Myspr Semak Semakan Maklumat Pengundian


MySPR SEMAK:SEMAKAN MAKLUMAT PENGUNDIAN

APA ITU MySPR SEMAK?
Aplikasi MySPR Semak yang dibangunkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memudahkan orang ramai membuat semakan maklumat pengundian
SPR memperkenalkan aplikasi telefon pintar ‘MySPR Semak’ untuk membantu pemilih menyemak maklumat penting berkaitan proses pilihan raya.
Pemilih boleh membuat semakan daftar pemilih dengan hanya memasukkan nombor kad pengenalan dan semua maklumat daftar pemilih boleh didapati.
Maklumat lengkap yang disediakan meliputi lokaliti, daerah mengundi, maklumat DUN, Parlimen, pusat mengundi serta saluran saluran mengundi bagi setiap pemilih.
Selain itu, maklumat calon-calon yang bertanding serta keputusan PRU juga boleh disemak melalui aplikasi ini.
Penggunaan aplikasi ini sangat meluas. Kepada individu, mereka boleh menyemak maklumat peribadi mereka dalam daftar pemilih. Ia juga memudahkan banyak pihak, sebagai contoh pihak media untuk menyemak maklumat calon dan keputusan PRU yang lepas.
Bagi parti-parti politik mereka boleh menggunakan aplikasi sebagai sebahagian daripada alat kempen untuk membantu pengundi di kawasan mereka menyemak maklumat diri mereka.
Bagi kawasan yang telibat dengan persempadanan semula, penggunaan MySPR Semak boleh membantu pemilih mengetahui pusat mengundi mereka yang baharu sekali gus mengelakkan kesilapan yang boleh dielak.
Apabila pemilih sudah tahu maklumat yang tepat, pemilih boleh pergi terus ke saluran mengundi mereka dan tidak lagi perlu beratur di kaunter barong seperti sebelum ini.
MUAT TURUN APLIKASI MySPR SEMAK
Aplikasi ini boleh dimuat turun di Google Play dan Apple App Store secara percuma.
SEMAKAN PERMOHONAN PEMILIH BAHARU
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mempamerkan permohonan pendaftaran pemilih baharu dan permohonan pertukaran bahagian pilihan raya, di 914 lokasi di seluruh negara, mulai esok hingga 10 November depan.
Setiausaha SPR, Ikmalrudin Ishak, berkata kesemua permohonan berkenaan terkandung dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) bagi Suku Tahun Ketiga Tahun 2020 (ST3/2020).
RDPT ST3/2020 itu mengandungi 308,451 permohonan pendaftaran pemilih baru daripada warganegara yang layak dan 41,688 permohonan pertukaran bahagian pilihan raya daripada pemilih berdaftar yang telah memohon dalam tempoh antara 1 Julai hingga 30 September lalu.
Nak tahu CARA DAFTAR MENGUNDI &TUKAR ALAMAT MENGUNDI ONLINE? guna MySPR DAFTAR
CARA SEMAKAN RDPT ST3/2020
Semakan RDPT ST3/2020 boleh dibuat melalui beberapa kaedah iaitu hadir ke lokasi pameran dan mengimbas Kod QR, atau melayari portal rasmi pejabat Pilihan Raya Negeri, atau hadir ke Pejabat Pilihan Raya Negeri yang berkenaan dan menyemak buku RDPT ST3/2020 yang disediakan.
Bagi pameran RDPT ST3/2020 itu, SPR tidak meletakkan salinan buku RDPT di lokasi pameran, sebaliknya hanya meletakkan sehelai notis bersaiz A4 yang mengandungi Kod QR RDPT bagi bahagian pilihan raya parlimen yang berkenaan sahaja.
Kaedah ini adalah untuk mengelakkan orang ramai menyemak nama dalam RDPT dengan menyentuh buku RDPT yang seterusnya boleh menyebabkan penularan wabak COVID-19.
Semua pemohon dinasihatkan untuk menyemak nama mereka dalam RDPT ST3/2020 dan sekiranya pemohon mendapati nama mereka tidak disenaraikan dalam RDPT ST3/2020, mereka boleh membuat tuntutan melalui Borang B.
CARA BUAT BANTAHAN RDPT ST3/2020
Bagi pemilih berdaftar di satu-satu bahagian pilihan raya yang hendak membuat bantahan ke atas kemasukan nama mana-mana individu di dalam RDPT ST3/2020 dalam satu-satu bahagian pilihan raya, mereka boleh berbuat demikian dengan mengisi Borang C.
MUAT TURUN BORANG B & BORANG C
Borang B dan Borang C boleh dimuat turun dari portal pejabat Pilihan Raya Negeri dan hendaklah dikemuka kepada Pendaftar Pemilih (Pengarah Pilihan Raya Negeri) bagi kawasan pendaftaran yang berkenaan pada waktu pejabat ketika hari bekerja sepanjang tempoh pameran RDPT itu diadakan.
Semasa tempoh pameran RDPT ST3/2020 itu, SPR juga mempamerkan nama-nama pemilih yang akan dikeluarkan daripada daftar pemilih kerana mereka telah meninggal dunia atau hilang taraf kewarganegaraan, atau apa-apa sebab berdasarkan kepada Peraturan 10 dan 25(2) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002.
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai pameran RDPT ST3/2020 boleh menghubungi talian utama SPR di 03-8892 7018 atau mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri dan pemohon juga boleh melayari portal SPR di https://pengundi.spr.gov.my/ atau aplikasi MySPR Semak untuk membuat semakan.
The post MySPR SEMAK:SEMAKAN MAKLUMAT PENGUNDIAN appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/myspr-semaksemakan-maklumat-pengundian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Dinasihat Semak Setiap Maklumat Ismail Sabri

