Menteri Bersatu Akan Cadang Kerajaan Batal Rayuan Keputusan Mahkamah Berhubung Kewarganegaraan


MalaysiaNow 
Cadangan itu diutarakan ketika keputusan untuk merayu pembatalan keputusan 9 September lepas dilihat hanya mendapat sedikit sokongan menteri Kabinet.

Beberapa orang wanita menunggu giliran untuk melakukan urusan di Jabatan Pendaftaran Negara. Kaum ibu yang memiliki anak kelahiran liar negara berdepan pelbagai halangan dalam usaha mendapatkan kerakyatan bagi anak mereka. Gambar: Bernama Beberapa menteri dari Bersatu bersetuju untuk mencadangkan Kabinet menasihati peguam negara supaya membatalkan rayuan kerajaan terhadap penghakiman Mahkamah Tinggi minggu lalu dalam usaha mempertahankan hak ibu warga Malaysia mendapatkan kewarganegaraan bagi anak yang lahir di luar negara.
Difahamkan Saifuddin Abdullah, Zuraida Kamaruddin dan Rina Harun bersetuju untuk memanjangkan syor tersebut esok susulan daripada perbincangan antara mereka bertiga.
Perkara tersebut akan dibawa ke Kabinet oleh Rina yang merupakan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat.
“Harapnya esok dapat keputusan yang baik,” kata Saifuddin dalam sebuah ciapan Twitter.
Satu sumber dalam kementerian luar negara berkata wujud kebimbangan berkenaan amalan ketika ini yang tidak mengiktiraf kewarganegaraan anak kelahiran luar negara oleh ibu warga Malaysia bakal menjadi halangan dalam usaha Putrajaya menjadi anggota Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC).
Pada 2019, Saifuddin yang ketika itu merupakan menteri luar negara berkata Putrajaya mahu dipilih ke dalam UNHRC, sebuah langkah yang mula dilaksanakan Hishammuddin Hussein ketika beliau mengumumkan usaha Malaysia bagi tujuan itu sepanjang temph 2022-2024.
Sebelum ini, Putrajaya menyatakan komitmennya untuk membantu pelarian Rohingya dalam langkah yang dilihat dapat menarik anggota PBB mempertimbangkan kredibiliti negara berhubung hak asasi manusia.
“Kes ini boleh menjadi satu lagi halangan terhadap usaha Malaysia menganggotai UNHRC. Jadi, ada satu kelegaan di Wisma Putra jika kerajaan batalkan rayuan tersebut,” kata sumber itu kepada MalaysiaNow.
Malaysia pertama kali menganggotai majlis PBB itu pada 2006 namun keanggotaannya tidak disambung selepas 2013.
Tekanan semakin memuncak terhadap Putrajaya selepas menteri dalam negeri dan pengarah Jabatan Pendaftaran Negara memfailkan notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi 9 September lalu yang dibuat oleh hakim Akhtar Tahir.
Beliau memutuskan wanita Malaysia yang berkahwin dengan lelaki asing memiliki hak yang sama dengan lelaki warga Malaysia yang berkahwin dengan wanita asing dalam mewariskan kewarganegaraan kepada anak yang dilahirkan di luar negara.
Saman tersebut difailkan 18 Disember tahun lalu oleh Family Frontiers dan enam wanita Malaysia yang berkahwin dengan lelaki warga asing.
Ketika Perlembagaan membenarkan lelaki Malaysia yang berkahwin dengan wanita asing mendapatkan hak automatik kerakyatan bagi anak kelahiran luar negara, ia bagaimanapun tidak berlaku kepada ibu-ibu warga Malaysia yang berkahwin dengan lelaki asing dengan ramai dalam kalangan mereka berdepan pelbagai sekatan dalam usaha membawa pulang anak mereka ke negara ini.
Selain tiga menteri Bersatu tersebut, dua lagi menteri turut menyuarakan sokongan mereka untuk memberikan hak yang adil kepada wanita Malaysia berhubung kerakyatan anak-anak mereka.
Pemimpin Umno Annuar Musa dalam ulasan ringkasnya baru-baru ini menggesa pihak berkuasa untuk “mendengar suara ibu Malaysia”, sementara Wan Junaidi Tuanku Jaafar dari GPS yang merupakan menteri undang-undang turut menyokong keputusan tersebut, mengatakan ia selari dengan jaminan Perlembagaan yang tidak mendiskriminasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/menteri-bersatu-akan-cadang-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Rayuan Membenarkan 204 Orang Pekebun Durian Teruskan Tindakan Undang Undang Terhadap Kerajaan Negeri Pahang

Mahkamah Rayuan Membenarkan 204 Orang Pekebun Durian Teruskan Tindakan Undang Undang Terhadap Kerajaan Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 150 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan 204 pekebun durian untuk memulakan tindakan undang undang terhadap tindakan pengusiran kerajaan Pahang Mahkamah juga mengeluarkan arahan yang membenarkan mereka kekal di kebun sementara menun...
Aktivis Buat Rayuan Keputusan Mahkamah Isu Lanjutan Lesen Tol Kepada Lynas Corporation

Aktivis Buat Rayuan Keputusan Mahkamah Isu Lanjutan Lesen Tol Kepada Lynas Corporation

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 185 hits
KUALA LUMPUR Sekumpulan aktivis mengajukan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi mengetepikan saman mereka bagi membatalkan pelanjutan Lesen Pengendalian Sementara kepada Lynas Corporation Saman yang diajukan kumpulan yang dikenali seba...
Mahkamah Rayuan Kekal Keputusan Tolak Saman Terhadap Fazura

Mahkamah Rayuan Kekal Keputusan Tolak Saman Terhadap Fazura

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 183 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi menolak saman oleh pemilik Maydan Trading terhadap selebriti Fazura atau nama sebenar Nur Fazura Shariffudin dan Universal Music Sdn Bhd atas dakwaan melanggar kontrak...
Sultan Johor Titah K Jaan Batal Rayu Keputusan Mahkamah Kes Status Kerakyatan

Sultan Johor Titah K Jaan Batal Rayu Keputusan Mahkamah Kes Status Kerakyatan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 274 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah supaya kerajaan persekutuan membatalkan rayuan keputusan hak kerakyatan anak kepada ibu warganegara Malaysia yang lahir di luar negara Sambil memetik ungkapan Keluarga Malaysia yang digun...
Kluster Mahkamah Tak Boleh Jadi Tim Speaker Tapi Kluster Patut Ke Mahkamah Jadi Menteri Kanan

Kluster Mahkamah Tak Boleh Jadi Tim Speaker Tapi Kluster Patut Ke Mahkamah Jadi Menteri Kanan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 303 hits
Oleh Sirajuddin AhmadDi Malaysia sesuatu kesalahan itu bukan atas sebab ia dilakukan atau tidak tapi atas sebab dia di pillih untuk di dakwa atau tidak itu sahaja Contoh misalnya jika Ahmad Maslan dan Datuk Sharir Samad di pilih untuk di da...
Kerajaan Sedang Perkemas Sop Kurangkan Dari 181 Kepada 10 Sahaja Kata Menteri

Kerajaan Sedang Perkemas Sop Kurangkan Dari 181 Kepada 10 Sahaja Kata Menteri

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 161 hits
BERNAMA Hishammuddin berkata kerajaan mahu SOP sedia ada lebih difahami rakyat golongan industri dan pihak yang menjalankan penguatkuasaan Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein di Parlimen hari ini Kerajaan sedang berusaha memperkem...
Najib Cadang Kerajaan Perkenal Skim I Survive Kepada Orang Ramai

Najib Cadang Kerajaan Perkenal Skim I Survive Kepada Orang Ramai

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 183 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bercadang supaya kerajaan memperkenalkan skim i Survive yang membabitkan pemberian pinjaman automatik sehingga RM5 000 kepada orang ramai Menurut laporan Kosmo Najib mengatakan bahawa ini ada...
Perdana Menteri Kerajaan Malaysia Kena Saman Isu Kedaulatan Pulau Batu Puteh

Perdana Menteri Kerajaan Malaysia Kena Saman Isu Kedaulatan Pulau Batu Puteh

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 329 hits
Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia dicabar di mahkamah kerana menarik balik permohonan negara pada tahun 2018 untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang menyatakan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh adalah milik ...
Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 244 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini membatalkan saman difailkan seorang peguam yang mempersoal kesahan pengampunan diraja yang diperoleh Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi sabitan kes liwatnya Semasa membatalkan saman oleh Mohd Khairul Azam Abdul...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024