Menteri Besar Baharu Buat Perak



IPOH – Perak mungkin bakal menyaksikan pertukaran Menteri Besar dalam tempoh terdekat jika hubungan kurang baik Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dengan Pengerusi UMNO Perak tidak dapat dipulihkan.
Sejak beberapa minggu lalu, Dato’ Saarani Mohamad telah beberapa kali dilaporkan bercakap dengan pemimpin UMNO mengenai isu kepimpinan kerajaan Perikatan Nasional Perak dan membayangkan akan membuat tindakan drastik jika tiada perubahan.
Menurut sumber dalaman UMNO, Saarani  telah mempunyai cukup sokongan untuk menjatuhkan Ahmad Faizal, bagaimanapun masih memberi ruang kepada pucuk pimpinan parti untuk menyelesaikannya.
Saarani dikatakan telah mendapat sokongan dari Pas yang mempunyai tiga kerusi dan juga empat Ahli Dewan Undangan Negeri dari PKR dan DAP. Jika laporan ini benar a bermakna Saarani mempunyai angka yang melebihi jumlah yang diperlukan untuk dilantik sebagai Menteri Besar walaupun tanpa sokongan empat ADUN PBBM.
Sumber tersebut turut menyatakan kemuncak kemarahan UMNO Perak adalah pelantikan ADUN BN sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar yang baharu tanpa melalui sebarang perundingan dengan UMNO dan sikap PPPBM dalam pelantikan Ketua Menteri Sabah tempoh hari.
Calon TPM, Mohamad Hasan, Ismail Sabri atau Hishammuddin?

“Tindakan Peeja (Ahmad Faizal) melantik  ADUN Pengkalan Hulu (UMNO), Dato’ Aznel Ibrahim, sebagai Setiausaha Politiknya, adalah satu tindakan terdesak untuk memecahkan kesatuan UMNO dan melemahkan ruang perundingan.”
Pentadbiran negeri Perak sekarang terdiri daripada Barisan Nasional, PPBM dan PAS, Gerakan, dan bebas mempunyai 35 daripada 59 kerusi DUN.
Perubahan sekutu politik pada Mac lalu, menyaksikan Ahmad Faizal kekal sebagai Menteri Besar Perak walaupun  PBBM hanya mempunyai empat kerusi.
Kerajaan negeri kini terbentuk hasil gabungan wakil rakyat UMNO (25 kerusi), Pas (3 kerusi) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (4 kerusi). Dari segi kekuatan politik UMNO sepatunya diberi jawatan Menteri Besar.
“Kita mengambil  sikap bertolak ansur dalam memulihkan pentadbiran negara dan negeri ketika itu. Namun lihat apa yang terjadi di Sabah? Kita hanya kurang 4 kerusi dari PN Sabah, namun mereka langsung tidak bertolak ansur.”
Undian belanjawan peluang akhir Anwar

Sumber dalaman UMNO tersebut turut menegaskan apa yang berlaku di Sabah adalah kelangsungan budaya politik PPBM yang mengamalkan politik pecah dan perintah merasakan mereka layak menjadi ketua di mana-mana sahaja kerana UMNO menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.
“Seperti mana mereka curi wakil rakyat kita selepas PRu-14, demikian juga di Sabah. Mereka menarik calon bebas yang menang menentang kita sebagai ahli parti mereka. Adakah ini persahabatan politik?
Nada dan gambaran pemimpin UMNO dari Perak yang meminta dirahsiakan identiti beliau menunjukkan UMNO Perak telah bersedia ke Istana Negeri jika tiada jalan penyelesian. -SuaraTV
The post Menteri Besar Baharu Buat Perak? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/28/menteri-besar-baharu-buat-perak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dato Saarani Umno Perak Kecewa Menteri Besar Mungkir Janji

Dato Saarani Umno Perak Kecewa Menteri Besar Mungkir Janji

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 316 hits
1 UMNO Perak amat prihatin dengan pandemik Covid 19 yang melanda negara Gelombang ketiga pandemik ini menunjukan peningkatan kes jangkitan termasuk di Perak Pandemik ini bukan sahaja mengancam nyawa bahkan menghambat ekonomi serta menjejask...
Umno Perak Nafi Ada Komplot Tukar Menteri Besar

Umno Perak Nafi Ada Komplot Tukar Menteri Besar

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 269 hits
Umno Perak menafikan dakwaan ia berkomplot dengan parti pembangkang di negeri itu untuk merampas jawatan menteri besar yang disandang oleh timbalan presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu Pengerusinya Datuk Saarani Mohamad berkata da...
Nik Omar Bakal Dilantik Menteri Besar Kelantan

Nik Omar Bakal Dilantik Menteri Besar Kelantan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 236 hits
Nik Omar Nik Abdul Aziz akan mentadbir sebagai Menteri Besar Kelantan jika Pakatan Harapan diberi mandat oleh rakyat pada Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Nik Omar sebelum ini merupakan calon PH pada Dewan Undangan Negeri Chempaka pada Pilihan...
Nissan Almera Turbo Serba Baharu

Nissan Almera Turbo Serba Baharu

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 230 hits
Edaran Tan Chong Motor pengedar rasmi kenderaan Nissan di Malaysia mengumumkan secara rasmi harga Nissan Almera Turbo Serba Baharu yang ditawarkan pada harga bermula dari RM79 906 Ditawarkan dalam tiga varian iaitu VL VLP dan VLT ia dijana ...
Covid 19 900 Sembuh Lebih Tinggi Daripada Kes Baharu

Covid 19 900 Sembuh Lebih Tinggi Daripada Kes Baharu

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 228 hits
SHAH ALAM 2 NOV Sebanyak 900 kes Covid 19 disahkan sembuh hari ini lebih tinggi daripada 834 bilangan kes baharu Ketua pengarah kesihatan berkata pertambahan itu menjadikan keseluruhan kes pulih dan dibenarkan keluar hospital ialah 23 120 k...
Besar Patty Burgeron 16 Ni Puas Makan

Besar Patty Burgeron 16 Ni Puas Makan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 813 hits
hai assalammualaikum Besar Patty Burgeron 16 ni Puas Makan Ada kawan nad ni jual burger tengok ramai feedback bagi puas hati semua burger besar isi padat sos tak kedekut boleh dikataakn feedback yang bagus ye dari customer Bila dah bagus me...
Rekaan Logo Baharu Kelantan Fc Jadi Bualan Isu Kepala Rusa Berlesen Timbul Persoalan

Rekaan Logo Baharu Kelantan Fc Jadi Bualan Isu Kepala Rusa Berlesen Timbul Persoalan

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 572 hits
KELANTAN FC secara rasmi telah mengumumkan logo baharu pasukan itu bagi menghadapi saingan Liga Malaysia musim depan baru baru ini Logo baharu Kelab tersebut memaparkan seekor rusa dengan warna rasmi bendera negeri merah putih itu kini berj...
Hormat Dan Kasih Kepada Tun M Tak Pernah Pudar Tapi Perjuangan Baharu Saya Sudah Bermula

Hormat Dan Kasih Kepada Tun M Tak Pernah Pudar Tapi Perjuangan Baharu Saya Sudah Bermula

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 210 hits
Pertama kali melangkah ke dalam dunia politik dengan serba keraguan dan ketidaktentuan nasib insan ini berpesan mengingatkan saya bahawa politik ialah kerja kerja membangun bangsa dan negara Beliau juga ada beritahu realiti politik adalah b...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku