Menteri Agama Jangan Duduk Diam Pelacur Banyak Kata Pengarah Imigresen


 

Gempar! Pengarah Imigresen dedah Malaysia jadi negara pilihan pelacur

September 8, 2021 Bayaran lumayan menjadi pendorong ribuan wanita warga asing menjadikan negara ini sebagai destinasi pilihan menjalankan aktiviti persundalan.
Difahamkan permintaan tinggi turut menjadi faktor bayaran perkhidmatan seks yang ditawarkan kepada lelaki hidung belang di negara ini melambung.
Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia, Datuk Khairul Dzaimee Daud berkata, wanita warga asing itu boleh mendapat tips antara RM300 hingga RM500 untuk satu malam sahaja dan anggaran kasar mereka mampu peroleh RM5,000 hingga RM10,000 sebulan.
“Ia merupakan harga biasa ditawarkan dan mengikut paras rupa. Mereka yang muda dan menawan akan dibayar mahal berbanding wanita berusia,” katanya dalam temu bual khas bersama Sinar Harian.
Menurut Khairul Dzaimee, sindiket pelacuran ini turut mempunyai kelas tersendiri.
“Berdasarkan temu bual dan siasatan yang dijalankan, bagi kelas A, wanita itu dibayar RM700 hingga RM800 hanya untuk semalam.
“Malah kadar itu akan meningkat kalau ada permintaan yang tinggi. Anggaran kasar mereka boleh peroleh antara RM12,000 hingga RM15,000 sebulan,” katanya.
Tegasnya, adalah sesuatu yang dangkal sekiranya wanita warga asing itu mendakwa dieksploitasi kerana pendapatan yang mereka peroleh amat tinggi.
“Siasatan yang kita jalankan, tiada unsur kesemua wanita warga asing yang terlibat dalam aktiviti pelacuran itu dikurung. Mereka terima habuan yang lumayan, tiada sekatan,” katanya.
Jelasnya, sindiket pelacuran di negara ini lebih bersifat setempat dan bukannya rangkaian antarabangsa.
“Ia dibuktikan menerusi jumlah operasi yang kita jalankan.
“Sehingga 5 Ogos lalu, sebanyak 39 operasi dijalankan di rumah urut serta premis hiburan dengan tangkapan seramai 89 individu warga asing dan 12 majikan.
“Bagi serbuan pada tahun 2020, sebanyak 253 operasi dijalankan di rumah urut dan premis hiburan dengan tangkapan seramai 1,197 warga asing dan 73 majikan,” katanya.
Warga China paling ramai
Wanita Asia terutama dari China mendahului senarai tertinggi yang ditahan terlibat dalam aktiviti pelacuran.
“Disusuli Thailand, Indonesia, Vietnam dan Filipina disebabkan faktor pelanggan khususnya warga tempatan.
“Turut terdapat sebilangan kecil wanita warga asing dari Bangladesh, namun mereka ini dikesan menawarkan khidmat seks kepada pelanggan senegara mereka sahaja,” katanya.
Kesan kegiatan pelacuran
Jabatan Imigresen Malaysia mempunyai kaedah tersendiri mengesan kegiatan pelacuran di kalangan warga asing yang masuk ke negara ini.
Khairul Dzaimee berkata, warga asing yang terlibat dalam sindiket pelacuran ini kebanyakannya masuk secara sah dengan menggunakan pas lawatan sosial atau pas pelancong.
“Menerusi pas pelancong, kebenaran untuk mereka berada di negara ini selama 30 hari dan dalam tempoh itu mereka mengambil kesempatan menawarkan kegiatan seks.
“Siasatan juga mendapati, warga asing yang terlibat kegiatan pelacuran ini masuk melalui mana-mana pintu masuk negara sama ada di lapangan terbang atau terminal laut dengan syarat yang mencukupi.
“Imigresen akan semak segala aspek termasuk dokumen perjalanan. Kita juga akan periksa tempat tinggal mereka sepanjang mereka berada di negara ini termasuk adakah wang yang ada pada mereka mencukupi atau tidak,” katanya.
Tegasnya, mereka yang menawarkan perkhidmatan seks atau bekerja sebagai tukang urut sering kembali ke negara asal dalam tempoh dua bulan.
“Selepas itu, akan masuk semula sebagai pelancong dan dari pemerhatian kami, kegiatan ini berlarutan sehingga mereka ditangkap dalam mana-mana operasi yang dijalankan,” katanya.
Khairul Dzaimee berkata, terdapat segelintir wanita warga asing ditahan akan mendakwa menjadi mangsa diperdagangkan, namun ia sukar dibuktikan.
“Mereka ini bergerak bebas dan tidak dikurung, mereka bebas keluar masuk tempat mereka menjalankan aktiviti.
“Kita percaya ada pihak yang urus mereka, mungkin dari segi bayaran, makan, minum, tempat tinggal dan sebagainya. Hendak mengatakan mereka jadi mangsa itu sukar dibuktikan,” katanya.
Beliau berkata, ada juga yang memberi alasan sekadar berhibur atau menemani kawan.
Khairul Dzaimee berkata, pelbagai usaha yang digunakan sindiket untuk menggagal atau melambatkan operasi yang dijalankan.
“Antara yang kita kesan terdapat premis yang menyediakan laluan dan bilik rahsia bagi melindungi wanita warga asing ketika operasi dilaksanakan.
“Selain itu, ada juga pemilik premis yang cuba melengahkan operasi untuk memberi peluang wanita warga asing yang terlibat dalam aktiviti pelacuran ini melarikan diri,” katanya.
Sekiranya warga asing yang ditahan terlibat dalam aktiviti pelacuran, mereka akan disiasat di bawah Seksyen 16(1)(c), Seksyen 15(1)(c), Seksyen 56(1)(I) Akta Imigresen 1959/63 dan Peraturan 39(b), peraturan-peraturan Imigresen 1963 dan akan disenarai hitam daripada memasuki negara ini.
Wanita warga asing terlibat kegiatan pelacuran dikesan menggunakan pas pelancong atau pas lawatan sosial.
Faktor penggunaan wanita warga asing di pusat hiburan/rumah urut bagi menarik pelanggan warga tempatan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/menteri-agama-jangan-duduk-diam-pelacur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panas Menteri Agama Kata Beri 5 Hari Sahaja Untuk Buat Perubahan

Panas Menteri Agama Kata Beri 5 Hari Sahaja Untuk Buat Perubahan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 341 hits
September 1 2021Tular video di media sosial harini berkenaan dengan kenyataan Menteri Agama yang baru dilantik Idris Ahmad dari PAS berkenaan pemerintahan 5 hari Dalam rakaman video tersebut Idris mendabik dada berkata beri 5 hari sahaja ke...
Bekas Pegawai Menteri Pesan Menteri Agama Jangan Solat Di Laluan Tandas

Bekas Pegawai Menteri Pesan Menteri Agama Jangan Solat Di Laluan Tandas

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 151 hits
September 1 2021 Wahai MENTEGA besok jangan solat di laluan tandas tu tau di sebalik pintu tu ada jer tempat wuduk dan solat
Panas Menteri Agama Dikritik Pemimpin Pas Tampil Pertahan

Panas Menteri Agama Dikritik Pemimpin Pas Tampil Pertahan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 157 hits
September 1 2021 Tindakan Menteri Agama baru YB Senator Ust Idris tidak mahu menjawab isu agama yang melibatkan hukum hakam dan sebaliknya minta rujuk mufti adalah tepat Kerja Menteri Agama bukan jawab soalan soalan yang perlukan orang yang...
Sabah Dalam Keadaan Kritikal Kata Bekas Menteri

Sabah Dalam Keadaan Kritikal Kata Bekas Menteri

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 202 hits
Darell Leiking mahu kerajaan Sabah memperuntukkan dana kecemasan untuk membeli vaksin dan peralatan perubatan KOTA KINABALU Kerajaan negeri Sabah mesti memperuntukkan dana kecemasan bagi menangani kes Covid 19 di negeri itu yang semakin mer...
Guru Enggan Divaksin Tak Dibenar Mengajar Di Kelas Kata Menteri

Guru Enggan Divaksin Tak Dibenar Mengajar Di Kelas Kata Menteri

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 199 hits
September 3 2021 Radzi Jidin berkata Kementerian Pendidikan bagaimanapun akan mengeluarkan garis panduan tugasan untuk guru yang enggan divaksin PETALING JAYA Guru yang enggan menerima vaksin Covid 19 tidak akan dibenarkan mengajar secara b...
Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 132 hits
September 5 2021 Naib Presiden PAS Idris Ahmad berpandangan bahawa tiada keperluan untuk melakukan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Parlimen Idris berkata keabsahan pelantikan Ismail Sabri tidak p...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City