Muhyiddin Telah Hilang Sokongan Mesti Letak Jawatan Segera


 
Pada 23 September 2020 jam 12.10 tengahari bertempat di Hotel Le Meridien Kuala Lumpur, Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Datuk Seri Anwar bin Ibrahim telah mengumumkan bahawa beliau telah mendapat sokongan yang kukuh dan menyakinkan daripada Ahli-ahli Parlimen untuk di persembahkan kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah.
Majoriti Ahli-ahli Parlimen yang menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim ialah Ahli Parlimen Melayu dan beragama Islam.
Usai pengumuman penting Datuk Seri Anwar pada sidang media itu telah dengan pantas keluar kenyataan-kenyataan sumbang dari individu-individu tertentu yang panik lalu memberi tohmahan buruk bahawa kenyataan Datuk Seri Anwar hanyalah satu penipuan, propaganda pilihanraya, sandiwara, rekayasa palsu, mimpi disiang hari dan sebagainya.
KEADILAN ingin mengingatkan semua pihak bahawa perkara sepenting dan segenting ini apatah lagi melibatkan insitusi tertinggi negara bukanlah satu perkara yang boleh dipermain-mainkan.
KEADILAN ingin menegaskan bahawa Datuk Seri Anwar sebelum sesi sidang media itu telahpun memohon untuk mengadap KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Baginda telahpun memberi perkenan kepada Datuk Seri Anwar untuk mengadap Baginda pada hari Selasa 22 September 2020 jam 11.00 pagi namun terpaksa ditangguhkan pada saat akhir ekoran Baginda kegeringan lalu terpaksa menerima rawatan di Institut Jantung Negara.
Perkara ini telah pun disahkan oleh pihak Istana melalui satu kenyataan media Istana Negara oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Dato’ Indera Ahmad Fadli Shamsuddin.
Pengumuman Datuk Seri Anwar bahawa Tan Sri Muhyiddin Hj Yassin telah kehilangan sokongan majoriti Ahli-ahli Parlimen telah turut disahkan oleh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melalui kenyataan beliau yang menyatakan dengan jelas dan terang bahawa UMNO dan BN tidak dapat menghalang Ahli-ahli Parlimen mereka yang mengambil keputusan untuk menyokong Datuk Seri Anwar.
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam kenyataan media beliau juga maklum bahawa Ahli-ahli Parlimen UMNO yang menyatakan sokongan tersebut adalah dalam satu jumlah yang ramai.
Urutan dari kenyataan secara terbuka Presiden UMNO tersebut, KEADILAN sangat yakin bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin telah sendirinya sedar bahawa beliau telahpun kehilangan sokongan majoriti Ahli-ahli Parlimen.
Ini memandangkan dengan sokongan penuh ahli-ahli Parlimen UMNO kepada beliau sebelum itu, Tan Sri Muhyiddin hanya mempunyai selisih majoriti dua (2) orang ahli Parlimen sahaja.
Kesedaran kehilangan sokongan majoriti ini turut diperkuatkan lagi dengan pengakuan Tan Sri Muhyiddin sendiri yang memohon untuk Datuk Seri Anwar membuktikan sokongan majoriti beliau menurut proses dan kaedah yang ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan sebagai satu proses formaliti.
KEADILAN ingin menegaskan bahawa sebarang cubaan pihak-pihak tertentu untuk menghalang pertemuan Datuk Seri Anwar dengan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagaimana yang telah di perkenankan oleh Baginda adalah satu tindakan malampaui batas dan tidak menjunjung amalan demokrasi.
Ini sangat bertentangan dengan hasrat Seri Paduka Baginda yang jelas membuka pintu kepada rakyat disamping meneliti dengan terperinci segala isu-isu berkaitan perlembagaan sebagaimana ketika proses lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke 8 dahulu.
KEADILAN sesungguhnya menghormati pandangan tokoh-tokoh perlembagaan serta ahli-ahli akademik tempatan namun KEADILAN juga menegaskan hasrat Datuk Seri Anwar sebagai ahli Parlimen dan juga Ketua Pembangkang untuk mempersembahkan kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bukti senarai nama Ahli-ahli Parlimen yang telah menyatakan sokongan majoriti kepada Datuk Seri Anwar juga adalah satu hak yang wajar untuk dihormati oleh semua pihak.
KEADILAN menegaskan sekali lagi bahawa faktanya adalah Tan Sri Muhyiddin Yassin kini telah kehilangan sokongan majoriti ahli Parlimen.
Ini turut diakui oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad melalui kenyataan media beliau semalam. Tan Sri Muhyiddin kini secara perundangannya telah hilang keabsahan sebagai seorang Perdana Menteri Malaysia.
Oleh yang demikian, Tan Sri Muhyiddin sewajarnya berundur serta meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia dengan cara yang terhormat memandangkan sokongan majoriti Ahli Parlimen kini telahpun beralih kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.
KEADILAN mendukung penuh pentadbiran baru Malaysia dibawah pimpinan Datuk Seri Anwar yang pastinya akan mewakili semua rakyat, dengan majoriti Melayu-Bumiputra dan perwakilan saksama semua kaum di negara ini.
KEADILAN akur dan menyokong sepenuhnya kenyataan Datuk Seri Anwar bin Ibrahim bahawa pentadbiran baru nanti akan tetap menjunjung prinsip-prinsip perlembagaan yang mengiktiraf kedudukan Islam, kedaulatan Raja-raja Melayu, memartabatkan kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi serta kedudukan istimewa Melayu-Bumiputra disamping jaminan tegas mempertahankan hak warga pelbagai kaum lain.
DATUK SERI SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN
Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)
Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya
25 September 2020






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/muhyiddin-telah-hilang-sokongan-mesti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Majoriti Pkr Desak Muhyiddin Letak Jawatan

Hilang Majoriti Pkr Desak Muhyiddin Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 285 hits
Perdana Menteri kerajaan tebuk atap Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin dianggap telah hilang keabsahan sebagai PM sebaik sahaja pengumuman Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 23 September lalu bahawa majoriti Ahli ahli ...
Muhyiddin Bayang Akan Letak Jawatan

Muhyiddin Bayang Akan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 280 hits
MSO Kata Muhyiddin beliau tidak kemaruk kuasa Katanya kalau dakwaan Anwar yang beliau sudah hilang majoriti dan jika dipanggil Agong beliau akan letak jawatan Tidanakan itu dibuat kerana beliau tidak kemaruk kuasa Kalaulah disebabkan saya s...
Kerajaan Pn Sukar Lulus Undang Undang Muhyiddin Patut Letak Jawatan

Kerajaan Pn Sukar Lulus Undang Undang Muhyiddin Patut Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 222 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang masih mahu mengekalkan kedudukan diberi peringatan agar berfikir secara matang kerana kedudukan kerajaan Perikatan Nasional telah pun berubah menjadi minioriti Pengarah Komunikasi KEADILAN Fahmi...
Bajet 2021 Tergantung Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

Bajet 2021 Tergantung Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 376 hits
Perdana Menteri kerajaan Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin diingatkan supaya melepaskan jawatan seandainya beliau tidak lagi mempunyai sokongan majoriti dalam kalangan ahli ahli Parlimen Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Am...
Muhyiddin Akui Beliau Hanya Ada Dua Pilihan Letak Jawatan Atau Bubar

Muhyiddin Akui Beliau Hanya Ada Dua Pilihan Letak Jawatan Atau Bubar

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 417 hits
mhdaily netPerdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata beliau tidak kemaruk kuasa dan bertindak dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan Rabu lalu Presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan Muhyiddin sudah tumbang selepas ketua pembangkang it...
Muhyiddin Jatuh Sokongan Parti Parti Lain Terhadap Anwar Akan Menyusul

Muhyiddin Jatuh Sokongan Parti Parti Lain Terhadap Anwar Akan Menyusul

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 235 hits
Berikut adalah kenyataan yang dibacakan Anwar Ibrahim dalam sidang media khas tengahari tadi mengenai sokongan majoriti yang sudah diperolehinya untuk mengambil alih kerajaan daripada PN yang dipimpin oleh Muhyiddin Yassin Susulan itu turut...
Tunjuk Perasaan Di Thailand Desak Pm Letak Jawatan

Tunjuk Perasaan Di Thailand Desak Pm Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 350 hits
Bangkok Ribuan penyokong prodemokrasi membanjiri laluan di Bangkok bagi mendesak peletakan jawatan Perdana Menteri Prayut Chan O Cha selain menuntut pembaharuan terhadap monarki Negara berkenaan menyaksikan perhimpunan hampir setiap hari de...
Kitingan Letak Jawatan Timbalan Menteri

Kitingan Letak Jawatan Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 367 hits
Timbalan ketua menteri Sabah yang baru dilantik Jeffrey Gapari Kitingan telah meletakkan jawatannya sebagai timbalan menteri pelancongan seni dan budaya di dalam kerajaan persekutuan Menurut akhbar Sin Chew Daily Kitingan telah memaklumkan ...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej