Misteri Menyeramkan Tasik Natron


Tasik Natron terletak di kaki gunung berapi Oi Doinyo Lengai yang bermakna Gunung Tuhan dalam bahasa Maasai di Afrika Timur. Ia merupakan salah satu tasik yang paling tenang di Afrika.


Langsung tiada pembangunan yang ada hanyalah haiwan-haiwan seperti bangau, burung, kelawar dan pelbagai jenis haiwan yang bebas terbang berkeliaran.

Tasik Natron adalah lokasi tumpuan spesis burung bangau terancam Afrika untuk bertelur. Persatuan Diraja Perlindungan Burung (RSPB) menganggarkan tiga suku populasi burung bangau di dunia tinggal dan bertelur di timur Afrika.

Tasiknya yang tidak berhubung dengan mana-mana sungai dan laut membuatkan ia lebih selesa bagi kawanan haiwan tersebut. Dan tasik Natron menyimpan cerita misterinya yang tersendiri.

Apabila sesebuah lokasi menjadi kediaman pada kehidupan, sudah pasti ada bangkai-bangkai akan terdapat disitu. Ada haiwan yang baru mati, ada yang sedang membusuk dan ada yang sudah reput.

Bagitu juga ditasik ini cuma bezanya bangkai-bangkai ini seolah-olah telah bertukar menjadi batu dan tidak mereput sama sekali. Lebih menyeramkan, keadaan haiwan-haiwan ini seolah-olah masih hidup!

Seorang jurugambar amatur, Nick Brandt telah menceritakan pengalamannya dalam buku Across The Ravaged Land, ketika dia mula-mula tiba disitu, dia terkejut dengan apa yang dilihat.

Dia menemui berpuluh-puluh ekor bangkai bangau, burung, kelawar, helang dan sebagainya dalam keadaan masih sempurna.

Haiwan-haiwan ini seolah-olah telah diawet padahal tiada sesiapa pun yang melakukannya hingga mencecah ratusan bangai.

Terpegun dengan apa yang dilihat, dia mengutip beberapa ekor bangkai lalu diletakkan diatas ranting dan batu untuk diambil gambar. Tujuannya adalah untuk memberi nafas baharu kepada bangkai-bangkai itu.

Peliknya, biarpun sudah mati tetapi gaya dan cara haiwan-haiwan ini seolah-olah sedang terbang, berjalan, tidur, makan dan sebagainya.

Dikatakan, fenomena itu berpunca daripada kandungan alkali yang tinggi hingga mencecah 9 dan 10.5 pH menjadikan kelikatannya cukup untuk memumiakan haiwan-haiwan itu. Ditambah pula suhunya yang boleh mencecah hingga 60 darjah selsius membuatkan haiwan-haiwan tersebut mati jika terkena airnya.

Kedudukan tasik berhampiran gunung berapi menjadikan ia sebuah kolam air yang sangat tajam akibat kandungan bahan-bahan kimia semulajadi.


Walaupun ia tidak sesuai untuk kebanyakan haiwan, namun ia sangat berguna untuk haiwan-haiwan kental seperti burung bangau Afrika, ikan Talapia Grahami dan beberapa hidupan lain untuk berlindung daripada pemangsa.

Tasik Natron yang memiliki keluasan sehingga 642 kilometer persegi dengan kedalaman 50 sentimeter menjadikan ia sukar untuk dilalui oleh burung-burung tersebut.

Jika haiwan-haiwan cuba mendarat atau termasuk ke dalam tasik berkenaan, ia akan menjadi keras disebabkan kandungan sodium karbonat atau garam natrium yang sangat tinggi yang melekat pada badan.

Suhu yang tinggi di tasik tersebut juga merupakan penentu nasib haiwan-haiwan yang terjerumus ke dalam tasik. Air yang cepat panas dan cepat tersejat dengan mudah melekat pada tubuh mereka.

Apa yang berlaku, mereka tidak mampu terbang disebabkan bulu yang semakin mengeras dan memberat menyebabkan haiwan-haiwan ini mati serta-merta dan menjadi batu.

Sebenarnya perkara ini bukannya baru ditemui. Kaedah pemumiaan jasad-jasad pembesar Mesir Kuno dahulu telah mempraktikkan kaedah ini dalam proses pengawetan mayat. Mereka juga menggunakan sodium karbonat atau garam natrium dalam proses tersebut.

Sebab itulah haiwan-haiwan yang terkena percikan air tasik akan berubah menjadi batu pada anggota yang terkena.

Malah, nama Natron juga diambil sempena bahan pengawet yang digunakan oleh orang Mesir purba pada zaman Firaun.

BACA INI JUGA: Ikan Paling Mahal Di Malaysia

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/05/misteri-menyeramkan-tasik-natron.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pantai Gafsa Tasik Misteri Ditengah Padang Pasir

Pantai Gafsa Tasik Misteri Ditengah Padang Pasir

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 197 hits
Info Misteri Sebuah tasik biru telah muncul secara misteri di tengah tengah padang pasir di Tunisia yang menyebabkan beratus ratus penduduk tidak melepaskan peluang menjadikan tasik tersebut sebagai lokasi perkelahan dan mandi manda Tasik i...
Kisah Kapal Misteri Lady Luvibund

Kisah Kapal Misteri Lady Luvibund

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 167 hits
Kisah tragis Lady Luvibund atau juga dikenali dengan nama Lady Lovibund adalah salah satu kisah kapal misteri Britain yang tersohor Gambar hiasan Kisahnya menjadi bualan rakyat zaman berzaman sehingga sukar untuk dibezakan sama ada ianya mi...
Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 149 hits
Info Misteri Kisah seorang kanak kanak lelaki Rusia Boris Kipriyanovich atau nama singkatannya tiba tiba sahaja menjadi buah mulut di seluruh negara Masakan tidak kanak kanak ini yang memiliki pengetahuan yang luar biasa dan sangat petah be...
Misteri Keindahan Bandar Biru Jodhpur

Misteri Keindahan Bandar Biru Jodhpur

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 133 hits
Ribuan seni bina yang terletak di Jodhpur Rajashtan Utara India menyimpan seribu satu rahsia yang masih menjadi misteri sehingga ke hari ini Keadaan ini menyebabkan kita berasa seolah olah berada di dunia lain Boleh dikatakan bandar tersebu...
Misteri Penyakit Keloid Parut Hodoh Yang Hidup

Misteri Penyakit Keloid Parut Hodoh Yang Hidup

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 185 hits
Pernahkah anda ternampak seseorang yang mempunyai kesan melecur pada badan Kemudian wujud pula kesan timbul seperti bekas parut yang masih baru dan bekas parut itu kelihatan kemerah merahan Fenomena ini selalunya disebut sebagai parut hidup...
Misteri Sumpahan Kerusi Antik Pembawa Maut

Misteri Sumpahan Kerusi Antik Pembawa Maut

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 112 hits
Di sebuah perkampungan kecil di Thirsk dalam daerah North Yorkshire England ada sebuah muzium yang menempatkan pelbagai barangan lama yang mempunyai sejarah tersendiri Antara barangan yang menjadikan muzium itu terkenal ke serata dunia iala...
Misteri Pulau Patung Di Mexico

Misteri Pulau Patung Di Mexico

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 110 hits
Dikenali sebagai La Isla de la Munecas dalam bahasa Sepanyol pulau patung ini mungkin menjadi tempat yang paling seram untuk dikunjungi pelancong pelancong yang datang ke Mexico Terletak di selatan bandar Mexico pulau ini penuh dengan pelba...
Misteri Batu Besar Yang Bergerak Sendiri

Misteri Batu Besar Yang Bergerak Sendiri

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 155 hits
Salah satu misteri yang paling menarik di Death Valley National Park adalah batu batu berjalan bergerak atau gelongsor di Racetrack Playa Batu batu ini boleh didapati di permukaan lantai tasik kering Playa dengan bekas laluan lama di belaka...
Misteri Cahaya Hantu

Misteri Cahaya Hantu

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 144 hits
Cahaya misteri ini boleh dilihat hampir setiap malam sejauh 15 batu selama beberapa generasi Ia mula menjadi misteri apabila penyiasat gagal mengesan cahaya itu apabila mendekatinya Kes paling popular ialah Marfa Light yang berlaku di Marfa...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024