Najib Pertimbang Tindakan Undang Undang Jika Tak Dibenar Hadir Parlimen


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Oct 3, 2022 5:49 PM
Peguam yang mewakili Najib Razak memberi masa sehingga jam 12 tengah hari esok kepada Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin untuk menjawab rayuan supaya ahli parlimen Pekan itu dibenarkan hadir ke parlimen.

Jika tidak, pasukan peguam bekas perdana menteri itu akan memfailkan tindakan undang-undang untuk membolehkan Najib berbuat demikian.

Ketua peguam bela Najib, Mohamed Shafee Abdullah petang tadi mendedahkan Jabatan Penjara minggu lepas tidak membenarkan permohonan Najib untuk menghadiri persidangan Dewan Rakyat, yang disambung semula hari ini.

Terdahulu semasa persidangan Dewan Rakyat hari ini, Speaker Azhar Azizan Harun berkata Najib dibenarkan menghadiri sidang tersebut sekiranya mendapat kebenaran daripada pihak penjara.

Semasa sidang media di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Shafee mendakwa Ketua Pengarah Penjara (yang tidak disebut namanya) tidak membenarkan Najib menghadiri Dewan Rakyat atas alasan keselamatan.

Peguam itu berkata bahawa isu keselamatan adalah satu alasan "pelik" kerana parlimen adalah bangunan paling selamat jika dibandingkan dengan kompleks mahkamah tempat Najib dibawa untuk menghadiri kes mahkamahnya yang sedang berjalan.
Shafee berkata, pihak penjara tidak membangkitkan isu keselamatan ketika Najib dibawa ke hospital (dipercayai merujuk kepada lawatan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum ini dan kemudian ke Hospital Rehabilitasi Cheras).

Peguam itu mendakwa dia telah menulis surat kepada Azhar, yang mengesahkan Najib masih ahli parlimen Pekan berikutan dua rayuan Najib yang sedang berjalan.

Permohonan itu adalah kepada panel Mahkamah Persekutuan yang berasingan untuk menyemak sabitan dan hukuman penjara 12 tahun bagi kes rasuah SRC International RM42 juta, dan yang kedua ialah di hadapan Lembaga Pengampunan untuk pengampunan diraja dalam kes rasuah itu.

Peguam itu berkata bahawa mereka telah menulis surat kepada Hamzah untuk merayu terhadap keputusan pihak berkuasa penjara, dan jika mereka tidak mendengar apa-apa atau mendapat jawapan yang tidak menyenangkan daripada menteri dalam negeri sebelum pukul 12 tengah hari esok, maka semakan kehakiman akan difailkan di mahkamah.

Shafee berkata jika semakan kehakiman difailkan, maka ia akan menjadi tindakan undang-undang yang pertama di Malaysia kerana ia boleh membenarkan mana-mana ahli parlimen yang telah disabitkan dan dijatuhkan hukuman tetapi masih mendapat proses wajar lain yang berkaitan untuk terus berkhidmat di kawasannya sebagai wakil rakyat.

Peguam itu berkata ini adalah penting kerana Najib tidak dapat mewakili parlimen Pekan sewajarnya jika tidak dapat membangkitkan isu di parlimen, sambil menambah bahawa pembantu politik Najib juga tidak dibenarkan melawatnya di Penjara Kajang mahupun di kompleks mahkamah.

“Kami telah memberitahu (pihak berkuasa) penjara bahawa pembantu politiknya (Najib) harus dibenarkan melawatnya supaya rakyat di kawasannya boleh diberi perkhidmatan, jika tidak pengundinya tidak boleh diberi perkhidmatan.

"Sesekali, dia sebagai ahli parlimen harus dibenarkan diiringi (oleh pihak pegawai penjara) ke kawasannya untuk mendengar rungutan rakyat di sana dan bercakap dengan pembantu politiknya sama ada terdapat sebarang masalah (di kawasan Pekan)," kata Shafee mengenai perkara yang akan dituntut oleh semakan kehakiman yang dicadangkan jika ia difailkan.

Shafee bagaimanapun menegaskan bahawa pada masa ini, perkara yang paling mendesak adalah untuk Najib dibenarkan menghadiri parlimen, sambil mencadangkan bahawa pihak berkuasa penjara dan Dewan Rakyat boleh membuat pengaturan untuk memastikan keselamatan semasa tertuduh mengambil bahagian dalam persidangan.

Awal hari ini, Najib menghadiri perbicaraan rasuah 1MDB berjumlah RM2.28 bilion, dan prosiding mahkamah di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah akan disambung semula pagi esok.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/najib-pertimbang-tindakan-undang-undang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Boleh Hadir Parlimen Jika Penjara Benarkan Speaker

Najib Boleh Hadir Parlimen Jika Penjara Benarkan Speaker

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 90 hits
malaysiakini comPARLIMEN l Najib Razak yang sedang menjalani hukuman penjara masih dibenarkan menghadiri persidangan Parlimen kata Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun Namun begitu katanya ini jika dengan kebenaran Jabatan Penjara Azhar berkata...
Najib Mohon Hadir Ke Sidang Parlimen Tetapi Ditolak Oleh Jabatan Penjara

Najib Mohon Hadir Ke Sidang Parlimen Tetapi Ditolak Oleh Jabatan Penjara

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 120 hits
Ahli Parlimen Pekan Najib Razak yang dipenjara 12 tahun atas kesalahan menyeleweng dana SRC International Sdn Bhd dilaporkan ada membuat permohonan pada 19 September lalu untuk hadir pada persidangan Dewan Rakyat yang bermula pada hari ini ...
Alahhhhh Jabatan Penjara Bagi Ja Dia Hadir Dengan Tangan Bergari Itu Dasar Penjara Malaysia Bagi Ja Dia Ke Parlimen

Alahhhhh Jabatan Penjara Bagi Ja Dia Hadir Dengan Tangan Bergari Itu Dasar Penjara Malaysia Bagi Ja Dia Ke Parlimen

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 120 hits
Jabatan Penjara tolak permohonan Najib hadir ke Dewan Rakyat kata Shafee October 3 2022 Najib Razak kini menjalani hukuman di Penjara Kajang selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dalam kes SRC International KUALA LUMPUR Peguam Na...
Lucu Nak Mampos Banduan Dalam Penjara Nak Bahas Dasar Dan Undang Undang Di Parlimen

Lucu Nak Mampos Banduan Dalam Penjara Nak Bahas Dasar Dan Undang Undang Di Parlimen

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 91 hits
The main question is how and why a convicted criminal who has already been thrown into jail still remain a Member of Parliament According to the former Attorney General Tommy Thomas a convicted criminal who is sitting inside jail cannot app...
Najib Si Banduan Dan Mengapa Undang Undang Tidak Patut Diperkotak Katikkan Di Malaysia

Najib Si Banduan Dan Mengapa Undang Undang Tidak Patut Diperkotak Katikkan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 118 hits
Keluhuran undang undang perlu dilaksanakan seadilnya kepada semua tanpa mengira darjat kehidupan mereka20 Sep 2022Ramai di Malaysia yang melepaskan nafas kelegaan apabila bekas Perdana Menteri Najib Razak dihantar ke penjara selepas Mahkama...
Mesyuarat Mt Esok Bubar Parlimen Atau Ambil Tindakan Terhadap Pm

Mesyuarat Mt Esok Bubar Parlimen Atau Ambil Tindakan Terhadap Pm

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 134 hits
Terdahulu Agenda Daily memetik laporan The Straits Times Singapura bahawa cakap cakap mengenai post dated cheque daripada Yang di Pertuan Agong berleluasa dalam kalangan kumpulan yang setia kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi...
Hadir Sidang Dewan Rakyat Najib Fail Permohonan Cabar Keputusan Jabatan Penjara

Hadir Sidang Dewan Rakyat Najib Fail Permohonan Cabar Keputusan Jabatan Penjara

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 216 hits
KUALA LUMPUR 5 Okt Datuk Seri Najib Tun Razak memfailkan tindakan undang undang bagi mencabar keputusan Jabatan Penjara yang menolak permintaannya untuk menghadiri persidangan Dewan Rakyat Bekas perdana menteri itu memfailkan permohonan men...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats