23 000 Doktor Kontrak Mahu Mogok



PETALING JAYA: Sekumpulan pegawai perubatan kontrak yang mewakili 23,000 kalangan perjawatan itu memberi kata dua kepada kerajaan untuk melakukan mogok pada akhir Julai ini sekiranya masih tidak menyelesaikan isu mengenai penempatan tetap mereka.
Difahamkan, mereka akan me­ngeluarkan surat terbuka ter­lebih dahulu, disusuli penye­rahan memorandum kepada ke­rajaan untuk menjelaskan pendirian kumpulan itu.
Antara isu yang dibangkitkan ialah mereka tidak mendapat faedah tertentu, perbezaan gaji RM700 sebulan dan tidak ada peluang melanjutkan pelajaran kecuali menanggungnya sendiri.
Mengulas isu itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba berkata, lantikan tetap pegawai perubatan kontrak bukan ditentukan Kementerian Kesihatan semata-mata.
Sebaliknya, kata beliau, keputusan akhir dibuat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengikut kekosongan jawatan yang ada.
Difahamkan, pada masa ini terdapat 23,077 pegawai perubatan kontrak direkrut sejak 2016, tetapi hanya 789 pegawai diserap sebagai kakitangan tetap.
Menurut Dr. Adham, bagaimanapun pihak Kementerian Kesihatan turut terlibat dalam proses perakuan pelantikan secara tetap melalui tiga Jawatankuasa Penilaian bagi memelihara ketelusan dan integriti.
Beliau menjelaskan, jawatan kuasa itu ialah Jawatankuasa Teknikal Pelantikan Tetap di pe­ringkat Program Perubatan, Jawatankuasa Pemilihan Pelantikan Tetap yang dipengerusikan Timbalan Ketua Setiausaha (Pe­ngurusan) dan perakuan pelantikan tetap kepada Pengurusan Tertinggi Kementerian iaitu Ke­tua Pengarah Kesihatan dan Ketua Setiausaha Kementerian.
“Mengenai pelantikan secara tetap, ia ditawarkan kepada pegawai yang melepasi kriteria pelantikan tetap yang telah digariskan menerusi surat pekeli­ling yang ditetapkan.
“Selain itu, ia dilaksanakan berdasarkan kekosongan jawatan tetap dari semasa ke semasa selaras dengan peraturan berkaitan perjawatan dan kewangan yang berkuat kuasa,” katanya di sini semalam.
Beliau turut menegaskan, perkhidmatan kesihatan di negara ini tidak diberikan oleh Kementerian Kesihatan kerana peluang pekerjaan juga terdapat di hospital bawah Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pertahanan dan dalam sektor swasta.
Sejak 1 Disember 2016 sehingga 31 Mei lalu, seramai 23,077 Pegawai Perubatan UD41 dilantik secara kontrak bagi menjalani latihan siswazah dan khidmat wajib.
Daripada jumlah tersebut, seramai 789 daripada 2,544 pegawai dari Kohort Lantikan 1 Tahun 2016, Kohort Lantikan 1 Tahun 2017 dan sebahagian Kohort Lantikan 2 Tahun 2017 yang layak diperakukan pelantikan tetap telah pun ditawarkan pelantikan tetap.
Difahamkan, wakil daripada 23,000 pegawai perubatan kontrak itu mendedahkan bahawa mereka akan melakukan mogok dan tidak turun bekerja jika isu pelantikan tetap masih tidak diselesaikan dan merancang mengadakan mogok pada 26 Julai ini dan memberi tempoh bermula 1 Julai untuk memenuhi tuntutan tersebut ~ UM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/23000-doktor-kontrak-mahu-mogok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 296 hits
Cuepacs bersedia menjadi penghubung bagi menyelesaikan masalah dihadapi oleh pegawai perubatan muda berkenaan isu penyerapan dalam perkhidmatan Petugas kesihatan memberikan vaksin kepada warga emas di Hospital Pakar KPJ Tawakkal Kuala Lumpu...
Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 199 hits
FMT Reporters June 29 2021 Puad berkata terdapat lebih kurang 23 000 doktor berstatus kontrak pada masa ini yang mahu pembelaan dilantik ke jawatan tetap PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi menggesa kerajaan membuka...
Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 272 hits
Habis RM1 juta kerja doktor lima tahun tapi masih kontrak Doktor kontrak dalam kalangan anak Felda yang membabitkan kira kira 3 000 orang daripada 23 000 doktor kontrak di negara ini kecewa dengan skim perjawatan mereka yang masih terumbang...
Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 156 hits
Tunggu keputusan jemaah menteri setelah kertas kerja siap Dr Adham Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba PUTRAJAYA Isu pegawai perubatan kontrak yang belum diserap ke jawatan tetap akan dibawa ke Mesyuarat Kabinet kata Menteri Kesihata...
Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 165 hits
Tindakan akan dilakukan sekiranya perbincangan dengan pihak pihak terlibat temui jalan buntu Petugas kesihatan awam yang menjadi barisan hadapan negara berdepan risiko setiap hari Hampir 23 000 doktor kontrak dilaporkan sedang berkhidmat de...
Kerajaan Diminta Selesai Segera Isu Serap Doktor Kontrak

Kerajaan Diminta Selesai Segera Isu Serap Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 187 hits
Sekumpulan pegawai perubatan mahu lancar mogok pada 26 Julai ini BANGI Kerajaan mesti mengemukakan penyelesaian tuntas terhadap isu membabitkan pegawai perubatan kontrak yang mahu melancarkan protes bermula 1 Julai ini tegas Timbalan Presid...
Serapkan Doktor Kontrak Ke Pekhidmatan Awam Pemuda Ph

Serapkan Doktor Kontrak Ke Pekhidmatan Awam Pemuda Ph

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 195 hits
Serapkan doktor kontrak ke pekhidmatan awam Pemuda PHOleh June 27 2021Pemuda Pakatan Harapan mengkritik layanan kerajaan terhadap doktor berstatus kontrak yang tidak disahkan sebagai kakitangan tetap hospital kerajaan meskipun telah 5 tahun...
Doktor Kontrak Perlu Bersyukur Graduan Lain Sengsara

Doktor Kontrak Perlu Bersyukur Graduan Lain Sengsara

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 205 hits
Doktor kontrak perlu bersyukur graduan lain sengsara NASIB seorang graduan perakaunan seperti saya beginilah selepas terima skrol tiada kerja tersedia Terpaksa cari di sana sini siang dan malam Berbeza betul dengan kawan kawan graduan perub...
Berita Palsu Doktor Didenda Rm5 000 Sebar Berita Palsu

Berita Palsu Doktor Didenda Rm5 000 Sebar Berita Palsu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 206 hits
Seorang doktor dijatuhi hukuman didenda RM5 000 oleh Mahkamah Sesyen Kangar hari ini selepas mengaku bersalah mengadakan penerbitan yang mengandungi berita tidak benar mengenai vaksin Sinovac di Beseri pada April lalu SUBSCRIBE now Astro Aw...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024