Mengenal Azal Program Keluarga Berencana Zaman Nabi


Setiap laki-laki dewasa dan normal tentu berhasrat untuk beristri. Hasrat itu tentu dibarengi hasrat yang lain, yakni hidup bahagia dengan istrinya.
Tak seorang pun laki-laki yang mengharapkan kebahagiaan dalam mengurangi hidup bersama istri.
Allah menghendaki agar kaum laki-laki bahagia bersama istrinya, oleh karena itu Allah swt menciptakan jodoh berupa istri untuk kaum laki-laki. Hal ini sesuai dengan firman-Nya:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS. ar-Rum: 21)
Ayat ini secara jelas menjelaskan bahwa diciptakannya para istri bagi suami adalah agar suami hidup tentram bersama istrinya, kemudian dijadikan pula rasa kasih sayang di antara keduanya, Allah swt menjodohkan laki-laki dan wanita agar keduanya bisa bahagia hidup tentram, damai dan sejahtera.
Di samping itu, manusia diciptakan Allah dengan keinginan untuk mempunyai keturunan. Melalui keturunanlah kelanjutan wujud manusia dapat terjamin.
Manusia tidak ingin mempunyai keturunan yang tidak baik. Keturunan yang baik diciptakan dari kelurga yang baik. Oleh karenanya, Islam memandang keluarga sebagai satu unit dasar kemayarakatan dari masyarakat Islam dan telah menekankan bahwa pembentukan keluarga adalah tanggung jawab setiap pasangan. Hubungan keluarga sangat ditekankan untuk mencapai kehidupan yang sejahtera.
Untuk memperoleh keturunan, Islam lebih mengutamakan pada kualitas anak. Islam tidak menghendaki keturunan yang lemah, serba kekurangan jasmani dan rohani, kurang pendidikan, kesehatan dan lain sebagainya.
Hal itu disebabkan karena ketidakseimbangan antara kebutuhan dengan pendapatan dalam keluarga. Sehingga sangat diperlukan perencanaan kelahiran, sehingga kesejahteraan dalam keluarga bisa terwujud.
Berbagai metode dan model yang dilakukan dalam membatasi kelahiran anak di antaranya keluarga berencana, minum pil (obat) dan lainnya, bahkan yang tak kalah menariknya adalah melakukan ‘azl (senggama terputus).
Artinya, menarik zakar (kemaluan laki-laki) sebelum terjadinya pencaran sperma, berarti senggama tidak lengkap atau terputus. Ini salah wujud pencegahan kehamilan. Berikut pengertian ‘azl;
Secara etimologi (bahasa), ‘azl berarti menjauh atau menyingkir.
عزل عن المرأة واعتزلها :لم يرد ولدها “Azal dari wanita, maksudnya adalah menghindarkan diri dari adanya anak (hamil).”
Al-Jauhari berkata:
عزل الرّجل الماء عن جاريته إذا جامعها لئلاّ تحمل “Seseorang melakukan azal dengan mengalihkan sperma di luar vagina ketika berjimak dengan hamba sahayanya agar tidak hamil.”
Sedangkan makna azal secara terminologi (istilah) tidak jauh dari makna etimologi. Gambarannya, ketika suami akan mengalami ejakulasi, kemaluan sengaja ditarik keluar vagina sehingga sperma tumpah di luar.
Hal ini bisa jadi dilakukan karena ingin mencegah kehamilan, atau pertimbangan lain seperti  memperhatikan kesehatan istri, janin atau anak yang sedang menyusui.
Untuk zaman modern seperti saat ini, azal juga bisa dilakukan dengan menggunakan pil kapsul, jelly atau menggunakan sarana-sarana lain yang ditemukan oleh para ahli kedokteran.
Masalah inilah yang pada zaman sekarang dikenal dengan gerakan pembatasan kelahiran atau Keluarga Berencana (KB).
Dalam kehidupan bernegara, KB adalah suatu ikhtiar atau usaha manusia untuk mengatur kehamilan dalam keluarga serta tidak melawan negara dan hukum moral Pancasila demi mendapatkan kesejahteraan keluarga dan kesejahteraan bangsa.
Wallahualam
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/mengenal-azal-program-keluarga-berencana-zaman-nabi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengenal Keluarga Terkaya Dunia Tiap Menit Cetak Duit Hampir Rp 1 Miliar

Mengenal Keluarga Terkaya Dunia Tiap Menit Cetak Duit Hampir Rp 1 Miliar

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 114 hits
Kekayaan keluarga Walton bertambah sebesar USD 39 miliar ketimbang tahun lalu Tiga anak Walton juga kompak hadir di 20 besar orang orang terkaya dunia versi Bloomberg dan Forbes
Kisah Nabi Khidir Untuk Renungan Umat Akhir Zaman

Kisah Nabi Khidir Untuk Renungan Umat Akhir Zaman

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 428 hits
Suatu hari seorang dari Bani Israil menemui Musa dan kemudian bertanya Wahai Nabiyullah adakah di dunia ini orang yang lebih berilmu darimu Tersentak Nabi Musa a s pun menjawab Tidak Gambar hiasan Tentu saja siapa yang mampu menandingi ilmu...
Tkw Carmi 31 Tahun Hilang Kontak Keluarga Minta Belas Kasih Presiden Jokowi

Tkw Carmi 31 Tahun Hilang Kontak Keluarga Minta Belas Kasih Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 202 hits
Ilyas menceritakan Carmi berangkat ke Arab Saudi setelah lulus dari sekolah dasar pada tahun 1987 Dan satu tahun kemudian Carmi memberanikan berangkat ke Arab untuk menjadi TKW di sana
Cerita Tragis Tkw Yang Dilecehkan Sponsor Dan Keluarga Majikan Di Arab Saudi

Cerita Tragis Tkw Yang Dilecehkan Sponsor Dan Keluarga Majikan Di Arab Saudi

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 279 hits
Bahkan berdasarkan pengakuan korban selama 10 bulan bekerja dirinya tidak pernah mendapatkan upah dari hasil kerjanya tersebut
Terpaksa Bergilir Berjaga Tiap Malam Keluarga Mendakwa Diganggu Kehadiran Api Misteri

Terpaksa Bergilir Berjaga Tiap Malam Keluarga Mendakwa Diganggu Kehadiran Api Misteri

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 298 hits
Sebuah keluarga yang mendiami kediaman di Tanjung Batu mendakwa telah diganggu dengan kehadiran api misteri yang berlaku pada waktu waktu tertentu Salah seorang suri rumah itu berkata api misteri yang telah membakar pelbagai barangan dan pe...
Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

Jamu Keluarga Di Hari Cuti Dengan 4 Menu Udang Paling Sedap Senang Masak Ni

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 560 hits
Udang antara makanan laut menjadi kegemaran ramai masak apa pun sedap Selain cepat dimasak udang juga boleh dipelbagaikan menu ikut cita rasa keluarga Empat menu yang RASA kongsikan mungkin boleh dicuba atau boleh memberikan idea untuk kora...
Keluarga Rayu Bantu Jejaki Idris Che Din

Keluarga Rayu Bantu Jejaki Idris Che Din

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 182 hits
Astro Awani Bapa kepada 13 anak itu dilaporkan hilang sejak Sabtu Astro AWANI Muhafandi Muhamad GUA MUSANG Sebuah keluarga dari Rancangan Kemajuan Tanah Kesedar Lebir Gua Musang Kelantan memohon pertolongan orang ramai mencari bapa mereka y...
3 Sajian Tauhu Sedap Dimakan Pasti Keluarga Rakan Suka

3 Sajian Tauhu Sedap Dimakan Pasti Keluarga Rakan Suka

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 284 hits
Tauhu bukan sahaja enak dimakan dengan nasi panas malah sedap diratah begitu sahaja Tak cukup sekali makan asyik nak mengulang aje Boleh aje diratah begitu sahaja jadi juadah yang sangat mengenyangkan dan favourite sepanjang masafTAUHU TERB...
Keluarga Di Pekan Dakwa Diganggu Api Misteri

Keluarga Di Pekan Dakwa Diganggu Api Misteri

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 270 hits
Menurut ahli keluarga itu api misteri tersebut membakar pelbagai barangan dan perabot rumah mereka sejak Isnin lalu
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal