Kisah Kapal Misteri Lady Luvibund


Kisah tragis Lady Luvibund atau juga dikenali dengan nama Lady Lovibund adalah salah satu kisah kapal misteri Britain yang tersohor.

Gambar hiasan

Kisahnya menjadi bualan rakyat zaman berzaman sehingga sukar untuk dibezakan sama ada ianya mitos atau berdasarkan cerita sebenar.

Kisahnya bermula dengan sebuah perkahwinan diantara Kapten Luvibund, Simon Reed dengan kekasihnya, Annette pada 12 Februari 1748 di Kota London.

Majlis tersebut turut dihadiri oleh anak-anak kapal Luvibund dan John Rivers, salah seorang dari anak kapalnya yang turut menyimpan perasaan terhadap Annette dan cemburu dengan perkahwinan mereka.

Tanpa menyedari bahaya mendatang, Reed dan pasangan serta beberapa tetamu jemputan mengambil keputusan untuk meraikan perkahwinan itu dengan berlayar ke Sepanyol keesokan harinya.

Pada awal perayaan, Reed sendiri yang mengemudi Luvibund. Dia kemudian menyerahkan tugas itu kepada anak kapal untuk membolehkan dia menyertai parti bersama-sama tetamunya di bawah dek kapal.

Tidak diketahui sama ada ia sudah dirancang atau hanya kebetulan, tugas mengemudi kapal beralih tangan kepada Rivers yang memang sakit hati dengan mereka ketika itu.

Di dorong rasa cemburu, dia mengalihkan arah kapal ke Goodwin Sands, sebuah teluk berbatu berhampiran Bandar Deal yang telah banyak menelan kapal-kapal yang melaluinya.

Pasangan Reed serta tetamu yang sedang berparti di bawah dek kapal langsung tidak menyedari kejadian itu akhirnya mati lemas dan karam bersama kapal Luvibund.

13 Februari 1798, kisah kapal Luvibund kembali meniti di bibir penduduk Deal. Cerita bermula apabila seorang kapten 'Coastal Vessel', Edinbridge, mendakwa sebuah kapal layar besar jenis 'Triple-Masted' hampir-hampir melanggar kapalnya yang sedang berlayar di Teluk Goodwin Snads.

Menurut Kapten Edinbridge, kapal itu kemudian beralih arah dengan pantas dan ketika berselisih, kedengaran dengan jelas suara gegak-gempita beserta gelak ketawa seakan mereka yang berada di dalam kapal itu sedang berpesta.

Pada tahun 1898, kejadian sama berulang, juga berlaku pada 13 Februari. Mereka mendakwa melihat sebuah kapal layar 'Triple-Masted' berlayar terus menuju ke pesisir pantai dan karam setelah terlanggar batu. Apabila para nelayan bergegas untuk membantu, ia hilang secara misteri!

Tidak dapat dipastikan sama ada jelmaan kapal ini turut muncul pada tahun 1948 kerana ketika itu perang dunia baru sahaja tamat.

Pada tahun 1998, ramai penduduk tempatan dan pelancong berkumpul, membanjiri kawasan itu. Kapal-kapal serta bot nelayan tempatan pada 13 Februari turut dipenuhi pelancong yang menantikan jelmaan Luvibund namun kecewa kerana kapal itu tidak muncul.

Apa yang pasti, pada tahun 2048 nanti, pasti ada lagi yang akan menantikan kemunculan Luvibund!

BACA INI JUGA: Misteri Penemuan Jambatan Purba Nabi Adam!

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/08/kisah-kapal-misteri-lady-luvibund.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Api Menganggu Dua Beranak Di Johor

Misteri Api Menganggu Dua Beranak Di Johor

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 110 hits
Itu nasib yang menimpa dua beranak apabila dikatakan tidak boleh bersama bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku Mangsa Nor Hawa Ahmad 34 dan anaknya yang berusia 10 tahun terpaksa berpisah buat sementara waktu ekoran berlakunya keb...
Penjenayah Terkenal Yang Kekal Misteri

Penjenayah Terkenal Yang Kekal Misteri

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 244 hits
Banyak perkara yang berlaku di seluruh dunia kadangkala mengundang misteri tambahan lagi apabila ia tak mampu diselesaikan Ia tergantung begitu sahaja sejak dahulu sehingga kini Yang ada hanya teori dan seribu satu andaian The Zodiac Killer...
Misteri Roh Mengembara Ke Alam Ghaib

Misteri Roh Mengembara Ke Alam Ghaib

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 75 hits
Filippo Neri diterima sebagai paderi paling warak oleh penduduk Rom Itali Kata katanya adalah azimat dan tegurannya dianggap nasihat Gambar hiasan Suatu dinihari 16 Mac 1589 Filippo dijemput ke istana menghadap Tengku Mahkota Putera Fabrizi...
Misteri Foreign Accent Syndrome

Misteri Foreign Accent Syndrome

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 76 hits
Bagaimana jika anda koma atau pengsan dan apabila sedar anda mampu bertutur bahasa lain walhal sebelum itu anda langsung tidak memahaminya Memang cool bukan Walaupun ia kedengaran agak mustahil sindrom yang dikenali dengan nama ini sememang...
Misteri Mexico Baby Alien

Misteri Mexico Baby Alien

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 164 hits
Cerita berkisar tentang makhluk asing bukan sesuatu yang asing lagi bagi kita Penemuan demi penemuan dilaporkan dilihat pada 1516 di Jerman Ditambah pula dengan suapan fakta pseudosains dari kita umpama sudah fasih dengan karekteristik makh...
Misteri Pembinaan Taman Coral Castle Yang Menakjubkan

Misteri Pembinaan Taman Coral Castle Yang Menakjubkan

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 87 hits
Tidaklah begitu menghairankan jika kita mendengar lelaki membina sebuah rumah berseorangan Tetapi bagaimana pula dengan cerita Ed Leedskalnin ini Dia memilih untuk menggunakan bongkah batu yang bersaiz besar dan ada diantaranya seberat 30 t...
Skandal Jean Harlow Kekal Misteri Di Pentas Hollywood

Skandal Jean Harlow Kekal Misteri Di Pentas Hollywood

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 134 hits
Pada awal tahun 1930an ramai produser Hollywood mengalami masalah kewangan Reputasi filem yang tidak dikunjungi orang awam membuatkan mereka bakal gulung tikar Jean Harlow Keadaan ini membuatkan banyak pengusaha studio cuba mencari peluang ...
Misteri Lelaki Tamam Shud

Misteri Lelaki Tamam Shud

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 73 hits
Dinihari 1 Disember 1948 mayat seorang lelaki lengkap memakai sut bertali leher ditemui tersandar pada batu di pesisir pantai Somerton Adelaide Australia Semasa ditemui terdapat kesan pendarahan teruk pada bahagian belakang kepala mangsa Ta...
Misteri Pembunuh Di Tempat Duduk Belakang

Misteri Pembunuh Di Tempat Duduk Belakang

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 79 hits
Misteri pembunuh di tempat duduk belakang adalah antara urban legend bertemakan jenayah yang cukup terkenal terutamanya di Amerika Syarikat dan England yang mana pertama kali dicatat dalam bentuk teks pada tahun 1968 oleh Carlos Drake Sebag...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan