Misteri Artifak Firaun Seiras Michael Jackson


Michael Jackson terkenal bukan sahaja di Amerika Syarikat, malah di seluruh dunia. Lagu beliau yang enak didengar serta tarian 'Moon Dance' beliau memang sangat mengasyikkan. Lebih kurang sedekad lalu, dunia dikejutkan dengan pemergian beliau yang ternyata memberikan kesan kepada ramai.


Artikel kali ini adalah tentang sebuah arca atau artifak daripada zaman Mesir purba yang kelihatan seperti Michael Jackson, terutamanya pada bahagian hidung.

Muzium di Chicago Yang Mempamerkan Arca 'Michael Jackson'

Tidak semua muzium di dunia ini mempunyai pameran artifak daripada Mesir purba. Field Museum of Natural History di Chicago adalah antara beberapa muzium yang berkesempatan mempamerkan koleksi tersebut.

Muzium ini kaya dengan koleksi artifak seperti mumia daripada benua Amerika, dan hasil tangan unik seperti arca gangsa Dewa Mesir iaitu Bastet. Menurut pakar arkaelogi, arca ini mungkin menyimpan mumia kucing di dalamnya.

Antara artifak tulen yang lain di muzium tersebut adalah arca seorang wanita yang diperbuat daripada batu kapur yang mempunyai mata menonjol, pipi bertulang dan dengan hidup yang patah atau hancur.

Sekali pandang, arca tersebut kelihatan seolah-olah Michael Jackson.

Apabila Raja Pop itu meninggal dunia pada tahun 2009, peminat-peminat beliau dilaporkan mula melawati muzium tersebut hanya untuk melihat hasil seni berkenaan.

Arca berkenaan sebenarnya telah berada dalam pameran muzium berkenaan sejak sekurang-sekurangnya 20 tahun sebelum pemergian Michael Jackson, namun gagal menarik perhatian orang ramai.

Menurut pegawai di muzium itu, peminat ikon muzik pop dari serata dunia telah datang ke muzium berkenaan semata-mata untuk melihat patung tanpa kepala tersebut dan membandingkannya dengan rupa Michael Jackson.

Sedikit Maklumat Tentang Arca 'Michael Jackson'

Artifak tersebut sebenarnya telah dibeli dan dibawa dari Kaherah pada penghujung kurun ke-19 walau bagaimanapun, ia hanya dipamerkan pada 1988 di Muzium Chicago.

Maklumat tentang arca berkenaan tidak diketahui, namun para arkaeologi bersependapat bahawa ianya adalah produk pada era Kerajaan Baru Mesir, yang menguasai kawasan tersebut antara 1550 BC hingga 1050 BC.

Ini bermaksud arca tersebut berkemungkinan besar telah dihasilkan ketika Mesir dibawah pemerintahan seorang raja muda iaitu Firaun Tutankhamun, atau mungkin juga pada zaman Firaun Ramesses II, walau bagaimanapun, tidak dapat dipastikan yang mana satu.

Populariti arca ini terus berlarutan sehingga bertahun-tahun selepas kematian Michael Jackson, dan ramai pengunjung muzium hadir semata-mata untuk melihat patung tersebut.

Arca tersebut yang berketinggian 10 inci dan lebar 13.7 inci dipamerkan di belakang sebuah skrin gelas bagi melindunginya.

Pendapat Tentang Hidung Arca 'Michael Jackson' Yang Hilang/Hancur

Orang ramai sangat terpesona dengan persamaan hidung arca tersebut dengan Raja Pop dunia itu.

Pakar arkaeologi mempunyai beberapa penerangan tentang apa yang telah terjadi kepada hidung patung wanita berkenaan.

Kebanyakan patung-patung purba dari Mesir, Greece dan Rom kehilangan hidung dan bahagian-bahagian badan lain yang menonjol. Banyak pendapat mengatakan bahawa kehilangan ini adalah disengajakan atas sebab bekaitan agama.

Sama ada perkara ini benar atau tidak, kita tidak dapat pastikan namun, secara logiknya, artifak purba ini telah dihasilkan sejak beribu tahun lalu, dan mungkin berlaku kecualian dalam pengendaliannya yang menyebabkan kehilangan beberapa bahagian arca termasuklah bahagian hidung.

Pada ketika arkaeologi masih lagi sebuah bidang baharu, tidak semua mereka yang terlibat dalam bidang ini berhati-hati dalam melakukan kerja mereka.

Alatan yang diguna bagi tujuan cari gali artifak berharga juga tidak sesuai untuk digunakan. Pasti berlaku kerosakan atau kecualian semasa pengendalian barangan antik berkenaan.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:
10 Lagu Terbaik Karya Michael Jackson!5 Lagu Michael Jackson Yang Paling Diminati
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/02/misteri-artifak-firaun-mirip-michael-jackson.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Hadiah Kahwin Kain Putih Kosong Terjawab Apabila

Misteri Hadiah Kahwin Kain Putih Kosong Terjawab Apabila

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 420 hits
Misteri Hadiah Kahwin Kain Putih Kosong Terjawab Apabila Sesi membuka hadiah selepas penat melayan tetamu di majlis perkahwinan bagaikan satu acara wajib buat pengantin Waktu itu paling meriah bila sanak saudara berkumpul melihat hadiah apa...
Pemandu Grab Terkedu Ada Penumpang Misteri Dalam Kereta

Pemandu Grab Terkedu Ada Penumpang Misteri Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 688 hits
Bila malam naik Grab rasa seram kan Ye lah takut kalau kalau dapat pemandu yang ada niat jahat Bukan tak pernah ada kes yang kurang enak didengar pasal mereka ni Tapi lain pula dengan apa yang terjadi kepada penumpang ni sebab dia bukan dit...
Status Kes Anak Menteri Positif Ganja Masih Misteri Kpn Belum Terima Butiran Lanjut

Status Kes Anak Menteri Positif Ganja Masih Misteri Kpn Belum Terima Butiran Lanjut

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 274 hits
SHAH ALAM Status kes anak lelaki Menteri Pertahanan Mohamad Sabu yang ditahan kerana positif ganja di sebuah kelab malam kekal misteri apabila wujud kenyataan bercanggah Meskipun sudah sebulan berlalu Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi...
Akhirnya Sufian Buka Mulut Mengenai Gambarnya Dengan Perempuan Misteri

Akhirnya Sufian Buka Mulut Mengenai Gambarnya Dengan Perempuan Misteri

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 679 hits
BELUM pun reda dengan kontroversi pelamin di Anugerah Juara Lagu ke 33 nama Sufian Suhaimi terus mendapat perhatian netizen apabila foto seakan akan dirinya sedang tidur bersama seorang wanita tersebar di laman sosial Menerusi foto yang di ...
Banyak Lagi Fitnah Misteri Yang Belum Dijawab

Banyak Lagi Fitnah Misteri Yang Belum Dijawab

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 187 hits
Timmy Say Free Malaysia Today Keputusan presiden PAS menyelesaikan kes saman Sarawak Report di luar mahkamah menimbulkan pelbagai perbincangan Naratif perbincangan sudah tentunya dicetus oleh para ahli politik yang cuba mengupas isu ini unt...
Misteri Pecahnya Kaca Pn Depok

Misteri Pecahnya Kaca Pn Depok

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 219 hits
Kasubag Humas Polres Kota Depok Ajun Komisaris Firdaus menjelaskan pihaknya telah menggali keterangan dua orang saksi dan memeriksa kamera pengawas Kesimpulan sementara kaca pecah sendiri
Kehilangan Pelancong Finland Di Tioman Semakin Misteri

Kehilangan Pelancong Finland Di Tioman Semakin Misteri

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 482 hits
ROMPIN Tindakan pelancong Finland yang hilang di Pulau Tioman sejak 22 Januari lalu mengelak daripada diri dirakam televisyen litar tertutup ketika berada di pulau peranginan berkenaan me nimbulkan tanda tanya dan polis kini menyiasat motif...
Strategi Politik Firaun

Strategi Politik Firaun

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 424 hits
Abul Hakam sebuah panggilan yang biasa dipakai masyarakat Arab Jahiliah untuk menyebut sosok Amru bin Hisyam Panggilan yang memiliki makna orang yang bijaksana itu dipakai bukan tanpa sebab tapi sosok Amru bin Hisyam memang tokoh yang dihor...
Kontroversi Isu Hina Agong Michael Cheah Memohon Ampun

Kontroversi Isu Hina Agong Michael Cheah Memohon Ampun

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 401 hits
KUANTAN Seorang peniaga yang sebelum ini ditahan selepas didakwa meninggalkan komen menghina Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di laman sosial Facebook dibebaskan dengan jaminan polis Ketua Polis P...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A

Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Mudah Di Rumah

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon