Mengapa Hina Frontliner Pekerja Asing



Kredit: Ipohmali
Malu aku membaca kebanyakan reaksi rakyat Malaysia, apalagi ianya datang dari kalangan orang agama, sebagai muslim sejak PKPD di Selangor Mansion dan Masjid India melibatkan warga Asing.. yang terbaru melibatkan isu Rohingya..membaca reaksi mereka..sedih aku baca…
Pelbagai penghinaan yang ditulis, Bangsa tak guna, Pemalas, Pengotor, halau mereka balik ke negara mereka..Seolah olah mereka ini sama taraf dengan haiwan atau hamba abdi..Sedangkan kebanyakan mereka alah saudara sesama muslim..
kalau nak cari sifat2 jahat tu..tak kurang nya ada pada rakyat kita sendiri,, yang duduk dalam timbunan sampah di Kedah tu bukan rohingya, tapi Melayu..kalau begitu Ashabiyahnya kita , tidak ada bezanya kita dengan Trump dan sentimen white supremacy nya..
Begitu tebalnya semangat Ashabiyah,racistnya sebahagian rakyat kita.. Kita boleh kritik atas kelemahan Kerajaan mengawal mereka.. atau sikap sebahagian dari mereka..tetapi tak perlu sampai menghina dan membawa sentimen kebencian kepada mereka..mereka juga manusia..
Di Singapura, Sejak kes COVID-19 melonjak naik disebabkan kes melibatkan pekerja asing di Dormitori mereka.. Rakyat Singapura ramai dari kalangan mereka yang bersimpati berlumba lumba memberikan sumbangan menghargai khidmat mereka dalam ekonmi.. Mereka tak salahkan warga dan pekerja asing..
Kelmarin bila mendengar ucapan PM Singapura, Hsien Long.. Aku rasa malu.. Bagaimana sifat sebagai muslim tidak ada dan hilang dari orang muslim sendiri.. apa kata Hsien Long dalam ucapannya yang disiarkan secara langsung ?
” kami harus menjaga pekerja asing seperti mana, kami menjaga warga Singapura.. Kami akan menjaga kesihatan dan mata pencarian mereka..ini adalah tanggung jawab dan kewajipan kami..”..
Tidakkah kita sebagai muslim rasa malu.. mana nila dan sifat insani dan kemanusiaan kita ? Sebagaimana kita tidak layak menghina kelompok tabligh..Begitu juga kepada warga asing…mahupun pekerja asing..
Sebenarnya kalau kita faham, sebahagian mereka inilah frontliner bagi negara kita.. ada diantara mereka yang terlibat dalam sektor pembinaan , Perkhidmatan pembersihan dan pembentungan..dan pelbagai aktiviti Ekonomi.. Kalau takda pekerja asing ini rasanya ekonomi kita akan lumpuh..
Lihatlah di pasaraya, Hospital, Sektor Pembinaan, Kilang kebanyakan yang terlibat adalah pekerja asing..Apakah kita ingat sektor ini mampu diisi oleh rakyat tempatan.. Apa yang jadi masalah dalam negara kita, Bila selama ini pekerja asing dieksploitasi oleh majikan,Kapitalis hatta orang orang Politik..
Sampaikan ada pertuduhan melibatkan akses pekerja asing ini ,Syarikat yang membekalkan mereka ini dikuasai oleh adik beradik menteri.. sebenarnya inilah contoh perdagangan manusia yang dilakukan secara legal melalui jalan jalan Politik..Mereka kaya kerana mempunyai akses kepada Kerajaan dan orang orang Politik.. hatta yang membekalkan mereka ini dengan kerakyatan dan IC bukan kah kerja orang kita sendiri ?
Kenapa Singapura mampu mengatur, dan menyusun penempatan warga asing mereka secara sistematik.. kenapa tidak kita.. ? Sebab ramai dari kalangan pemimpin Politik..mereka hanya bersandiwara.. Kononnya nak tunjuk jaguh membela sesama Islam..hakikatnya.. hanya bertujuan mencari keuntungan Politik..
Soal penguasaan warga asing dalam Ekonomi bukan perkara baru..begitu juga jenayah..bukan hanya melibatkan warga Rohingya..hatta kalau kita lihat bagaimana warga India, Bangladesh dan Indonesia selama ini bermaharaja lela..
Cukuplah kita lihat kedai2 Acheh dan sekitar Chow kit.. Sebab apa ini berlaku ? Sebabnya pentadbiran negara kita dipenuhi dengan rasuah dan salahguna kuasa.. mereka ini tak mampu untuk datang, berniaga..kalau tidak ada warga tempatan yg khianat, yang menjual lesen dan permit untuk mereka…Hari ini bagi menutup salah laku, dan dosa dosa silam mereka, mereka mengajak kita utuk turut sama memainkan politik kebencian..
yang menyebabkan banyak hak Melayu tergadai kepada warga asing.. adalah kerja mereka.. itulah yang mereka lakukan sekian lama dalam Politik.. Segala Dosa Dosa UMNO gadai tanah dan hak Melayu dan Islam..akhirnya mereka cuba salahkan DAP..
Ipohmali


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27335

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
28 Pekerja Warga Asing Positif Covid 19 Kkm Sahkan Kesan Kluster Tapak Pembinaan

28 Pekerja Warga Asing Positif Covid 19 Kkm Sahkan Kesan Kluster Tapak Pembinaan

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 375 hits
Satu lagi kluster baharu dikesan dari tapak pembinaan Kuala Lumpur selepas 28 pekerja pembinaan warga asing dilaporkan positif virus PKC Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah men
Kkm Warga Emas Pekerja Asing Diberi Fokus Saringan Covid 19

Kkm Warga Emas Pekerja Asing Diberi Fokus Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 287 hits
PUTRAJAYA 16 APRIL Kementerian Kesihatan Malaysia sedang bekerjasama dengan beberapa badan bukan kerajaan dan agensi kerajaan yang berkaitan untuk menjalankan ujian saringan Covid 19 ke atas penghuni rumah orang tua dan pekerja asing Ketua ...
Kkm Buat Saringan Besar Besaran Pekerja Asing Di Lokasi Panas Covid 19

Kkm Buat Saringan Besar Besaran Pekerja Asing Di Lokasi Panas Covid 19

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 320 hits
Kementerian Kesihatan berkata pihaknya akan menjalankan ujian saringan secara beramai ramai ke atas pekerja asing di beberapa lokasi panas jangkitan Covid 19 Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata langkah itu bagaimanapun ...
Majikan Yang Sembunyi Pekerja Asing Bergejala Covid 19 Perlu Dihukum Najib

Majikan Yang Sembunyi Pekerja Asing Bergejala Covid 19 Perlu Dihukum Najib

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 237 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahu kerajaan menghukum majikan yang cuba menghalang atau menyembunyikan pekerja asing mereka yang menunjukkan gejala wabak koronavirus Menurutnya hukuman yang patut dikenakan kepad...
Singapura Catat 596 Kes Baharu Covid 19 Majoriti Daripada Kluster Asrama Pekerja Asing

Singapura Catat 596 Kes Baharu Covid 19 Majoriti Daripada Kluster Asrama Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 490 hits
Singapura melaporkan sebanyak 596 kes COVID 19 baharu pada Ahad menjadikan jumlah keseluruhan kes di negara itu sebanyak 6 588 setakat ini Menurut laporan agensi Channel News Asia peningkatan kes tersebut melibatkan majoriti daripada kluste...
Jangan Benarkan Upah Pekerja Asing Tanpa Dokumen

Jangan Benarkan Upah Pekerja Asing Tanpa Dokumen

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 223 hits
kami mendesak kerajaan untuk memberikan dokumen kebenaran untuk mereka bekerja Sangat sukar bagi kami menggaji pekerja tempatan kerana mereka tidak mahu bekerja dalam pekerjaan 3D Kotak ikan berat sehingga 200kg dengan ais Tidak banyak yang...
Covid 19 Dua Kapal Persiaran Sedia Tempatkan Pekerja Asing Yang Telah Pulih Di Singapura

Covid 19 Dua Kapal Persiaran Sedia Tempatkan Pekerja Asing Yang Telah Pulih Di Singapura

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 265 hits
SINGAPURA 1 Mei Dua kapal persiaran SuperStar Gemini dan SuperStar Aquarius kini bersedia untuk dijadikan sebagai tempat penginapan sementara bagi pekerja asing yang telah pulih daripada jangkitan COVID 19 di ini Dalam hantaran di Facebook ...
Apakah Anwar Bakal Disabit Menyebar Berita Palsu Tentang Jumlah Pekerja Asing

Apakah Anwar Bakal Disabit Menyebar Berita Palsu Tentang Jumlah Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 171 hits
A post shared by on Apr 23 2020 at 12 51am PDT Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris membuat satu laporan polis terhadap Presiden PKR Anwar Ibrahim yang didakwa membuat kenyataan palsu berhubung pekerja asing di Malaysia Kenyataan An...
Covid19 14187 Pekerja Asing Telah Disaring Dan 676 Didapati Positif

Covid19 14187 Pekerja Asing Telah Disaring Dan 676 Didapati Positif

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 266 hits
Setakat ini 14187 pekerja asing telah disaring dan daripada jumlah itu 676 didapati positif KKM mensasarkan kumpulan berisiko tinggi yang menghadiri perhimpunan di Seri Petaling yang tinggal di sekitar Masjid India Selangor dan Malayan Mans...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura