Mungkin Ramai Sukar Terima Tapi Lama Kelamaan Kita Akan Biasakan Diri Pm Cadang Tukar Waktu Kerja Siang Kepada Malam


“Mungkin ramai sukar terima tapi lama-kelamaan kita akan biasakan diri…” – PM cadang tukar waktu kerja siang kepada malam! Malaysia dalam kerangka menukar jam waktu kerja daripada siang kepada malam bagi industri tertentu untuk mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pendekatan baharu ini sebagai satu usaha kerajaan PH supaya wang negara tidak mengalir ke luar dan ekonomi negara dapat berkembang menerusi konsep berkongsi kekayaan dengan rakyat.
Menurut Dr Mahathir, kebanyakan kerja dalam industri kotor, berbahaya dan sukar “dirty, difficult and dangerous” (3D) tidak sanggup dilakukan oleh rakyat kerana cuaca siang yang panas, justeru pekerjaan itu diserahkan kepada warga asing.
Kurangkan Pekerja Luar
Katanya, pengambilalihan kerja ini telah menyebabkan RM60 bilion wang negara setiap tahun dibawa pulang ke negara luar kesan daripada tujuh juta warga asing yang mencari rezeki di sini dan perkara ini sekali gus merugikan dan memiskinkan Malaysia.
“Sebab itu kerajaan sedang berusaha supaya semua kerja dalam negara kita ini dilakukan oleh rakyat kita sendiri supaya pendapatan tidak mengalir ke luar negara dan menjadikan negara (kita) kaya.
“Memang tugas tersebut amat berat tetapi kita akan permudah dan ringankan, kalau tak sanggup kerja berat ia mungkin diringankan dengan bantuan mesin, bahkan kerja juga boleh dilakukan dalam bangunan dan tidak terdedah kepada panas di luar dan tidak selesa.
“Kita sedang fikir sama ada boleh alih waktu kerja dari waktu siang ditukar kepada waktu malam agar tidak panas,” katanya pada Majlis Makan Malam Tautan Muhibbah 2019 di Segambut di sini malam ini.
Pengerusi PH itu menambah, kerajaan mungkin akan membantu menggerakkan usaha ini dengan memasang lampu limpah di tapak-tapak industri atau perusahaan tertentu.
Tidak Mustahil
“Memang gelap pada waktu malam, tapi kita lihat ramai orang kaya main golf pada waktu malam dengan pemasangan lampu. Jadi tidak mustahil juga rakyat kita akan tanam padi pada waktu malam dengan pemasangan lampu, dan kita dapat selesaikan masalah panas.
“Mungkin ramai sukar terima tapi lama-kelamaan kita akan biasakan diri dengan cara macam ini, jadi dengan kerja pada waktu malam dengan bantuan lampu ia dapat mengurangkan tekanan berkerja dalam panas pada waktu siang,” ujar Perdana Menteri.
Beliau yang juga Pengerusi Bersatu menambah, kerajaan berharap rakyat bekerja keras untuk hidup selesa dan mampu menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara dan ia akan membolehkan negara menyediakan kemudahan infrastruktur yang diperlukan rakyat.
“Kita akan tekan konsep berkongsi kekayaan dengan semua rakyat agar pendapatan negara dapat diagihkan sama rata kepada semua kaum, saya tak mahu lihat mana-mana kaum jadi miskin. Semua akan dapat peluang sama rata, dapat upah dan pendapatan yang lumayan,” katanya.
Malah Dr Mahathir mengingatkan tiada perbezaan antara Bersatu dan parti-parti lain dalam kerajaan PH.
“Bersatu juga sama seperti parti-parti lain, tujuan kita bukan nak berlagak sebagai menteri tetapi berkhidmat untuk rakyat supaya semua dapat hidup selesa,” katanya.
Sumber: Sinar Harian
The post “Mungkin ramai sukar terima tapi lama-kelamaan kita akan biasakan diri…” – PM cadang tukar waktu kerja siang kepada malam! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/mungkin-ramai-sukar-terima-tapi-lama-kelamaan-kita-akan-biasakan-diri-pm-cadang-tukar-waktu-kerja-siang-kepada-malam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Tun Dr Mahathir Cadang Tukarkan Waktu Kerja Siang Kepada Malam

Pm Tun Dr Mahathir Cadang Tukarkan Waktu Kerja Siang Kepada Malam

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 375 hits
Adakah anda sudah bersedia untuk bekerja di waktu malam Ya Malaysia dalam kerangka menukar waktu kerja daripada siang kepada waktu malam Namun pertukaran masa bekerja itu bagi industri tertentu sahaja untuk mengurangkan kebergantungan kepad...
Pm Cadangkan Pertukaran Waktu Kerja Daripada Siang Kepada Malam

Pm Cadangkan Pertukaran Waktu Kerja Daripada Siang Kepada Malam

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 591 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberikan cadangan agar menukar sebahagian waktu kerja bagi beberapa industri daripada hari siang kepada malam yang dilihat mampu mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing Menurut Dr Mahathir ...
Dasar Kerja Waktu Malam Akan Dikaji Pasukan Khas Kementerian

Dasar Kerja Waktu Malam Akan Dikaji Pasukan Khas Kementerian

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 308 hits
Dasar kerja waktu malam akan dikaji pasukan khas kementerian Dikemas kini 54 minit yang lalu Diterbitkan pada 4 May 2019 8 08
Habis Sudah Penatmu Di Dunia Ini Bekerja Siang Malam Uruskan Anak Anak Menjaga Maruah Suamimu

Habis Sudah Penatmu Di Dunia Ini Bekerja Siang Malam Uruskan Anak Anak Menjaga Maruah Suamimu

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 766 hits
Habis sudah penatmu di dunia ini bekerja siang malam uruskan anak anak menjaga maruah suamimu Ketika hayatnya dia menguruskan segala gala perbelanjaan keluarga Dia adalah ibu dan ayah kepada anak anaknya setelah suaminya dipenjarakan Arwah ...
Pisang Banyak Sangat Manfaat Untuk Kesihatan Tapi Cepat Masak Ini 5 Cara Nak Bagi Tahan Lama

Pisang Banyak Sangat Manfaat Untuk Kesihatan Tapi Cepat Masak Ini 5 Cara Nak Bagi Tahan Lama

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 656 hits
Ramai yang gemar makan pisang dan kebiasaannya buah ini akan sentiasa ada saja di rumah Tapi jadi masalahnya buah pisang ini tak tahan lama Cepat jadi lembik dan busuk Sebenarnya keadaan ini berlaku kerana kita tahu tahu cara menyimpan pisa...
All New Daihatsu Terios Kuat Di Bengkulu Tapi Inden Lama 3 8 Bulan

All New Daihatsu Terios Kuat Di Bengkulu Tapi Inden Lama 3 8 Bulan

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 255 hits
All New Daihatsu Terios mendapat pasar yang baik di Bengkulu Pulau Sumatera Di segmen low sport utility vehicle All New Terios memiliki pangsa pasar 21 5 persen alias nomor dua terbesar setelah Toyota Rush Pangsa pasar Terios di Bengkulu le...
Cermin Diri Dulu Lama Lama

Cermin Diri Dulu Lama Lama

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 945 hits
Assalammualaikum wbtCERMIN DIRI DULU LAMA LAMAYang merah itu sagaYang indah itu bahasaJangan ringan mulut mengataHujung diri terduduk binasaDuduk bersila anyam ketupatKetupat sintok lebih menarikBercakap belakang itu mengumpatBercakap depan...
Bila Anak Tidur Tenunglah Wajah Mereka Waktu Itulah Gugurnya Air Mata Seorang Ibu Kerana Terasa Diri Tidak Sempurna

Bila Anak Tidur Tenunglah Wajah Mereka Waktu Itulah Gugurnya Air Mata Seorang Ibu Kerana Terasa Diri Tidak Sempurna

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 426 hits
Mama baring atas katil sambil tengok awak lena Kamu dah tidur beberapa jam yang lalu itulah yang kita berdua perlukan Hari ni bukanlah hari yang mudah untuk kita Waktu kita makan tadi Mama kira jam untuk sampai waktu tidur Mama berkira kira...
Ibu Bekerja Mungkin Anda Terlepas Banyak Permulaan Dalam Hidup Anak Tapi Anda Tetap Jadi Yang Pertama

Ibu Bekerja Mungkin Anda Terlepas Banyak Permulaan Dalam Hidup Anak Tapi Anda Tetap Jadi Yang Pertama

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 590 hits
Bagi ibu yang bekerja sangat berat untuk melepaskan anak dalam jagaan pengasuh Namun apakan daya ada tuntutan yang perlu diselesaikan setiap hari yang memerlukan komitmen yang tinggi Dr Tengku Ezulia berkongsi perspektifnya tentang ibu yang...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama