Mengapa Nenek Anda Akan Undi Dap



Faisal Tehrani - 28 Sep 2022
Tahukah anda lebih 20% populasi negara kita akan berusia lebih 65 tahun menjelang 2056, naik mendadak 7% dari 2020. Hal ini dilaporkan Bank Dunia. Pada usia 65 tahun ke atas, ini bermakna generasi tua tidak lagi aktif secara ekonomi, justeru pandangan tradisionalnya adalah; akan terdapat beban besar buat kerajaan untuk menanggung mereka dan untuk itu, akan ada gangguan pada kepesatan ekonomi.
Begini, saya baru selesai menulis dua drama, dan mementaskan salah satunya di Panggung Eksperimen Aswara. Dalam drama berjudul “Ghaib” itu, seorang lelaki yang baru beroleh pekerjaan di Amerika Syarikat berada dalam keadaan dilema, sama ada untuk terus menempa nama dan kerjaya di luar negara, atau ‘menjadi anak yang baik’ secara tradisi di Asia, iaitu menjaga ibunya yang sudah tua dan mula menghidap Alzheimer. Ibunya ditempatkan di sebuah pusat jagaan milik negara, iaitu Institut Alzheimer Negara (semacam Institut Kanser Negara atau Institut Jantung Negara).
Dalam sebuah drama lain, Republik Orang Tua (diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Brigitte Bresson) yang saya tulis untuk Yayasan Hans Nefkens berpangkalan di Barcelona, Sepanyol, saya merenung pengalaman yang saya perolehi di sebuah negara tetangga.
Pengalaman itu ialah melihat bagaimana ramainya orang tua yang terketar-ketar terpaksa bekerja sebagai jurubersih di kantin, ruang makan awam dan taman bunga, lantaran simpanan mereka sudah habis, dan kadar sara hidup pula meningkat. Pengalaman melihat bagaimana mereka terabai di negara jiran ini mendorong saya menulis drama pendek tersebut.
Dalam bidang ekonomi, usaha untuk menjadikan penjagaan sebagai salah satu sumber dan cara untuk membajainya dinamai ekonomi perak (silver economy).
Untuk pemimpin dan kepimpinan negara yang berwawasan dan cekap, kewujudan dan peningkatan populasi orang tua tidak seharusnya dilihat sebagai satu beban, sebaliknya ia boleh menjadi sumber ekonomi yang sihat dan panjang.
Salah seorang pemimpin Pakatan Harapan (lebih tepat DAP) yang nampaknya mempunyai perancangan tersusun mengenai ekonomi perak ini (atau beliau namakan sebagai “care economy”/ekonomi penjagaan) adalah Howard Lee, ADUN Pasir Pinji yang saya harap akan diletakkan oleh DAP di peringkat Parlimen untuk PRU15 mendatang. Howard, bekas exco kerajaan Perak ketika pentadbiran PH adalah satu-satunya pemimpin politik yang saya lihat mempunyai pelan jelas mengenai ekonomi perak ini, di mana beliau mencadangkan “National Care Economy and Ageing Community Preparedness Plan” atau dalam bahasa Melayunya “Siaga Jaga”.
Di kala pemimpin-pemimpin Melayu-Islam sedang meratib untuk PRU meskipun dalam banjir, dan tidak sudah-sudah berzikir kuasa, kuasa, kuasa, atau nak jadi menteri, nak jadi menteri, nak jadi menteri; atau nak bertanding, nak bertanding, nak bertanding, tidak ada seorang pun yang saya lihat konsisten untuk memperjuangkan ekonomi perak ini. Padahal masanya sudah mendesak untuk kita bermula awal, supaya tidak mengalami masalah parah seperti negara sebelah.
Ekonomi perak ini sangat penting, nenek saya dan nenek kamu, pembaca mestilah didedahkan kepada masalah yang dihadapi sebuah negara jiran kita, di mana generasi tuanya tidak lagi punya simpanan (kerana usia lebih panjang daripada jumlah tabungan atau wang saraan) dan terpaksa melawan lesu atau sakit tua untuk terus bekerja.
Harus diingat, bukan semua daripada kita mempunyai anak-anak untuk menjaga kita di usia lanjut kelak. Dan harus diingat, kematian juga tidak datang menjemput yang tua, tetapi juga yang muda. Kita mungkin sebatang kara kelak.
Ekonomi penjagaan atau ekonomi perak ini memerlukan perancangan ultra rapi. Saya melihat Howard mempunyai itu, beliau sudah melihat bagaimana institusi pendidikan negara memerlukan subjek dan latihan untuk melahirkan penjaga secara profesional. Kerajaan perlu menabung dan menjana sekarang untuk melahirkan penjawat awam yang boleh berperanan sebagai penjaga orang tua. Bukan saja orang tua yang terlantar. Dalam hal ini, bukan saja orang tua bujang, ini merangkumi orang tua yang juga punya anak.
Bahkan ekonomi penjagaan ini mestilah mencakupi anak-anak yang terpaksa menjaga ibu atau bapa mereka yang sudah tua. Ada keadaan generasi muda terkesan oleh ketuaan generasi sebelumnya.
Saya pernah mempunyai seorang pelajar PhD yang asyik menangguh pengajian dan nyaris gagal, ekoran sering menangguhkan pengajian dek menjaga ibunya yang sakit. Tidak lama selepas ibunya meninggal dunia, dia terpaksa menjaga bapanya pula. Dia berhenti kerja dan hanya menjual biskut kecil-kecilan untuk menampung sara hidup. Bapanya telah mengeluarkan sebahagian besar simpanan KWSP ketika pandemik dan kini bapanya disahkan menghidap kanser pula. Jika kerajaan ada pelan jelas, pelajar ini juga sewajarnya menerima elaun kerana tidak dapat berfungsi dalam masyarakat.
Akan tetapi, adakah kerajaan Melayu-Islam sekarang mempunyai pelan dan kecanggihan untuk melihat isu ini secara menyeluruh? Saya tidak nampak itu. Pemimpin kita malangnya sedang bercekcokan untuk merebut jawatan.
Adalah malang sekali bakat bekas pelajar saya ini yang boleh dimanfaatkan negara, kini telah terabai. Padahal bapanya, sang warga tua adalah juga rakyat. Howard nampaknya jelas apa yang ingin dicapai. Beliau malah menyarankan pembinaan pusat latihan penjagaan orang tua di Perak, iaitu di Tanjung Malim agar dapat melahirkan pekerja yang mempunyai pengetahuan cukup mengenai warga tua.
“Pelan National Care Economy and Ageing Community Preparedness” atau “Siaga Jaga” beliau ini bukan saja merancang untuk mengangkat sektor penjagaan ini, tetapi telah siap disusun rapi untuk mencapai kapasiti tersebut, melihat keperluan angka penjaga yang munasabah, pencukaian berkaitan dan insentif untuk majikan mengupah dan melatih warga tua yang masih sihat dan kuat kelak.
Maaf, saya belum melihat kesedaran dan kerapian begini dari mana-mana parti lain, kecuali dari DAP. Ada parti kerjanya menyamun wang negara, yang lain hanya layak melebai dan memegang tongkat masjid; kepekaan sebegini datangnya dari akal jernih dan pengalaman meluas yang canggih.
Anak-anak muda patut mengundi DAP dalam PRU mendatang, jika ini menjadi tawaran atau pelan pasca PRU15 gabungan parti PH. Ini kerana, menjelang 2056, mereka sendiri di ambang usia senja, manakala ibu bapa mereka, syukur akan panjang usia dan lebih terjaga. PRU15 ini, jangan perjudikan usia, nasib dan masa depan kalian.
Sudah tiba masanya nenek kita berhenti mengundi parti dan pemimpin yang tidak peduli pun mereka, atau hanya mempedulikan mereka ketika kempen pilihan raya dengan memberi sampul berisi RM200. Nenek kamu dan nenek saya perlu memilih parti dan pemimpin yang dapat menjaga mereka, dan diri kamu (kita) sendiri kelak.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/10/mengapa-nenek-anda-akan-undi-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan 1221 Panas Kini Pas Sentap Kerajaan Dap P Pinang Dipuji Sprm

Rentasan 1221 Panas Kini Pas Sentap Kerajaan Dap P Pinang Dipuji Sprm

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 145 hits
1 DERITA 22 BULAN HANYA POLITIK MUNAFIK PAS DAN UMNO 2 TAHAP KESEDARAN RASUAH RAKYAT PULAU PINANG TINGGI SPRM 3 LEPAS KEMPEN HENTIKAN FITNAH IA SEMAKIN MENJADI JADI 4 BERAPA KOLAM PAS NAK MAIN
Dap Kedah Menang Bersama Kalah Bersama

Dap Kedah Menang Bersama Kalah Bersama

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 139 hits
1 Nampaknya UMNO benar benar terdesak untuk menang PRU dan mahukan sebuah Kerajaan BN di Putrajaya Mereka tidak lagi mahu duduk dalam Kerajaan PN yang dipimpin oleh Naib Presiden nya yang berjanji untuk mencalonkan Presiden daripada parti l...
Respect Decision To Amend Dap Constitution Guan Eng Tells Liu

Respect Decision To Amend Dap Constitution Guan Eng Tells Liu

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 149 hits
Lim Guan Eng has brushed off Ronnie Liu s God save DAP remark saying the party s constitution amendment is necessary to plug a loophole in the anti hopping law GEORGE TOWN Sungai Pelek assemblyman Ronnie Liu should respect the decision of D...
Kenyataan Media Pemuda Dap Shah Alam

Kenyataan Media Pemuda Dap Shah Alam

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 143 hits
Kenyataan Media 29hb September 2022 1 Saya terpanggil untuk mengulas kenyataan Naib Ketua Pemuda Gerakan Tanah Air Fahmi Bazlan berkenaan naratif Melayu dan Parti DAP 2 Sebagai ahli parti DAP selama lebih 10 tahun saya akui memang cabaran b...
Loke Tells Liu To Respect Dap S Collective Decision

Loke Tells Liu To Respect Dap S Collective Decision

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 131 hits
DAP secretary general Anthony Loke said Ronnie Liu should respect and not publicly question the anti hopping amendment in the party s constitution that was approved at the party s special congress last Sunday This was after Liu who is a DAP...
Dap Leaders Lambast Umno Over Decision To Hold Early Ge15

Dap Leaders Lambast Umno Over Decision To Hold Early Ge15

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 135 hits
DAP secretary general Anthony Loke has lambasted his Umno counterpart Ahmad Maslan over the latter s arrogant statement on the date for Parliament s dissolution Loke in particular referred to yesterday that Prime Minister Ismail Sabri Yaako...
Dap Is The True Racist Party Pas Tells Guan Eng

Dap Is The True Racist Party Pas Tells Guan Eng

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 166 hits
PAS has claimed that DAP is a racist party urging Malaysians to reject it in the upcoming 15th election as it only serves to divide the Malaysian Family In a statement today PAS information chief Khairil Nizam Khirudin said that DAP chairpe...
Calls To Replace Santiago Renew Debate On Ethnic Dynastic Politics In Dap

Calls To Replace Santiago Renew Debate On Ethnic Dynastic Politics In Dap

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 103 hits
Questions are raised about calls to replace the three term Klang MP with Seri Kembangan assemblyman Ean Yong Hian Wah A silent campaign within DAP to stop three term Klang MP Charles Santiago from contesting the seat again at the next gener...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid