Miskin Tidak Cukup Makan



Ramai orang miskin tidak mendapat bekalan makanan secukupnya. Jikapun ada makanan diperolehi, ia sekadar cukup mengalas perut mengelak diri daripada kebuluran. Pepatah ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’ melambangkan kemiskinan hidup yang dialami sebahagian daripada kita.

Rakyat negara kita masih bernasib baik kerana tiada dilaporkan meninggal dunia kerana kebuluran. Masih ada pihak sudi menghulurkan bantuan kepada mereka yang benar-benar memerlukan bantuan. Sikap prihatin rakyat Malaysia amat membanggakan.  

Namun, di negara miskin ramai mati kebuluran. Bekalan makanan yang diperolehi tidak mencukupi dan kurang zat pemakanan. Keadaan mereka amat menyedihkan.

Golongan miskin mengharapkan peluang mendapat makanan bagi meneruskan hidup. Wajib orang muslim membantu muslim lain dalam keadaan kelaparan sekadar termampu.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila kamu memasak satu kuali, maka banyakkan airnya (kuah). Kemudian lihatlah kepada sesetengah jiran tetanggamu untuk diberikan kepada mereka.” - (Hadis riwayat Muslim).  

Hadis tersebut dengan jelas memperlihatkan tentang pentingnya memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukannya biarpun sekadar kuah. Bagi golongan miskin, dapat merasai kuah itu sudah merupakan satu nikmat yang besar. 

Sesungguhnya, kemuliaan sedekah bukan kepada berapa banyak, jenis atau nilainya, tetapi bergantung kepada keikhlasan hati. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Bersedekahlah kamu sekalian, meskipun dengan hanya sebiji tamar, sesungguhnya sedekah itu dapat memenuhi keperluan orang yang lapar dan menghapuskan kesalahan, sebagaimana air dapat memadamkan api" - (Hadis riwayat Ahmad)

Manusia memerlukan makanan sebagai pembekal tenaga dan keperluan perubatan. Keperluan itu hanyalah ‘sederhana’ mengikut tahap-tahap tertentu..

Tenaga diperlukan bagi membolehkan manusia melakukan tugasnya sebagai khalifah di muka bumi. Firman Allah dalam surah al-Zuriat ayat 56 bermaksud: “Tidak Aku ciptakan jin dan manusia, melainkan supaya mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku”. 

Namun, makan terlalu banyak tidak pula menyebabkan kekuatan bertambah. Sebaliknya ia menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Antara masalah lebih makanan ialah mengalami masalah kegemukan.

Badan gemuk mendedahkan diri menjadi sarang kepada pelbagai jenis penyakit berbahaya seperti penyakit berkaitan jantung, kencing manis, darah tinggi, lelah, badan lemah dan buah pinggang. 

Sebab itu Islam mengajar umatnya bersederhana dalam soal makan. Makanlah sekadar untuk memberi tenaga dan menikmati rasa kurniaan Allah. Firman Allah SWT: “Makanlah dan minumlah serta janganlah berlebih-lebihan.” – (Surah al-Araf, ayat 31).

Rasulullah SAW mengingatkan agar mengawal makan untuk mengelak penyakit. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Perut ialah rumah segala jenis penyakit dan penjagaan terhadap makan adalah permulaan perubatan. Permulaan penyakit ialah mengisi perut dengan berlebih-lebihan.” (Hadis riwayat Muslim)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/cvx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Langkah Bijak Uruskan Kewangan Walaupun Gaji Hanya Cukup Makan

7 Langkah Bijak Uruskan Kewangan Walaupun Gaji Hanya Cukup Makan

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 495 hits
Aduh Setiap bulan gaji mesti tinggal cukup makan aja Hujung bulan pun nyawa nyawa ikan Adakah situasi ini sinonim dengan anda Jika ya mungkin anda perlu membuat sesuatu dengan aliran kewangan bulanan anda Percayalah walau sekecil mana penda...
Perghhh Untung Ar Yang Dipertuan Agong Belanja Makan

