Najib Dikelilingi Yes Men Sorok Kebenaran Sehingga Bn Tumbang Kata Bekas Pembantu




Imran Ariff -December 13, 2021 Bekas pembantu Najib Razak berkata Najib hanya diberikan maklumat dan liputan yang positif, menyebabkan beliau tidak menyedari rasa tidak puas hati rakyat yang semakin meluas. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Penjawat awam, polis Cawangan Khas dan pemimpin Umno yang rapat dengan Najib Razak “menyorok” maklumat mengenai rasa tidak puas hati rakyat daripada beliau sehingga menyumbang kepada kekalahan mengejut Barisan Nasional pada PRU14, menurut bekas pembantunya.
Dalam bukunya yang akan dilancarkan esok, Romen Bose berkata Najib hanya diberikan maklumat dan liputan yang positif, menyebabkan beliau tidak menyedari rasa tidak puas hati rakyat yang semakin meluas.
“Najib kerap kali tidak dibekalkan maklumat dan risikan tepat. Jabatan hal ehwal khas, polis Cawangan Khas dan pemimpin Umno tertentu tidak memberikan gambaran yang tulen dan benar.
“Najib dikecewakan oleh ramai ‘yes-men’ yang mengelilinginya, mereka setia tetapi menyorok sentimen sebenar (rakyat) di lapangan,” kata Bose dalam buku berjudul “Final Reckoning: An Insider’s View of the Fall of Malaysia’s Barisan Nasional Government” yang akan berada di pasaran mulai esok.
Romen Bose.“Sebagai pemimpin, tentunya beliau bergantung kepada orang-orang ini untuk memberikan maklum balas tepat, tetapi hakikatnya mereka hanya menyampaikan maklum balas positif,” tambah beliau.
Sebagai perunding komunikasi politik kepada perdana menteri ketika itu, Bose kerap berusaha membekalkan Najib dengan hasil kajian dan analisis yang lebih tepat.
Bagaimanapun, Bose berkata, kesahihan penilaian negatif yang dibekalkan beliau cepat dipertikaikan kerana ia bercanggah dengan segala berita baik yang diterima oleh perdana menteri daripada sumber lain.
“Inilah yang berlaku pada 9 Mei 2018 (hari mengundi) apabila sehingga 7 malam, pemimpin parti masih menyuap Najib dengan laporan positif walaupun ia langsung tidak menggambarkan realiti di lapangan,” kata Bose.
Orang baik hati yang dieksploitasi pelbagai pihak
Romen berkata ramai pegawai di Pejabat Perdana Menteri ketika itu mengambil kesempatan daripada budi pekerti Najib yang baik. Mereka sering mengambil tindakan bercanggah dengan kemahuan Najib kerana yakin tidak akan dipecat olehnya.
Justeru, menurut buku itu, tindakan mereka sering meletakkan Najib dalam keadaan kesulitan kerana terpaksa menyelesaikan masalah orang lain.
“Najib (juga) sentiasa bersifat ‘gentleman’ dan tidak percaya kepada penggunaan taktik curang (terhadap musuh). Beliau lebih cenderung menggunakan fakta dan data untuk menangkis apa-apa dakwaan, bukannya merosakkan reputasi seseorang,” kata Bose.
Bose turut mendedahkan beberapa pegawai bertindak bersendirian untuk menyerang ahli pembangkang yang menyasarkan Najib.

“Pegawai-pegawai ini mempergunakan nama Najib dengan sewenang-wenangnya, tanpa pengetahuan beliau, yang mencetuskan beberapa episod menyedihkan, termasuk serangan terhadap pemimpin pembangkang dan aktivis.
“Apabila operasi mereka gagal, sebagaimana yang lazim berlaku dan diketahui Najib, mereka akan dipanggil dan dimarah oleh beliau. Namun, Najib tidak mengambil keputusan untuk memecat mereka,” menurut buku itu.
“Kesopanan Najib ini memberi laluan kepada pegawai-pegawai ini untuk meneruskan agenda peribadi mereka kerana menyedari bos mereka boleh dieksplotasi disebabkan beliau terlampau baik dan tidak sampai hati memecat mereka.
“Mereka sering memperalatkan rasa murah hati Najib untuk keuntungan diri,” kata Bose dalam bukunya.
Tempahan awal buku nukilan Bose boleh di dapati di kedai berikut:
Kinokuniya
MPH
Popular
Petikan daripada buku itu disiarkan dengan kebenaran Penguin Random House SEA.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/najib-dikelilingi-yes-men-sorok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asalkan Bukan Mahathir Kalah Pru14 Najib Setuju Wan Azizah Jadi Pm Zahid Timbalan Kata Bekas Pembantu

Asalkan Bukan Mahathir Kalah Pru14 Najib Setuju Wan Azizah Jadi Pm Zahid Timbalan Kata Bekas Pembantu

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 163 hits
December 14 2021 Najib akur beliau tidak ada pilihan kecuali mengisytiharkan kerajaan BN tumbang menurut penulis PETALING JAYA Pada detik detik awal setelah Barisan Nasional tewas mengejut di PRU14 Najib Razak cuba memujuk Anwar Ibrahim mem...
Pru 2018 Sabotaj Di War Room Di Luar Bn Bawa Penyokong Ph Ke Pusat Undi Kata Bekas Pembantu Najib

Pru 2018 Sabotaj Di War Room Di Luar Bn Bawa Penyokong Ph Ke Pusat Undi Kata Bekas Pembantu Najib

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 181 hits
PRU 2018 Sabotaj di war room di luar BN bawa penyokong PH ke pusat undi kata bekas pembantu Najib December 13 2021 Bekas pembantu Najib Razak berkata pasukan pilihan raya BN tidak menyedari mereka mendorong pengundi pembangkang ke pusat men...
Tiada Plot Terhadap Najib Kata Shafie Jawab Dakwaan Bekas Pembantu

Tiada Plot Terhadap Najib Kata Shafie Jawab Dakwaan Bekas Pembantu

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 181 hits
Shafie Apdal pada sidang media selepas menghadiri mesyuarat agung tahunan Warisan di Kota Kinabalu KOTA KINABALU Shafie Apdal nafi adanya plot rampasan terhadap Najib Razak ketika beliau menjadi perdana menteri ekoran skandal 1MDB seperti d...
Berwaspada Najib Akan Menang Bekas Pembantu Beri Amaran Musuh

Berwaspada Najib Akan Menang Bekas Pembantu Beri Amaran Musuh

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 148 hits
December 12 2021 Najib Razak dibicarakan atas tuduhan penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang haram Bekas pembantunya berkata Najib masih bersemangat tinggi meneruskan perjuangannya dan yakin beliau akan berjaya PETALING JAYA Jika benar be...
Yes Men Who Played Out Nice Guy Najib By Hiding The Truth

Yes Men Who Played Out Nice Guy Najib By Hiding The Truth

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 222 hits
Barisan Nasional leader Najib Razak was fed a positive picture although voters were increasingly restive a former aide writes PETALING JAYA Those close to Najib Razak withheld information from him about the true feelings of the people on th...
3 Tan Sri Rancang Tahan Najib Semasa Mesyuarat Kabinet Dakwa Bekas Pembantu

3 Tan Sri Rancang Tahan Najib Semasa Mesyuarat Kabinet Dakwa Bekas Pembantu

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 239 hits
Imran AriffPETALING JAYA Najib Razak hampir menjadi mangsa rampasan kuasa oleh tiga Tan Sri yang bersekongkol dengan pemimpin lain untuk menahan beliau secara tidak sah sewaktu mempengerusikan mesyuarat Kabinet dakwa bekas pembantunya Bagai...
Gabungan Pkr Amanah Masuk Akal Kata Bekas Ahli Akademik

Gabungan Pkr Amanah Masuk Akal Kata Bekas Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 183 hits
Gabungan PKR Amanah masuk akal kata bekas ahli akademik December 2 2021 Ada yang berpandangan Amanah tidak mempunyai sokongan akar umbi manakala PKR sukar menarik pengundi Melayu menurut ahli akademik PETALING JAYA Gabungan antara PKR dan A...
Carta Aliran Bekas Ag Buktikan Wang Di Akaun Najib Bukan Derma Arab

Carta Aliran Bekas Ag Buktikan Wang Di Akaun Najib Bukan Derma Arab

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 206 hits
malaysiakini comDua carta aliran kewangan yang didedahkan oleh peguam negara ketika itu Mohamed Apandi Ali lima tahun lalu sudah membuktikan bahawa wang yang disalurkan ke akaun bekas perdana menteri Najib Razak bukan derma dari Arab Saudi ...
Tangguh Hukuman Najib Akan Jadi Seperti Orang Tak Bersalah Kata Dr M

Tangguh Hukuman Najib Akan Jadi Seperti Orang Tak Bersalah Kata Dr M

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 159 hits
freemalaysiatoday com December 8 2021 6 41 PMDr Mahathir Mohamad berkata Najib Razak akan dilihat seperti orang bebas susulan sabitan kes dihadapinya dijangka mengambil masa setahun atau lebih sebelum rayuannya didengar di Mahkamah Persekut...
Hiburan Dia Sendiri Yang Terbuka Hati Perbezaan Agama Bukan Penghalang Cinta Kieth Foo Mengakui Sedang Mendalami Islam

Lelaki Maut Perodua Viva Dipandu Bertembung Pikap

Peluang Untuk Memenuhi Impian Memiliki Rumah Di Bayu Sutera Dan Tunaikan Umrah

Exploring The Best Of Pg Slot A Guide To Top Online Slots

Zikir Doa Melontar Jamrah

15 Eye Catching Patriotic American Garland Decorations

Suspek Berang Mangsa Selalu Keluar Dengan Isterinya

Analyst Warns Of Potential Spillover After Mca Amanah Clash Over Kota Lama



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Brand With Geography

10 Dash Cam Terbaik Berkualiti Bawah Rm100

Lapan Individu Ambil Masa Lebih Satu Jam Lapah Lembu Sado Satu Tan Di Pekan Semalam

Mee Sup Special Untuk Lunch Hari Ni

Biking Through Southern France And History

Tetamu Di Aidiladha