Rakyat Dinasihat Semak Setiap Maklumat Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 280 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan dakwaan yang tular di media sosial mengenai perbualan beliau dan rakan politik lain yang mencadangkan pembubaran Parlimen Tangkap layar yang kononnya kumpulan WahatsApp KETUA2 BHG UMNO ...
Rumah Selangorku Semakan Permohonan

Rumah Selangorku Semakan Permohonan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 396 hits
RUMAH SELANGORKU SEMAKAN PERMOHONAN APA ITU RUMAH SELANGORKU Skim ini merupakan perumahan yang khas dari kerajaan negeri Selangor untuk orang Selangor Ia dikendalikan oleh Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor iaitu organisasi perumahan n...
Erumah Johor Daftar Permohonan Semakan Rumah Mampu Milik Johor

Erumah Johor Daftar Permohonan Semakan Rumah Mampu Milik Johor

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 488 hits
eRumah Johor DAFTAR PERMOHONAN SEMAKAN RUMAH MAMPU MILIK JOHOR APA ITU eRumah Johor eRumah Johor adalah sistem permohonan perumahan negeri secara atas talian yang menawarkan Rumah Mampu Milik Johor Rumah Mampu Biaya Johor bagi meringankan b...
Permohonan Dan Semakan Baru Program Subsidi Upah 2 0

Permohonan Dan Semakan Baru Program Subsidi Upah 2 0

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 329 hits
Last updated Sep 23 2020 Pengenalan mengenai Program Subsidi Upah Program Subsidi Upah merupakan perluasan kepada Program Pengekalan Pekerjaan iaitu bantuan kewangan segera bagi membantu majikan yang mengalami pengurangan pendapatan sebanya...
Epenyata Gaji Anm Semakan Slip Gaji Payslip

Epenyata Gaji Anm Semakan Slip Gaji Payslip

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 688 hits
ePenyata Gaji ANM SEMAKAN SLIP GAJI PAYSLIP APA ITU ePenyata Gaji ANM ePenyata Gaji merupakan salah satu sistem yang telah diwujudkan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia Sistem ini juga membolehkan kalangan kakitangan awam dan pesara kera...
Semakan Daftar Pemilih Spr 2021

Semakan Daftar Pemilih Spr 2021

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 205 hits
SEMAKAN DAFTAR PEMILIH SPR 2021 Anda ingin tahu cara buat SEMAKAN DAFTAR PEMILIH bagi yang telah buat pendaftaran pemilih pilihanraya sebelum ini Melalui SEMAKAN DAFTAR PEMILIH ini anda akan tahu lokasi atau tempat mengundi terkini SEMAKAN ...
Permohonan Najib Untuk Mencelah Semakan Kehakiman Azilah Didengar 8 Dis

Permohonan Najib Untuk Mencelah Semakan Kehakiman Azilah Didengar 8 Dis

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 242 hits
213 total views 213 views today PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan menetapkan 8 Dis depan untuk mendengar permohonan Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mencelah dalam prosiding semakan kehakiman bekas pegawai polis Unit Tindakan Khas Azilah Hadri ...
Bantuan Musaadah Khaira Siswa Ppz Maiwp Semakan Status Permohonan

Bantuan Musaadah Khaira Siswa Ppz Maiwp Semakan Status Permohonan

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 429 hits
BANTUAN MUSAADAH KHAIRA SISWA PPZ MAIWP SEMAKAN STATUS PERMOHONAN Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan telah mewujudkan satu inisiatif bagi membantu mahasiswa Institut Pengajian Tinggi di seluruh negara iaitu melalui ...
Cara Semakan Nombor Pendaftaran Kenderaan Terkini Jpj

Cara Semakan Nombor Pendaftaran Kenderaan Terkini Jpj

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 707 hits
Cara Semakan Nombor Pendaftaran Kenderaan Terkini JPJ Adakah anda merancang untuk membeli kereta atau motosikal dalam masa terdekat ini Maklumlah dalam masa PKPP dan PKPB setika ini adalah promosi dan potongan harga yang jelas menguntungkan...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan