Najib Terkejut Rakyat Pula Tidak Lupa Kejutan Derma Tok Arab


wartarakyat.com.myBy Admin-August 17, 2022
Oleh MOHD AZAM MOHD ATAN

SEMALAM, bekas Perdana Menteri yang juga Pengerusi Lembaga Penasihat BN, Datuk Seri Najib Razak melahirkan rasa terkejut dengan keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonannya untuk memasukkan bukti tambahan kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

Najib kecewa apabila panel lima hakim Mahkamah Persekutuan menolak permohonannya berkaitan kedudukan hakim, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali dalam kumpulan Maybank sebelum ini yang didakwa Najib mempunyai konflik kepentingan cukup besar.

Najib juga gagal memohon kebenaran mahkamah untuk menangguhkan perbicaraannya sehingga empat bulan atas alasan peguam baharu yang dilantik mewakilinya tidak bersedia dengan rayuan akhir.

Berdasarkan keputusan semalam, panel hakim yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat mendapati tiada kaitan antara jawatan Mohd Nazlan sebelum ini sebagai Kaunsel dan Setiausaha Syarikat Kumpulan Maybank yang boleh menyebabkan berat sebelah terhadap Najib.

Selain itu, Tengku Maimun yang membacakan penghakiman berkata, mahkamah berpandangan bukti tambahan yang ingin dimasukkan tidak relevan dengan pertuduhan ke atas Najib.

Begitu juga dengan alasan Najib untuk menangguhkan prosiding yang ditegaskan oleh mahkamah sebagai tidak munasabah dan tidak adil kepada semua pihak termasuk dana awam apabila mahkamah terbiar tidak bersidang.

Jika dilihat kepada reaksi orang ramai di media sosial pula, majoritinya berpuas hati dengan keputusan mahkamah itu kerana kes berkenaan sudah lama berlarutan.

Keputusan untuk mensabitkan Najib bersalah juga sudah dibuat pada 28 Julai 2020 di mana dia telah didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram dana SRC dan dihukum dipenjara 12 tahun serta didenda RM210 juta.

Ramai berharap pelaku kes penyelewengan itu dapat dihukum dengan segera kerana kes berprofil tinggi itu membabitkan sejumlah wang yang sangat besar.

Rakyat tidak akan lupa bagaimana penyelewengan itu memberi kesan ke atas kepentingan awam kerana dana RM42 juta itu adalah milik Kementerian Kewangan yang berkemungkinan berasal daripada dana pencen Kumpulan Wang Persaraan berjumlah RM4 bilion.

Begitu juga dengan alasan penghakiman ketika mensabitkan kesalahan terhadap Najib, hakim Mohd Nazlan berkata penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd adalah kesalahan dan pengubahan wang haram yang paling teruk.

Rakyat juga masih ingat bagaimana Mohd Nazlan berkata bahawa Najib selaku tertuduh tidak menunjukkan penyesalan, malah mempertahankan pembelaan bahawa beliau tidak mengetahui mengenai wang RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd itu.

Rakyat juga tak akan lupa sampai bila-bila bagaimana kisah derma Arab yang dicanang-canang apabila Najib dikatakan menerima RM42 juta daripada raja Arab Saudi dan semuanya gagal dibuktikan di mahkamah.

Mahkamah Rayuan ketika mengekalkan sabitan bersalah terhadap Najib pada Disember tahun lalu juga telah mendapati pembelaan Najib berhubung sumbangan derma negara Arab sebagai tidak mempunyai kredibiliti dan bercanggah.

Dalam penghakiman penuh, tiada bukti sama sekali bahawa RM42 juta itu datangnya atau mungkin daripada raja Arab Saudi dan secara jelas terbukti dana itu datang daripada SRC International Sdn Bhd.

Maka, sama-sama kita tunggu prosiding rayuan akhir yang bermula esok untuk mengetahui pengakhiran kes penyelewengan ini.

*Penulis adalah penganalisis politik dan ekonomi. Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian WartaRakyat.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/najib-terkejut-rakyat-pula-tidak-lupa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Terkejut Dan Kecewa Dengan Keputusan Mahkamah Najib

Saya Terkejut Dan Kecewa Dengan Keputusan Mahkamah Najib

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 124 hits
Datuk Seri Najib Razak kecewa dan terkejut dengan keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonannya memasukan bukti berkaitan hakim Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali Kata bekas Perdana Menteri itu permohonan beliau untuk memasukan bukt...
4 5 Juta Rakyat Akan Terputus Maklumat Dan Fakta Dari Najib Mahathir Rafizi Bakal Bermaharajalela

4 5 Juta Rakyat Akan Terputus Maklumat Dan Fakta Dari Najib Mahathir Rafizi Bakal Bermaharajalela

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 258 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Berkemungkinan empat juta rakyat bakal terputus maklumat dan fakta dari Datuk Seri Najib Razak selepas hari Selasa jika niat busuk Mahathir tercapai Facebook Milik DSNR yang sentiasa melondeh temberang Mahathir dan Raf...
Jangan Bandingkan Kes Saya Dan Najib Saya Belum Ada Laporan Polis Dan Tiada Ikat Jamin Peguam Saya Pula Meninggal Dunia

Jangan Bandingkan Kes Saya Dan Najib Saya Belum Ada Laporan Polis Dan Tiada Ikat Jamin Peguam Saya Pula Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 171 hits
Peguam perlu bersedia Najib tidak boleh tangguh kesPosted By on August 23 2022Perbandingan perbicaraan Ahli Parlimen Pekan Najib Razak ketika ini dengan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam tiga kes fitnah sepanjang dua ...
Pemenjaraan Najib Bukti Rakyat Mampu Hukum Perdana Menteri Korup

Pemenjaraan Najib Bukti Rakyat Mampu Hukum Perdana Menteri Korup

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 146 hits
Pengekalan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas bekas Perdana Menteri Najib Razak merupakan bukti kuasa rakyat mampu mengubah landskap politik negara dan menghumban ahli politik korup ke penjara Ketua Penerangan KEADILAN Ma...
Najib Terkejut Sangat Kecewa

Najib Terkejut Sangat Kecewa

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 318 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 16 2022Bekas perdana menteri Najib Razak mendakwa terkejut dan sangat kecewa dengan keputusan hakim Mahkamah Persekutuan kerana tidak membenarkan permohonannya mengemukakan bukti tambahan yang dikaitkan denga...
Najib Malam Ini Di Penjara Tapi Orang Ramai Riuh Pula Usik Presiden Umno

Najib Malam Ini Di Penjara Tapi Orang Ramai Riuh Pula Usik Presiden Umno

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 248 hits
FAZLI RADZIIni malam pertama Datuk Seri Najib Razak di Penjara Kajang tetapi orang ramai dilihat riuh pula usik Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang berdepan dengan 47 pertuduhan rasuah pecah amanah dan pengubahan wang haram dan...
Najib Ke Penjara Hari Kemenangan Buat Rakyat Malaysia Dap

Najib Ke Penjara Hari Kemenangan Buat Rakyat Malaysia Dap

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 163 hits
Berakhirnya proses rayuan di Mahkamah Persekutuan dan dikekalkan sabitan hukuman penjara serta denda ke atas bekas Perdana Menteri Najib Razak merupakan hari kemenangan gilang gemilang kepada rakyat Malaysia yang cintakan keadilan Menurut S...
Derma Arab

Derma Arab

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 285 hits
DERMA ARAB 1 Semalam kita dengar DSNR bersumpah laknat Akhbar lapor yang dia bersumpah untuk katakan dia tak tahu RM42juta yang masuk dalam akaun dia ialah wang dari SRC 2 Kalau kita dengar elok2 sumpah tersebut dia tak sebut SRC tetapi C S...
Najib Terkejut Tak Dapat Tangguh Perbicaraan Permohonan Ditolak

Najib Terkejut Tak Dapat Tangguh Perbicaraan Permohonan Ditolak

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 149 hits
Datuk Seri Najib Razak tiba di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya kira kira jam 9 10 pagi tadi untuk perbicaraan rayuan terakhir kes SRC International Sdn Bhd Gambar Heikal Rosli Agenda DailyDatuk Seri Najib Razak terkejut dengan keputusan M...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars