Menteri Nikah Kahwin Terlalu Kerap Terpalit Kontroversi Apa Kata Ditukar Jaga Alam Sekitar Pula






Apabila sejak semalam tular video mengenai Dr. Zulkifli Al-Bakri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab berkaitan hal ehwal agama bersama beberapa individu yang lain menaiki jet mewah, khabarnya untuk penerbangan dari Riyadh ke Madinah, meski mengejutkan, tetapi ia tidaklah begitu menghairankan.


Ini kerana beliau sebenarnya sudah begitu kerap terpalit dengan kontroversi yang tidak diperlukan atas jawatannya sekarang ini sejak lebih setahun yang lalu.


Harapan ramai bahawa kedudukannya sebagai bekas Mufti Wilayah Persekutuan, sekurang-kurangnya negara mendapat menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama yang terbaik dan lebih baik daripada penyandang sebelum ini, ternyata telah jauh meleset.


Kesangsian ramai di peringkat awal mengenai kesediaannya sebagai bekas mufti bersekongkol dengan sebuah kerajaan pengkhianat untuk menerima jawatan menteri, semakin terserlah kebenaran akhirnya.


Beliau dilihat bukan berperanan untuk memperbaiki atau berani menegur apa-apa yang tidak betul dalam kerajaan, malah ternampak seperti sama terjerumus bergelumang dengannya.


Kelibatnya yang dikesan beberapa kali melanggar SOP PKP dengan mengabaikan penjarakan sosial dan menikahkan selebriti Neelofa sehingga beliau digelar “menteri nikah kahwin” seperti dalam filem Musang Berjanggut, hakikatnya telah merosakkan sama sekali reputasinya.


Tugas sebagai menteri ialah memikirkan soal dasar kerajaan, bukan sibuk mengejar glamour menikahkan selebriti atau sama degil melanggar peraturan seolah-olah kedudukan menteri ada kelebihan.


Lebih malang, dalam kejadian lebih daripada sekali didapati melanggar SOP, beliau hanya membisu saja, jauh sekali untuk memohon maaf atau sedia membayar kompaunnya.


Itu belum termasuk lagi sikapnya yang turut diam atau lambat bersuara berkaitan beberapa isu lain seperti darurat, kartel daging dan sebagainya.


Sempena sambutan Hari Raya Cina baru-baru ini, beliau juga dikesan memakai jubah berwarna merah seolah-olah meraikan sambutan tersebut.


Soalnya, perlukah sampai ke tahap itu seorang menteri agama menunjukkan perilakunya?


Dengan beberapa kejadian itu sehingga ada yang berkata, apalah malangnya kita rakyat yang tidak berdosa ini dapat menteri yang menjaga hal ehwal agama yang tak habis-habis diselubungi kontroversi.


Lebih malang lagi kerana beliau adalah bekas mufti, sekurang-kurangnya tentulah lebih arif untuk menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang boleh mencemarkan namanya sendiri.


Kalau orang biasa yang tidak pernah jadi mufti, tiada pula asas agama yang kuat dalam diri, kalau terpalit dengan kontroversi demi kontroversi bersama jawatan yang lumayan, mungkinlah ia tidak begitu menghairankan.


Tetapi, yang peliknya ramai pula menteri-menteri lain yang dilihat pandai menjaga diri mengelakkan daripada kontroversi, walau tiada asas agama yang kuat dalam diri mereka itu.


Jadi, benarkah apa yang dikata selama ini ilmu agama itu adalah pelindung kepada watak peribadi?


Meskipun Dr. Zulkifli kemudian tampil menjelaskan jet tersebut adalah pemberian Gabernor Madinah untuk membawanya terbang dari Riyadh ke Madinah, di samping lawatannya ke Arab Saudi juga ditaja sepenuhnya oleh Liga Islam Dunia atau MWL, beberapa persoalan lain masih memerlukan jawapan.


Siapakah lagi ahli rombongan yang ikut bersamanya dalam lawatan itu?


Adakah mereka itu pegawai Jakim, petugas Tabung Haji atau sebahagian mereka yang lain itu sebenarnya adalah kalangan yang terlibat dalam bisnes haji dan umrah?


Kalau bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa memaklumkan lawatannya ke Arab Saudi ketika memegang jawatan menteri sebelum ini hanya membawa dua pegawai dan Pengerusi Tabung Haji saja bersamanya, apa perlunya Dr. Zulkifli pergi dengan membawa satu rombongan?


Adakah ahli rombongan yang ikut bersamanya itu ditaja juga?


Kalau mengikut suara seorang wanita yang kedengaran bercakap dengan isteri Dr. Zulkifli dalam video itu, nampak seperti mereka memang menumpang saja.


Apa pun, dengan beberapa kontroversi yang terpalit dengannya, Dr. Zulkifli kini boleh dianggap suatu beban kepada kerajaan PN.


Tiada apa-apa pembaharuan, sumbangan atau peranan membanggakan telah dimainkannya sejak setahun lalu.


Harapan ramai bahawa kedudukannya sebagai bekas mufti mampu menyumbang sesuatu yang lebih bermakna dan meyakinkan kepada agama dan negara, bukan saja telah meleset, bahkan dikira sudah pun jahanam sekarang ini.


Untuk itu, sebelum terpalit lebih banyak kontroversi, ada baiknya jika Mahiaddin Md Yasin segera bertindak menukarkan Dr Zulkifli daripada portfolio agama yang disandangnya sekarang.


Apa kata beliau dijadikan Menteri Alam Sekitar dan Tuan Ibrahim Tuan Man pula diberi amanah mengendalikan portfolio agama?
 (Shahbudindotcom 14/04/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/menteri-nikah-kahwin-terlalu-kerap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Dap Jaga Kandang Babi Di Pulau Pinang Jawab Sup Menteri Alam Sekitar

Lebih Baik Dap Jaga Kandang Babi Di Pulau Pinang Jawab Sup Menteri Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 179 hits
SAYA menyarankan DAP khususnya Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng untuk menyelesaikan dahulu isu pencemaran sumber air bersih dari sungai sungai di Pulau Pinang termasuk pencemaran yang disebabkan oleh kumbahan babi di Sungai Kereh Kepala Bat...
Menteri Nikah Kahwin Jangan Lepaskan Juga Ya Sudah Dua Tiga Kali Langgar Sop

Menteri Nikah Kahwin Jangan Lepaskan Juga Ya Sudah Dua Tiga Kali Langgar Sop

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 340 hits
Langgar SOP Polis keluar cadangan nak kompaun Neelofa dan lakinyaApril 13 2021 Kertas siasatan berhubung majlis perkahwinan usahawan dan selebriti terkenal Noor Neelofa Mohd Noor dan suaminya Haris Ismail atau dikenali PU Riz sudah diserahk...
Menteri Alam Sekitar Kafir Vs Tak Kafir

Menteri Alam Sekitar Kafir Vs Tak Kafir

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 433 hits
BEZA MENTERI KAFIR DENGAN MENTERI TAK KAFIR Banyak beza kita boleh lihat dalam konteks pembuangan sampah kali nih dulu menteri kafir tak baca quran belajar tinggi tinggi degree power hantar balik sampah Bermakna menteri kafir tak tahu nak b...
Samakan Dr Mujahid Dengan Menteri Nikah Kahwin Ini Balasannya

Samakan Dr Mujahid Dengan Menteri Nikah Kahwin Ini Balasannya

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 141 hits
MOHD MUKHLISTahun 2019 samakan Dr Mujahid sebagai Menteri Nikah Kawin lepas tu kowtow pada China bab Xinjiang Tapi hari ni Allah balikkan fitnah dia yang mana dia jadi sendiri pegawai pada Menteri Nikah Kawin a k a Menteri Liverpool yang ma...
Panas Aktivis Alam Sekitar Kecam Menteri Pas

Panas Aktivis Alam Sekitar Kecam Menteri Pas

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 221 hits
April 8 2021 Seorang aktivis alam sekitar dan Ahli Parlimen mengecam kenyataan menteri alam sekitar dan air yang disifatkan sebagai lemah dalam menjelaskan pengecualian Malaysia daripada Sidang Kemuncak Pemimpin mengenai perubahan iklim di ...
Menteri Kata Harga Ayam Naik Sebab Permintaan Tinggi Biasa Le Tu Keh Keh Bodo Punya Menteri

Menteri Kata Harga Ayam Naik Sebab Permintaan Tinggi Biasa Le Tu Keh Keh Bodo Punya Menteri

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 183 hits
April 17 2021Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi menafikan khabar angin mengatakan harga ayam akan dinaikkan sehingga RM10 sekilogram berikutan permintaan tinggi ketika Ramadan Beliau berkata dakwa...
Bukan Islam Bebas Gunakan Allah Bila Bila Masa Di Sarawak Kata Ketua Menteri

Bukan Islam Bebas Gunakan Allah Bila Bila Masa Di Sarawak Kata Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 194 hits
Abang Johari berkata ahli ahli politik seharusnya menumpukan isu besar melibatkan masyarakat awam dan bukannya bergaduh tentang penggunaan kalimah Allah Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg Gambar Bernama Ketua Menteri Sarawak Abang Joh...
M 039 Sia Akan Terus Guna Vaksin Astrazeneca Kata Menteri Kesihatan

M 039 Sia Akan Terus Guna Vaksin Astrazeneca Kata Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 254 hits
KONGSI ARTIKEL PUTRAJAYA Malaysia akan meneruskan penggunaan vaksin AstraZeneca dalam Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan kata Menteri Kesihatan Dr Adham Baba Bercakap kepada pemberita selepas menyaksikan majlis tandatangan Nota Kerjasam
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 541 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka