibu bapa kurang arif tentang sukan yang bersesuaian dengan usia si kecil anda Ternyata memang banyak je...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar