Mogok Pegawai Perubatan Kontrak Tak Dapat Dielak Jika Tuntutan Tak Dipenuhi


Alyaa Alhadjri

Sekumpulan pegawai perubatan kontrak akan melakukan mogok yang dirancang pada akhir bulan Julai sekiranya kerajaan tidak menyelesaikan isu mengenai penempatan tetap mereka.
Seorang pegawai perubatan kontrak yang bercakap dengan Malaysiakini dengan syarat tidak mahu disebutkan namanya mengatakan bahawa rancangan untuk mogok itu tercetus berikutan kenyataan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba pada 23 Jun yang mempertahankan pengambilan yang dilakukan melalui kontrak sejak Disember 2016.
"Walaupun menjadi barisan depan utama, inilah yang kami dapat. Kerana marah, kami ingin membuat mogok.
"Ia akan dilakukan pada bulan Julai, akhir bulan Julai," kata doktor yang berpusat di sebuah hospital di negeri selatan semenanjung.
Kenyataan Adham dibuat sebagai tindak balas kepada surat terbuka kepada semua anggota Parlimen dari Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) dan Bahagian Pelatih, Pegawai Perubatan dan Pakar Perubatan (Schomos) yang menyoroti kekurangan jaminan pekerjaan dan peluang untuk kembangkan kerjaya yang dihadapi oleh doktor kontrak junior.
Untuk meyakinkan bahawa rawatan pesakit tidak akan terganggu, doktor mengatakan pihak penganjur akan mengeluarkan surat terbuka lain untuk menjelaskan pendirian mereka, diikuti dengan memorandum kepada kerajaan.
"Sekiranya tuntutan kami dalam memorandum tidak dipenuhi, mogok tidak akan dapat dielakkan.
"Tetapi kami akan memastikan bahawa rawatan pesakit tidak terganggu," katanya.
Merumuskan tuntutan mereka, doktor berkenaan mengatakan pegawai perubatan kontrak tidak mendapat faedah tertentu; perbezaan gaji RM700 sebulan; dan tidak ada peluang untuk melanjutkan pelajaran kecuali ditaja sendiri.
Doktor itu mengatakan bahawa terdapat 23,077 pegawai perubatan kontrak yang direkrut sejak 2016, di mana hanya 789 yang telah diserap sebagai kakitangan tetap.
 Dari angka tersebut, dia mengatakan sekitar 45 peratus sudah menyokong memorandum mereka dan jumlahnya akan bertambah sebelum dokumen itu didedahkan minggu depan.
Adham dalam pernyataannya pada 23 Jun mengatakan bahawa mereka yang direkrut ditawarkan kontrak tiga tahun untuk membolehkan graduan perubatan menjalani latihan mereka, dan tambahan dua tahun lagi sebagai doktor pelatih.
Adham juga mengatakan bahawa perkhidmatan kesihatan tidak berada di bawah kendali eksklusif Kementerian Kesihatan dan ada peluang yang tersedia di hospital yang ditadbir oleh Kementerian Pendidikan Tinggi, Kementerian Pertahanan atau sektor swasta.
Schomos semalam mengatakan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz, setelah mengadakan pertemuan dengan mereka, telah bersetuju untuk mempercepat penyelesaian masalah pegawai perubatan kontrak.
Diminta mengulas hal itu, doktor itu mengatakan bahawa mereka telah mendengar janji serupa pada masa lalu namun tidak ada perubahan yang nyata.
"Pertama sekali, MMA tidak bersama kami dalam mogok ini. Kami percaya ini (pertemuan) adalah usaha yang baik (oleh Schomos) tetapi kami tidak akan berhenti sehingga ada sesuatu yang nyata dalam proses.
"Kami disuap dengan kata-kata dan janji sebelum ini tetapi ia tidak pergi mana-mana. Jadi ia hanya cakap kosong," katanya.
MMA sebelum ini mengatakan sistem penjagaan kesihatan Malaysia telah berdepan kesukaran selama beberapa tahun dan berada di ambang kritikal.
Ia mengatakan terdapat kekurangan sumber daya manusia yang teruk dalam sistem penjagaan kesihatan awam selama bertahun-tahun, seperti yang ditunjukkan oleh tahap tinggi sindrom burnout di kalangan pekerja penjagaan kesihatan, terutama semasa pandemik Covid-19.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/mogok-pegawai-perubatan-kontrak-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 166 hits
Tindakan akan dilakukan sekiranya perbincangan dengan pihak pihak terlibat temui jalan buntu Petugas kesihatan awam yang menjadi barisan hadapan negara berdepan risiko setiap hari Hampir 23 000 doktor kontrak dilaporkan sedang berkhidmat de...
Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 301 hits
Cuepacs bersedia menjadi penghubung bagi menyelesaikan masalah dihadapi oleh pegawai perubatan muda berkenaan isu penyerapan dalam perkhidmatan Petugas kesihatan memberikan vaksin kepada warga emas di Hospital Pakar KPJ Tawakkal Kuala Lumpu...
23 000 Doktor Kontrak Mahu Mogok

23 000 Doktor Kontrak Mahu Mogok

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 316 hits
PETALING JAYA Sekumpulan pegawai perubatan kontrak yang mewakili 23 000 kalangan perjawatan itu memberi kata dua kepada kerajaan untuk melakukan mogok pada akhir Julai ini sekiranya masih tidak menyelesaikan isu mengenai penempatan tetap me...
Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 207 hits
FMT Reporters June 29 2021 Puad berkata terdapat lebih kurang 23 000 doktor berstatus kontrak pada masa ini yang mahu pembelaan dilantik ke jawatan tetap PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi menggesa kerajaan membuka...
Video Nasib Pelajar Vaksin Dan Ivermectin Hari Ini Pelajar Perubatan Dinafi Hak Duduki Perperiksaan Adakah Selepa

Video Nasib Pelajar Vaksin Dan Ivermectin Hari Ini Pelajar Perubatan Dinafi Hak Duduki Perperiksaan Adakah Selepa

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 134 hits
MARAH benar Lockman bila seorg pelajar perubatan dinafikan hak mengambil peperiksaan hanya kerana dia enggan disuntik dgn vaksin Simpati dgn pelajar itu dan keluarganya Dengar apa yg Lockman balun KERAT tentang vaksin Ini sama dengan apa yg...
18 000 Graduan Perubatan Tidak Ada Peluang Kerja

18 000 Graduan Perubatan Tidak Ada Peluang Kerja

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Malaysia dijangka melahirkan 60 peratus atau 3 600 siswazah perubatan bumiputera setiap tahun namun tidak semua berpeluang untuk dilantik ke dalam perkhidmatan sebagai pegawai perubatan Hanya 50 peratus bersamaan 1 800 siswazah...
Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 158 hits
Tunggu keputusan jemaah menteri setelah kertas kerja siap Dr Adham Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba PUTRAJAYA Isu pegawai perubatan kontrak yang belum diserap ke jawatan tetap akan dibawa ke Mesyuarat Kabinet kata Menteri Kesihata...
Kekal Menyentuh Hati 6 Sebab Anda Perlu Layan Drama Perubatan Hospital Playlist 2 Di Netflix

Kekal Menyentuh Hati 6 Sebab Anda Perlu Layan Drama Perubatan Hospital Playlist 2 Di Netflix

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 245 hits
Bakal memasuki musim kedua bermula malam ini pastinya ramai yang dah teruja ingin menyaksikan perubahan hidup sekawan doktor iaitu Ik jun Song hwa Jun hwan Seok hyung dan Jeong won dalam kan Bagi meningkatkan lagi tahap teruja anda KimchiDa...
Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 273 hits
Habis RM1 juta kerja doktor lima tahun tapi masih kontrak Doktor kontrak dalam kalangan anak Felda yang membabitkan kira kira 3 000 orang daripada 23 000 doktor kontrak di negara ini kecewa dengan skim perjawatan mereka yang masih terumbang...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only