Perghhh Untung Ar Yang Dipertuan Agong Belanja Makan

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 385 hits
Amir Redza berkongsi kegembiraan itu selepas Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Maimunah Iskandariah Almarhum Sultan ...
Memey Syukur 6 Tahun Susu Sentiasa Ada Rahsianya Doa Dan Tak Pernah Diet Makan

Memey Syukur 6 Tahun Susu Sentiasa Ada Rahsianya Doa Dan Tak Pernah Diet Makan

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 367 hits
Kagum dengan semangat Memey Suhaiza yang sehingga kini begitu bersungguh sungguh untuk memberi susu secara ekslusif kepada si comelnya Mikayla Apa yang membanggakan isteri Norman Hakim ini Memey mengakui sejak enam tahun lalu susunya sentia...
Percutian Bandung Day 1 Part 1 Makan Di Kampiun Bistro Setelah Sampai Je Bandung

Percutian Bandung Day 1 Part 1 Makan Di Kampiun Bistro Setelah Sampai Je Bandung

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 455 hits
Percutian Bandung Day 1 Part 1 Makan di Kampiun Bistro Setelah Sampai Je Bandung Touch down Bandung Indonesia kira kira jam 2 petang waktu Bandung Plus minus cop passport dan menanti luggage Dekat pukul 2 45 petang juga baru settled Pak sup...
Jejaka Ini Sungguh Terkejut Bagi Kucing Makan Hari Ini Esok Dapat 2 Tawaran Kerja

Jejaka Ini Sungguh Terkejut Bagi Kucing Makan Hari Ini Esok Dapat 2 Tawaran Kerja

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 426 hits
Jejaka ini sungguh terkejut Bagi kucing makan hari ini esok dapat 2 tawaran kerja Sebagaimana kita dituntut mengasihi sesama manusia dan haiwan kesayangan begitulah yang dilakukan seorang pemuda sehingga dia dikejutkan dengan rezeki yang ti...
Makan Ulam Kalau Nak Awet Muda Wow Bestnya

Makan Ulam Kalau Nak Awet Muda Wow Bestnya

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 559 hits
Makan ulam kalau nak awet muda Wow bestnya Assalamualaikum wbt Cikla ni boleh dikatakan hantu ulam gak laa Kalau makan tu sebolehnya mesti ada ulam Baru selera bertambah Hihi Sesilap haribulan bertambah nasi berpinggan pinggan Keh Korang ta...
Makan Masa 3 Bulan Gadis Ini Reka Jahit Sendiri Gaun Perkahwinan Mirip Disney Princess

Makan Masa 3 Bulan Gadis Ini Reka Jahit Sendiri Gaun Perkahwinan Mirip Disney Princess

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 557 hits
Makan Masa 3 Bulan Gadis Ini Reka Jahit Sendiri Gaun Perkahwinan Mirip Disney Princess Hari perkahwinan merupakan antara hari yang paling bahagia buat setiap pasangan kekasih Setiap pasangan pengantin tentu sahaja mengharapkan sebuah majlis...
Jenjalan Cari Makan Malacca Durian Heng Bemban

Jenjalan Cari Makan Malacca Durian Heng Bemban

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 387 hits
Jenjalan Cari Makan Malacca Durian Heng Bemban Actually Memang dah dalam plan asal aku nak lalu Tangkak dan shoot terus melalui Bemban Kisahnya nak cari air kelapa untuk hilangkan haus Sekali Masa berenti beli air kelapa van sebelah ni jual...
Haram Kedai Makan Guna Milo Murah Tanpa Pengetahuan Pelanggan Kata Mufti

Haram Kedai Makan Guna Milo Murah Tanpa Pengetahuan Pelanggan Kata Mufti

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 646 hits
PERBUATAN pengusaha kedai makan menukar serbuk milo kepada serbuk coklat yang lebih murah untuk dijadikan minuman adalah haram kata Mufti Wilayah Persekutuan Dalam satu kiriman menerusi Facebook Datuk Seri Zulkifli Mohamad Al Bakri menegask...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat