Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun


Membesarkan seorang insan baru di dalam rahim kita bukanlah tugas yang mudah. Walaupun wanita bukan pertama kali melaluinya, mereka tetap akan berhadapan dengan pelbagai masalah yang berbeza dengan kehamilan pertama. Maka, stres dan pergolakan emosi tentu akan berlaku dari semasa ke semasa.
SEJAUH MANAKAH KESAN STRES TERHADAP BAYI DALAM KANDUNGAN? Sebenarnya, kerisauan adalah perkara normal dan ia tidak mungkin dapat dielakkan sepenuhnya dalam hidup kita. Namun begitu, sekiranya perasaan ini semakin mendalam dan berlaku dengan terlalu kerap, ia dikhuatiri dapat memberi kesan kepada bayi dalam kandungan.
Berikut adalah antara kesan stres terhadap kandungan dan kesihatan ibu mengandung.

5 KESAN STRES TERHADAP KEHAMILAN & BAYI DALAM KANDUNGAN 1. JANTUNG BERDEGUP KENCANG Apabila anda stres, tubuh anda akan menghantar isyarat tertentu kepada tubuh dan merembeskan hormon stres. Hormon ini akan menyebabkan otot dan jantung berdegup lebih kencang.
Sekiranya anda boleh mengendalikan stres tersebut dengan baik, respon ini akan semakin perlahan sehinggalah organ tubuh anda kembali bekerja dalam keadaan normal. Kesan stres buat jangka masa panjang adalah tidak sihat kepada tubuh, di mana ia tidak kembali kepada keadaan normal.
2. SISTEM PENGENDALIAN STRES TUBUH TERGANGGU Apabila emosi yang dilalui tidak dapat dikendalikan oleh sistem pengendalian stres tubuh, ia akan menyebabkan seseorang melakukan sesuatu yang di luar jangkaan.
Selain itu, ia juga boleh mencetuskan rangsangan negatif terhadap kesihatan tubuh seperti keletihan, gangguan emosi, dan lebih cenderung terkena jangkitan atau penyakit.
3. KESIHATAN BAYI DALAM KANDUNGAN TERJEJAS Menurut laman kesihatan Web MD, situasi seperti ini telah dikaitkan dengan masalah seperti kelahiran bayi yang kurang berat dan juga kelahiran pra matang.
Menurut sebuah lagi kajian, bayi seawal usia 17 minggu boleh terdedah kepada stres yang dirasakan oleh ibu mengandung.
4. BAYI MENJADI MUDAH STRES Dalam sebuah laporan oleh News Week, pakar mendapati bahawa bayi yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang mengalami stres yang tinggi sepanjang kehamilan turut ‘mewariskannya’ kepada bayi. Bayi yang dimaksudkan ini memperlihatkan sensitiviti yang lebih tinggi terhadap stres berbanding bayi normal.
Malah, bayi-bayi ini turut dipantau sehingga berusia 2 tahun, di mana mereka turut mempamerkan kecenderungan untuk berasa risau, takut, dan gelisah. Semasa diuji di dalam makmal dengan sebiji bola, anak kecil yang normal akan bermain bola tersebut dan tidak begitu kekok terhadap orang yang tidak dikenali. Sebaliknya, anak kecil yang dilahirkan oleh ibu yang memiliki kadar kortisol yang tinggi (sering stres) didapati akan berdiri keresahan di tepi dinding atau berlari balik kepada ibu masing-masing.

5. MEMBERI KESAN TERHADAP IQ Dalam sebuah pemerhatian lain yang dilaporkan melalui The Guardian, 100 orang bayi dan anak kecil yang terdedah kepada stres melampau ketika dalam kandungan dinilai IQ mereka. Hasilnya, IQ mereka adalah 10 poin di bawah purata dan kebanyakan daripada mereka memiliki kadar stres yang tinggi sehingga mengalami masalah kurang fokus.
Dalam pemerhatian tersebut, ibu-ibu yang mengalami stres kebanyakannya adalah disebabkan masalah dalam hubungan rumah tangga.
STRES BOLEH MENGANCAM HUBUNGAN ANTARA IBU DAN BAYI
Selain daripada kesan di atas, kesan stres juga mampu mengancam hubungan antara ibu dan bayi yang telah lahir. Seperti yang kita tahu, bayi baru lahir memerlukan begitu banyak masa dan perhatian daripada seorang ibu. Maka, tentu sukar untuk fokus terhadap penjagaan bayi sekiranya ibu sendiri sering mengalami masalah yang membahayakan kesihatan diri.
Memandangkan kesannya yang serius, pasangan perlulah memainkan peranan yang proaktif dalam membantu menguruskan emosi isteri yang hamil. Bantulah menyediakan keselesaan dan berilah sokongan kepada mereka dari segi emosi, fizikal, dan rohani walaupun mereka tidak pernah memintanya daripada anda.
Sumber: zuriat.my
 
The post Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/stres-masa-hamil-boleh-buat-bayi-kerap-menangis-dan-mungkin-boleh-berlarutan-hingga-umur-2-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Betul Ke Bayi Kerap Menangis Boleh Sebabkan Terencat Ini Penjelasannya

Betul Ke Bayi Kerap Menangis Boleh Sebabkan Terencat Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 327 hits
Nak biar atau pujuk bayi yang kerap menangis ini Ini antara yang menjadi persoalan buat ibu bapa terutama yang pertama kali bergelar mama papa Ada sesetengah pendapat menyatakan biarkan dulu tanpa memujuk tapi ada yang berpendapat kena cepa...
Anak Kerap Buat Hal Masa Bercuti Melancong Tip Ini Boleh Membantu Anda

Anak Kerap Buat Hal Masa Bercuti Melancong Tip Ini Boleh Membantu Anda

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 368 hits
Semestinya bercuti merupakan aktiviti yang amat disukai oleh kanak kanak Mana tidaknya inilah masa untuk mereka bersuka ria Lazimnya percutian pendek seperti satu hari dua malam atau dua hari tiga malam merupakan kelaziman buat mereka yang ...
First Time Boleh Jalan Masa Tu Umur 8 Bulan Nukilan Menyentuh Hati Hairul Azreen Buat Anaknya

First Time Boleh Jalan Masa Tu Umur 8 Bulan Nukilan Menyentuh Hati Hairul Azreen Buat Anaknya

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 528 hits
Hiburan Pelakon filem PASKAL Hairul Azreen telah berkongsi satu nukilan menyentuh hati khas buat anak sulungnya Yusuf Iskandar Nukilan tersebut dimuat naik oleh Hairul beserta dengan video pendek Yusuf di akaun Instagramnya semalam Menerusi...
Masa Hamil Kaki Kejang Waktu Malam Boleh Keluar Air Mata Tahan Sakit Tip Ini Boleh Membantu

Masa Hamil Kaki Kejang Waktu Malam Boleh Keluar Air Mata Tahan Sakit Tip Ini Boleh Membantu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 556 hits
Kejang atapun otot kejang adalah satu pengerasan otot kaki yang berlaku secara tiba tiba tanpa mampu dikawal Ia selalunya berlaku pada otot bahagian belakang kaki belakang peha dan bahagian depan peha Anda juga boleh mengalami otot kejang i...
Mengidam Makanan Manis Manis Masa Hamil Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat Mama Kena Hati Hati

Mengidam Makanan Manis Manis Masa Hamil Boleh Jadi Moody Kalau Tak Dapat Mama Kena Hati Hati

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 494 hits
Mengidam atau teringin makan sesuatu yang manis kerap berlaku tidak terhad kepada wanita hamil sahaja orang yang tidak hamil juga boleh mengalaminya Tapi bagi ibu hamil berhati hati dan kawal pengambilan makanan manis sangat penting Lebih l...
Ada Sebab Mesti Makan Asid Folik 3 Bulan Sebelum Hamil Boleh Elak Kecacatan Neural Tube Pada Bayi

Ada Sebab Mesti Makan Asid Folik 3 Bulan Sebelum Hamil Boleh Elak Kecacatan Neural Tube Pada Bayi

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 700 hits
Asid folik iaitu tablet kecil yang menjadi rakan baik wanita yang merancang untuk hamil dan sedang hamil Tahukah anda kegagalan mengambilnya boleh menyebabkan kecacatan neural tube pada bayi Jangan main main dengan tablet kecil ini kerana i...
2 Kes Pertussis Bayi Dalam Masa 2 Minggu Hingga Ada Yang Maut Doktor Kesal Bila Selidik Puncanya

2 Kes Pertussis Bayi Dalam Masa 2 Minggu Hingga Ada Yang Maut Doktor Kesal Bila Selidik Puncanya

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 332 hits
Pertussis atau batuk kokol boleh menjangkiti semua orang tanpa mengira usia Namun bayi merupakan golongan yang paling berisiko tinggi untuk dijangkiti hingga boleh maut Bayi yang tidak divaksin adalah salah satu puncanya mereka dijangkiti D...
Gadis 13 Tahun Korban Pemerk0saan Melahirkan Bayi Kembar Tiga Tak Sadar Hamil Meski Perut Membesar

Gadis 13 Tahun Korban Pemerk0saan Melahirkan Bayi Kembar Tiga Tak Sadar Hamil Meski Perut Membesar

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 400 hits
Seorang remaja korban pemerk0saan melahirkan bayi kembar tiga Gadis berusia 13 tahun tersebut awalnya tak mengira bahwa ia mengandung Bahkan meski perutnya telah membesar ia sama sekali tak tahu bahwa ia tengah hamil Gadis tersebut terkejut...
Bocah 8 Tahun Di Tanjung Balai Dibully Disuruh Minum Air Seni Hingga Kaki Terbakar

Bocah 8 Tahun Di Tanjung Balai Dibully Disuruh Minum Air Seni Hingga Kaki Terbakar

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 276 hits
Polisi tetap akan memproses kasus ini Karena pelaku dan korban masih anak anak kata Irfan pihaknya akan menggunakan UU Perlindungan Anak dan UU Sistem Peradilan Anak
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu