Najib Mengaku Rm42 Juta Dari Src Dimasukkan Ke Dalam Akaunnya


KUALA LUMPUR – Seorang peguam memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak mengaku dalam saman fitnah yang difailkan terhadap bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik bahawa RM42 juta dari SRC International Sdn Bhd telah dimasukkan ke dalam akaun bank peribadinya.
Peguam Ranjit Singh, yang bertindak bagi pihak Dr Ling dalam saman itu berkata, bekas Perdana Menteri itu membuat pengakuan itu dalam satu afidavit sebagai respond kepada kenyataan pembelaan yang dikemukakan oleh anak guamnya.

Loading… Saksi pendakwaan ke-55 itu berkata demikian semasa pemeriksaan ketua oleh pendakwa ad-hoc Datuk V.Sithambaram pada perbicaraan hari ke-45 Najib berhubung penyelewengan wang RM42 juta milik dana SRC.
Semasa dibaca afidavit Najib, saksi berkata, Najib mengaku dalam afidavit sumpah bahawa wang RM42 juta itu adalah daripada SRC.
“Najib juga berkata antara 24 Disember, 2014 dan 6 Februari, 2015, sejumlah RM42 juta dipindahkan ke dalam akaunnya menerusi dua perantara.
“Bagaimanapun, Najib berkata beliau tidak ada pengetahuan peribadi bahawa wang itu dimasukkan ke dalam akaunnya menerusi dua pengantara iaitu Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd.
Semasa satu majlis di Universiti Kolej Tunku Abdul Rahman di Kuala Lumpur pada 3 Oktober, 2015,
Dr Ling berkata, Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri dan menggesa peletakan jawatannya selepas laporan akhbar yang mendakwa berlaku penyelewengan dana awam.
“Dia (Najib) ambil orang punya duit dan taruk dalam personal account. Mana boleh?….Ini adalah asas bagi pandangan anak guam saya (Dr Ling) bahawa Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia,” kata peguam itu.
Ranjit juga berkata, Najib dalam afidavitnya berhubung saman itu menjawab bahawa AS$700 juta juga dimasukkan ke dalam akaunnya dari satu sumber dari luar negara adalah derma peribadi.
Saksi itu bagaimanapun menjelaskan bahawa Najib menarik balik samannya pada 22 Mei, 2018 beberapa minggu selepas Pilihan Raya Umum ke-14.
Pada 22 Mei, 2018, Najib menarik saman fitnah yang dikemukakan terhadap Dr Ling berhubung satu penerbitan artikel dalam portal berita yang mendakwa bahawa bekas Perdana Menteri itu menyalahguna dana milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Mahkamah menggugurkan saman Najib tanpa kebebasan untuk memfailkan semula saman itu dan memerintahkan Najib membayar RM25,000 sebagai kos.
Ranjit berkata, Dr Ling juga menarik balik tuntutan balas beliau terhadap Najib pada 14 Disember, 2015 tanpa kebebasan kepada bekas Presiden MCA untuk memfailkan yang baru.
Pada 27 Oktober, Najib dalam kapasiti peribadinya mengemukakan saman terhadap Dr Ling selepas Dr Ling didakwa membuat kenyataan fitnah terhadap beliau dalam satu artikel yang disiarkan dalam portal baru, pada 3 Oktober, 2015.
Dalam kenyataan tuntutannya, Najib berkata, Dr Ling secara salah dan berniat jahat mengeluarkan satu kenyataan fitnah pada satu majlis di Universiti Kolej Tunku Abdul Rahman di sini dengan mendakwa dia (Najib) telah menyalahguna wang awam untuk kepentingan peribadi.
Najib, 66, berhadapan tiga pertuduhan pecah amanah, satu kes menyalahguna kedudukannya dan tiga kes membabitkan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International berjumlah RM42 juta.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung. -Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/07/najib-mengaku-rm42-juta-dari-src-dimasukkan-ke-dalam-akaunnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Admitted In Civil Suit That Rm42 Mil From Src Entered His Accounts Says Lawyer

Najib Admitted In Civil Suit That Rm42 Mil From Src Entered His Accounts Says Lawyer

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 299 hits
Provided by FMT MEDIA SDN BHD Lawyer Ranjit Singh at the High Court in Kuala Lumpur today KUALA LUMPUR The High Court in Najib Razak s corruption and criminal breach of trust trial heard today that the former prime minister had admitted in ...
Rm42 Juta Masuk Ke Akaun Najib Bukan Milik Yr1m Kata Saksi

Rm42 Juta Masuk Ke Akaun Najib Bukan Milik Yr1m Kata Saksi

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 265 hits
KUALA LUMPUR 16 Julai Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa wang RM42 juta yang dimasukkan ke dalam dua akaun bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak oleh Syarikat Ihsan Perdana Sdn Bhd pada 2014 dan 2015 bukan milik Yayas...
Saksi Rm5 Juta Masuk Akaun Najib Elak Umno Dapat Cek Tendang

Saksi Rm5 Juta Masuk Akaun Najib Elak Umno Dapat Cek Tendang

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 244 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa sejumlah RM5 juta dipindahkan pada September 2014 daripada akaun Putra Perdana Construction di Allianz Bank ke akaun Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank untuk memastikan cek y...
Rm3 3 Juta Dibelanja Di Itali Adalah Untuk Hadiah Permaisuri Kata Najib

Rm3 3 Juta Dibelanja Di Itali Adalah Untuk Hadiah Permaisuri Kata Najib

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 227 hits
RM3 3 juta dibelanja di Itali adalah untuk hadiah permaisuri kata Najib Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 17 Jul
Pegawai Bank Mengaku Guna Duit Sendiri Untuk Kawal Atur Akaun Najib

Pegawai Bank Mengaku Guna Duit Sendiri Untuk Kawal Atur Akaun Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Seorang bekas pegawai bank yang menguruskan akaun Datuk Seri Najib Tun Razak di AmBank memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa dia terpaksa menggunakan wangnya sendiri untuk mengawal atur akaun itu pada 2014 Joanna ...
Najib Src Trial Zeti Received Saudi Kingdom Letters Confirming Billion Ringgit Cash Gifts To Najib

Najib Src Trial Zeti Received Saudi Kingdom Letters Confirming Billion Ringgit Cash Gifts To Najib

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Former Bank Negara Governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz had received copies of two official letters from the Saudi Arabia Kingdom in 2011 confirming the Middle East Royals nearly RM1 5 billion cash gifts to former Prime Minister D...
Najib Trial Day 47 Jho Low May Have Control Over Src International Banking Instructions

Najib Trial Day 47 Jho Low May Have Control Over Src International Banking Instructions

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 379 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 47th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Jho Low Suruh Saksi Berbohong Mengenai Draf Bank Rm139 Juta Oleh Src

Jho Low Suruh Saksi Berbohong Mengenai Draf Bank Rm139 Juta Oleh Src

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 225 hits
Ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low telah meminta bekas pengurus perhubungan Joanna Yu Ging Ping berbohong untuk tujuan menunaikan tiga keping draf bank bernilai RM139 juta yang dikeluarkan o...
Najib Src Trial Joanna Yu S Witness Statements Full Of Contradictions

Najib Src Trial Joanna Yu S Witness Statements Full Of Contradictions

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 267 hits
Another bungle by the Attorney General s Chambers in the corruption trial of former Datuk Seri Najib Razak was exposed at the Kuala Lumpur High Court today Tuesday July 23 2019 Following a decision by Judge Mohd Nazlan Mohd Ghazali Najib s ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds