Menjual Ilusi Kehebatan Mantan Menteri Kesihatan




oleh Ab Jalil Backer
1. Lim Kit Siang sepatutnya telah memenuhi janjinya untuk bersara dari politik jika Dr Mahathir tidak menyerah jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim. Satu dunia sudah tahu Mahathir meletak jawatan tanpa membuat peralihan kepimpinan kepada Anwar seperti yang dijanjikan.
2. Malangnya Kit Siang seperti Mahathir tidak mungkin melaksanakan janjinya. Kini supremo DAP ini tampil pula menyarankan Kerajaan meminjam sementara mantan Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad bagi membantu usaha mencegah Covid-19.
3. Saranan ini sebenarnya usaha terdesak Pakatan Harapan untuk menunjukkan mereka lebih cekap dalam mengurus negara.
4. Saya fikir hanya orang malas membaca akan percaya kerajaan lalu telah menjalankan tugas dengan cekap mengawal wabak Covid-19.
5. Berleluasanya wabak Covid-19 berpunca daripada kegagalan kerajaan lalu mendengar nasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan saranan-saranan parti pembangkang ketika itu.
6. Pada hujung Januari 2020, pemimpin UMNO mencadangkan visa pelancong untuk warga China digantung buat sementara waktu. Namun Menteri Pelancongan ketika itu menyatakan kita tidak boleh menghalang kedatangan pelancong China yang sihat.
7. Dalam sidang akhbar tersebut kelihatan Dr Dzulkefly sendiri hadir dan tersengih-sengih gembira.
8. Malah kita tidak boleh melupakan kenyataan Dr Dzulkefly yang memandang remeh peringatan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada awal Februari 2020,
Ketika itu, Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Bagi Rantau Pasifik Barat, Dr Takeshi Kasai telah menasihati Malaysia untuk bersiap sedia menghadapi kemungkinan berlakunya penyebaran virus yang lebih luas.”
9. Apabila ditanya wartawan mengenai nasihat itu Dr Dzulkefly menyatakan dakwaan jangkitan COVID-19 akan berleluasa perlu dilihat dalam konteks sewajarnya kerana Malaysia belum lagi sampai ke peringkat itu.
10. Menteri Kesihatan itu juga menyifatkan Dr Takeshi mungkin menyebabkan berlakunya kebimbangan dalam kalangan rakyat Malaysia. (https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/02/655058/covid-19-di-malaysia-masih-terkawal-dr-dzulkefly)
11. Sangat menyedihkan ketika seluruh dunia cemas dengan Covid-19, Menteri Kesihatan ketika itu memberi isyarat sambil lewa kepada rakyat dan kerajaan.
12. Malah sehingga penghujung Februari 2020 langsung tidak usaha mengetatkan pemeriksaan kemasukan pelancong asing dan menyenaraihitamkan negara-negara yang sedang mengalami pandemik ini.
13. Malah tiada saranan self-quarantine, mahu pun melarang rakyat negara ini ke negara-negara yang berisiko tinggi seperti China, Korea Selatan dan Eropah.
14. Kemuncaknya Ijtimak Tabligh 2020 berlangsung pada 27 Februari 2020 dihadiri oleh berbelas ribu orang, termasuk hampir seribu peserta dari luar negara.
15. Program ini bukan dirancang sehari dua, namun tidak ada sepatah larangan mahu pun teguran dari Menteri Kesihatan ketika itu sehinggalah Dr Mahathir meletak jawatan pada 24 Februari 2020.
16. Menyalahkan krisis politik pada 22 Februari 2020 adalah sangat tidak masuk akal kerana amaran-amaran mengenai Covid-19 telah berlarutan hampir dua bulan dan kerajaan ketika itu mengambil sikap sambil lewa.
17. Jadi maaflah, cadangan untuk menerima Dr Dzulkefly semula adalah satu yang tidak munasabah, kerana semua bermula dari kegagalan beliau menasihati kerajaan sebelum ini untuk mengambil langkah pro-aktif menyekat penularan wabak ini.
18. Cukuplah menjual mimpi dan ilusi kehebatan Menteri Kesihatan yang menutup sebahagian besar Klinik 1Malaysia hanya atas sebab politik partisan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/22/menjual-ilusi-kehebatan-mantan-menteri-kesihatan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=menjual-ilusi-kehebatan-mantan-menteri-kesihatan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hebatnya Dr Zul Mantan Menteri Kesihatan Dahulu Di Dalam Menangani Covid 19

Hebatnya Dr Zul Mantan Menteri Kesihatan Dahulu Di Dalam Menangani Covid 19

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 400 hits
Kadang naik marah juga kepada Menteri palatoya dengan netizen palatoya yang masih menyalahkan Mantan Menteri Kesihatan Dr Dzulkifly Ahmad dalam isu Covid 19Mereka tuduh peningkatan Covid 19 sekarang ni disebabkan kelemahan dan lembapnya ker...
Penularan Covid 19 Di Malaysia Masih Terkawal Menteri Kesihatan

Penularan Covid 19 Di Malaysia Masih Terkawal Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 374 hits
Penularan jangkitan wabak Covid 19 di Malaysia masih lagi terkawal tegas Menteri Kesihatan Malaysia YB Datuk Seri Dr Adham Baba menerusi satu Tweet yang dimuat naik melalui akaun Twitter rasmi KKM Menurut Tweet tersebut walaupun pertambahan...
Covid 19 Ada Pengumuman Penting Dari Perdana Menteri Malam Ini Men Kesihatan

Covid 19 Ada Pengumuman Penting Dari Perdana Menteri Malam Ini Men Kesihatan

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 333 hits
Menteri Kesihatan Dr Adham Baba dalam sidang media yang berlangsung sebentar tadi memaklumkan bahawa ada satu pengumuman penting yang akan dibuat oleh Perdana Menteri Malam ini Perkara berkenaan dimaklumkan sebagai respon kepada soalan yang...
Penyanyi Cadang Dr Dzul Kembali Jadi Menteri Kesihatan

Penyanyi Cadang Dr Dzul Kembali Jadi Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 201 hits
Berikutan kelemahan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba penyanyi Francesca Peter menyambut cadangan Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang agar bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad kembali mengetuai usaha memerangi Covid 19 Kata Fran...
Wira Sebenar Hadapi Covid 19 Adalah Pasukan Depan Kata Bekas Menteri Kesihatan

Wira Sebenar Hadapi Covid 19 Adalah Pasukan Depan Kata Bekas Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 1159 hits
Mereka termasuklah juga petugas perkhidmatan penghantaran makanan online seperti Grabfood dan FoodPanda yang bertugas dari pagi hingga ke malam membantu mengurangkan pergerakan keluar rumah oleh rakyat kata Ahli Parlimen Kuala Selangor itu ...
Dr Amalina Sangkal Menteri Kesihatan Tiada Bukti Petua Minum Air Suam Elak Covid 19

Dr Amalina Sangkal Menteri Kesihatan Tiada Bukti Petua Minum Air Suam Elak Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 461 hits
Malaysiakini Doktor pakar bedah Dr Amalina Bakri menyangkal petua daripada Menteri Kesihatan Dr Adham Baba supaya orang ramai digalakkan minum air panas bagi mengelakkan jangkitan Covid 19 Ia bukan nasihat dan tiada bukti di sebalik syor in...
Beza Antara Menteri Kesihatan Ph Dan On

Beza Antara Menteri Kesihatan Ph Dan On

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 345 hits
https www facebook com 100000353970691 posts 3014196135268823 Hari ini Dr Lee Boo Chye menegur dan membetulkan fakta Menteri Kesihatan berkenaan kaitan air suam dan COVID 19 Untuk Pengetahuan Ini Dr Lee Boon Chye Ahli Parlimen Gopeng kawasa...
Menteri Kesihatan Jangan Kelirukan Rakyat Air Suam Untuk Kekal Hidrat Bukannya Cegah Covid19

Menteri Kesihatan Jangan Kelirukan Rakyat Air Suam Untuk Kekal Hidrat Bukannya Cegah Covid19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 339 hits
WHO sebelum ini menolak dakwaan air suam boleh mencegah jangkitan Covid 19 Persatuan Perubatan Malaysia menolak dakwaan meminum air suam dapat mencegah jangkitan Covid 19 Ia berkata demikian susulan pengguna media sosial termasuk pakar kesi...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family