Mutabaah Amal Tracker Cara Untuk Disiplinkan Diri Dibulan Ramadhan


Assalamualaikum. 안녕하세요!Sedar tak sedar Ramadhan kembali menyinggah dalam hidup kita. Mesti kalian sudah prepare untuk menyambut Ramadhan, kan? Mesti rasa tak sabar nak mengaut banyak-banyak pahala dalam bulan Ramadhan nanti, kan? Yelah, bulan Ramadhan ni saja lah, umat Islam dibolehkan untuk jadi seorang yang tamak, lagi tamak lagi bagus. Eh, bukan tamak beli makanan kat bazaar tapi TAMAK PAHALA.

Ada peluang buat kebaikan, buat. Ada peluang nak bersedeqah, sedeqah. Ada peluang nak baca Quran, baca. Ada peluang nak tahajud, tahajud. Semua orang berhak untuk tamakkan pahala. 
"Hipokritlah, time ramadhan je nak buat baik, time ramadhan je baru tutup aurat, time ramadhan je baru la nak sedeqah."
Haip! Haip! Babab kang!
Bila dengar orang cakap macam tu, kau cakap kat orang tu kuat-kuat. "Kau diam syertannnn! Shuhh shuhh." Tapi dalam hati je lah. 
Sebenarnya, orang yang macam tu, dia nak buat kebaikan juga, cuma dia malu. Bila dia nampak kau sudah buat dulu, tu yang dia rasa tercabar. Tak apa, kau teruskan buat kebaikan, semoga itu menjadi salah satu hidayah untuk orang tu buat kebaikan juga.
Bak kata orang putih, "You throw lemon, I make lemonade honey with it"
Ramadhan cuma sebulan. Satu bulan yang sangat precious untuk seorang muslim. Kalau boleh tak nak miss apa jua kebaikan yang mampu dibuat. Tetapi, sejujurnya, untuk aku keep on sustain dalam perjalanan mengaut pahala dibulan Ramadhan ni, akan ada masanya aku tiba-tiba rasa 'pancit'.
Awal Ramadhan satu hari satu juz, awal Ramadhan rajin tadabbur Quran, semakin hari berlalu semakin sikit pula jumlah page. Tahu-tahu je dah lost. 


"Eh, hari ini dah baca Quran ke belum?" "Eh, hari ini dah sedeqah ke belum?" "Eh, malam tadi bangun tahjud ke tak?" 
Begitulah drama Nek, Cu. Pelupa tu tak boleh nak simpan. Walaupun syaitan dah kena ikat tapi Nek masih boleh rasa ada syaitan berlegar-legar kat diri Nek. Ke diri Nek ni yang syaitan, Cu? Entahlah, Cu. Tsk tsk. Sedih memikirkan hal ini, Cu.
Disebabkan aku mudah lost track, maka pada tahun 2016 aku come out dengan solution yang effective untuk aku. Solution untuk tolong aku sustain dalam berbuat amal di dalam bulan Ramadhan ini. Hurm..tak sia-sia belajar engineering. Skill problem-solving aku terasah la juga. *kembang hidung, mata pandang atas*
Aku namakan solution aku : Mutaba'ah amal tracker (MAT)
Mutaba'ah amal tracker adalah sejenis check-list berjadual yang mana setiap kali aku berjaya buat sesuatu amal yang aku sudah target, aku akan mark di MAT.

As a result, aku akan rasa betapa tak bestnya bila ada amal yang tidak berjaya dibuat sebabnya aku akan nampak cacat cela pada aku punya MAT.

MAT ni ada dua versi: analog atau digital.

Analog tu maksudnya aku print MAT tu then aku letak kat tempat yang aku selalu nampak.  So, setiap kali aku berjaya solat awal waktu, aku mark kat mutaba'ah amal tracker. Kalau tak berjaya, aku biarkan kosong lompong. Habis seminggu, cuba tengok banyak tak lompong-lompong tu? Kalau banyak lompong, next week usaha lagi.


Nak full version boleh download kat sini 
Cara nak guna Mutaba'ah amal versi analog ni
1) Download full version
2) Print
3) Tampal kat mana-mana tempat yang senang nampak
4) Tick column kalau kalian berjaya complete task 'Tamak Pahala'

Note: Nampak tak ada dua column kosong tu? Ha yang tu, kalian boleh letak apa-apa amal/target yang kalian nak buat. Contoh nak pakai tudung waktu siang, tak nak mengumpat dipejabat, tak nak cakap kasar dengan keluarga, etc.. Tak apa la walaupun sekecil-kecil amal pun. Cuba la buat secara konsisten. Pelahan-pelahan kayuh, ye Cu.

Digital pula, ia lebih user-friendly untuk orang yang duapulohempat jam berkepit dengan handphone. Apa yang best Mutaba'ah amal tracker digital? Setiap kali aku berjaya buat satu amal, aku buka App then aku mark kat column yang dsediakan. Tak perlu nak cari pen or highlight. Guna saja warna yang ada dalam App. It's sooo easy and colourful. Boleh access through mobile or laptop. Kat bawah ni contoh aku punya mutaba'ah amal tracker tahun 2016 dan 2017

web version 2016
web version 2017

mobile version 2016 (horizontally)

mobile version 2017 (horizontally)


mobile version 2016 & 2017 (vertically)

Cara nak guna Mutaba'ah amal versi digital ni1) Download App Google Spreadsheets (you might need to sign in first)
2) Download file ni
3) Buka file di app google spreadsheets, then guna la dengan girang gembira

Note: Keistimewaan versi digital ni, kalian boleh adjust sendiri nak letak berapa banyak task 'Tamak Pahala" or nak letak target or quantiti yang kalian buat untuk diri sendiri. Contoh baca quran satu hari satu page saja atau taddabur setengah page sehari saja. Terpulang mengikut kemampuan masing-masing.

Kewujudan MAT ni sangat membantu aku untuk mendisiplinkan diri dengan cara yang menyeronokkan. Jadi, benda best kena la share dengan orang lain. Kalian boleh download MAT versi analog and digital secara free. Just ikut je 'cara nak guna' yang aku tulis diatas. Semoga MAT ni bermanfaat untuk sesiapa yang menggunakannya.

Ramadhan Mubarak, semua


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ainieyshah.com/2019/05/mutabaah-amal-tracker-mat-cara-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Nabi Muhammad Menentukan Awal Ramadhan

Ini Cara Nabi Muhammad Menentukan Awal Ramadhan

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 368 hits
Penentuan awal dan akhir bulan Ramadhan merupakan suatu permasalahan yang kerap kali melahirkan polemik diantara masyarakat Indonesia setiap tahunnya Hal tersebut disebabkan perbedaan pendekatan yang dilakukan beberapa kelompok atau ormas i...
Cara Berniaga Air Balang Di Bazaar Ramadhan

Cara Berniaga Air Balang Di Bazaar Ramadhan

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 778 hits
Memandangkan bulan suci Ramadhan dah tak lama lagi ada yang bercadang nak buat side income dengan jual air balang di bazaar ramadhan Bisnes air adalah antara yang paling mudah di bazaar Ramadhan tetapi boleh menjadi hambar apabila anda tida...
Aplikasi Untuk Anda Gunakan Dibulan Ramadhan No 2 Sangat Disyorkan

Aplikasi Untuk Anda Gunakan Dibulan Ramadhan No 2 Sangat Disyorkan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 406 hits
Bulan suci Ramadhan yang disayangi dan ditunggu tunggu oleh umat islam diseluruh dunia telah pun tiba Di Malaysia bulan ramadhan jatuh pada tanggal 6 Mei serta menjalankan ibadah puasa selama 30 hari Ini bermakna bulan Ramadhan mulia ini ak...
Begini 5 Cara Mencegah Asam Lambung Naik Saat Puasa Ramadhan

Begini 5 Cara Mencegah Asam Lambung Naik Saat Puasa Ramadhan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 404 hits
Senyumperawat com Salah satu problem pada lambung sebagian orang yang belum terbiasa puasa adalah nyeri lambung Oleh karena itu biasanya sebelum puasa biasanya banyak yang berbondong membeli obat maag di warung Nah alangkah lebih baik pula ...
Jelang Bulan Suci Ramadhan Berikut Tata Cara Mandi Wajib Sebelum Puasa Ramadhan

Jelang Bulan Suci Ramadhan Berikut Tata Cara Mandi Wajib Sebelum Puasa Ramadhan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 521 hits
Sebelum memasuki bulan suci ramdhan ada baiknya kita kembali bersihkan diri dengan melakukan mandi wajib Berikut tata cara mandi wajib jelang puasa ramadhan hal ini agar kita semakin khusyuk dalam menjalani ibadah puasa ramadhan Mandi wajib...
30 Cara Untuk Perbaiki Diri Agar Jadi Lebih Baik Dari Sebelumnya Dalam Kehidupan

30 Cara Untuk Perbaiki Diri Agar Jadi Lebih Baik Dari Sebelumnya Dalam Kehidupan

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 299 hits
Ianya bukan sahaja akan memperbaiki hidup kau tetapi orang lain di sekeliling kau juga Kita saling memberi dan peroleh manfaat dari satu sama lain Tak usah bersaing cuma pastikan yang kita lebih baik dari diri kita semalam Jadi Jom kita sel...
5 Cara Sambut Ramadhan

5 Cara Sambut Ramadhan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 575 hits
5 Cara Sambut ramadhan 1 NiatPerbaiki niat Memang kita niat setiap malam kerana Allah Tapi mungkin tak sepenuh hati Hanya sekadar baca niat untuk sahkan puasa tapi tidak dari hati yang dalam 2 DoaBanyak kan doa moga sempat jumpa Ramadhan da...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman