Moratorium Subsidi Upah Bukan Penyelesaian Ekonomi Tetapi Kecairan Tunai Dan Subsidi Sewa


 


February 28, 2021 MORATORIUM DAN SUBSIDI UPAH BUKAN PENYELESAIAN EKONOMI..TETAPI KECAIRAN TUNAI DAN SUBSIDI SEWA..
Semingu kebelakangan ini, Cerita pengeluaran KWSP sudah kian pudar bila PM tebuk atap akan membenarkan pengeluaran tanpa syarat, kini Najib kembali memainkan sentimen Moratorium Automatik.. begitu juga sesetengah pemimpin PH.. Tolonglah pemimpin PH gunakan pendekatan berbeza..
Alasan paling mudah Bank masih mempunyai keuntungan yang tinggi..?Apakah ini penyelesaian Ekonomi.. bagi aku tidak.. Bank seperti pemborong dan Pembekal yang membekalkan barangan kepada Peruncit dengan bayaran tertangguh atau consignment. Apa keuntungan dicatatkan hanya apa yang berada unjuran diatas kertas..
Selagi peruncit tidak menjelaskan Invoice dan belian mereka..Pemborong dan Pembekal kehilangan kecairan tunai untuk kembangkan Perniagaan dan prospek baru..Kesannya masih belum dirasai sebab belum tempohnya peruncit membayar balik.. akhirnya kesan kepada Bank pun tertangguh..
Siapa yang baca laporan hadapan Ekonomi Utusan semalam, Jumlah pinjaman tak berbayar (NPL) seba­nyak RM28.7 bilion pada akhir tahun lalu dicatatkan iaitu tertinggi sejak sembilan tahun kebelakangan ini.. Pinjaman tidak berbayar menandakan Ekonomi dan krisis pendapatan rakyat adalah serius, termasuk sektor Perniagaan..
Maksudnya Moratorium yang berakhir pada bulan Oktober lalu selama 6 Bulan, Baru kita lihat petanda Ekonomi makin teruk pada penghujung tahun, ramai yang masih tidak dapat membayar komitmen pinjaman bank.. data ini hanya dilihat pada suku terakhir tahun lepas, pada ketika itu hanya PKPB dilaksanakan..
Agaknya apa kesan besar bila PKP dan penutupan Ekonomi berlaku 2 Bulan pertama tahun ini, Dijangkakan Bank akan mula merasakan Impaknya.. Jadi jika Moratorium itu penyelesaian..Kenapa tak minta Moratorium sampai 10 Tahun juga.. Sebenarnya kegagalan sejak awal Moratorium adalah tidak bersasar…
Sepatutnya mereka yang kekal berpendapatan, Sejak awal kecualikan mereka dari Moratorium, Manakala Moratorium disasarkan hanya kepada mereka yang hilang pekerjaan, Kekurangan pendapatan dari perniagaan dan mereka yang terpaksa menutup Perniagaan..
Jika Perlaksanaan ianya bersasar sejak awal, Bagi yg kehilangan Kerja..mereka yang susah dan terjejas akan dapat dipanjangkan Moratorium mereka kepada setahun atau 18 Bulan.. Malangnya perlaksanaannya tidak bersasar.. akhirnya yang terjejas dan tidak hanya peroleh Moratorium selama 6 Bulan..
Dalam Islam adil itu ada dua makna, dalam Quran ada ketika disebut Al Adl..dan ada ketika disebut Al Qisth..ada ketika maknanya sama Al Musawah(saksama).. dan satu lagi At Tawazun(keseimbangan).. Itu sebabnya Ulama memberikan tafsir Adil itu..
وَضْعُ الشَّيْءِ فِي مَحَلِّهِ..
Meletakkan sesuatu pada Tempatnya..
Aku tidak melihat mana mana negara menyelesaikan masalah Ekonomi mereka dengan Moratorium.. Sebab seperti apa yang dicadangkan Lim Guan Eng sebelum Belanjawan , Moratorium ada kosnya, Kosnya sekitar RM 6.4 Billion.. Cukup untuk kita mencontohi German dan Singapura , Jika perlaksanaan dilaksanakan secara bersasar..
Mudah faham begini, Jika Moratorium tidak dilaksanakan secara bersasar, Pemilih Pasaraya seperti Mydin atau AEON , setidaknya pemilik premis rumah kedai.. mereka akan dapat manfaat dari pengecualian bayaran balik Bank.. tetapi apakah penyewa dan Premis yg disewa peniaga kecil dimiliki mereka di kecualikan sewa ? jawapannya tidak..
Begitu juga pemilik Kondominium dikalangan Kayangan dan berpendapatan Tinggi, Apakah penyewa mereka yang kehilangan kerja dikecualikan bayaran sewa ? Jawapannya tidak..Tuan Kondominum, Rumah dapat manfaat untuk duit tu dibelanjakan, Penyewa kekal terbeban.. Itu sebab penyelesaian Ekonomi tidak berlaku..
Di Singapura digubal akta yang memberikan hak penyewa perindustrian dan Komersial dikecualikan sewa selama 4 Bulan, Selama setahun hak mereka tidak boleh diusir dari premis jika mereka tidak mampu membayar sewa, Di German, bagi penyewa rumah, Kediaman, Mereka dikecualikan bayaran sewa selama setahun..
Akhirnya Akta Subsidi sewa ini prinsip dan natijahnya menyamai dengan Moratorium..Tetapi ia lebih bersasar.. Pemilik perniagaan akan ada kecairan Tunai untuk mereka mengubah prospek dan menyesuaikan suasana baru dalam kemelesetan akibat Pandemik Covid-19..
Begitu juga Subsidi Upah, Subsidi Upah tidak boleh diberikan secara pukal dalam tempoh yang panjang, fasa kedua sepatutnya, Kerajaan membelanjakan Jumlah yang besar untuk menggalakkan Pinjaman mudah(Softloan), Mudah tunai bagi meningkatkan kecairan tunai dalam sektor Perniagaan,
Di German contohnya setiap IKS diberi mudah tunai seperti Mikro kredit sebanyak 30 ribu Euro , Manakala Australian US 25 Ribu.. Di Australia Bagi yang nak berniaga.. Peniaga Kecil disana disalurkan pembiayaan A$25,000 (RM68,713) kepada setiap perniagaan kecil, sama seperti geran Prihatin.. Itu mudah tunai untuk depa..
Tolong lah pemimpin pemimpin PH..Jadilah bayangan Kerajaan yang Progresif, Dapatkan penasihat Ekonomi yang betul..Mengapa perlu mengikut rentak Muhyidin dan Najib.. Najib itu scammer.. Lihat saja dasar pengeluaran KWSP.. Apa jadi, Mengikut laporan semalam, 30% Pencarum hanya berbaki RM 100 dalam akaun, Mereka keluarkan kesemua simpanan..
Apakah ini membenarkan pengeluaran KWSP menyelesaikan Masalah Ekonomi ? tidak..sudah 12 Bulan pengeluaran 1 Lestari berlaku.. Sudah fasa pertama agihan I-Sinar dilaksanakan.. Ekonomi tetap teruk.. Perbelanjaan semata mata tidak akan membantu Ekonomi..Tetapi ia mesti berkitar dalam Kitaran Ekonomi dan cara yang betul merangsang Ekonomi….
Jadi cara yang paling tepat, bagaimana Korea Selatan bangkit dari kemelesetan tahun 1998 dengan memacu sektor IKS dan PKS dengan kecairan Tunai..
Masalah dihadapan kita adalah krisis EKonomi.. Pengangguran, hilangnya pendapatan disebabkan sektor Perniagaan IKS dan PKS yang menyumbang 70% Cukai Kerajaan telah hilang simpanan,rezab dan kecairan tunai mereka.. Akhirnya mereka terpaksa tutup Perniagaan dan kedai yang menyebabkan Pengangguran bertambah.. 🙂
Ipohmali








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/moratorium-subsidi-upah-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Para Ap Sambut Baik Peruntukan 900 Juta Bantu Keluarga Dalam Ekonomi Gawat

Para Ap Sambut Baik Peruntukan 900 Juta Bantu Keluarga Dalam Ekonomi Gawat

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 204 hits
SINGAPURA Sokongan bagi keluarga keluarga memerlukan terutama sekali mereka dengan anak berkeperluan khas disambut baik para Anggota Parlimen Dalam Belanjawan 2021 Bangkit Lebih Kukuh Bersama Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewan...
Keadaan Malaysia Sudah Semakin Parah Ekonomi Hancur Dunia Mula Kecam

Keadaan Malaysia Sudah Semakin Parah Ekonomi Hancur Dunia Mula Kecam

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 431 hits
Dahulu kita sangat bangga menjadi rakyat Malaysia Ke mana sahaja kita pergi apabila orang bertanya kita berasal dari negara mana dengan yakin kita akan mengatakan saya berasal dari Malaysia Jelas terpancar riak cemburu di wajah orang yang b...
Tiada Ruang Sorok Kebejatan Ekonomi Negara

Tiada Ruang Sorok Kebejatan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 143 hits
Menurut beliau penyusutan KDNK 5 6 pada tahun 2020 ini tidak memungkinkan berlaku suatu lonjakan luar biasa KDNK tahun 2021 kepada 6 5 7 5 seperti yang turut telah dibentang oleh Menteri Kewangan dalam Laporan Tinjauan Ekonomi 2021 Menteri ...
Ekonom Indef Beberkan Kenapa Insentif Ppnbm Mobil Tak Efektif Ungkit Ekonomi

Ekonom Indef Beberkan Kenapa Insentif Ppnbm Mobil Tak Efektif Ungkit Ekonomi

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 129 hits
Menteri Koordinasi Bidang Perekonomian Airlangga Hartarto menyampaikan pemerintah akan memberikan insentif PPnBM mobil selama sembilan bulan mulai dari 1 Maret 2021 Adapun jenis mobil yang disuntik insentif PPnBM yakni mobil sedan 4x2 kuran...
Pkp Berterusan Tidak Berkesan Atasi Covid 19 Hanya Burukkan Ekonomi Pakar

Pkp Berterusan Tidak Berkesan Atasi Covid 19 Hanya Burukkan Ekonomi Pakar

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 240 hits
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dilihat tidak mendatangkan sebarang keberkesanan dalam usaha untuk melandaikan kes COVID 19 Pakar Perubatan Kesihatan Awam Prof Datuk Dr Syed Mohamed Al Junid berkata malah langkah meneruskan PKP seca...
Pengamat Uu Ite Untuk Koridor Ekonomi Digital Bukan Buat Membungkan Suara Kritis

Pengamat Uu Ite Untuk Koridor Ekonomi Digital Bukan Buat Membungkan Suara Kritis

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 89 hits
Direktur Eksekutif Indonesia ICT Institute Heru Sutadi bersuara soal polemik Undang Undang Nomor 19 2016 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik Semestinya polri bisa menyaring laporan laporan yang menggunakan UU ITE sebagai dasar hukumn...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau