Nak Capai Target Susukan Anak Hingga Usia Dua Tahun Lakukan Persediaan Ini Dari Awal


TIADA MAGIC untuk meneruskan penyusuan susu ibu. Banyak perkara perlu tahu dan banyak tindakan perlu dilaksanakan. IA BUKAN SEMUDAH SELAK BAJU DAN SUAKAN PADA ANAK.
Persediaan yang perlu dilakukan sejak dari peringkat kehamilan lagi. Ada keperluan yang seharusnya diaturkan dengan doa semoga Allah permudahkan. Inilah persediaannya.
Perancangan melahirkan dengan tenang : Mengandung sihat, kekal aktif dan melahirkan dengan tenang dan senang membantu memudahkan proses penyusuan sejurus baby dilahirkan. Faham fisiologi melahirkan, Ibu yang tenang melahirkan baby yang juga tenang. Baby yang tenang lebih mudah dilatih memulakan penyusuan dengan betul.erlu diusahakan:
1. Sokongan dari suami, ibu dan ahli keluarga terdekat : Semasa mengandung perlahan-lahan beri gambaran kita mahu susukan anak dengan susu ibu. Kita semua tahu. Apa jua yang kita pilih memang memerlukan sokongan. Begitu juga apabila memilih untuk menyusukan anak dengan susu ibu. Suami sebagai insan paling rapat perlu dimaklumkan dan sebaiknya berbincanglah dengan hikmah. Bersama-sama menambah ilmu penyusuan banyak membantu ibu memulakan penyusuan dengan tenang dan ahli keluarga yang mendapat pendedahan tentang kebaikan susu ibu lebih mudah menyokong bersama-sama ibu meneruskan penyusuan.

2. Perancangan melahirkan dengan tenang : Mengandung sihat, kekal aktif dan melahirkan dengan tenang dan senang membantu memudahkan proses penyusuan sejurus baby dilahirkan. Ibu yang tenang melahirkan baby yang juga tenang. Baby yang tenang lebih mudah dilatih memulakan penyusuan dengan betul.
3. Kerjasama suami, kamulah harapan: Isteri telah mengandungkan zuriat kamu dan berjuang melahirkan zuriatmu. Tunjukkan kasih sayangmu, ringankanlah bebanan emosinya. Bantulah isterimu merawat fizikal
4. Kenali fasa penghasilan susu : Penghasilan susu ibu ada 3 peringkat iaitu kolustrum, susu peralihan dan susu matang. 3 hari pertama, kolustrum sifatnya pekat likat sedikit, disedut baby terus ke dalam perutnya. Selepas itu, susu peralihan akan dihasilkan dan seterusnya susu matang yang lebih banyak dihasilkan selari dengan keperluan baby. Lepas lahir, TIDAK ADA SUSU MENCURAH-CURAH.
5. Mulakan penyusuan dengan betul : Penyusuan yang efektif adalah apabila baby menyusu pada lekapan dan posisi yang betul. Apabila baby melekap pada areola, kolustrum yang sifatnya pekat likat sedikit mampu dikeluarkan dari semua arah. Menyusu pada areola bukan pada puting. Puting kecil puting rata atau puting tenggelam, usahakan anak membuka mulut yang luas sebelum baby melekap pada areola. Sepatutnya, menyusu terus ke payudara tidak menyakitkan. Fokus menyusu terus ke payudara dan usah begitu ghairah perkenalkan botol susu terlalu awal. Elaklah memerah guna pam demi nak mengejar menyimpan stok sepenuh deep freezer.
6. Susukan dengan kerap : Bayi perlu disusukan kerap kerana rangsangan yang kerap akan mengeluarkan kolustrum dengan efektif dan tidak terbentuk saluran tersumbat atau ketulan di saluran susu yang mana boleh menganggu kelancaran pengeluaran susu. Menyusu kerap bengkak susu mudab ditangani. Semakin kerap baby disusukan, susu peralihan dihasilkan dan seterusnya susu matang yang lebih banyak akan dihasilkan. Baby perlu menyusu kerap bukan tidur berlama-lama.

7. Pengambilan makanan yang sihat : Berpantang bukan bermakna menyekat pengambilan makanan sebenar yang menyihatkan. Bukan ambil makanan tertentu saja. Elak makanan diproses dan elaklah minuman malt yang mengandungi gula tersembunyi itu lebih baik. Pilihan makanan yang menyihatkan membantu ibu pulih dan meningkatkan imun badan ibu juga. Pengambilan air yang cukup juga penting kerana air yang cukup perlu untuk sistem dalam badan kita.
8. Berlatih mengenali ragam bayi : Bayi manusia yang unik pastinya ada pelbagai emosi. Emosinya dipersembahkan melalui tangisan dan tanggapan baby menangis kerana susu tidak cukup, baby tidak kenyang perlu diperbetulkan. Kenali tanda-tanda bayi mendapat susu yang cukup dan berlatih mengenal baby masing-masing.
9. Bertenang : Tempoh berpantang adalah untuk berehat dan menjalani proses penyembuhan selepas melahirkan. Adakala pelbagai emosi datang bertandang. Dapatkan bantuan jika merasakan ia perlu diluahkan. Pilihlah mereka yang boleh dipercayai dan boleh membantu. Meneruskan penyusuan diakui ada banyak cabaran. Kita bukan berseorangan, ada ramai yang boleh membantu meneruskan penyusuan yang tenang.
10. Dapatkan bantuan, maklumat penyusuan yang betul: Sejurus melahirkan, nurse akan membantu ibu memulakan penyusuan. Namun adakala ketika itu, proses penyusuan berlangsung baik. Tetapi, apabila balik ke rumah, bermulalah cabaran satu demi satu. Dapatkanlah bantuan dari mereka yang terlatih. Di kebanyakkan KK, doktor/nurse telah pun menjalani kursus penyusuan. Namun, jika dapat berhubung dengan mereka yang telah dilatih tentang penyusuan susu ibu dan aktif membantu ibu melalui kumpulan sokongan penyusuan, itu lebih baik.
11. Yakin dengan kemampuan diri : Ambil spirit wanita yang tidak pernah mengandung pun mampu menyusukan anak mereka apatah lagi kita yang melahirkan. Keyakinan perlu disokong dengan ilmu. Dengan ilmu, kita faham setiap tindakan yang dilakukan.
12. Jadilah diri sendiri: Usah mengalah. Tidak berbaloi mengambil kira kata masyarakat yang memberi tanggapan tidak tepat tentang penyusuan susu ibu. Maklumat yang bertentangan usah dijadikan perbalahan. Kita tahu cabaran dalam penyusuan antara kita tidak sama. Luaskan pengetahuan tentang dunia penyusuan. In shaa Allah, kita kekal bertahan.
13. Belajar menerima perubahan : Kehidupan kita akan selalu berubah-rubah. Sebagaimana awalnya dulu kita belajar menempuhi alam perkahwinan, begitu juga setelah dikurniakan zuriat kita akan melalui perubahan demi perubahan. Proses pembelajaran tidak pernah terhenti.
14. Bersyukur : Di luar sana, ramai yang menyimpan keinginan untuk melahirkan dan menyusukan. Syukurlah kita dipilih untuk merasai nikmat ini. Kita bersyukur dikurniakan nikmat mengandung dan melahirkan, teruskanlah penyusuan susu ibu, Sunnah Rasulullah SAW. Bergantung sepenuhnya pada ALLAH usah bergantung pada manusia. Kepada Allah kita memohon.
Semoga dipermudahkan urusan penyusuan ibu-ibu yang baru melahirkan. Dengan izinnya. Mulakan dengan betul. In shaa ALLAH dipermudahkan
Sumber: Kaunselor Laktasi (Ziela Juzaila)
The post Nak Capai Target Susukan Anak Hingga Usia Dua Tahun Lakukan Persediaan Ini Dari Awal! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/nak-capai-target-susukan-anak-hingga-usia-dua-tahun-lakukan-persediaan-ini-dari-awal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pergerakan Kekayaan Warren Buffett Dari Usia 20 Tahun Hingga Capai Rp 1 340 Triliun

Pergerakan Kekayaan Warren Buffett Dari Usia 20 Tahun Hingga Capai Rp 1 340 Triliun

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 197 hits
Sering disebut sebagai Penyihir dari Omaha Buffett tidak selalu sekaya seperti dirinya saat ini Bahkan sebanyak 99 7 persen kekayaannya dihasilkan setelah ulang tahunnya yang ke 52
Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan

Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 424 hits
Ibu bapa mana yang tak pernah marahkan anak Kalau boleh sebenarnya semua ibu bapa tidak mahu marahkan anak tetapi kadang kala bila sudah hilang kesabaran termarah juga si anak Lepas marah anak anda mesti rasa menyesal dan kasihan dengan si ...
Video Bapa Rantai Leher Anak 11 Tahun Dengan Anjing Sebab Dah Tak Tahu Macam Mana Nak Ajar

Video Bapa Rantai Leher Anak 11 Tahun Dengan Anjing Sebab Dah Tak Tahu Macam Mana Nak Ajar

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 499 hits
Lain orang lain caranya nak didik anak ada yang menggunakan ketegasan dan ada juga yang gunakan kaedah psikologi Tapi cara bapa ini ajar anaknya memang pelik Tergamak bapanya merantai anak leelaki yang berumur 11 tahun bersama anjing peliha...
Dua Posisi Berus Gigi Anak 4 Tahun Ke Bawah Dan 5 Tahun Ke Atas Yang Wajib Ibu Bapa Buat

Dua Posisi Berus Gigi Anak 4 Tahun Ke Bawah Dan 5 Tahun Ke Atas Yang Wajib Ibu Bapa Buat

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 637 hits
Kerosakan atau karies gigi boleh bermula sebaik sahaja gigi pertama tumbuh dan terdedah kepada persekitaran mulut Adalah amat penting untuk memastikan bahawa gigi dan gusi dibersihkan secara rutin bagi mengurangkan proses kerosakan Ramai ib...
Anak Tetak Ayah Usia 90 Tahun Kerana Tak Dapat Pinjam Motorsikal

Anak Tetak Ayah Usia 90 Tahun Kerana Tak Dapat Pinjam Motorsikal

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 317 hits
GARA GARA tak dapat pinjam motosikal daripada ayahnya seorang anak berusia 38 tahun tergamak menetak ayahnya yang sudah tua berusia 90 tahun menggunakan sebilah parang Kejadian dilaporkan berlaku di Kampung Tersusun Bukit Chawi Kampung Gaja...
Xandra Perlu Jalani Pemeriksaan Bibir Hingga Usia 18 Tahun Lan Risau Anaknya Makin Lasak

Xandra Perlu Jalani Pemeriksaan Bibir Hingga Usia 18 Tahun Lan Risau Anaknya Makin Lasak

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 237 hits
Penyanyi Lan Solo memberitahu anak keempatnya Nur Amna Quxandra perlu menjalani pemeriksaan berjadual di hospital sehingga dia berusia 18 tahun Lan 33 berkata pemeriksaan itu perlu bagi memastikan jahitan pada bibir anaknya itu berada dalam...
Usia Baru 13 Tahun Sudah Pandai Meliwat Dari Mana Remaja Hingusan Ni Belajar Meliwat

Usia Baru 13 Tahun Sudah Pandai Meliwat Dari Mana Remaja Hingusan Ni Belajar Meliwat

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 817 hits
SEORANG kanak kanak lelaki berusia 5 tahun dipercayai diliwat oleh anak kepada pengasuhnya di sebuah rumah di Taman Saujana Pontian semalam GAMBAR hiasanKetua Polis Daerah Pontian Superintendan Mustafa Bakri Salleh berkata seorang remaja le...
7 Kesalahan Masa Remaja Yang Tak Boleh Kamu Lakukan Di Usia 20 An Biar Kelak Tak Ada Penyesalan

7 Kesalahan Masa Remaja Yang Tak Boleh Kamu Lakukan Di Usia 20 An Biar Kelak Tak Ada Penyesalan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 235 hits
Karena dari kesalahan itu harusnya kamu ambil pelajarannya bukan melakukan kesalahan yang sama
Jika Anak Ada Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal Tapi Ada Rahsia Lain Yang Korang Tak Tahu

Jika Anak Ada Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal Tapi Ada Rahsia Lain Yang Korang Tak Tahu

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 647 hits
Jika Anak Ada Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal Tapi Ada Rahsia Lain Yang Korang Tak Tahu Anak yang ada dua pusar di kepala selalu sangat dikaitkan dengan sikap nakal keras kepala dan tak dengar cakap Ooo Patutlah dua pusar Bila dengar ada ad...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally