Nak Anak Cepat Berjalan Banyakkan Berkaki Ayam Merangkak Bergolek Menguatkan Otot


Tanpa guna walker, si kecil boleh belajar berjalan sendiri. Mama papa wajib cuba, bantu bayi bertatih dan memulakan langkah pertamanya!
Berjalan sangat penting untuk perkembangan dalam kehidupan bayi. Ia adalah petanda anak akan meninggalkan dunia bayinya. Kebanyakannya bayi pada usia 8 bulan akan mula merangkak, bergolek dan secara beransur akan mendapatkan kekuatan otot dan koordinasi badan untuk memudahkan untuk berjalan.
Selalunya, anak kecil akan bertatih pada usia antara sembilan dan 12 bulan. Kemudian akan mula berjalan dengan baik pada usia 14 atau 15 bulan.

Ingat bahawa anak kecil belajar bagaimana untuk berjalan sebelum mereka belajar memahami arahan. Jadi, jangan memaksa anak kecil anda untuk memahami apa yang anda ingin ajarkan kepadanya kerana mereka masih belum mengerti. Apa yang anda perlu lakukan ialah bersabar dan gunakan trik dan strategi untuk mengajar anak untuk berjalan.
12 STRATEGI GALAKKAN SI KECIL BERTATIH Mari ikuti maklumat bagaimana untuk kita membantu anak kecil meningkatkan keupayaannya dalam perkembangan ini.
1.Pastikan ruang dalam rumah selamat untuk mencegah anak daripada mendapat kecederaan pada sudut dan ruang tangga.

2.Setelah anak kecil mula belajar merangkak, bantu dia untuk berdiri dan bertatih. Pegang tangannya sehingga dia mampu untuk berdiri tegap dengan tanpa jatuh. Ia baik untuk menguatkan bahagian kaki.

3.Walaupun anak kecil anda mula berdiri sendiri tanpa bantuan anda, dia tetap memerlukan bantuan anda untuk kembali duduk. Mungkin dia akan menangis.
Jangan hanya memujuknya untuk meredakan tangisannya tetapi ajarlah dia cara yang betul untuk duduk. Ajarlah dia bagaimana untuk membengkokkan lutut supaya dia boleh duduk tanpa jatuh. Berikan masa untuk anak mencuba sendiri.


4.Pastikan ada perabot atau struktur kediaman yang boleh digunakannya untuk berpaut atau pegang supaya dapat bangun dan bergerak sendiri dengan mudah.

5.Pegang tangan bayi dalam masa dia belajar untuk mengimbangi dirinya. Galakkan bayi  berjalan sambil memegang ke dua-dua tangan anda. Pegang tangannya sama ada dalam keadaan anda berdiri atau melutut di hadapannya dan kemudian biarkan dia berjalan ke arah anda seterusnya boleh cuba melepaskannya berjalan tanpa bantuan.
6.Mama dan papa cuba untuk berada berdekatan dengan si kecil. Dia mungkin akan berjalan satu atau dua langkah sebelum mencari sokongan. Bila anda berada berdekatan, ini membolehkan anda menangkapnya tiap kali dia kelihatan tidak stabil atau
7.Apabila anda mengajar anak kecil anda untuk berjalan, jangan menggunakan walker. Ia boleh mengundang risiko bahaya yang boleh menyebabkan kemalangan dan kecederaan.

8.Elakkan memakaikan bayi kasut bertapak keras dan tidak fleksibel sehingga anak anda boleh berjalan. Biarkan dia belajar berjalan di permukaan kasar, sejuk, berpasir atau  Berkaki ayam membantu mereka memperbaiki keseimbangan dan penyelarasan.
9.Salah satu perkara yang paling penting yang anda boleh lakukan untuk mengajar anak kecil berjalan ialah menggalakkan dia untuk mendapatkan banyak rangsangan fizikal. Bantu dia untuk meningkatkan koordinasi badannya dengan bermain permainan fizikal dan permainan kanak-kanak yang menggalakkan.

10.Permainan jenis tolak dan tarik sangat baik untuk mengajar bayi anda berjalan. Anda juga boleh bermain dengan menendang dan membaling bola. Aktiviti-aktiviti ini sedikit akan menggalakkan koordinasi mata tangan dan keseimbangan badan.
11.Bagaimana pun, jangan paksa dikecil anda untuk berjalan terlalu awal jika dia tidak menunjukkan tanda-tanda boleh berjalan lagi. Ini kerana kakinya masih belum bersedia untuk menyokong badannya. Jangan bimbang, dia akan berjalan dalam tempoh masa terdekat.
12.Cuba ajak anak kecil untuk berjalan bersama dengan anda tetapi pastikan anda tidak bergerak terlalu laju supaya dia tidak mudah jatuh. Mulakan dengan berjalan di dalam rumah anda atau laman rumah.

DUA TAHUN MASIH BELUM BERJALAN?  Biasanya bayi yang mula berjalan sebaik sahaja mereka berusia 16 atau 17 bulan tetapi jika bayi anda mengambil sedikit masa untuk bergolek dan merangkak, kemungkinan dia akan memerlukan beberapa minggu atau bulan tambahan untuk berjalan.
Setiap anak kecil berkembang secara berlainan, ada yang lebih cepat daripada yang lain. Namun jika anak kecil hampir mencecah usia dua tahun dan masih belum boleh berjalan, segera dapatkan pendapat doktor anda. Perlu diketahui bahawa bayi pra-matang mungkin lambat mencapai tahap ini dan tahap perkembangan lain berbanding bayi normal lain.
Artikel berkaitan: [Guna Walker Ganggu Stimulasi & Lambatkan Anak Berjalan. Risiko Bayi Tercekik, Cedera Kepala & Otak Tinggi] [Anak Berjaga Malam & Kuat Meragam Kena Rajin Diurut. Bila Selesa, Tidur Pun Lena]

The post Nak Anak Cepat Berjalan, Banyakkan Berkaki Ayam. Merangkak & Bergolek Menguatkan Otot  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-cepat-berjalan-banyakkan-berkaki-ayam-merangkak-bergolek-menguatkan-otot/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Anak Dah Boleh Jalan Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Biarkan Anak Berkaki Ayam 30 Minit Sehari

Bila Anak Dah Boleh Jalan Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Biarkan Anak Berkaki Ayam 30 Minit Sehari

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 409 hits
Teruja sangat bila tengok si kecil mula melangkah Mama lah orang paling bahagia dah terbayang macam macam jenis kasut yang akan dibeli Tapi sebenarnya bila anak mula berjalan jangan cepat sangat pakaikan mereka kasut Kenapa Baca perkongsian...
Anak Dah 7 Bulan Tapi Masih Tak Merangkak Mama Boleh Praktis 6 Cara Rangsang Bayi Cepat Je Anak Merangkak

Anak Dah 7 Bulan Tapi Masih Tak Merangkak Mama Boleh Praktis 6 Cara Rangsang Bayi Cepat Je Anak Merangkak

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 575 hits
Melihat perkembangan anak dari meniarap merangkak dan seterusnya berjalan memang mengujakan mama Namun bila anak alami kelewatan dalam perkembangannya mama mulalah cuak Apa yang mama kena tahu perkembangan anak sebenarnya tidak sama berband...
Hamilkan Bayi Lelaki Ibu Berisiko Overdue Nak Bersalin Cepat Banyakkan Jalan Kaki

Hamilkan Bayi Lelaki Ibu Berisiko Overdue Nak Bersalin Cepat Banyakkan Jalan Kaki

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 373 hits
Bila kandungan melepas tarikh jangkaan bersalin ibu berdebar Macam macam yang bermain di fikiran Bimbangkan si kecil proses bersalin nanti Ibu yang kandungan overdue Jangan abaikan perihal berkaitan usia kandungan Kandungan melepasi tarikh ...
Resepi Ayam Ungkep Sempena Bulan Puasa Ni Cari Cari Idea Nak Masak Apa Untuk Berbuka

Resepi Ayam Ungkep Sempena Bulan Puasa Ni Cari Cari Idea Nak Masak Apa Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 1014 hits
Resepi Ayam Ungkep Bahan Resepi Ayam Ungkep Jawa 1 ekor ayam 1 batang serai diketuk 1 keping asam keeping 3 helai daun limau purut Sedikit air 2 senduk minyak masak Garam dan gula secukup rasa 1 sudu makan jintan putih ditumbuk 1 sudu makan...
Anak Berebut Nak Jadi Yang Pertama Di Cium Dulukan Anak Sulung Baru Lebih Hormat

Anak Berebut Nak Jadi Yang Pertama Di Cium Dulukan Anak Sulung Baru Lebih Hormat

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 586 hits
Ramai ibu bapa pening kepala bila sudah mempunyai anak lebih dari satu Ini kerana bila balik rumah nak cium yang mana satu dulu Bila cium kakak adik merengek kecualilah jika dia masih bayi Jika cium adik dulu kakak atau abang sulung mulalah...
Setiap Hari Nak Roti Biskut Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan

Setiap Hari Nak Roti Biskut Lepas Ibu Ini Buat Beberapa Cara Anak Dah Tak Susah Makan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 540 hits
Kebanyakan ibu rata ratanya mengalami masalah anak tak berselera makan ataupun susah nak makan Mereka memang akan lupa pasal makan terutamanya kalau tengah main Kalau anak makan pun mesti makan makanan yang kurang khasiat seperti keropok co...
Tak Nak Bagi Anak Gajet Tapi Dedah Anak Di Media Sosial

Tak Nak Bagi Anak Gajet Tapi Dedah Anak Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 357 hits
Dalam ramai ramai anak selebriti Yusuf Iskandar iaitu anak kepada pasangan Hanis Zalikha dan Hairul Azreen antara yang menjadi perhatian ramai netizen Boleh The post appeared first on
Resepi Ramadan Yang Sedap Cepat Mudah Daripada Ayam Brand

Resepi Ramadan Yang Sedap Cepat Mudah Daripada Ayam Brand

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 418 hits
Resepi Ramadan yang Sedap Cepat Mudah daripada Ayam Brand l Assalamualaikum Masuk minggu ke 2 Ramadan ni orang masih gigih cari resepi dekat blog blog So far Ana masih berbuka dengan masakan rumah Satu dua lauk dah cukup Lagi simple lagi ba...
Mommy Nak Bela Anak Kambing

Mommy Nak Bela Anak Kambing

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 304 hits
Ridiculous Itulah perkataan yang terlintas di benak fikiran Tedi apabila Mommy kata nak bela anak kambing Tidakkah Mommy tahu bahawa kambing adalah di antara haiwan yang sukar untuk dikawal kerana kedegilannya Hanya mereka yang sabar sahaja...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte