Kenyataan Media Pemuda Dap Shah Alam


 
Kenyataan Media

29hb September 2022

1. Saya terpanggil untuk mengulas kenyataan Naib Ketua Pemuda Gerakan Tanah Air (GTA) Fahmi Bazlan berkenaan naratif Melayu dan Parti DAP. (https://www.sinarharian.com.my/.../dap-perlekeh-naratif...).

2. Sebagai ahli parti DAP selama lebih 10 tahun, saya akui memang cabaran besar DAP mengubah pemikiran orang-orang Melayu untuk menyokong parti yang tidak berteraskan kaum.

3. Parti-parti berteraskan kaum seperti UMNO dan PAS sudah lama mendominasikan landskap politik Melayu Islam sejak zaman merdeka lagi. Namun demikian zaman dah mula berubah kerana orang Melayu semakin lama semakin pragmatik dan semakin tidak berminat akan politik perkauman yang haprak.

4. Apatah lagi semasa permainan politik perkauman dipermainkan oleh gabungan Muafakat Nasional sehingga Langkah Sheraton yang kononnya menggunakan alasan penyatuan Melayu Islam yang tidak memberikan apa-apa manfaat kepada sesiapa pun kecuali kegawatan ekonomi negara yang semakin merudum.

5. Yang pelik sekali, parti-parti Melayu yang dalam Kerajaan Persekutuan ini sedang bergaduh atas ketamakan kuasa.

6. Naratif DAP selama ini adalah politik perkhidmatan. Kami hanya percaya apabila perkhidmatan dijalankan dengan baik dan telus tak kiralah sebagai wakil komuniti, Ketua kampung, Ahli majlis atau wakil rakyat, sokongan akan meningkat dengan sendirinya.

7. Jika ahli Melayu berminat untuk memasuki DAP dan memahami perjuangan parti ini, kami akan sentiasa mengalu-alukan penyertaan.

8. Penyertaan ahli-ahli baru DAP di Parit, Perak adalah sesuatu yang memberikan semangat kepada DAP Perakserta Pengerusi Negeri Sdr. Nga Kor Ming kerana bukan senang untuk mengubah persepsi orang Melayu di kawasan kubu kuat UMNO.

9. Walaupun diperlekehkan oleh En. Fahmi Bazlan, kami melihat kejayaan ini sebagai pemberi semangat untuk tidak berputus asa memenangi hati pengundi atas pagar tanpa mengira latar belakang.

10. Alhamdulillah, sejak pilihanraya umum 2008 sampai 2018 bilangan kerusi parlimen dan negeri bagi parti DAP semakin meningkat. Ini adalah konsisten dengan politik perkhidmatan yang diamalkan oleh DAP selama ini.

11. Kita juga boleh melihat peningkatan yang sama bagi Parti Keadilan Rakyat yang juga mengamalkan politik perkhidmatan walaupun mereka berdepan dengan pelbagai cabaran terutamanya kehilangan wakil rakyat akibat pengkhianatan sebelum ini.

12. Namun demikian PKR masih konsisten dengan perjuangan dan masih maju ke hadapan untuk merealisasikan perjuangan Reformasi.

13. Parti-parti bertunjangkan Melayu menyalahkan DAP atas kegagalan pemimpin politik Melayu dan juga memperlekehkan perjuangan DAP selama ini tidak mendatangkan sebarang hasil dalam perjuangan politik mereka. Namun, mereka semakin gagal dalam meraih sokongan baharu.

14. Ini terbukti apabila sebelum Perdana Menteri ke-8 tumbang, beliau meminta talian hayat daripada DAP dan Pakatan Harapan untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri namun tidak kesampaian.

15. Situasi sama juga berlaku kepada Perdana Menteri sekarang di mana beliau bersetuju akan Memorandum Persefahaman (MoU) bersama Pakatan Harapan untuk kekal sebagai Perdana Menteri dengan syarat beberapa reformasi parlimen dilaksanakan.

16. Fahmi Bazlan harus sedar bahawa rakyat dah muak dengan politik perkauman serta momokan negatif terhadap DAP untuk naik dalam politik.

17. Pengerusi GTA sendiri pernah berhujah bahawa GTA ingin menjadi gabungan politik yang berlainan daripada parti Melayu yang lain (https://www.bharian.com.my/.../gerakan-tanah-air-mahu...).

18. Sebagai pemimpin muda, mungkin En. Fahmi Bazlan boleh belajar daripada kawan-kawan lain untuk mencari naratif baru bagi meraih sokongan untuk gabungan politik baru ini dan bukan lapuk atau 'counterproductive' seperti serang DAP tanpa sebarang asas.

Muhammad Shakir Ameer

DAP Shah Alam

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/kenyataan-media-pemuda-dap-shah-alam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Media Kpk 22 September 2022 Makluman Pembukaan Dewan Bedah Hospital Papar

Kenyataan Media Kpk 22 September 2022 Makluman Pembukaan Dewan Bedah Hospital Papar

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 159 hits
Sukacita Kementerian Kesihatan Malaysia ingin memaklumkan bahawa Hospital Papar telah membuka semula Perkhidmatan Pembedahan di hospital ini setelah ianya dinaik taraf dan mematuhi piawaian yang ditetapkan bagi pengoperasian penuh Pembukaan...
Addict Runs Amok And Hacks 2 Cops In Shah Alam

Addict Runs Amok And Hacks 2 Cops In Shah Alam

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 225 hits
One of the policemen who was injured in the incident PETALING JAYA Police fired a gunshot as they wrestled down a drug addict who had run amok at a house in Kampung Sungai Kandis Shah Alam and hacked two policemen with a parang yesterday Ri...
Paris Cozy I City Shah Alam

Paris Cozy I City Shah Alam

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 161 hits
Lokasi Paris Cozy i City Shah Alam Alamat Parisien Tower I city 40000 Shah Alam Selangor Waktu Operasi Tiada had masa yang ditetapkan Kadar Sewa RM 65 67RM 40 RM 100 Tarikh Lawatan 25 26 September 2022 Paris Cozy i City Shah Alam menjadi lo...
Mbsa Nafi Datuk Bandar Shah Alam Ditahan Sprm

Mbsa Nafi Datuk Bandar Shah Alam Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 142 hits
SHAH ALAM 30 Sept Majlis Bandaraya Shah Alam memaklumkan bahawa Datuk Bandar Shah Alam Datuk Zamani Ahmad Mansor hanya dipanggil untuk membantu siasatan oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah pada petang Rabu MBSA dalam kenyataan menafika...
10 Kedai Makan Yang Saya Suka Di Sekitar Shah Alam Puchong Dan Subang Jaya

10 Kedai Makan Yang Saya Suka Di Sekitar Shah Alam Puchong Dan Subang Jaya

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 213 hits
Dalam bab makan setiap orang akan ada citarasanya yang tersendiri Lidah dan tekak masing masing tak sama Biasanya bergantung kepada kebiasaan hidup selama dia membesar untuk membina citarasa itu Apa yang saya perasan citarasa makanan akan l...
Cadangan Pembangunan Semula Tapak Stadium Shah Alam Kepada Kompleks Sukan Shah Alam

Cadangan Pembangunan Semula Tapak Stadium Shah Alam Kepada Kompleks Sukan Shah Alam

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 137 hits
Cadangan pembangunan semula Kompleks Sukan Shah Alam akan dimuktamadkan selepas mengambil kira faktor kesesuaian serta maklum balas daripada rakyat Selangor Reka bentuk konsep awal kompleks ini lebih berpusat kepada Stadium Shah Alam yang a...
Skymmar Shah Alam Terpencil

Skymmar Shah Alam Terpencil

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 282 hits
THE SKYMMAR TERPENCIL Kalau rasa nak mudah parking taknak busy dengan orang lain boleh masuk area seksyen 8 shah alam Dekat dengan legend sri rajin boleh cuba makan dekat sini Memang selesa boelhlah meeting parking banyak kalau bosan pergi ...
Birthday Hi Tea Untuk Adik Di Borak Borak Cafe Mardhiyyah Hotel Shah Alam

Birthday Hi Tea Untuk Adik Di Borak Borak Cafe Mardhiyyah Hotel Shah Alam

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 251 hits
Birthday Adik Ika adalah pada 22hb September yang lepas Kebetulan hari tu kak ana ada event di KL dan ayahnya pula kerja Adik ada teman kan ibu nya ke event masa tu dan kami cuma sempat raikan birthdaynya di Secret Recipe Sunway Putra Mall ...
Kenyataan Media Presiden Pas Pendirian Politik Semasa

Kenyataan Media Presiden Pas Pendirian Politik Semasa

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 127 hits
PAS berpandangan pembubaran Parlimen dalam tempoh terdekat adalah tidak wajar dan tidak perlu disegerakan mengambil kira faktor pemulihan ekonomi dan jangkaan musim tengkujuh yang menyukarkan rakyat serta jentera kerajaan PAS tetap akan men...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi