Nak Apply Pensyarah Ptft Matematik Uitm Shah Alam Tapi


nak apply Pensyarah PTFT Matematik UiTM Shah Alam tapi.... | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaaa~! Rindunyaa kat blog! Beberapa hari dah kena tinggal hahaha ciannn dia. Takpe takpe, mood blogging dah masuk merasuk balik ke dalam diri ini haha. So.. Alkisah pda minggu lepas, pensyarah matematik Kolej Matrikulasi Selangor (KMS) saya, Puan Rosmawarni berbaik hati share tentang permohonan pensyarah ptft matematik UiTM Shah Alam di status Facebook saya:

TAWARAN PENSYARAH PTFT MATEMATIK DI UITM SHAH ALAMAssalamualaikum semua kakak-kakak, kawan-kawan dan adik-adik...
Pusat Pengajian Matematik, UiTM Shah Alam sedang mencari Pensyarah Matematik PTFT, dengan kelayakan Masters Math (Degree Math CGPA 3.0 ke atas) bagi mengisi 13 kekosongan untuk Sem September 19 - Januari 20 2019.
Sesiapa yang ada anak-anak, menantu, saudara mara yang ingin memohon, silalah kemukakan dokumen di bawah:1. Borang permohonan PTFT2. Resume3. Salinan academic transkrip4. Salinan IC (identification card = kad pengenalan)
Hantar kepada:Sumarni Abu Bakar (Dr.)Koordinator Matematik ServicingPusat Pengajian Matematik,UiTM Shah Alam,40450 Shah Alam, Selangor
ATAU
Boleh juga e-mailkan kepada [email protected]
sebelum 31 Julai 2019.nak apply pensyarah ptft matematik uitm shah alam tapi........ | GAMBAR SEKADAR HIASANSebenar-benarnya, selama ni saya tak tahu pun ada kewujuduan pensyarah PTFT dalam dunia ni hahaha. Mula-mula dengar "PTFT".. aik mende tu?Lecturer apakah itu?Pensyarah istimewa ke?
Apa skop kerja nya?Apa beza pensyarah ptft dengan pensyarah tetap?Atau sama saja kah?
Saya pun search kat Google. Yela kan.. malu bertanya sesat jalan. So, kita tanya google lah haha.
And yezzah I got it!
Saya jumpa satu entri yang paling menjawab soalan saya; berkaitan dengan jenis jenis pensyarah UiTM. Dalam tu, baru saya tahu apa itu pensyarah PTFT. Tapi entri tu dah lama. Published on 2014.

So, kalau ada maklumat yang 'berbeza' (dari segi gaji, elaun, bonus dan slip gaji) berbanding tahun terkini 2019 ni, maafkan ye.
And if ada salah, tolong betulkan!
JENIS-JENIS PENSYARAH UITM
Pensyarah UiTM sebenarnya terdiri daripada beberapa jenis atau kelas. Ini bergantung kepada tawaran yang dibuat oleh universiti. Kampus utama UiTM terletak di Shah Alam dan kampus-kampus cawangan boleh didapati di kesemua negeri di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Dalam sebuah negeri, bilangan kampus cawangan mungkin dua atau tiga atau lebih.
Terdapat TIGA jenis pensyarah di UiTM:
1. PENSYARAH TETAP
Pensyarah tetap adalah pensyarah-pensyarah yang telah disahkan jawatan di dalam UiTM.
Rata-rata pensyarah UiTM adalah berkelulusan sarjana. Walaubagaimanapun, mungkin masih ada lagi pensyarah yang berkelulusan ijazah (ambilan lama) yang sedang berkhidmat. Mereka menikmati gaji asas ( ~ RM2000), elaun-elaun, kemudahan kesihatan dan sebagainya. Rata-rata daripada mereka adalah berpendapatan ~ RM 5000 - RM 6000 sebulan selepas ditambah kenaikan elaun tahunan.
Dari segi umur pula, rata-rata adalah di awal 30-an ke 40-an.
2. PENSYARAH KONTRAK
Pensyarah kontrak mungkin terdiri daripada dua kumpulan kecil sama ada daripada pemegang biasiswa Tenaga Pensyarah Muda (TPM) UiTM atau pun daripada pensyarah yang telah lama berkhidmat dan dilantik ke jawatan kontrak.
Bagi TPM, pensyarah kontrak yang dimaksudkan disini adalah tempoh percubaan sebelum disahkan jawatan ke tetap. Buat masa sekarang kelayakan minimum untuk menjadi pensyarah kontrak adalah sarjana (master). Apabila tempoh belajar telah tamat, TPM akan dipanggil untuk mengajar walaupun TPM tersebut masih belum menamatkan pengajiannya.
Sebenarnya, masih ramai pensyarah UiTM yang telah berkhidmat, tetapi belum menghabiskan pengajian dalam bidang master. Mereka bernasib baik kerana dibayar mungkin berdasarkan kelayakan degree dan elaun-elaun yang sepatutnya dinikmati oleh staf-staf yang lain.
Gaji permulaan termasuk elaun bagi TPM yang mendaftarkan diri adalah ~ RM 4300 (dengan kelayakan master).
3. PENSYARAH SAMBILAN SEPENUH MASA (PTFT)
Di sesetengah tempat, ianya juga dikenali sebagai pensyarah pakej.
Setiap tahun, berlaku pertambahan bilangan pelajar ke UiTM disebabkan dasar-dasar politik yang ditetapkan. Kewujudan UiTM juga banyak dipengaruhi oleh faktor-faktor politik. Dari satu sudut, kewujudan UiTM ini perlu untuk memajukan golongan bumiputera dan masyarakat kampung.
Walaubagaimanapun, ianya juga menimbulkan kesan negatif yang memerlukan perhatian serius ahli akademik dan ahli politik.
Pertamanya, bilangan pelajar yang diambil tidak bersesuaian dengan nisbah bilangan pelajar. Dengan kata lain bilangan pelajarnya lebih ramai daripada bilangan pensyarah tetap.
Keduanya, kewujudan UiTM perlulah selaras dan seiring dengan kemudahan infrastukturnya. Dengan kata lain, bilangan pelajarnya sesuai dengan infrastruktur. Inilah yang menyebabkan UiTM perlu menggaji pensyarah-pensyarah untuk menampung kekurangan pensyarah yang mungkin juga serius bagi sesetengah bidang.
Mungkin inilah idea asal kewujudan pensyarah PTFT dimana mereka hanya diperlukan sementara menunggu kepulangan TPM dan kontrak mereka adalah mengikut semester.
Perlu diingatkan juga, pensyarah PTFT tidak mempunyai sebarang gred malah tidak mempunyai slip gaji. Slip gaji /cetakan gaji bulanan hanya akan dibuat apabila diminta kepada bendahari. Gaji pensyarah PTFT ini adalah dibayar oleh UiTM.
Berbeza dengan pensyarah tetap/kontrak, gaji mereka dibayar oleh kerajaan Malaysia. Sekiranya kerajaan mengumumkan bonus, bonus ini hanya dinikmati oleh staf tetap/kontrak sahaja. Oleh kerana UiTM adalah badan berkanun, mereka memilih untuk tidak membayar bonus kepada PTFT.
Sebenarnya, PTFT hanya mendapat gaji asas semata-mata. Sekiranya kelulusan seseorang ptft adalah ijazah sarjana muda, maka ia dibayar RM1800 sebulan. Gaji ini akan ditolak dengan EPF, dan seseorang PTFT hanya akan mendapat gaji bersih RM1600.
Manakala bagi PTFT yang memohon dengan kelayakan sarjana (master) ia akan dibayar sebanyak RM2300 sebulan. Apabila ditolak EPF, gaji bersih adalah sebanyak ~ RM2000 sahaja.
Mereka tidak mendapat apa-apa keistimewaan atau apa-apa elaun.
Sekiranya mereka sakit disebabkan penat mengajar (deman, dan lain lain), mereka tidak boleh menuntut daripada UiTM dan kos perubatan ditanggung sendiri.
Dari segi bebanan kerja adalah hampir sama dengan pensyarah tetap. Walaupun banyak kekurangan pada PTFT, mereka terpaksa terima kerana kebanyakkan mereka memerlukan pekerjaan untuk meneruskan kelangsungan hidup.
Berikut merupakan ringkasan perbandingan antara pensyarah tetap, kontrak dan PTFT:apply pensyarah ptft matematik uitmSumber: http://ptftuitm.blogspot.com/2014/03/jenis-jenis-pensyarah-uitm.html
Back to the main topic..
Asalnya.. bila saya baca tentang tawaran permohonan Pensyarah Matematik Sambilan tersebut, I was soooo excited! Sebab wow saya boleh jadi lecturer  maths walaupun hanya ada degree in Mathematics sahaja! Yeay yeayy.

Bila tengok syarat kelayakan pun, inshaaAllah saya ada peluang yang cerah untuk diterima kerana CGPA saya above 3.6. 
Tapi bila difikirkan balik.. rasa macam ermm teragak-agak pula. nak mohon ke tidak.
Kenapa saya ragu ragu untuk apply?
Sebab utama.. gaji basic pensyarah PTFT untuk ijazah adalah lebih kurang RM1,800 kan? Takde elaun, takde dapat bonus. And then, bila saya kira kira duit pendapatan hasil kelas tusyen Maths saya pada bulan ini.. (anggaran) nak dekat RM1.8K juga. So, bila saya compare, hmm nak dekat sama je gaji yang akan saya dapat.
Yes yes yes I know.. pengalaman yang diperoleh nanti lebih penting dan lebih bermakna. Yess den tahuu. Sabar sabar. Jangan kecam dulu hahaha.
Actually saya bukan consider setakat gaji sahaja, tapi from every aspect. Jarak yang jauh dari Seremban (tempat tinggal saya) dan Shah Alam. Nanti nak kena cari rumah sewa lagi, transport nak pergi ke tempat kerja lagi.. semuanya tu nak kena keluarkan wang juga.
Lagipun, saya tak rasa umi dan abi akan 'lepas'kan saya sorang sorang ke sana. Mestilah mereka risau kan. Dan tak mustahil kalau mereka pun nak ikut sekali saya ke sana haha. Honestly, saya langsung tak kisah kalau mereka nak follow tapi.. saya fikir itu akan menyusahkan mereka. buat apa nak susah-susahkan orang tua kita kan?
So takpelah. Saya decide untuk tidak memohon. 
Saya stay on this position je lah haha.TUTOR MATEMATIK & ADDMATH (MATEMATIK TAMBAHAN) SerembanFor those yang berminat nak apply, dialu-alukan. Tarikh tutup 31 Julai 2019.

Sebar-sebarkan pada lain lain yang berkelayakan!
PANDUAN CARA MOHON PENSYARAH PTFT di UiTM(dari Bahagian Hal Ehwal Akademik UiTM)cara apply pensyarah ptft matematik uitmhttps://hea.uitm.edu.my/v3/images/downloads/info_graph/Panduan_mohon_ptft.jpg
Itu sahaja!
Till next time, daa~ wassalam! :)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2019/07/nak-apply-pensyarah-ptft-matematik-uitm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 585 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Canang Rm2 6 Bilion Hilang Tapi Rm270 Bilion Hilang Setahun Di Bawah Ph Siapa Nak Ganti

Canang Rm2 6 Bilion Hilang Tapi Rm270 Bilion Hilang Setahun Di Bawah Ph Siapa Nak Ganti

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 248 hits
Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan berkata dalam tempoh setahun pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan ekonomi telah dirosakkan begitu teruk sekali akibat daripada penipuan fakta berkaitan hutang negara RM1 trilion Ujar beliau rak...
Pengalaman Bawa Anak Anak Saya Haritu Join Beyblade G4 Tournament Di Sogo I City Shah Alam

Pengalaman Bawa Anak Anak Saya Haritu Join Beyblade G4 Tournament Di Sogo I City Shah Alam

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 695 hits
Cerita ni cerita Throwback 7 Julai 2019 yang lepas kami hunting Beyblade tournament bagi anak anak saya explore pengalaman baru Saja saja nak bawa anak anak join tournament bercampur berkawan happy happy bagi mereka bersosial dan adapt suas...
All You Can Eat Dimsum Buffet Di Hotel Bluewave Shah Alam

All You Can Eat Dimsum Buffet Di Hotel Bluewave Shah Alam

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 543 hits
All You Can Eat Dimsum Buffet di Hotel BlueWave Shah Alam l Assalamualaikum Gara gara diri sendiri up entri tentang dimsum di GreenTown Dimsum Cafe last week tetiba terasa macam craving giler nak makan dimsum Nak ke Ipoh semata nak makan di...
Best Western I City Shah Alam Hotel Santai Hujung Minggu

Best Western I City Shah Alam Hotel Santai Hujung Minggu

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 325 hits
Hotel pilihan MrJocko ketika travel antara yang selalu kami pilih ialah rangkaian hotel Best Western Ini kerana ia menawarkan harga yang agak murah berpatutan dengan pilihan kemudahan hotel yang terbaik walaupun pada harga 3 Bintang Ini pen...
Bukan Nak Cepat Tapi Ini Rupanya Punca Tulisan Doktor Cakar Ayam Dan Tak Boleh Dibaca

Bukan Nak Cepat Tapi Ini Rupanya Punca Tulisan Doktor Cakar Ayam Dan Tak Boleh Dibaca

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 1011 hits
Masih ingatkah kali terakhir anda berjumpa dengan doktor Tiada apa yang pelik selain mendapatkan rawatan tetapi kami percaya mesti ramai yang sedar akan satu perkara ini Tulisan pada slip ubat atau preskripsi yang ditulis oleh doktor kadang...
Macam Mana Nak Apply Adsense Dalam Blog Saya Cuba Nak Kongsi Pengalaman Saya

Macam Mana Nak Apply Adsense Dalam Blog Saya Cuba Nak Kongsi Pengalaman Saya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 463 hits
Assalammualaikum Entri ni khas untuk ingatan untuk diri saya sendiri dan juga khas untuk CikAni ku sayang eh ambik tagline ChefWan untuk maknya pulak hehehehe Sebelum ni memang saya sangat sangat teringin nak apply Google Ads kat blog sendu...
Sanggup Pinjam Ahlong Rm20k Nak Bagi Kekasih Buat Modal Bisnes Tapi Sudahnya

Sanggup Pinjam Ahlong Rm20k Nak Bagi Kekasih Buat Modal Bisnes Tapi Sudahnya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 345 hits
Sanggup Pinjam Ahlong RM20k Nak Bagi Kekasih Buat Modal Bisnes Tapi Sudahnya Kerana cinta seorang wanita sanggup menggadai maru ah diri dan wang ringgit demi membuktikan kasih sayang kepada lelaki bergelar biawak hidup Gara gara janji manis...
Birthday Cake Dzal Dan Daim Dari Grand Bluewave Hotel Shah Alam

Birthday Cake Dzal Dan Daim Dari Grand Bluewave Hotel Shah Alam

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 402 hits
BIRTHDAY CAKE DZAL DAN DAIM DARI GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM Beberapa tahun ni bab kek hari jadi memang mummy banyak beli dari Grand BlueWave Shah Alam Sebab apa mummy suka dengan kek Birthday dari Grand BlueWave Shah Alam Kerana kek dar...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord