Menteri Pn Lembab Rancang Sekuriti Bekalan Makanan



Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) harus segera merancang mengatasi masalah rantaian bekalan hasil pertanian yang sukar dipasarkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0.
Menurut Pengarah Komunikasi Wanita KEADILAN, Loh Ker Chean, masalah itu sekiranya tidak ditangani segera akan menyebabkan petani kerugian dan seterusnya kekurangan modal mereka untuk musim penanaman baharu.
“Saya mengambil maklum tentang situasi yang mendesak sebagaimana dihadapi pekebun – pekebun strawberi di Cameron Highlands dan berasa kesal dengan kegagalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Ronald Kiandee membantu nasib para pekebun dalam masa yang sukar ini.
“Dengan jelasnya, Menteri dan dua Timbalan Menteri MAFI tidak mengambil iktibar dari pelaksanaan PKP 1.0 pada tahun lalu yang telah memberi kesan buruk kepada rantaian bekalan makanan, terutamanya pengeluaran pertanian dari Cameron Highlands.
“Walaupun sudah selama satu tahun kita memerangi wabak Covid-19, menteri – menteri kita masih lagi tidak mempunyai penyelesaian yang berkesan terhadap gangguan rantaian bekalan yang dihadapi oleh semua pihak semasa pelaksanaan PKP.
“Pekebun dan petani yang mengalami kerugian besar musim ini akan menghadapi kesukaran pada musim akan datang bagi mengekalkan jumlah pengeluaran yang konsisten. Akibatnya, kemungkinan pekebun akan mengurangkan pengeluaran pertanian dan sekuriti makanan dalam negara akan terjejas,” katanya.
Ker Chean merujuk laporan media NST bertajuk “MCO: Cameron Highlands’ Strawberry Farmers Grapple with Catastrophic” bertarikh 6 Februari lalu.
Dalam laporan itu, Pengerusi Persatuan Pekebun Sayur-sayuran Cameron Highlands berkata para pekebun strawberi sedang mengalami kerugian yang besar disebabkan oleh pelaksanaan PKP yang menurutnya perlu diselesaikan segera.
Menurut Ker Chean lagi, jika rantaian bekalan hasil pertanian tidak diselesaikan maka Malaysia akan tergolong dalam negara yang mungkin berlaku kekurangan bekalan makanan susulan wabak Covid 19, sebagaimana dibimbangi oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) baru-baru ini.
“Oleh itu, saya menggesa agar menteri membantu pengurusan logistik khususnya Sistem Rantai Dingin (Cold Chain System) melalui agensi kerajaan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) untuk menguruskan stok makanan yang menghadapi masalah logistik sewaktu pelaksanaan PKP.
“Saya juga berharap agar menteri telah bersiap sedia dengan rancangan dan langkah – langkah pencegahan bagi menangani cabaran krisis kekurangan makanan dunia susulan wabak Covid-19 yang telah diramalkan oleh Pertubuhan Makanan Dan Pertanian (FAO) sejak April, 2020,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31466

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekalan Air Ketiadaan Air Di Kluang Selebriti Bantu

Bekalan Air Ketiadaan Air Di Kluang Selebriti Bantu

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 164 hits
Di laporkan kawasan Kluang Johor berdepan gangguan bekalan air sejak beberapa hari lepas Malah ada penduduk mendakwa mereka menanti lama untuk menerima bekalan air dan semalam juga dilaporkan bekalan air tiba jam 1 30 minit pagi Namun hari ...
Buku Bekalan Sejati Kelas Kafa

Buku Bekalan Sejati Kelas Kafa

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 250 hits
Buku Bekalan Sejati ni dtulis d susun oleh Al Fadhil ust hj muhd rusydi Pengasas Mudir Perintis pondok tahfiz padang bongor tanah merah klantan Mgandungi surah2 pilihan sprti yaa Sin Al Kahfi Al Sajdah Al Mulk Al jumuaah dll Juga d muatkan ...
Polis Pengedar Dadah Jadikan Alasan Sukar Peroleh Bekalan Untuk Jual Berlipat Ganda

Polis Pengedar Dadah Jadikan Alasan Sukar Peroleh Bekalan Untuk Jual Berlipat Ganda

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 236 hits
CAMERON HIGHLANDS Kesukaran mendapatkan bekalan di kawasan tanah tinggi Cameron Highlands dijadikan kesempatan untuk pengedar dadah menjual barang terlarang itu dengan harga tinggi bagi memperoleh keuntungan berganda Ketua Polis Daerah Came...
Bekalan Untuk Isolation Time

Bekalan Untuk Isolation Time

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 188 hits
Happy chinese new year buat semua malaysian pastinya sambutan kali ini sama seperti masa kita semua sambut hari raya dan deepavali tahun lepas kan covid 19 yang tak berhujung ni buat kita semua menjalani kehidupan dengan norma baharu sebena...
Anda Ingin Dinilai Kemahiran Pertahanan Dan Perkhidmatan Sekuriti Tahap 2

Anda Ingin Dinilai Kemahiran Pertahanan Dan Perkhidmatan Sekuriti Tahap 2

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 189 hits
Adakah anda mempunyai kemahiran yang disebutkan dibawah dan kemahiran ini diiktiraf Hubungi saya untuk konsultasi percuma 0149928983 Kawalan Akses Keluar Premis 1 Melaksanakan Fungsi Pentadbiran 2 Tangani Keperluan Pelanggan 3 Mengendalikan...
Modal Printer Sekuriti Rs Di Samarinda Bikin Surat Bebas Covid 19 Palsu

Modal Printer Sekuriti Rs Di Samarinda Bikin Surat Bebas Covid 19 Palsu

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 119 hits
Kasus itu terbongkar Minggu siang lalu Lodri dan Jeri saat itu terjaring skrining surat rapid antigen yang dilakukan petugas kantor kesehatan pelabuhan Kelas II Samarinda Diduga kuat keduanya menggunakan surat hasil rapid antigen palsu
Duit Aku Hidup Aku Oleh Faiz Azmi

Iron Filters For Well Water On A Budget Affordable Options That Work Your Comprehensive Guide Pen Spark

Your Guide To Using Paymaya For Online Casinos In Ph

Isu Rosmah Disaman Usd 346 Juta Daripada 1mdb 10 Pihak Lagi

Lelaki Bengang Staf Stesen Minyak Terima Tip Netizen Tanya Kenapa Bitter Sangat

Uitm Apartheid Akmal Ingatkan Jangan Jadi Si Kitol

2024 Sustainability Report Our Pledge For The Planet

Pergi Utem Untuk Ujian Peningkatan Taekwondo 2024



5 Kumpulan Muzik Terkenal Dengan Suara Vokalis Yang Annoying

10 Drama Melayu Terbaru TV3 Best Mesti Tonton 2024 Juga Tersedia Online

5 Sisi Gelap Perangai Guru di Malaysia Yang Kita Takut Nak Perkatakan

Info Sinopsis Kutipan The Experts Filem Malaysia 2024

10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin


Nae Kitchenette Sg Wang Plaza Para Ibu Pasti Ralit Dengan Pinggan Mangkuk Cantik Pelbagai Jenis Dan Corak

888 Top 68 By Kari Bonus888 Asia 300 24 888 1 2567

April Birthdays

Combat Allergies With Electrostatic Pleated Air Filters

Tular Video Warga Asing Kena Jerkah Beli Minyak Masak Subsidi You Malaysian Ke

Adun Sungai Bakap Meninggal Dunia