Muhyiddin Dipecat Kerana Persoal 1mdb Ali Hamsa


THE MALAYSIAN TIMES 

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu Tan Sri Muhyiddin Yassin dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri selepas beliau membangkitkan terlalu banyak soalan berkaitan dengan dana kekayaan berdaulat, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), pada tahun 2015.

Bekas Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa, 64, berkata bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail juga dipecat dari jawatannya pada Julai 2015 disebabkan Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak telah hilang keyakinan terhadap ketua penasihat undang-undangnya.
Ali semasa menjelaskan perkara itu berkata Muhyiddin yang merupakan Menteri Dalam Negeri ketika itu telah lantang bersuara di dalam kabinet sebelum beliau dipecat.

“Apabila duduk dalam mesyuarat kabinet, kami dapat lihat ada perbalahan, kebanyakannya dari satu pihak sahaja, Muhyiddin yang membangkitkan banyak persoalanan dalam kabinet, kami tahu ada sesuatu yang dibangkitkan,” katanya.

Saksi keempat pendakwaan itu berkata demikian semasa disoal oleh ketua pendakwaan Datuk Seri Gopal Ram di hari kedua perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) 1MDB Arul Kanda Kandasamy, berhubung dakwaan meminda laporan akhir audit 1MDB.

Ditanya reaksi tertuduh terhadap semua soalan yang dibangkitkan oleh Muhyiddin, saksi itu berkata Najib kelihatan tenang semasa mesyuarat kabinet dan ada sesetengah soalan dijawabnya, dan sesetengahnya dijawab oleh menteri kewangan kedua.

Ditanya apa terjadi kepada Muhyiddin selepas beliau bertanya semua soalan-soalan itu, Ali berkata “Saya rasa beliau dipecat dari jawatannya”.

Sri Ram: Anda (ketika itu) adalah Ketua Setiausaha kepada kabinet .. kepada negara.. kepada kerajaan. Anda memberi bukti bahawa Muhyiddin bertanyakan soalan berhubung 1MDB di dalam kabinet, dan jawapan juga telah diberikan. Anda juga sebentar tadi berkata dia (Muhyiddin) dipecat dari jawatan timbalan perdana menteri, adakah anda mempunyai apa-apa pengetahuan mengenai fakta-fakta yang berkaitan pemecatan itu?

Ali: Kenyataannya, dan juga pemecatan itu.. ia di luar pengetahuan saya kerana ia adalah hak prerogatif perdana menteri (Najib).

Semasa diminta memberi penjelasan mengenai suasana keadaan semasa Abdul Gani meninggalkan pejabatnya, saksi itu berkata “perdana menteri telah hilang keyakinan terhadapnya”.

“Sebenarnya selepas saya menyerahkan surat kepada Gani Patail, dan beritahu dia dipecat dari jawatan peguam negara, katanya beliau sudah menjangka ia akan berlaku. Ada dua peringkat proses bagi memecat Abdul Gani. Pertama surat kepada Yang di-Pertuan Agong memaklumkan mengenai pemecatan itu, dan diikuti dengan sepucuk surat dari Najib yang dialamatkan kepada Abdul Gani bagi memaklumkan mengenai pemecatannya.

“Saya dipanggil oleh Najib untuk menandatangani surat itu dan memberikannya kepada Abdul Gani, dan diarah memberitahunya mengenai pemecatan, di samping melarang beliau daripada membawa apa-apa dokumen keluar dari pejabat,” katanya.

Sri Ram: Tahukah anda apa yang mendorong kepada hilang keyakinan (terhadap Abdul Gani) itu?

Ali: Pada masa itu ada beberapa isu berhubung timbalan perdana menteri ketika itu, Muhyiddin. Saya dimaklumkan oleh Najib bahawa Abdul Gani dan Muhyiddin bertemu di sebuah pusat membeli belah di Kuala Lumpur. Itu mungkin sesuatu yang boleh menjadi isu.

Media sebelum ini melaporkan bahawa Abdul Gani dikatakan sedang menyediakan pertuduhan berkaitan 1MDB, sebelum beliau digantikan pada 2015.

Semasa ditanya apa yang berlaku kepada bekas Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kasssim Mohamed, saksi itu berkata Abu Kassim berhasrat untuk berhenti pada Ogos 2016 selepas mengalami masalah sakit belakang.

Najib, 66, diwakili oleh peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, manakala Arul Kanda, 43, diwakili oleh peguam Datuk N. Sivananthan.

Najib didakwa atas pertuduhan menggunakan jawatannya bagi mengarahkan supaya Laporan Akhir Pengauditan 1MDB dipinda, sebelum dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), bagi mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya.

Beliau didakwa, atas kedudukannya sebagai pegawai awam iaitu perdana menteri, menggunakan jawatannya untuk mendapatkan suapan bagi dirinya, iaitu perlindungan daripada tindakan yang bersifat tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB, dengan cara mengambil tindakan mengarahkan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB, yang sedang disediakan, dipinda sebelum laporan itu dimuktamadkan dan dibentangkan kepada PAC, yang beliau secara langsung mempunyai kepentingan.

Najib didakwa melakukan kesalahan berkenaan di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya, antara 22 Feb 2016 dan 26 Feb 2016.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 24(1) akta sama, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda minimum lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, yang menjadi hal perkara kesalahan itu jika suapan dapat dinilai atau berbentuk wang atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Arul Kanda pula didakwa bersubahat dengan Najib, meminda laporan itu, bagi melindungi bekas perdana menteri itu daripada dikenakan tindakan tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB, di tempat dan masa sama mengikut Seksyen 28(1) (c) Akta SPRM 2009 dibaca bersama Seksyen 23 (1) & 24(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman serupa, jika sabit kesalahan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung esok.—Bernama



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/muhyiddin-dipecat-kerana-persoal-1mdb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ali Hamsa Najib Panggil Mesyuarat Untuk Ubah Laporan Audit 1mdb

Ali Hamsa Najib Panggil Mesyuarat Untuk Ubah Laporan Audit 1mdb

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 438 hits
Dalam keterangannya bekas ketua setiausaha negara Ali Hamsa mengesahkan mesyuarat itu dipanggil oleh Najib
1mdb Trial I Want To Make Him Swallow His Own Vomit Says Shafee

1mdb Trial I Want To Make Him Swallow His Own Vomit Says Shafee

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 198 hits
The lead defence counsel in the 1Malaysia Development Bhd trial said he wanted to make the former chief executive of the sovereign wealth fund swallow his own vomit for linking Datuk Seri Najib Razak to notorious businessman Low Taek Jho Jh...
Najib 1mdb Trial Day 33 Najib S 1mdb Trial To Adjourn Briefly For Decision On Src Case

Najib 1mdb Trial Day 33 Najib S 1mdb Trial To Adjourn Briefly For Decision On Src Case

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 234 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged abuse of power and money laundering of 1MDB funds enters its 33rd day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the pr...
Skandal 1mdb 13 Dis Keputusan Lucut Hak Rm15 Juta Wang Umno Kedah

Skandal 1mdb 13 Dis Keputusan Lucut Hak Rm15 Juta Wang Umno Kedah

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 226 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 13 Disember untuk keputusan permohonan pihak pendakwaan bagi melucut hak ke atas wang berjumlah RM1 054 019 22 yang disita daripada Badan Perhubungan Umno Kedah Dalam penghujahan oleh Timbala...
Umno Kedah Under Mukhriz Mahathir Received Rm15 Million 1mdb Money Court Told

Umno Kedah Under Mukhriz Mahathir Received Rm15 Million 1mdb Money Court Told

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 669 hits
The High Court here was told today that former prime minister Datuk Seri Najib Razak had between April 25 2012 and June 19 2013 issued six cheques to Umno Kedah that amounted to RM15 million a portion of which is alleged to be linked to 1Ma...
Najib Files Last Minute Motion To Postpone 1mdb Trial

Najib Files Last Minute Motion To Postpone 1mdb Trial

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 307 hits
Former prime minister Najib Razak KUALA LUMPUR Najib Razak has filed a motion at the eleventh hour to postpone his trial for allegedly tampering with the 1MDB s audit report scheduled to begin in the High Court on Monday The former prime mi...
Ugut Saksi Kes 1mdb Pengurusan Kes Prosiding Komital Lokman Pada 22 Nov

Ugut Saksi Kes 1mdb Pengurusan Kes Prosiding Komital Lokman Pada 22 Nov

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 217 hits
Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 22 Nov untuk pengurusan kes prosiding komital dikemukakan Peguam Negara Tommy Thomas terhadap Ahli Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam kerana didakwa menggugut seorang saksi dalam perbicaraan kes Najib...
Anak Ali Puteh Disahkan Meninggal Dunia

Anak Ali Puteh Disahkan Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 582 hits
Sebentar tadi pelawak Ali Puteh melalui laman Instagram miliknya menyampaikan satu khabar sedih mengenai pemergian anak kecilnya Sharifah Nur Ainul Mardhiah Sebelum ini bayi perempuan pelawak tersebut disahkan menghidap jaundis dan dipindah...
Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 291 hits
Pelawak Ali Puteh memaklumkan bahawa anaknya Sharifah Nur Ainul Mardhiah telah meninggaI dunia sebentar tadi Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh MenlnggaI Dunia
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan