Misi Xl Ke S 13 Makanan Ni Boleh Makan Sampai Kenyang Tapi Tak Menggemukkan


Saiz badan bukan semata-mata mengenai penampilan, tetapi merupakan salah satu kayu ukur tahap kesihatan seseorang. Antara kaedah yang digunakan untuk menjaga bentuk badan ialah bersenam dan menjaga pemakanan. Namun, menjaga pemakanan tidaklah sukar seperti yang disangka kerana kita sering dihidangkan dengan pelbagai variasi makanan yang enak dan lazat.
Walau bagaimanapun, terdapat makanan yang mengandungi kalori rendah dan kaya dengan serat. Berikut merupakan makanan yang boleh anda ambil dalam kuantiti yang banyak dan tidak menjejaskan berat badan anda.
Kertih Jagung Popcorn merupakan makanan yang sering dijamah ketika menonton wayang di pawagam. Makanan ringan ini boleh membantu anda untuk kenyang tanpa menambahkan berat badan. Namun, ianya perlulah digoreng tanpa mentega dan gula. Ia hanya mengandungi 31 kcal kalori dan sesuai untuk diambil dalam kuantiti yang banyak.
Gambar: Eatthis.com 2. Daun Saderi
Daun saderi mempunyai 95 peratus air di dalamnya. Ianya berperanan untuk membuang toksik di dalam badan dan juga membantu untuk mengurangkan berat badan.
Gambar: Kanser 3. Terung
Terung sering dihidangkan sebagai lauk untuk dijamah bersama nasi. Namun, yang terbaik ialah terung yang dimasak tanpa minyak hanya mempunyai 24 kcal. Perkara ini membolehkan anda mengambil sayur-sayuran ini dengan kuantiti yang banyak.
Gambar: Remaja.my 4. Oren
Kumpulan buah-buahan sitrus dapat membantu anda mengembalikan berat badan yang ideal. Contohnya buah oren kaya dengan bahan-bahan serat, flavonoid dan vitamin C. Ianya juga dapat membantu menyegarkan anda, membantu pencernaan, dan menjadikan anda lebih sihat secara keseluruhan.
Gambar: Minews.id 5. Alga
Alga, seperti Laminaria merupakan sumber terbaik bagi iodin. Tumbuhan ini membantu fungsi tiroid dengan normal, menjaga hormon pada paras normal dan sudah pasti dapat mengawal berat badan anda.
Gambar: depositphotos 6. Timun
Timun juga merupakan makanan yang sering dimasukkan dalam hidangan. Sayuran ini sangat penting untuk menghilangkan berat badan dan membantu melawan bengkak dan membuat anda langsing tanpa mendatangkan mudarat.
Gambar: Tribunnews 7. Ubi Bit
Ubi bit merupakan sumber nutrien yang boleh membantu untuk membakar lemak, menguatkan otot dan mengawal gula dalam darah anda. Ubi bit ini hanya mempunyai 40 kcal dan sesuai untuk diambil dalam kuantiti yang banyak.
Gambar: diaridunia.com 8. Telur
Telur boleh dikatakan makanan kegemaran bagi setiap orang. Namun, sekiranya anda menjamah telur rebus, ianya dapat menyalurkan nutrien kepada anda melalui telur kuning. Oleh itu, telur rebus boleh diambil dengan banyak tanpa perlu risau mengenai penambahan berat badan.
Gambar: sehatFresh.com 9. Epal dan Plum
Buah-buahan sering dijadikan pemberian ketika menziarahi orang yang sakit. Perkara ini adalah kerana buah sangat baik untuk kesihatan. Begitu juga dengan sebiji epal yang mengandungi 50 kcal yang dapat mengawal pencernaan dan membuatkan anda kenyang. Selain epal, plum dapat mengawal jantung anda dan kaya dengan vitamin C dan kalium.
Gambar: Cari! 10. Nenas
Nenas merupakan buah-buahan yang sesuai diambil bagi mereka yang mahu menurunkan berat badan. Bromelain yang terkandung di dalam buah nenas  berfungsi untuk membelah lemak dalam badan. Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya berat badan tidak bertambah sekiranya mengambil buah nenas dalam kuantiti yang banyak.
Gambar: HarakahDaily 11. Salad
Salad sering kelihatan segar sekiranya dihidangkan bersama makanan yang lain. Salad mengandungi sumber asid folik yang hebat dan anda boleh makan dengan banyak kerana satu helai daun salad hanya mengandungi 3 kcal.
Gambar: Pixabay 12. Beri
Kranberi dan strawberi merupakan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C dan dapat mengurangkan air yang berlebihan di dalam badan. Selain itu, kedua-dua buah ini dapat membantu anda dalam percernaan serta sistem kardiovaskular.
Gambar: wlrfm.com 13. Kubis dan Brokoli
Sayur-sayuran ini sesuai diamalkan bagi sesiapa yang menginginkan penurunan berat badan. Perkara ini kerana sebahagian kubis yang dipotong dadu hanya mempunyai 7 kcal. Tambahan, kubis juga mempunyai pelbagai jenis vitamin seperti A, C, E dan B yang kaya dan sesuai untuk diambil dengan jumlah yang banyak.
Gambar: Tokopedia Pemakanan sangat penting dalam usaha anda menjaga berat badan. Tidak menjadi satu kesalahan untuk mengambil sesuatu makanan dalam kuantiti yang banyak, tetapi anda harus bijak memilihnya.
Sumber: Bright Side


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/21/misi-xl-ke-s-13-makanan-ni-boleh-makan-sampai-kenyang-tapi-tak-menggemukkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
110 Penuntut Kuis Keracunan Makanan Lepas Makan Ayam Kurma

110 Penuntut Kuis Keracunan Makanan Lepas Makan Ayam Kurma

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 555 hits
SERDANG 19 Jun Seramai 110 penuntut Kolej Universiti Islam Selangor mengalami muntah muntah dan sakit perut malam tadi dipercayai keracunan makanan selepas menjamah lauk kurma ayam Ketika kejadian 90 penuntut wanita dan 20 lelaki sedang men...
10 Makanan Yang Boleh Meningkatkan Kesihatan Mental

10 Makanan Yang Boleh Meningkatkan Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 326 hits
Menurut kajian terbaharu yang diterbitkan di dalam jurnal akademik Frontiers in Psychology cara anda menyediakan buah buahan dan sayur sayuran sebelum menjamu selera memainkan peranan penting terhadap kesihatan mental Para penyelidik dari U...
Boleh Sesuka Hati Tapi

Boleh Sesuka Hati Tapi

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 299 hits
Assalammualaikum wbtBOLEH SESUKA HATI TAPI Buat sesuatu yang kita suka itu sangat membahagiakan Hati lapang fikiran tenang Buatlah selagi ianya terus berada pada situasi yang tidak berbahaya tidak menyusahkan dan tidak juga melanggar apa ya...
Benarkah Makanan Laut Dan Darat Tidak Boleh Dimakan Sekali

Benarkah Makanan Laut Dan Darat Tidak Boleh Dimakan Sekali

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 350 hits
Ramai dikalangan masyarakat kita percaya bahawa dengan mencampurkan makanan laut dan darat adalah perbuatan yang boleh mendatangkan mudharat kepada kesihatan Benarkah Makanan Laut Dan Darat Tidak Boleh Dimakan Sekali Credit Pic Perintah mem...
Tempat Makan Yang Best Dan Enak Di Labuan Makanan India

Tempat Makan Yang Best Dan Enak Di Labuan Makanan India

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 592 hits
Hai semua Apa khabar Semoga sihat Kalau tidak sihat tu cepat cepatlah pergi klinik jumpa doktor Ingat kesihatan tu penting Entri kali ni saya mahu share satu tempat makan yang best Kalau orang dusun bilang poingkaaa sambil letak emoji thumb...
Kalau Stress Cuba Makan Buah Ni Insha Allah Boleh Reda

Kalau Stress Cuba Makan Buah Ni Insha Allah Boleh Reda

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 294 hits
Stress lepas raya Banyak kerja tertangguh sebab cuti raya Banyak hal nak diselesaikan Jadinya Overthinking dan menjadikan kita stress MF kalau stress rasa nak makan Tapi ada ke makanan boleh redakan stress Jawabnya ada Makan punya vitamin C...
Boleh Makan Durian Di Kebun Uncle Heng

Boleh Makan Durian Di Kebun Uncle Heng

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 350 hits
MELAKA 27 Jun Pemilik kebun durian di Tiang Dua Melaka Tan Kung Tai 58 atau mesra dipanggil Uncle Heng menawarkan orang ramai yang berminat untuk membeli durian supaya datang ke kebunnya untuk memilih sendiri buah segar yang baru gugur Uncl...
Boleh Ke Campur Makanan Laut Dan Darat Mufti Doktor Perjelas Dari Sisi Islam Dan Sains

Boleh Ke Campur Makanan Laut Dan Darat Mufti Doktor Perjelas Dari Sisi Islam Dan Sains

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 335 hits
Mungkin ramai yang pernah mendengar mengenai pantang larang tidak boleh mencampurkan antara makanan laut dan darat bersama sama Ikan jangan dimakan dengan daging Ayam tak boleh dimakan dengan ikan dan seumpamanya lagi Larangan ini diterapka...
Bukan Kek Batik Tapi Sediakan Puding Biskut Marie Untuk Anak Tetamu Pun Boleh Tumpang Sekaki

Bukan Kek Batik Tapi Sediakan Puding Biskut Marie Untuk Anak Tetamu Pun Boleh Tumpang Sekaki

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 965 hits
Musim perayaan ni kek antara juadah paling popular dan mudah disediakan untuk tetamu Malah anak anak pun seronoknya bukan main bila mama buat keputusan untuk sediakan kek di rumah Anak anaklah paling seronok Siap minta kek berwarna warni Ka...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur