Muncul Jer Marah Syed Saddiq Hahaha


Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P Ramasamy mengecam Syed Saddiq Abdul Rahman kerana mengkritik beliau dan beberapa pemimpin PH lain kerana tak habis-habis bercakap mengenai isu peralihan kuasa.

Tanpa selindung, beliau berkata Ketua Pemuda PH sepatutnya "merapatkan jurang" dan tidak mempersoalkan hak demokratik mereka untuk meminta Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menghormati perjanjian menyerahkan kepimpinan negara kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

"Tiada siapa pun yang memaksa Mahathir untuk undur diri sekaligus, tetapi mahu beliau menetapkan tarikh penyerahan kuasa kepada kepimpinan berikutnya iaitu Anwar," kata Ramasamy dalam satu kenyataan malam ini.

Menurut Adun DAP, perjanjian PH sebelum pilihan raya umum lalu adalah untuk Dr Mahathir menjadi perdana menteri sementara selama dua tahun.

"Tetapi malangnya, sehingga ke hari ini, Majlis Presiden PH masih belum menetapkan tarikh peralihan kuasa. Sekarang ini siapa yang salah?" Soalnya.

Ramasamy berkata suatu tarikh perlu ditetapkan walaupun Mahathir mahu melepaskan jawatan selepas sidang kemuncak negara-negara Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec) di Kuala Lumpur pada November.

"Apa yang salah dalam menentukan tarikh muktamad bagi peralihan kuasa?

"Saya yakin Mahathir tidak mempunyai masalah dengan ini, tetapi Syed Saddiq seolah-olah tekinja-kinja untuk mendapat perhatian daripada Mahathir," katanya lagi.

Ramasamy juga tidak bersetuju dengan Syed Saddiq yang berkata gesaan tarikh penggantian kepimpinan akan menyebabkan ketidakstabilan atau menghalang kemampuan Mahathir untuk mentadbir negara.

"Jika Syed Saddiq percaya kepada demokrasi, beliau mesti menghormati hak untuk berbeza pendapat," katanya.

Beliau juga berkata mustahil PH dapat menang PRU14 tanpa gerakan reformasi yang dicetuskan Anwar dua dekad dahulu.

"Saya fikir Syed Saddiq hanyalah pendatang baru untuk memahami dan menghayati dinamik politik era reformasi, apalagi memahami konteks di mana Mahathir dijadikan perdana menteri sementara.

"Mahathir menyediakan kepimpinan penting dalam ketiadaan Anwar untuk berhadapan dengan BN. Rakyat Malaysia yang mahukan perubahan menyokong Mahathir.

"Selepas kalah lima pilihan raya kecil, terdapat keperluan untuk menyelesaikan perkara peralihan. Majlis Presiden PH mesti menangani persoalan ini," kata Ramasamy.

'Logik Syed Saddiq ke laut'

Sementara itu, Naib Presiden PKR Chang Lih Kang menyangkal dakwaan Syed Saddiq bahawa pihak yang mendesak Mahathir telah mengingkari persetujuan bersama dalam PH.

"Yang sokong peralihan kuasa semua sekutu Anwar? Lojik Syed Saddiq ke laut.

"(Pihak yang) minta peralihan kuasa Mei 2020, Syed Saddiq kata membelakangkan konsensus PH.

"Tapi apa konsensus PH? Dua tahun atau tiada tarikh? Kalau dua tahun, betul lah Mei 2020. Kalau tiada tarikh, maka bila-bila masa boleh lakukan peralihan kuasa. Apa jawapan bro Syed?" Ciapnya di Twitter.


Bercakap kepada Malaysiakini kemudian, Chang (gambar, atas) menjelaskan walaupun Syed Saddiq bertegas mengenai konsensus PH, namun menteri itu tidak mengucapkan sepatah kata pun apabila sesetengah pihak mendesak Mahahir supaya berkhidmat sebagai perdana menteri sehingga habis penggal.

"Bukankah meminta Mahathir untuk berkhidmat sampai habis penggal (PH) juga bertentangan dengan konsensus?" Soalnya.

Tanpa mengambil kira Mahathir mahu terus berkhidmat sehingga selesai sidang Apec, Chang berkata perlu ada butiran bila peralihan itu akan berlak.

"Walaupun tidak ada tarikh yang tepat, sekurang-kurangnya, bulan bila perlu dijelaskan," tambahnya.

Pada temu bual bersama Reuters bulan lepas, Mahathir berkata beliau akan menghormati ikrarnya untuk menyerahkan kepimpinan negara kepada Anwar.

"Saya sudah berjanji akan meletak jawatan apabila saya telah menyelesaikan masalah-masalah besar yang ditinggalkan oleh kerajaan dulu.

"Saya juga telah berjanji akan meletak jawatan dan memberikan kepimpinan kepada calon yang telah dinamakan oleh gabungan (PH)," katanya.

"Saya sudah berjanji untuk menyerahkan (kuasa) dan saya akan menerima bahawa saya fikir perubahan mendadak sebelum sidang Apec akan mengganggu.

"Setakat yang saya tahu, saya akan meletak jawatan dan menyerahkan kepimpinan kepadanya.

"Jika orang tidak mahu beliau, itu urusan mereka, tetapi saya akan melaksanakan bahagian saya pada janji itu ... tanpa mengira apa-apa tuduhan. Saya sudah berjanji, saya akan kotakan janji saya," kata beliau lagi.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/01/muncul-jer-marah-syed-saddiq-hahaha.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syed Saddiq Marah Nampaknya Gantung Tugas Adun Dengkil Berkuatkuasa Serta Merta

Syed Saddiq Marah Nampaknya Gantung Tugas Adun Dengkil Berkuatkuasa Serta Merta

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 441 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Dengkil Adhif Syan Abdullah dan Ahmad Redzuan telah digantung dalam jawatan Angkatan Bersatu Anak Muda berkuatkuasa serta merta Adhif juga adalah Ketua Armada Selangor dan Ahmad pula Penolong Setiausaha Armada Ket...
Syed Saddiq Bidas Sekutu Anwar Asyik Serang Dr M

Syed Saddiq Bidas Sekutu Anwar Asyik Serang Dr M

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 321 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman membidas penyokong kuat dan mereka yang dianggap sebagai sekutu Anwar Ibrahim kerana terus menyerang perdana menteri Dr Mahathir Mohamad Pemimpin kanan Bersatu itu berkata walaupun didesak dari pelbagai sudut M...
Syed Saddiq Defies Ph S Unanimous Agreement

Syed Saddiq Defies Ph S Unanimous Agreement

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 162 hits
1 In response to Syed Saddiq s statement published entitled might we remind him of how ignorant his statement is 2 This is not the time to defy Pakatan Harapan s Presidential Council 3 Taking a stand is one thing producing a statement that ...
Pemimpin Dap Bidas Syed Saddiq Hentam Pemimpin Ph Gesa Dr M Berundur

Pemimpin Dap Bidas Syed Saddiq Hentam Pemimpin Ph Gesa Dr M Berundur

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 302 hits
P Ramasamy DAP hari ini membidas Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Abdul Rahman kerana menamakan dan memalukan beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang menggesa peralihan kuasa perdana menteri Ramasamy berkata wakil PH hanya meminta Perdana Mente...
Syed Saddiq Lapor Polis Dakwaan Sertai Parti Dadah

Syed Saddiq Lapor Polis Dakwaan Sertai Parti Dadah

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 253 hits
January 20 2020 10 39 AMSyed Saddiq PETALING JAYA Pihak menteri belia dan sukan akan membuat laporan polis berhubung penularan cerita mendakwa menteri itu menyertai parti dadah dan akan mempertimbangkan tindakan undang undang terhadap pihak...
After Drug Party Arrests Activist Demands Syed Saddiq S Ministry Come Clean On Contracts

After Drug Party Arrests Activist Demands Syed Saddiq S Ministry Come Clean On Contracts

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 214 hits
The Youth and Sports Ministry must state its dealings with the firm of a sports official who was among those arrested in a drug party involving the minister s aide activist Asheeq Ali Sethi Alivi demanded today The activist lawyer noted tha...
How Can Pm Govern Nation When Assailed Daily By Anwar S Allies Syed Saddiq

How Can Pm Govern Nation When Assailed Daily By Anwar S Allies Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 240 hits
Pakatan Harapan Youth chief Syed Saddiq Syed Abdul Rahman launched a broadside on several leaders of the coalition for their incessant attacks on Prime Minister Dr Mahathir which he said made it difficult for the latter to administer the na...
Tujuh Pemuda Dap Hentam Syed Saddiq

Tujuh Pemuda Dap Hentam Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 256 hits
Pemuda DAP membidas Syed Saddiq Abdul Rahman kerana menuduh beberapa pemimpin Pakatan Harapan mendesak Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berundur Dalam satu kenyataan bersama petang ini tujuh pemimpin Pemuda DAP berkata Ketua Pemuda Bersa...
Cops Analysed Cctv Footage Of Syed Saddiq Papagomo Incident Court Told

Cops Analysed Cctv Footage Of Syed Saddiq Papagomo Incident Court Told

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 207 hits
The Kajang Magistrates Court was told today that police had analysed closed circuit television camera footage of an incident involving Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman and blogger Papagomo on nomination day for the Se...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan