Hebatnya Dr Zul Mantan Menteri Kesihatan Dahulu Di Dalam Menangani Covid 19




Kadang naik marah juga kepada Menteri palatoya dengan netizen palatoya yang masih menyalahkan Mantan Menteri Kesihatan Dr Dzulkifly Ahmad dalam isu Covid-19

Mereka tuduh peningkatan Covid-19 sekarang ni disebabkan kelemahan dan lembapnya kerajaan dulu, tidak halang kemasukan rakyat China.

Ni baca aku senaraikan fakta negara mana yang paling awal & paling lambat buat sekatan perjalanan, gantung penerbangan dari China secara total atau hanya untuk wilayah-wilayah tertentu sahaja. Dan boleh tengok juga negara yang lebih awal, total sekat kemasukan rakyat China tapi kes & kematian berganda lebih banyak dari Malaysia. Ada yang kes sikit tapi kematian berganda lebih banyak dari Malaysia.

Kita letak Malaysia dulu supaya geng palatao boleh banding:

1- MALAYSIA

MALAYSIA menguatkuasakan larangan masuk kepada semua pelancong tanpa mengira warganegara yang telah melawat wilayah Hubei, Zhejiang dan Jiangsu dalam tempoh 14 hari sebelum memasuki Malaysia berkuat kuasa 9 februari. (Rujuk Jabatan Imigresen Malaysia). Malaysia menggantung pengeluaran Visa ke Negara China dari Hubei dan Wuhan, berkuat kuasa 27 Januari (Rujuk KEnyataan Pejabat Perdana Menteri).

2- TAIWAN

Taiwan mengenakan larangan kemasukan ke atas warga asing yang telah melawat China dalam tempoh 14 hari yang lalu dan menggantung perkhidmatan visa kepada warga asing yang telah melawat China, Hong Kong, dan Macau, dalam tempoh tujuh hari yang lalu, berkuat kuasa 7 Februari (Rujuk Kementerian Luar Negeri Taiwan).

3- INDONESIA

Indonesia mengenakan larangan kemasukan semua pelawat yang mengembara atau transit China dalam 14 hari yang telah berlalu, menggantung penerbitan visa-on-arrival, dan menggantung semua penerbangan antara Indonesia dan China, berkuat kuasa 2 Februari. (Rujuk Reuters).

4- FILIPINA

Filipina mengenakan larangan kemasukan ke atas semua warganegara asing yang berasal dari China dan khususnya wilayah Pentadbiran, dan melarang perjalanan keluar kepada rakyat Filipina ke China, berkuat kuasa 2 Februari. Filipina menggantung perjalanan bebas visa dari China, berkuat kuasa 27 Januari. (Rujuk Biro Imigresen Filipina).

5- BRUNEI

Brunei mengenakan larangan kemasukan kepada mana-mana pelawat yang telah melawat Hubei dalam masa 14 hari yang lalu dan sesiapa yang memegang passport dari China yang berwilayah di Hubei, berkuat kuasa 31 Januari. (Rujuk Kementerian Kesihatan Brunei)

6- ITALY

Italy menggantung semua penerbangan dari dan ke China, termasuk Hong Kong, Macau, dan Taiwan, berkuat kuasa 31 Januari. (Rujuk Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Italy).

7- JAPAN

Japan mengenakan larangan kemasukan ke atas semua warganegara asing yang pernah menetap di wilayah Hubei dalam tempoh 14 hari yang lalu atau yang memiliki passport China yang berwilayahkan Hubei, berkuat kuasa 1 Februari. (Rujuk kenyataan Perdana Menteri Jepun). Jepun mengenakan larangan kemasukan ke atas warga asing yang tinggal di wilayah Zhejiang atau yang memegang passport dari Zhejiang, berkuat kuasa 13 Februari (Rujuk kenyataan Perdana Menteri Jepun).

8- SINGAPURA

Singapura mengenakan larangan kemasukan ke atas warga asing yang melawat China dalam tempoh 14 hari yang lalu, berkuat kuasa 29 Januari. Singapura menggantung visa termasuk visa yang telah dikeluarkan ke atas pemegang passport China, berkuat kuasa 29 Januari (Rujuk kenyataan Kerajaan Singapura).

9- KOREA SELATAN

Korea Selatan mengenakan larangan kemasukan ke atas warga asing yang telah ke Hubei dalam tempoh 14 hari yang lalu, berkuat kuasa 4 Februari. (Rujuk Kenyataan Perdana Menteri Korea Selatan).

10- TURKI

Turki menggantung semua penerbangan dari China, berkuat kuasa 31 Januari (Rujuk Reuters)

11- UNITED STATE

US mengenakan larangan masuk ke atas semua warga asing yang berada di China, tidak termasuk Taiwan, Hong Kong, dan Macau dalam masa 14 hari yang lalu, berkuat kuasa 2 Februari. (Kenyataan dari White House).

12- UNITED KINGDOM

UK British Airways menghentikan laluan harian ke Beijing dan Shanghai. Virgin Atlantic (Syarikat Penerbangan) menghentikan penerbangan ke Shanghai selama 14 hari bermula dari 1 Februari. (rujuk Bloomberg)

Kalau tgk kpd fakta ni, jelas tarikh sekatan kemasukan dan pergantungan penerbangan tidak lari jauh. Setiap penularan kes yg ada di negara2 terlibat adalah berbeza, jadi sudah pasti tarikh sekatan dan pergantungan pun tidak akan sama.

Ada negara sekat total kemasukan pada tarikh tertentu, ada yang gantung penerbangan pada tarikh yg lain pula, ada yg sekat hanya kpd wilayah yg kritikal mcm Hubei, Zhejiang, dll. Ada yg sekat (ban) perjalanan, gantung penerbangan dan batalkan visa pada tarikh yg sama.

Wilayah yang di-lockdown di China ialah Wuhan. Semua Negara tidak keluarkan arahan sekat perjalanan atau gantung penerbangan sebab memang Kerajaan China sendiri yang sekat, sama juga selepas itu Wilayah Hubei.

Konklusinya, peningkatan kes & kematian bukan semuanya berpunca dari langkah sekatan dan pergantungan penerbangan tetapi lebih kpd kesiapsiagaan negara yng terlibat untuk membasmi Covid-19, dan perangai degil rakyat untuk patuhi arahan, di samping fasiliti dan alat teknologi negara yang terlibat sama ada kurang atau mencukupi.

Wuhan dan beberapa wilayah Hubei lockdown pasa 23 Januari.

Rujukan

https://www.thinkglobalhealth.org/article/travel-restrictions-china-due-covid-19

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-02/coronavirus-these-countries-airlines-restrict-travel-to-china

https://www.facebook.com/kementeriankesihatanmalaysia/photos/a.390879946236/10156849936081237/?type=3&theater

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/21/coronavirus-asia-acted-west-dithered-hong-kong-taiwan-europe

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_Hubei_lockdowns

w.faudzin

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/03/hebatnya-dr-zul-mantan-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menjual Ilusi Kehebatan Mantan Menteri Kesihatan

Menjual Ilusi Kehebatan Mantan Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 215 hits
oleh Ab Jalil Backer 1 Lim Kit Siang sepatutnya telah memenuhi janjinya untuk bersara dari politik jika Dr Mahathir tidak menyerah jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim Satu dunia sudah tahu Mahathir meletak jawatan tanpa membuat per...
Ibunda Wafat Jokowi Perintahkan Menteri Tetap Fokus Tangani Covid 19

Ibunda Wafat Jokowi Perintahkan Menteri Tetap Fokus Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 170 hits
Menurut Fadjroel dirinya pun tidak melayat ke Solo tempat ibunda Jokowi disemayamkan Hanya ada ucapan duka mendalam yang mengalir dari jauh
Covid 19 Pemeriksaan Kesihatan Ibu Dan Anak

Covid 19 Pemeriksaan Kesihatan Ibu Dan Anak

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 215 hits
Perkhidmatan kesihatan untuk ibu hamil dan anak serta perkhidmatan imunisasi kepada bayi dan kanak kanak berjalan seperti biasa walaupun dalam keadaan situasi wabak coVid19 Ibu hamil perlu jalani pemeriksaan mengikut tarikh temujanji yang d...
Memang Ada Kes Bunuh Diri Tetapi Bukan Pesakit Covid 19 Kp Kesihatan

Memang Ada Kes Bunuh Diri Tetapi Bukan Pesakit Covid 19 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 228 hits
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia menafikan dakwaan yang menyatakan kejadian bunuh diri di sebuah hospital yang tular pagi tadi adalah pesakit COVID 19 Menerusi satu tweet KKM menyatakan bahawa dakwaan tersebut adalah tidak benar Memang berlak...
Kkm Alu Alukan Khidmat Sukarelawan Kesihatan Untuk Bantu Petugas Kesihatan Tangani Covid 19

Kkm Alu Alukan Khidmat Sukarelawan Kesihatan Untuk Bantu Petugas Kesihatan Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 213 hits
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia mengalu alukan perkhidmatan sukarelawan dan perubatan dalam usaha menangani wabak COVID 19 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata sehingga hari ini seramai 157 orang telah berdaftar dan...
Kadar Kematian Covid 19 Semakin Meningkat Kerana 3 Sebab Kp Kesihatan

Kadar Kematian Covid 19 Semakin Meningkat Kerana 3 Sebab Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 318 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan terdapat 3 sebab kematian akibat COVID 19 meningkat di Malaysia Kadar kematian semakin meningkat adalah kerana satu pesakit pesakit kita berusia Kedua kerana ada penyakit ko...
Tetap Bersikap Dan Melakukan Gaya Prima Dalam Menjaga Kesihatan Lebih Lebih Lagi Dalam Keadaan Covid 19 Sekarang 10059

Tetap Bersikap Dan Melakukan Gaya Prima Dalam Menjaga Kesihatan Lebih Lebih Lagi Dalam Keadaan Covid 19 Sekarang 10059

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 294 hits
Daftar Isi Al Quran dan Terjemahan Silakan Klik untuk membacanya Begini Cara Jaga Kesehatan Mental Tetap Prima di Tengah Gempuran COVID 19Sabtu 28 Maret 2020 18 00Reporter Merdeka com Mengurung diri di rumah selama beberapa waktu pada saat ...
Di Mana Menteri Ketika Wabak Covid Semakin Ganas

Di Mana Menteri Ketika Wabak Covid Semakin Ganas

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 307 hits
Kerajaan Melayu Perikatan Nasional pimpinan PM Muhyidin Yassin dilihat terlalu lesu menangani wabak Covid 19 yang semakin merebak Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan Syed Badli Shah Syed Osman berkata kebanyakan kementerian seolah olah masih ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Ultimate Guide To Ghibli Park

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru